2021-04-02, 12:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Undrar om HD håller med om det påståendet?
Det är den första tanken som faller en in.

Ja, vad gäller nämnandet av HDs och hans egen rollfördelning som skulle vara "så modern" och "jämlik", tror jag att det har flera funktioner för honom.

Nummer ett och två är säkerligen att han vill putsa på bilden av familjefadern, maken som samarbetar med hustrun på vardagsbestyren på ett jämbördigt sätt (ingen kvinnomisshandlare, ingen man som har förvriden kvinnosyn, ingen macho, en man som samarbetar runt allt).

Men min egen tanke är att just det påpekandet i sig visar att det inte stämmer.

Nummer tre kanske faktiskt är att han plötsligt närmar sig just en liten del av sanningen, och förvirrar runt vem och vad. Vem använder verktygen, redskapen, var finns dom?

Är det inte just så SD jobbar hela tiden?
Citera
2021-04-02, 12:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Alla mediciner räknas, medicinskåpen inventeras alltså ofta och regelbundet på avdelningar.
Det utförs av mer än en person.
Just för att stölder av personal är så vanligt inom vården så finns dessa rutiner.
Stölder sker därför lättare när medicinen delas ut till pat.
Läkaren har kanske ordinerat 2 tabletter till den vimsiga pat. Ssk ger bara 1 och behåller 1 själv.

Det brukar vara uskor som delar medicin till patienter, inte syrror.
Men det kan ju förekomma skillnader.

Nu i pandemitider är det högre tryck överallt. Ett skåp och en dörr till kontoret kan glömmas låsas osv...
Det är inte usk som delar utt medicin på sjukhus.
Citera
2021-04-02, 12:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Usch, det kryper kalla karlar (kårar) på ryggen när man läser vad han skriver till LW! Det är mycket hat i den "mannen"!

Undrar hur många fler nerdragna persienner/rullgardiner det är i Hjärsta sedan NA:s publicering igår.

Ja, visst är det obehagligt.

Naturligtvis kan man känna som misstänkt, oavsett om man är skyldig eller inte, en aggression mot olika saker.

En oskyldig som är misstänkt under längre tid måste ju känna desperation och förtvivlan, men kanske också hat mot allt som blivit fel i en förundersökning som gör att man felaktigt blir misstänkt.

Försöker tänka mig själv i sådan sits. Man skulle bli galen på alla missar, att kroppen hittades så sent, att man inte skickade in prov på det och det och framför allt kanske att man inte kollat de IT- tekniska bitarna i tid. Löst avgörande bitar som skulle friat en.

Skulle man då sitta och anklaga och hata bara "Åsa"?

Förutom att SD inte bjuder in utredningen omedelbart till sitt garage under förhöret är konstigt, att han under två dagar fipplar med att ta fram, lägga tillbaka (!) skaftet under filmning är konstigare. Konstigare är att han sedan själv lindar in skaftet i ett paket och lägger i sin garderob. Ännu konstigare är att han funderar på att spara allt till HR för att ta fram det där! Konstigare ändå är att han fäster en hatlapp på paketet.

Och konstigaste av allt; det är att han inte tar bort lappen när han lämnar in den.

Det går bara inte att förstå sig på hur han tänker.

Så primitivt att det liknar det som barnen gjorde när de var små och arga. Skrev små (söta) lappar på dörren så man fattade att de var jättearga.
Citera
2021-04-02, 12:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jag menar givetvis att PJ eller coco_c är GM och kan ha tvingat till sig sex i så fall.

Jag tror inte på att det har varit där länge och fastnat. Så mycket sex som hon hade så hade det säkert sköljts ut.

Det finns inget som tyder på strid vare sig i hemmet eller på brottsplatsen.

Inga tecken som visar på våldtäkt.

På kroppen syns tydliga tecken att hon plötsligt blivit överfallen, avvärjningsskador på fingrar med flera frakturer.

Allt våld har skett inom ett begränsat område (3x3 m) där det mesta av blodstänken syns på en låg höjd, vilket indikerar att Lena varit på knä eller legat ner under våldet.

Det finns ingen sperma i vare sig slida, trosor eller i munhåla. Kläderna satt på intakt. Trosor på.

Tror inte alls att det är en våldtäkt det handlar om.
Citera
2021-04-02, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
HD gick med medicinvagnen morgondn efter mordet och hoppades att LW var död, samt att dörren hos LW varit öppen. Hur kunde hon veta det?

Ja hur visste hon om dörren? Pressades hon något om det i förhör?
Citera
2021-04-02, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kan det stämma att skaftet väger runt ett kilo?
Vad är det för diameter på skaftet?

SD:s inlämnade skaft:

”Skaftet/handtaget var rakt, rött, ca 46 cm långt, ca 21 mm i diameter (yttermått) och hade ett svart gummihandtag som täckte ca 9 cm av skaftet. Ingen märkning av något slag kunde iakttas på skaftet”

Kan spontant inte hitta att de vägt det inlämnade skaftet. Missat det?

Det skaft som de köpte in vägde 325 gram.
Citera
2021-04-02, 12:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det står att benen hade särats på, efter hur blodbilden såg ut/torkat.

Jag både vil och inte vill se kroppen på platsen 🙄

Ja, just det.
Det fanns några intorkade linjer. Men hur de uppstått kunde man inte säga, om jag minns rätt.

Usch, jag tror att jag förträngt det där för att det är så obehagligt. Jag vet att jag skrev om det väldigt tidigt. Jag har för mig att rättsmedicinska läkaren skrev att det kunde ha skett genom att hon själv rört på sig? Hon kunde ha levt uppåt en timme efter mordet. Det kan ju ha blivit någon slags kramp eller liknande tänker jag?

Möjligt att kroppen legat på ett sådant sätt att benet av egen tyngd också ändrat läge.

Mobilen flyttades efter bara några minuter efter mordet, då letades fickorna igenom som det verkar. I samband med det ska kroppen ha flyttats för att komma åt fickan, varvid det blev en dragning i den gröna tröja så att ena armen fick en konstig vinkel genom att tröjans tyg spände.

Det kan ju även ha hänt något med benen, att det övre högra benet (vinklat) legat något mer på den undre vänstra (utsträckta). Sedan kan det av sin egen tyngd glidit ner något?

Det blir svårt, när man själv inte har sett varken den intorkade randen på blodet eller exakt hur kroppen låg.

Ja, bilden på kroppen är visserligen mycket grovt pixlad, men den är ändå obehaglig att titta på.

Jag tror ändå inte att kroppen lagts i någon sexuell ställning. Då hade man nog skrivit om det i FUP, särskilt med tanke på sperman på kjolen.
Citera
Medlem
Citat:
Samma här. Såg att det försökts tidigare i tråden.
Jag antar att det är som i all politik, kliar du min rygg så kliar jag din...
Anmärkningsvärt är det, det måste finnas redovisat, vem som "arkiverat" ptja.. säg det

Tror det ligger mycket skit begravet i svaret, men ok - det har kanske inte någon inverkan på fallet i sig. Om nu inte Lena visste något om detta och hotade att avslöja SD och/eller HD. Plus en del annat fulspel.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Hur var det med armeringsjärnet? Det är väl fortfarande borta?

Det kom tillbaka.
Sent omsider.
Citera
2021-04-02, 12:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Med tanke på de bilder från garaget som vi har sett så är det allt annat än ordning där. Men kanske är det något slags organiserat kaos som iaf inte jag kan se?

Ja, så kan man nog uttrycka det.
Ingen samlare, men han har absolut både en ordningsam och en slarvig sida. Slänger grejor på golvet som sedan blir liggandes osv.
Citera
2021-04-02, 13:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Under förhöret med Göran Swartz framkommer att någon måsye varit och flyttat på benen, efter döden

Får lyssna vid till fälle igen.
Börjar bli lite mycket att komma ihåg.
Kan t om ha skrivit av något från det förhöret, för jag minns nu att jag skrivit om just det här med benen.

Vet inte om jag hinner kolla nu.
Citera
2021-04-02, 13:03
Medlem
Citat:
https://auctionet.com/sv/861746-garagedomkraft-hamron-2-ton/images#image_1
Vad tror du om denna?

Härligt att fler är på domkraftsjakt! Den ser ut att vara nästan identisk med SD:s domkraft han använde våren 2017.

https://www.bildtagg.se/bild/piv077dd2v00pd4t5o11pj

Måste gå att klura ut vilken modell det inlämnade skaftet tillhör.
Sett att Harald Nyborg har sålt nån modell med krysstapp på skaftet t.ex.

Om de vetat sen september 2020 detta med domkraft är jag inte helt impad av polisens efterforskningar för att hitta var det inlämnade skaftet kommer från.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in