Citat:
Ursprungligen postat av
Fröken_Sverige
Om jag vore Polisen eller NFC, så skulle jag vara väldigt försiktig med att använda dessa släktforskningsföretag. Det är privata företag och många av dem är och blir nu uppköpta (helt eller delvis) av Kinesiska staten. Det innebär att CCP (Kinas kommunistiska parti) äger de DNA som skickats in.
Men det är ju skamligt att vi inte ens nu - efter så många års prat - har ett NFC som klarar av den kriminella belastningen vi har i samhället.
Samt att det ska vara en ekonomisk fråga om man vill lösa ett mord, på en brutalt mördad 3-barnsmamma - det är UNDER all kritik.
#TeamÅsaHiding

Tick, tack, tick, tack....
SD´s sjuka meddelande till ÅH:
https://www.bildtagg.se/bild/aupydkvc23o5twbln56df1dt
Samma gäller digital forensik och NFC. Hade mina tips, råd och guider skickats till NFC så hade resultatet kommit tillbaka långt efter domen fallit i tingsrätten.
Hade de försökt lösa det själva i Örebro så hade det kanske dröjt nån månad till här.
Hade de lagt ut det på ett privat företag så hade de nog fått svar efter nån vecka om den firman prioriterade det.
Men till syvende och sist så är det ändå så att de suttit på tömningne av dagorerna sedan maj 2018...
Det är DÅ tekniska avdelningen skulle varit på fötterna för att ge åklagarna en ärlig chans att lösa detta. NFC och massa olösta brott i all ära men på pappret så har de haft oceaner av tid.
Analysen av 23:34 och 05:23 skulle i teorin ha kunnat vara klar med tidslinje och allt lagom till SD blev anhållen en andra gång där. Och då hade de kunnat ställa frågor till honom om det.
Nu sitter IT-forensiker istället två år efteråt i tingsrätten och gissar vad som har hänt istället och kollrar bort rätten och åklagaren med ett test forensikern gjort hemma i bostaden helgen innan tingsrättsförhöret. HELT ODOKUMENTERAT är analysen och det får bevisvärde i rätten?!
Men man fattar att det pangas i varenda buske nuförtiden och massa andra brott som kräver analys av allt möjligt så resurserna är minst sagt begränsade. Men så även i huvudet på vissa inblandade här.