2021-04-02, 10:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
"Kroppens högra sida vilar mot marken, vänster ben är rakt/utsträckt och det högra benet
något vinklat/uppdraget.
"

Som jag uppfattar beskrivningen, ligger Lena på sidan och benen inte särade.
Beskrivningen av läget på benen "vänster rakt/utsträckt, menas att det benet är i linje med överkroppen, medan höger ben, det som ligger underst, är något vinklat upp mot överkroppen.

Ställningen på benen blir liknande den man har när man sover på sidan.

Man kan ana konturerna på hur kroppen låg om man tittat på överklagandet. Även om bilden på kroppen är grovt pixlad, kan man ana ställningen.

Hon var fullt påklädd och inga tecken har vi hört om som skulle tyda på våldtäkt. Det enda spår av sexuell aktivitet finns på Lenas kjol, där det finns spermafläckar (från SD).
Det står att benen hade särats på, efter hur blodbilden såg ut/torkat.

Jag både vil och inte vill se kroppen på platsen 🙄
Citera
2021-04-02, 10:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Alla mediciner räknas, medicinskåpen inventeras alltså ofta och regelbundet på avdelningar.
Det utförs av mer än en person.
Just för att stölder av personal är så vanligt inom vården så finns dessa rutiner.
Stölder sker därför lättare när medicinen delas ut till pat.
Läkaren har kanske ordinerat 2 tabletter till den vimsiga pat. Ssk ger bara 1 och behåller 1 själv.

Det brukar vara uskor som delar medicin till patienter, inte syrror.
Men det kan ju förekomma skillnader.

Nu i pandemitider är det högre tryck överallt. Ett skåp och en dörr till kontoret kan glömmas låsas osv...
HD gick med medicinvagnen morgondn efter mordet och hoppades att LW var död, samt att dörren hos LW varit öppen. Hur kunde hon veta det?
Citera
2021-04-02, 10:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Åkte verkligen HD direkt till Akutpsyk direkt efter hemkomsten?
Jag har för mig att de åkte direkt till sommarstugan och att hon var på förhör dagen efter.

Fick hon åka in på natten innan förhöret?
Hon sa att de åkte och kramades med barnen?
Hennes tidslinje vs Steffes, det är galet.
Citera
2021-04-02, 10:47
Medlem
Citat:
NW fick ju många frågor om hennes ringar och smycken. Om hon duschar och sover med dem osv.
Men vilken tonårskille har egentligen koll på om mamma duschar och sover med sina ringar.... Ingen jag känner iaf.

Vi vill inte läsa i domen att ”Det kan inte uteslutas att D**idssons DNA hamnade på LWs ring vid ett annat tillfälle”

Såvida det inte fortsätter med
”...men sannolikheten för detta bedöms av rätten vara så liten att rätten bedömer det för osannolikt. Rätten dömer därför Strösselsteffe till livstids fängelse. Han ska också betala ett...osv”

Synd att hon inte hann riva honom. Allt måste ha gått vansinnigt fort, kraftfullt och plötsligt.

Han hade ju en annan dag cyklat runt och letat efter henne vid det tillfälle hon var hos Kristin.
Kanske strök han omkring i området och överraskade henne. Hon skrek och han slog i vansinne.

Eller hon kanske blev arg först om han överraskade henne när hon höll på och sätta upp sin nya mycket speciella cache.
För det skulle ju vara en grej som han skulle leta upp. Inte veta innan var den fanns!

Han kanske hånade hennes cache, hon sa något i affekt tillbaka, något som hon visste var en öm punkt. Då brann det i huvudet på SD och han tog något verktyg som LW hade för att montera sin cache och slog i raseri.

Efteråt tog han med sig allt, inklusive alla delar till LWs omonterade cache.

Men det var mörkt och han blev osäker om han glömt eller tappat något. Något som han fingrat på.
Därav de 10 besöken på platsen efter mordet (eller så gick han bara dit för att njuta av spänningen och återuppleva, charmören).

Det du skriver här är oerhört intressant. Är ju en helt annan variant av mordscenen. Inte alls osannolikt att hon dödades med sina egna verktyg om man ser det hela i detta ljus.

Vet vi om teknikerna har kollat hennes verktygslåda om något eller några verktyg fattas, som borde vara självklara i en sådan?
Citera
2021-04-02, 10:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Min tanke, när jag läste förhöret, är att SD helt enkelt inte fattat att det var chefens domkraft utan trott att det var något "utan ägare" som kanske plockats upp på ett bygge och som ingen skulle ha koll på vilka delar som fanns. Det perfekta mordvapnet på så sätt att ingen någonsin skulle förknippa det med honom, inte ens om man hittade det.
Eller att han helt enkelt tog fel skaft på kvällen den 14:e och dörför först lämnade tillbaka utan skaft och sedan plockade fram ett annat skaft när det efterfrågades så att det fick ersätta så gott det gick utan att han var medveten om att tekniken skiljer lite mellan olika domkrafter - han trodde nog skaft som skaft.

Det är inte osannolikt.
De var tre som samsades om bilen, och en back med stövlar och ett armeringsjärn har funnits i bilen. Det är visserligen chefen som fixat armeringsjärnet och kanske är den som har ansvaret iom att han "siter" på nycklarna ockå.

Men historien förtäljer förmodligen inte för SD varför domkraften nu plötsligt ligger i bilen eller vems det är.

När SD tömmer bilen på back och domkraft, tänker jag att det naturliga är att han antingen ställer detta i garaget, vilket ligger i anslutning parkering utanför huset, eller att han gått genom källardörren och ställt allt där. Det är också där SD påstår att han förvarar sin egen domkraft under de upphängda bildäcken. Han har ett visst ordningssinne (typ har hänganordningar för cyklar i taket, hyllor för olika grejor, upphängningsanordning för däck osv. Men också en mycket slarvig sida; slänger in grejor lite här och där, vilket syns i alla rummen.

Jag kan mycket väl tänka mig att grejorna blev ståendes där han satt dom i april och därför blev detta redskap något som han lätt kunde gripa på väg ut. Ett redskap som finns rakt framför ögonen, men ändå så osynligt. Lätt att gömma.
Citera
2021-04-02, 10:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Detta med cykelmekande är naturligtvis en stor fet lögn. Upp och ner med cykeln i källaren flera ggr? Varför i såfall inte ta upp verktygen istfa kånka upp och ner med cykeln?

Samt att just den kritiska tiden 23.00-01.00 då mordet skedde och han alltså cyklade omkring i området 3ggr och inte lade märke till att ett mord ägde rum i kvarteret, ingen människa som strök omkring där ute, inte heller Lena, är ren och skär bullshit.

Det där har inte hänt.
Kan han inte plockas in för försvårande av utredningen? Det är stört.
Jag hoppas att hans dramafilm om hur han plötsligt upptäcker ett domkraftsskaft kommer oss tillhanda 🤣🤣
Citera
2021-04-02, 10:55
Medlem
Citat:
Alla mediciner räknas, medicinskåpen inventeras alltså ofta och regelbundet på avdelningar.
Det utförs av mer än en person.
Just för att stölder av personal är så vanligt inom vården så finns dessa rutiner.
Stölder sker därför lättare när medicinen delas ut till pat.
Läkaren har kanske ordinerat 2 tabletter till den vimsiga pat. Ssk ger bara 1 och behåller 1 själv.

Det brukar vara uskor som delar medicin till patienter, inte syrror.
Men det kan ju förekomma skillnader.

Nu i pandemitider är det högre tryck överallt. Ett skåp och en dörr till kontoret kan glömmas låsas osv...

På äldreboenden är det uskor som delar medicinerna, som är iordningställda av sjuksköterskorna innan. Om det inte är någon tillfällig medicin typ Alvedon mot huvudvärk.

På sjukhusen är medicindelningen dock en av sjuksköterskans viktigaste uppgifter.
Kan vara så ibland att sjuksköterskan ger medicinmuggen till uskan, som går in till patienten med den. På sjukhus har en uska aldrig nycklarna till medicinskåpet.
Citera
2021-04-02, 11:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är inte osannolikt.
De var tre som samsades om bilen, och en back med stövlar och ett armeringsjärn har funnits i bilen. Det är visserligen chefen som fixat armeringsjärnet och kanske är den som har ansvaret iom att han "siter" på nycklarna ockå.

Men historien förtäljer förmodligen inte för SD varför domkraften nu plötsligt ligger i bilen eller vems det är.

När SD tömmer bilen på back och domkraft, tänker jag att det naturliga är att han antingen ställer detta i garaget, vilket ligger i anslutning parkering utanför huset, eller att han gått genom källardörren och ställt allt där. Det är också där SD påstår att han förvarar sin egen domkraft under de upphängda bildäcken. Han har ett visst ordningssinne (typ har hänganordningar för cyklar i taket, hyllor för olika grejor, upphängningsanordning för däck osv. Men också en mycket slarvig sida; slänger in grejor lite här och där, vilket syns i alla rummen.

Jag kan mycket väl tänka mig att grejorna blev ståendes där han satt dom i april och därför blev detta redskap något som han lätt kunde gripa på väg ut. Ett redskap som finns rakt framför ögonen, men ändå så osynligt. Lätt att gömma.
Hur var det med armeringsjärnet? Det är väl fortfarande borta?
Citera
2021-04-02, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jo, glöm inte allt annat han gjorde, istället för att packa och slänga sopor, se till så huset var i skick att lämnas i flera veckor.
Tyvärr har utredningarna inte kunnat skötas tillfredställande .Hiding har fått ligga på och påminna om vikten av genomgång av insamlade bevis, tex alla LWs kläder från brottsplatsen.

"Som en nekrofil" LWs ben var särade, efter döden. Vad ville GM ådstakomma?

Har för mig att hon låg på sidan / framstupa sidoläge när hon hittades.
Citera
2021-04-02, 11:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Har för mig att hon låg på sidan / framstupa sidoläge när hon hittades.
Kan ha varit Swartz förhör, ska lyssna

Ja, det är under rättegången, Swartz förhör,
Ca 25 minuter in så framkommer det att det ser ut som om benen har särats på, någon har varit där efter att hon dött.

VEM har varit på platsen säker 10 gånger minst?
Senast redigerad av Mumsbulle 2021-04-02 kl. 11:38.
Citera
2021-04-02, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Var flera personer än SD, HD och LW inblandade?

Lite spekulationer: LW kanske ville använda pengarna korrekt och inte plocka ut dem för personliga utgifter.
Efter mordet fanns det ingen som protesterade om hur SD och HD använde pengarna.
Då la de ner hela touren och la beslag på pengarna själva.

Vi har som sagt ingen aning om hur mycket pengar det rörde sig om.
Det kan vara ett försumbart belopp som faktiskt gick till deras kostnader för touren.
Det kan också röra sig om miljoner som de själva har tagit hand om.

Fanns det verkligen ingen annan person som var insatt i ekonomin?

Detta var anledningen till att jag ägnade en del tid åt att få svar från Region Örebro härom dagen. Utan att lyckas. Offentlighetsprincipen ska råda, men det gör den uppenbarligen inte där.
Citera
2021-04-02, 11:10
Medlem
Så här såg SD:s skaft ut som han lämnade in:

https://www.bildtagg.se/bild/ywun9h3tmxpuip7rwo1e1tjg

En sån krysstapp är inte jättevanlig på moderna domkrafter tror jag.

Såldes nån på Tradera genom Barnebys i maj 2019.

https://www.barnebys.se/auktioner/objekt/domkraft-hydraulisk-garagedomkraft-2-ton

Bildgooglar man den annonsen så får man fram tydligare bild:

https://www.bildtagg.se/bild/5uedyqv2uvt7hc0xtkhukeix

Nu ser änden spontant lite mer sliten ut än den SD lämnat in men poängen här är att det är rätt lätt att få tag på gamla skaft.
Men innan utreda så långsökt bör de ta reda på vilken modell SD hade innan han köpte en ny domkraft. Var det krysstapp eller inte på den?

Sen måste han ha förstått att polisen skulle kolla skaftet om det verkligen tillhörde chefens modell? Många frågetecken kring hans beteende här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in