Citat:
Ursprungligen postat av
piastrone
Min tanke, när jag läste förhöret, är att SD helt enkelt inte fattat att det var chefens domkraft utan trott att det var något "utan ägare" som kanske plockats upp på ett bygge och som ingen skulle ha koll på vilka delar som fanns. Det perfekta mordvapnet på så sätt att ingen någonsin skulle förknippa det med honom, inte ens om man hittade det.
Eller att han helt enkelt tog fel skaft på kvällen den 14:e och dörför först lämnade tillbaka utan skaft och sedan plockade fram ett annat skaft när det efterfrågades så att det fick ersätta så gott det gick utan att han var medveten om att tekniken skiljer lite mellan olika domkrafter - han trodde nog skaft som skaft.
Det är inte osannolikt.
De var tre som samsades om bilen, och en back med stövlar och ett armeringsjärn har funnits i bilen. Det är visserligen chefen som fixat armeringsjärnet och kanske är den som har ansvaret iom att han "siter" på nycklarna ockå.
Men historien förtäljer förmodligen inte för SD varför domkraften nu plötsligt ligger i bilen eller vems det är.
När SD tömmer bilen på back och domkraft, tänker jag att det naturliga är att han antingen ställer detta i garaget, vilket ligger i anslutning parkering utanför huset, eller att han gått genom källardörren och ställt allt där. Det är också där SD påstår att han förvarar sin egen domkraft under de upphängda bildäcken. Han har ett visst ordningssinne (typ har hänganordningar för cyklar i taket, hyllor för olika grejor, upphängningsanordning för däck osv. Men också en mycket slarvig sida; slänger in grejor lite här och där, vilket syns i alla rummen.
Jag kan mycket väl tänka mig att grejorna blev ståendes där han satt dom i april och därför blev detta redskap något som han lätt kunde gripa på väg ut. Ett redskap som finns rakt framför ögonen, men ändå så osynligt. Lätt att gömma.