Citat:
Ursprungligen postat av
Powerless1
Du kan aldrig ha en giltig behörighet utan att ha ett certifikat. De hänger ihop.
Det har jag aldrig skrivit, men du kan ha ett certifikat utan behörigheter. Du är inte per automatik behörig att flyga hoppare i Sverige med ett PPL enbart. (Jag tar inte med LAPL då det inte är tillämpligt eller tillåtet att flyga hoppare i Sverige med LAPL)
Citat:
Ursprungligen postat av
Powerless1
Däremot finns det en behörighet för TMG som då kan hänga ihop med en mängd olika certifikat.
Hårklyveri, TMG är en klassbehörighet för segelflyg (S-certifikat) eller PPL(A) eller högre. TMG är ett flygplan per definition. Beroende på vilket certifikat du flyger kräver behörigheten olika utbildning i grunden. S är betydligt enklare än PPL(A) med avseende teori och praktik. Jag har inte sagt något om piloters individuella duglighet generellt, i de olika klassbehörigheterna det bör man inte heller göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Powerless1
Jag skulle aldrig våga efter att ha sett så mycket tok.
Du har inte sett mycket och förstår inte något av det du sett, det är uppenbart och fullt förståeligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Powerless1
Alla regler finns i FCL, läs där! Du kan få flyga flygplan efter bara 3 timmars utbildning + uppflygning om du har LAPL(A). Jag tror inte en pilot som har PPL(A) behöver vara en sämre pilot.
För att få en LAPL behöver du minst 30 timmar flygtid på flygplan (samt 1-2 timmar uppflygning), alltså har du fel...igen. Det krävs även en hel del annat för att konvertera en LAPL till PPL vilket ger en skoltid på 15 timmar minst, för att inte nämna kravet för PPL(A) där man måste haft minst 45 timmar flygtid på flygplan.
Från FCL, då tillkommer också själva flygprovet 1-2 timmar.
Citat:
Särskilda krav för sökande som innehar ett LAPL(A): Sökande till ett PPL(A) som
innehar ett LAPL(A) ska ha genomfört minst 15 timmars flygtid på flygplan efter
utfärdandet av LAPL(A). Minst 10 av dessa 15 timmar ska vara flygutbildning som
har genomförts vid en ATO. Denna utbildning ska omfatta minst 4 timmars
övervakad ensamflygning, inbegripet minst 2 timmars distansflygning på egen hand
med minst en distansflygning på minst 270 km (150 nautiska mil), under vilken
fullstoppslandningar vid två flygplatser andra än startflygplatsen ska göras.
Jag misstänker att de där tre timmarna du ständigt yrar om gäller för ny klassbehörighet inom LAPL, det är återigen ett missförstånd från din sida. Lär dig skilja på certifikat och behörighet,
det är inte samma sak. Du kan flyga TMG på S-certifikat eller PPL(A), men du kan bara tillgodoräkna dig 10 timmar från S till PPL om/när du skall konvertera certifikat. Återigen en TMG-maskin är ett flygplan
per definition, så om du flugit 30 timmar LAPL på TMG så har du 30 timmar flygtidpå flygplan.
Jag tror du bör undvika att uttala dig kategoriskt om något som gäller civil luftfart och dess bestämmelser om du inte ens kan tolka de enklaste och mest grundläggande föreskrifterna korrekt.
Om Svensk helikoptertjänst, en kommersiell aktör, måste erbjuda sina hopprelaterade tjänster med SFF:s välsignelse så måste du inse att SBF gäller så som SFF tolkar skrivningarna. Precis som alla vettiga människor i övrigt, inklusive den förolyckade piloten från Umeå.