2021-02-25, 17:22
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Finland, UK: Nationella regler 100h PIC.
USA, Australien, Norge: inga flygtidskrav.
Citera
2021-02-25, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
SFF har genom delegeringsavtal med TS rätt att verka som myndighet (competent authority, EASA sic.) gällande fallskärmshoppning, deras föreskrifter är alltså likställda med formella krav i Sverige. LFS 2007:46/2008:22 hänvisar även till SBF om än inte direkt, gällande krav och procedurer vid hopprelaterad verksamhet.

Flygtidskraven stipuleras i SBF:en (och LFS 2007:46/2008:22 som enligt TS fortfarande är gällande), kraven är kopplade till A-cert (PPL). A-cert motsvaras idag av PPL, du är dock inte ensam om att inte begripa detta (till och med HAVKOM begriper detta dock!).
Flygtiden som avses är med A-cert eller högre (PPL (A), CPL (B) eller ATPL (D)). Trike låg under UL, flygtiden kan således inte tillgodoräknas alls enligt gängse praxis.

Kraven må vara divergerande mellan A-cert och dagens PPL, det är helt naturlig då det sker kontinuerlig utveckling av krav men då både TS, KSAK och Svenska Aeroklubben anser att A-cert motsvaras av PPL idag, så är din åsikt inte särskilt beaktansvärd i detta avseende.

Vid ansökan eller utbildning till högre certifikat kan du tillgodoräkna dig visst antal timmar från ett lägre, exempelvis TMG med mer än 10 timmar efter utbildning kan tillgodoräkna sig 10 timmar i en PPL-utbildning men inte mer.

NCO, SERA och de övriga föreskrifter som vi hänvisat till hänvisar vidare till nationella regelverk för detaljerade och/eller utökade krav för piloter (och andra) som är involverade i hoppverksamhet. TS föreskrifter stipulerar vilka krav som gäller tillsammans med SFF/SBF. HAVKOM är experter på haveriutredningar och inte regelverk, att de gör misstolkningar må hända, att du gör det är fullt naturligt då du inte ens är verksam inom området (enligt egen utsago).

I sammanhanget betyder 'flygtid' (LFS 2007:46/SBF 402:3), ackumulerad erfarenhet från verksamhet med motorflyg motsvarande PPL (A-cert.) eller högre behörighet. Någon annan tolkning kan inte göras så som det är skrivet. Du får förklara hur du kommer till en annan slutsats trots att du;
1, inte är verksam i någon flyrelaterad verksamhet
2, inte är pilot

Detta går mer och mer i cirklar, du har inga argument som håller utan verkar gräva ner dig i detaljer som du inte förstår eller har någon relation till. Vi är minst 2 som har erfarenhet av verksamheten i fråga som någorlunda samstämmigt har visat för dig att du har fel, tolkar regelverket fel och inte vet vad du pratar om. Om du har några ytterligare argument så föreslår jag att du hänvisar till något nytt, exempelvis transportstyrelsen som säger något annat. Det finns jurister på TS som inte heller förstår hur verksamheten är reglerad så du är i gott sällskap.
Jurister på transportstyrelsen, i skönt samarbete med SFF har troligtvis bäddat för detta haveri.
Och garanterat så kommer den exakta fördelningen av CULPA aldrig någonsin att klaras ut.
En märklig historia....
Citera
2021-02-26, 09:55
Medlem
Citat:
SFF har genom delegeringsavtal med TS rätt att verka som myndighet (competent authority, EASA sic.) gällande fallskärmshoppning, deras föreskrifter är alltså likställda med formella krav i Sverige.
Det finns ingen delgering när det gäller krav på certifikat.
Citat:
LFS 2007:46/2008:22 hänvisar även till SBF om än inte direkt, gällande krav och procedurer vid hopprelaterad verksamhet.
Ingen av dem föreskriver krav på en minimitid i flygplan.
Citat:
A-cert motsvaras idag av PPL
Läs skillnaden i villkor själv.
Citat:
gängse praxis.
Vi pratar om formella myndighetskrav.
Citat:
Du får förklara hur du kommer till en annan slutsats
Begreppet "total flygtid" har samma definition i hela flygvärlden (möjligen med ett undantag).
Citat:
du har fel
Jag skriver att det ingenstans beskrivs ett minimiantal flygtimmar i flygplan. Om det är fel ska det motbevisas, inte svamlas om.

Den här gången orkar jag inte upprepa alla hänvisningar som inte leder till krav på minimitid i flygplan.
Citera
2021-02-26, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Intressant historik!
Men jag har ingen förståelse för varför du inte håller med om att kraven på hoppiloter borde höjas. Mina förslag:
- inför minimitid på den kategori av luftfartyg som ska användas
- inför höjda krav på aktuell erfarenhet på den kategori av luftfartyg som ska användas
- inför kompetenskrav på den ska utbilda en hoppilot
- uppdatera handboken så att piloter är behöriga att vara hoppiloter.

Idag kan en ny hoppklubb starta upp verksamheten med en inlånad Cessna 172. Man får tag på en pilot som fått ihop 200 h på omotoriserade luftfartyg, TMG och en del "flygande hammockar" för länge sen. Hen gjorde dock en klassinflygning på flygplan för många, många år sen, men det blev inget mer eftersom det inte var så kul (eller för dyrt!).
Efter 3 studsar kan passagerare lastas på.
Efter det checkas hen ut av en person som gjorde ett ar flygningar med hoppare för 30 år sen.

Min tanke med förslagen var att höja flygsäkerheten, inte att behöva lägga ned tid på att förklara dagens nivå.
Citera
2021-02-26, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Det finns ingen delgering när det gäller krav på certifikat.
Detta handlar inte om certifikat utan behörighet att utföra viss typ av verksamhet. Certifikat är en grundförutsättning.

Citat:
Ingen av dem föreskriver krav på en minimitid i flygplan.
Det är implicit enligt praxis så som föreskrifterna är skrivna.

Citat:
Läs skillnaden i villkor själv. Vi pratar om formella myndighetskrav. Begreppet "total flygtid" har samma definition i hela flygvärlden (möjligen med ett undantag). Jag skriver att det ingenstans beskrivs ett minimiantal flygtimmar i flygplan. Om det är fel ska det motbevisas, inte svamlas om.
I föreskrifter och om inget annat anges så är total flygtid kopplat mot den behörighet man pratar om. TS anger motorflyg (motsvaras av LAPL/PPL eller högre, CPL/ATPL), SBF anger A-cert (endast PPL), detta innebär implicit enligt praxis att den flygtid du kan tillgodoräkna dig i begreppet total flygtid är den tid du flugit under dylikt certifikat.

Detta är dock en petitessdetalj som inte ens HAVKOM bryr sig om att gå in på, endast du för att försöka undvika att du har haft fel från första början. Återigen, du kan inte komma runt kraven på 200/500 timmar om du flyger hoppare i Sverige och inte drabbas av konsekvenser för detta.

Citat:
Idag kan en ny hoppklubb starta upp verksamheten med en inlånad Cessna 172. Man får tag på en pilot som fått ihop 200 h på omotoriserade luftfartyg, TMG och en del "flygande hammockar" för länge sen. Hen gjorde dock en klassinflygning på flygplan för många, många år sen, men det blev inget mer eftersom det inte var så kul (eller för dyrt!).
Efter 3 studsar kan passagerare lastas på.
Efter det checkas hen ut av en person som gjorde ett ar flygningar med hoppare för 30 år sen.

SFF godkänner inte ett sådant upplägg och skulle inte godkänna ett sådant upplägg, TS skulle inte heller godkänna ett sådant upplägg om man skulle försöka kringgå SFF (ingen har lyckats skapa ett alternativförbund till SFF ännu, trots försök). För att starta en ny klubb behöver du ha en CI och organistaion godkänd av TS/SFF samt redovisa att alla verksamhetsinstruktioner finns framtagna, där ingår pilotutbildning och vem som utför den samma [SBF 410:01]. Endast SFF-anslutna instruktörer kan organisera hoppning i Sverige, ett flygplan behöver en HM och på marken behöver du en behörig HL (LFS 2008:22 §20).
Scenariot är inte ens i terion troligt att genomföra.
Senast redigerad av ZAIZAI 2021-02-26 kl. 11:21.
Citera
2021-02-26, 16:31
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Men jag har ingen förståelse för varför du inte håller med om att kraven på hoppiloter borde höjas.

Vi kan inte diskutera om kraven skall höjas innan vi är överrens om vilka krav som gäller. Dina påstådda 3h, eller 200?

Förövrigt vet jag inte var du hittade det citatet där du påstås citera mig?
Citera
2021-02-26, 21:36
Medlem
Citat:
Detta handlar inte om certifikat utan behörighet att utföra viss typ av verksamhet.
Behörigheten tillhör en del av kraven på certifikat.

"I denna del ska den behöriga myndigheten vara den myndighet som utses av den medlemsstat hos vilken en person ansöker om utfärdande av flygcertifikat eller tillhörande behörigheter eller behörighetsbevis".
FCL.001. Kontakta TS vid osäkerhet.
Citat:
Det är implicit enligt praxis så som föreskrifterna är skrivna.
Praxis gäller inte för myndighetskrav. Kontakta TS vid osäkerhet.
Citat:
I föreskrifter och om inget annat anges så är total flygtid kopplat mot den behörighet man pratar om.
Nej, total flygtid är total flygtid. Om det inte är det anger myndigheten avsteg, tex:
"Innehavare av flygcertifikat för en annan kategori av luftfartyg, med undantag för ballonger , får tillgodoräkna sig 10 procent av sin totala flygtid som befälhavare på ett sådant luftfartyg."
FCL.210.A. Kontakta TS vid tolkningsproblem.
Citat:
du har haft fel
Var är ditt motbevis på krav på flygtid i flygplan? Hittills bara svammel.
Citat:
SFF godkänner inte ett sådant upplägg
Vilken del uppfyllde inte kravet? Citera det kravet.
Citera
2021-02-26, 22:04
Medlem
Citat:
Vi kan inte diskutera om kraven skall höjas innan vi är överrens om vilka krav som gäller. Dina påstådda 3h, eller 200?
200 timmar är den totala flygtiden som gäller. Där har jag inte skrivit nåt förslag. Däremot har jag skrivit att det bör finnas ett krav på flygtid i den kategorin som man flyger. Idag kan det vara så lågt som 4 h i flygplan. På helikopter har man tom angivit minimitid på typen. Jag trodde att det inte gick att missuppfatta:
Citat:
Jag tror flygsäkerheten höjs om man har ett krav på minimal flygtid på flygplan.
Citat:
Förövrigt vet jag inte var du hittade det citatet där du påstås citera mig?
Klicka bara på vänsterpilen
Citera
2021-02-26, 22:41
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Klicka bara på vänsterpilen

Ahh!

Om du kollar mina inlägg i tråden så ser du att jag inte tycker det är höga krav.
Det torde snarare framgå motsatsen om du läser mina inlägg(redan från tiden när olyckan inträffade).

Men total erfarenhet är bara en av pusselbitarna. Erfarenhet de senaste året eller två åren är lika viktigt, speciellt om man har låg total erfarenhet.
Det blir svårt att kravsätta på ett vettigt sätt. Det kommer troligen inte vara möjligt att sätta 1000 timmar, varav min 100 sista året. Då finns det mest sannolikt inte många piloter som flyger gratis. Måste man släppa gratisbiten upphör sannolikt fallskärmssporten.

Eftersom vi antagligen inte haft ett ’pilotrelaterat’ haveri tidigare i svensk fallskärmssport så är kanske inte den totala säkerheten för låg när det gäller pilotens erfarenhet i Sverige, då tänker jag regelverk plus den rekrytering och anpassade utbildningen som genomförs).

Det är fullt möjligt att detta mer eller mindre hade med pilotens personlighet/personliga egenskaper och att samma pilot med mer erfarenhet inte gjort någon skillnad.
Kolla gärna på det finska haveriet, haveriorsak och den pilotens erfarenhet(1000h om jag minns rätt, varav någonstans närmare 200h i fallskärmsfällning). Det finns såklart utvecklingsområden i den finska olyckan men räcker inte 1000h varav 200-ish fallskärmsfällning då kan vi inget göra för att öka säkerheten vad avser erfarenhet.
De flesta fallskärmspiloter lämnar verksamheten före 1000h total tid( inte alla, men en stor del).
Citera
2021-02-27, 15:47
Medlem
Citat:
Det blir svårt att kravsätta på ett vettigt sätt.
Men det är ju bara fråga om en minimitid där, sen kommer alla andra bedömningar om andra faktorer som tex. lämplighet in.

Det hela började ju med:
Citat:
Kraven för en hopppilot är hög, i formell mening.

Det var inte riktigt så SHK uttryckte det om de formella myndighetskraven:
"Det finns således inte någon behörighet eller något flygtidskrav enligt det EU-rättsliga regelverket, trots att verksamheten är komplex. Att bogsera segelflyg, reklamflyg eller avancerad flygning som endast utsätter piloten för fara kräver däremot en utbildning och behörighet i certifikatet."
Där finns alltså minimigränser, men det är mycket osäkert om piloter kommer ifråga med de låga minimitider som föreskrivs.

SFF har infört ett strängare internt krav som är godhjärtat, men ålderstiget:
"Förare av flygplan från vilket fallskärmshopp utförs skall inneha lägst A-certifikat eller motsvarande, samt ha en total flygtid av minst 200 timmar för enmotoriga flygplan."
Det var mot dessa olika kraven jag har framfört att flygsäkerheten kan höjas om kraven skärps. Om inte EASA är med på tåget så varför inte SFF?

Citat:
Mina förslag:
- inför minimitid på den kategori av luftfartyg som ska användas
- inför höjda krav på aktuell erfarenhet på den kategori av luftfartyg som ska användas
- inför kompetenskrav på den ska utbilda en hoppilot
- uppdatera handboken så att piloter är behöriga att vara hoppiloter.
Så:
Förare av flygplan från vilket fallskärmshopp utförs skall inneha lägst LAPL(A)-certifikat, samt ha en total flygtid av minst 200 timmar för flygning med enmotoriga flygplan, varav minst 20 timmar på kategorin flygplan under de senaste 3 åren/36 månaderna.
Förare av luftfartyg, från vilket fallskärmshopp utförs, skall vara godkänd för uppdraget och utbildad av för flygverksamheten ansvarig person som under den senaste 12-månadersperioden genomfört minst 5 flygningar med fallskärmshoppare.

Fortfarande mycket låga krav. Man kan ha fått 100 h på UL, alla 20 h i flygplan på Boeing 737 och bara möjlighet att ta med 3 personer i flygplanet. Men med SHK´s flygtidssiffror för piloten i Umeå hade hen inte kommit ifråga för denna utbildning och i förlängningen hade olyckan inte skett.

Jag trodde att min omtänksamhet om säkerhet skulle medföra att mina inlägg skulle höjas till skyarna (sic!). Tyvärr är det bara Niklas-P som hållt med mig, och jag gillar inte att vara i det sällskapet...
Citera
2021-02-27, 16:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Men det är ju bara fråga om en minimitid där, sen kommer alla andra bedömningar om andra faktorer som tex. lämplighet in.

Det hela började ju med:

"Det finns således inte någon behörighet eller något flygtidskrav enligt det EU-rättsliga regelverket, trots att verksamheten är komplex. Att bogsera segelflyg, reklamflyg eller avancerad flygning som endast utsätter piloten för fara kräver däremot en utbildning och behörighet i certifikatet."
Där finns alltså minimigränser, men det är mycket osäkert om piloter kommer ifråga med de låga minimitider som föreskrivs.

"Förare av flygplan från vilket fallskärmshopp utförs skall inneha lägst A-certifikat eller motsvarande, samt ha en total flygtid av minst 200 timmar för enmotoriga flygplan."
Det var mot dessa olika kraven jag har framfört att flygsäkerheten kan höjas om kraven skärps. Om inte EASA är med på tåget så varför inte SFF?

Så:
Förare av flygplan från vilket fallskärmshopp utförs skall inneha lägst LAPL(A)-certifikat, samt ha en total flygtid av minst 200 timmar för flygning med enmotoriga flygplan, varav minst 20 timmar på kategorin flygplan under de senaste 3 åren/36 månaderna.
Förare av luftfartyg, från vilket fallskärmshopp utförs, skall vara godkänd för uppdraget och utbildad av för flygverksamheten ansvarig person som under den senaste 12-månadersperioden genomfört minst 5 flygningar med fallskärmshoppare.

Fortfarande mycket låga krav. Man kan ha fått 100 h på UL, alla 20 h i flygplan på Boeing 737 och bara möjlighet att ta med 3 personer i flygplanet. Men med SHK´s flygtidssiffror för piloten i Umeå hade hen inte kommit ifråga för denna utbildning och i förlängningen hade olyckan inte skett.

Jag trodde att min omtänksamhet om säkerhet skulle medföra att mina inlägg skulle höjas till skyarna (sic!). Tyvärr är det bara Niklas-P som hållt med mig, och jag gillar inte att vara i det sällskapet...

Jag undrar om folk i allmänhet som hoppar fallskärm - samt deras anhöriga - överhuvudtaget vet om hur låga kraven är på piloten? Allting är ju så genomreglerat i Sverige annars, att man liksom tar för givet att det ska vara adekvata krav och kontroller för att få flyga passagerare (jämfört med icke-mänsklig last).

Regeln att kraven är lägre på piloten, om passagerarna inte betalar till ett flygbolag för sin flygtur, kände då inte jag till innan jag läste det i den här tråden, strax efter den här olyckan när någon skrev det. Tror faktiskt inte att gemene man känner till det. Och särskilt inte att det ska vara lägre krav för att flyga människor som utövar en sport i en föreningsverksamhet. Föreningsverksamhet borde så att säga höra till det "etablerade samhället" - det som är reglerat och garanterat av myndigheter. Jag kan köpa att det finns ett visst mått av skylla sig själv, om man helt privat följer med en kille eller kompis som har flygcertifikat upp i luften. Då förväntar man sig nog/förstås/kanske inte att det ska vara säkerhetsreglerat och -garanterat i minsta detalj.
Citera
2021-02-27, 17:24
Medlem
Citat:

Det hela började ju med:

Så:

Hur då omtänksamhet?,? Och "vissa sällskap"??
Jag håller till på tre ställen där det hoppas. Jag ger inte mycket för deras eller för SFF verksamhet!! Det ÄÄr en så kallad Risksport, ja!! Men men.....
Jag skulle då aldrig rekommendera någon "nära och kära" att syssla med hoppning!!
I min bok var det tragiska som hände i ume i juli 2019 bara en sorts olycka som "bara väntade på att hända".
Det enda som möjligen kan övertrumfa denna, i kategorin UTEBLIVET BEFÄLHAVARSKAP, det är spinnkraschen i mörker vid Ängsö slott för ca fem år sedan. Vid skolflygning med tre eller fyra ombord, med en DA42. Läs gärna oxå om den!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in