Citat:
Men det är ju bara fråga om en minimitid
SFF har infört ett strängare internt krav som är godhjärtat, men ålderstiget:
"Förare av flygplan från vilket fallskärmshopp utförs skall inneha lägst A-certifikat eller motsvarande, samt ha en total flygtid av minst 200 timmar för enmotoriga flygplan.”
Förare av flygplan från vilket fallskärmshopp utförs skall inneha lägst LAPL(A)-certifikat, samt ha en total flygtid av minst 200 timmar för flygning med enmotoriga flygplan
SFF har infört ett strängare internt krav som är godhjärtat, men ålderstiget:
"Förare av flygplan från vilket fallskärmshopp utförs skall inneha lägst A-certifikat eller motsvarande, samt ha en total flygtid av minst 200 timmar för enmotoriga flygplan.”
Förare av flygplan från vilket fallskärmshopp utförs skall inneha lägst LAPL(A)-certifikat, samt ha en total flygtid av minst 200 timmar för flygning med enmotoriga flygplan
Jag påstår att din tolkning är just en egen tolkning. När man beskrev A-certifikat innebar det ett PPL, i princip exakt samma krav, och samma befogenheter.
A-certikfikat bör läsas som PPL. Havkom har även de tolkat A-certifikat som PPL.
LAPL är en ny typ av certifikat, enklare/kortare utbildning för att flyga enklare mindre flygplan.
Citat:
Det är exakt pga det du skriver här som jag opponerat mig mot powerless1’s orerande om 3 flygtimmar.
I praktiken är det inte så det går till, någonsin.
De som läser tråden vet såklart inte vad de ska tro.
Piloten skall ha lägst ett PPL( de flesta, om inte alla i vår klubb hade CPL).
Flygtidskravet på 200 timmar är beskrivet på klassen enmotoriga flygplan. Kort sagt ska en PPL-pilot ha samma erfarenhet som en CPL-pilots minimikrav på 200h.
Det är dock inget krav på CPL(trafikflygare/yrkes-cert) då man låter piloterna flyga utan betalning.
En pilot som just tagit ett CPL får flyga betalande passagerare och kan mycket väl sitta i en kärra som motsvarar de man använder till fallskärmsoperationer med full kabin.
Man kan diskutera erfarenhetskrav, men enligt min mening är en del av de viktigaste kraven omöjliga att sätta på pränt.
Men risken blev väl att allt förbjöds...