Citat:
Ursprungligen postat av
OmedelSvensson
Det är självklart att regeltexten bör uppdateras men alla inblandade förstår andemeningen med texten. Det är inte idioter vi pratar om utan intelligenta tänkande människor. Problemet är av mer akademisk karaktär, utom möjligen för de som har någon form av diagnos och inte kan släppa små detaljer.
A-cert läses som PPL av havkom, av mig och antagligen av 99.9% av de flygchefer som utser och ansvarar för utbildning och godkännande av nya hopp-piloter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Powerless1
Vad ser du för anledning att inte skriva det man avser utan det ska menas, hanteras och sägas av dig när det gäller minimikrav på flygsäkerhet? Resonerar du lika i alla flygsäkerhetsfrågor? "Detaljen" är hela min citerade text.
Vad är det du inte förstår av det jag skriver? Jag tror inte du är så svagsint, så jag lutar åt att du trollar här.
Citat:
Ursprungligen postat av
Powerless1
Enligt havkom framgår det inte helt klart men hen hade troligen 3 timmars flygtid under de senaste 4 åren vid påbörjandet av utbildningen och ingen dokumentation av denna utbildning och därmed ingen redovisning av kompetensen på utbildaren.
Analys kan avhjälpa tillkortakommanden, men kan aldrig förhindra skeenden. Att däremot avvisa analyser av relevanta fakta för tråden gör mig mörkrädd.
Citat:
Piloten hade vid uppflygningstillfället 165 flygtimmar varav 10 timmar var träning i instrumentflygning. Under utbildning i Arvidsjaur flög piloten olika modeller av flygplans- typen Cessna 172. Under 2012 var piloten utbytesstudent på Nya Zeeland då han under februari månad flög 13 timmar Cessna 172S med lärare. Från slutet av 2012 till och med den 15 augusti 2014 flög piloten 22 tim- mar i Umeå flygklubb. Flygtiden bestod av flygning med Piper PA-28 och 2 timmar Cessna 182 med lärare.
Fram till 2014 hade han flugit exakt 200 timmar. Allt på kategorin SEP (”flygplan” som du kallar det).
Den klausulen är uppfylld och hans CPL är mer än privatcertifikat oavsett vad man avser. Vi kan i detta fall släppa alla teorier om att man kan ha haft endast 4timmar på flygplan, och att det skulle vart del i förloppet.
Jag håller absolut med om att flygtrimmet när han började utbildningen torde vart lågt. Total erfarenhet var också låg och kombinationen av dessa inte är bra. Däremot, uppfyller man kraven för vidmakthållande av ett CPL kanske det ska räcka som nummersatta krav. Det är svårt att göra en bra kravbeskrivning som på ett bra sätt täcker in både den oerfarne piloten (behöver betydligt mer flygtid sista året) och en erfaren pilot(behöver mindre tid sista året).
När havkom säger att det inte finns dokumentation innebär det inte med automatik att utbildningen var undermålig. All dokumentation av det slaget sparas för att användas i tex haveriutredningar, och då förhindrar de inte haverier utan underlättar utredningen.
De data vi har att tillgå är att utbildningen ser ut att ha bedrivits under längre tid än vi någonsin gjorde i min klubb och under mer flygtid och fler lift än vi någonsin gorde. Med den lilla erfarenheten piloten hade, samt låga flygtrimmet så ter det sig som en rimlig åtgärd. Det finns inget som tyder på att utbildningen inte var bra, tvärtom ser det ut som att man lagt mer än normalt vilket i sig är bra med en oerfaren pilot.
Det finns detaljer kring utbildning som kan haft del i olyckan, tex att det är tillåtet att skola in sig själv på ett enklare flygplan nuförtiden(förut krävdes alltid typinflygning med en flyglärare). Piloten blir naturligtvis inte lika duktig på flygplanstypen initialt när han skolar in sig själv som när han gör det med en flyglärare. Detta kan dock inte sverige styra, utan det är EASA’s regler som styr. En hoppklubb kan såklart styra att man fortfarande ska skolas via en flyglärare men det kostar mer pengar.
Om man skulle kräva att skolning i fallskärmsfällning skulle göras som formell hoppskolning så skulle man komma till problemen(utöver mer kostnader) att det är väldigt få flyglärare som har erfarenhet av hoppfällning, och sannolikt skulle man inte hitta någon som har erfarenhet av aktuellt flygplan.
Tar man en flyglärare, utbildar honom på fallskärmsfällning så är han folrtfarande oerfaqren på det.
Tar man en flyglärare och utbildar honom pÅ en flygplanstyp så är han fortfarande oerfaren på typen.
Havkoms förslag må leda till att utbildningen i fallskärmsoperatiomner finns registrerad i detalj men det är inte troligt att den blir lika bra som om en operativ erfaren hopp-pilot i klubben håller utbildningen.
Det ser inte riktigt ut som det var frågan om en dålig utbildning i denna olycka. Det ser faktiskt inte riktigt ut som om den låga erfarenheten var huvudorsak. Jag tycker det ser ut som om det handlar om pilotens beslutfattande och risktagning som satte honom i en sits som blev för svår.