2021-03-28, 19:44
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
PS skulle kunna vara en garant för objektiv nyhetsförmedling och samhällsdebatt. Vem vill ha typ Fox News. Att garantera objektiviteten verkar kunna begränsas till att vara en ledningsfråga. Notera BLM-aktivisterna som nyligen anklagade SR för rasism och krävde representation. Ledningens svar till dem: Förbud att arbeta med sådana frågor. Det går om man vill, och ibland tycks viljan till och med finnas.

Att det är en ledningsfråga är helt uppenbart.
Personligen blir jag väldigt nyfiken på vad skillnaden som gör skillnaden för ledningen mellan att tolerera vanlig vänstervridning men sätta stopp för BLM.

Vad är det för principiell skillnad för ledningen? Är det att BLM utmanar nuvarande maktstrukturer?
Citera
2021-03-29, 08:01
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Att det är en ledningsfråga är helt uppenbart.
Personligen blir jag väldigt nyfiken på vad skillnaden som gör skillnaden för ledningen mellan att tolerera vanlig vänstervridning men sätta stopp för BLM.

Vad är det för principiell skillnad för ledningen? Är det att BLM utmanar nuvarande maktstrukturer?
För att återkomma till den gamla metaforen. Fantomen hjälper gärna bandarerna, för det ger godhetspoäng & en varm känsla. Men om Guran på allvar hotar att ta över så åker han ut med arslet först.

Negrerna är det bowlingklot som kosmopoliterna använder för att slå undan benen på vita människor. Det har aldrig varit meningen att klotet själv skulle styra matchen.
Citera
2021-03-29, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
För att återkomma till den gamla metaforen. Fantomen hjälper gärna bandarerna, för det ger godhetspoäng & en varm känsla. Men om Guran på allvar hotar att ta över så åker han ut med arslet först.

Negrerna är det bowlingklot som kosmopoliterna använder för att slå undan benen på vita människor. Det har aldrig varit meningen att klotet själv skulle styra matchen.

Trams. Skillnaden är att den normala böjelsen åt vänster på SVT och SR ses som normal. Det är utgångsläget där.
Citera
2021-03-29, 10:41
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Trams. Skillnaden är att den normala böjelsen åt vänster på SVT och SR ses som normal. Det är utgångsläget där.

Och vad var det som fick ledningen att agerar denna gången på en populär vänsteryttring som BLM?
Vad var det som fick ledningen att bryta ett mönster de haft och har. Att bryta sin "normala böjelse" för vänsterpropaganda? Vad var deras stimuli?
Citera
2021-03-29, 11:36
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Menar du att BLM är en onormal böjelse åt vänster? I så fall tycks du i princip mena samma sak som hr Thulin. BLM är vänster men vänstersystemhotande pga krav på representation.
Citera
2021-03-29, 12:42
Avstängd
Det har skrivits mycket i pressen, och mycket positivt, om Elaf Ali och hennes självbiografiska roman om hederskultur och förtryck av unga tjejer - nyss en långintervju på DN Kultur. Ali och hennes släkt är muslimer, men det är rätt uppenbart att den varma responsen på henne och hennes bok handlar om att man vill ha fram stories om hederskultur som är mer lagom vaga och vänliga - som inte, i motsats till Pela, Fadime och många andra brutalt lyfter fram konflikten mellan islamisk mentalitet/kvinnosyn och västerländska ideal om jämställdhet och individens rätt. Och som inte slutar i mord och död, eller ens omskärelse.

Elaf Alis pappa var "inte särskilt religiöst engagerad" säger dottern - dock tillräckligt intresserad för att gräla med ledarna i den lokala moskén, och för att driva igenom hederskulturens bud mot sin dotter. Och till slut lyckades Elaf vinna över honom till sin syn på saken, i alla fall delvis. Därmed blir det inte en historia om krocken mellan nedärvd kultur /religion och svenska lagar, utan en feel-good story om en stark och positiv tjej - och som kan presenteras relativt frikopplad från religionen. Inte undra på att personer som Rakel Chukri och Alexandra Pascalidou applåderar.
Citera
2021-03-29, 13:45
Medlem
Motbjudande skamlöshet som nu exponeras högst upp i Aftonbladet och Expressen: 3 av Folkpartiets/Liberalernas värsta dödgrävare Westerberg, Leissner och Björklund spår partiets undergång med Sabunis beslut, som följdes av klar majoritet i helgens omröstning.

Kan dessa mediokra hjärnor inte tänka i fyra enkla steg.
1) Vad gjorde jag med partiet? (tänk, tänk, om det går).
2) Ja det kanske inte var så bra (tänk, tänk igen).
3) Men då skall jag kanske hålla mig ifrån att säga något offentligt (tänk en gång till).
4) Jag lämnar ingen kommentar när media ringer.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2021-03-29 kl. 13:51.
Citera
2021-03-29, 14:15
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Motbjudande skamlöshet som nu exponeras högst upp i Aftonbladet och Expressen: 3 av Folkpartiets/Liberalernas värsta dödgrävare Westerberg, Leissner och Björklund spår partiets undergång med Sabunis beslut, som följdes av klar majoritet i helgens omröstning.

3) Men då skall jag kanske hålla mig ifrån att säga något offentligt (tänk en gång till).

Men de har rätt.
Pengarna kommer nu sina från de sina.

Men de kan de inte säga.
Citera
2021-03-29, 14:19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

Lojalitet verkar inte vara någon direkt paradgren inom Liberalerna.
Citera
2021-03-29, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Lojalitet verkar inte vara någon direkt paradgren inom Liberalerna.

Den slugaste av dem var Björklund, kanske för att han är halvt norrman.
Vem som räddade Leissner till en hitte-på-tjänst på UD för främjande av svenska relationer och bidrag till Västafrikanska länder vet jag inte men antingen Reinfeldt eller Löfven.
Banden går korsvis i vänskapsvegetationen under Rosenbad och UD.

Björklund fick en ambassadörspost av svetsargubben för att han såg till att svetsargubben kunde bli statsminister.
Att inte MSM granskat detta haveri i sömmarna säger allt om symbiosen media och politikermakt.
Det blev inbördeskrig på UD, säger trovärdiga källor. En totalt misslyckad politiker fick gå före en hel rad med högkvalificerade diplomater. Utrikesministern fick lägga all sossekraft på att inrätta ledet igen.

De dummaste f d partledarna måste Westerberg och Leijonborg vara. De fick ingenting . Ja Röda Korset för en, men det gick ju inte det heller.
Jämför Bildts efterkarriär med Westerbergs.

Sen tror jag, Longbow4y, att Sabuni och Liberalerna med denna livsviktiga sista kraftansträngning kan häva sig över 4%-spärren, och sen ligger framtiden friare och underbara ting kan ske med Liberalerna.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2021-03-29 kl. 14:43.
Citera
2021-03-29, 16:56
Medlem
Citat:

Egentligen är det ju bra att L gör det här eftersom 1/3 av partiets väljare sticker vilket är ungefär vad som behövs för att de skall åka ut - å andra sidan kanske de klänger sig kvar i riksdagen på grund av det här. Av alla partier som förtjänar att åka ut så ligger L högst upp på min önskelista. När jag tänker på L så tänker jag på Erik Ullenhag och hans "600 000 utrikes födda personer arbetar varje dag" - han körde den i säkert tio år. Fruktansvärt förutsägbart. Jag tänker också på Birgitta Ohlssons feminism och Fredrik Malms opportunism. Den enda vettiga personen de haft i sina led är Adam Cwejman. Jag kan bara hoppas på att svenskarna tänker till i valet 2022 och röstar bort dem.

Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Den som sett andra länder får ett helt annat perspektiv än den navelskådande besserwissern som aldrig varit utanför sitt eget lands gränser förutom möjligen någon sejour till Islas Canarias där man endast har minnen av att vara redlöst berusad på en grisfest.
För egen del så kan jag göra jämförelsen efter mycket långa utlandsvistelser då förändringen i Sveriges politiska klimat, myndigheters och organisationers förändrade agenda, och även folks allmänna beteende och tilltagande PK-attityd är högst påtaglig från gång till gång

Svenskarna borde egentligen fly till Polen, Ungern, Tjeckien, Slovenien och Baltikum. Det går fan inte ens att gå ut på kvällen på grund av kriminaliteten. Varje gång jag är hemma i Göteborg så slås jag av hur illa det har blivit. Värre är det när jag är nere i Skåne och besöker min gamla studentstad. Fruktansvärt.

Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Ja Budapest, Prag, Krakow, Riga med flera kommer inom 20 år vara de största magneterna och förebilder för hur Västeuropas städer kunde ha utvecklats till. Paris och London är inga trevliga städer längre, utan bara ett skal av sin storhet.

Jag köper dock inte att många längtar tillbaka till det gamla Sverige. Istället är det omvänt framtidshoppet som folk ser att det förstörs. Det görs som du påpekar genom att välfärden urholkas då bland annat värdet på bidrag och pensioner minskar. Man ser också att priser på varor och bostadshyror ökar mer och mer. Vad då liksom, 9000 kr för en etta är galet.

Det som saknas i diskussioner kring mångkulturen och dess konsekvenser är hur människor faktiskt bör se sig tvingade att planera sin framtid för att få en dräglig tillvaro. Utbildning och jobb räcker inte. Det börjar bli nödvändigt att pensionsspara, ha sjukförsäkringar, skippa att läsa humanistiska ämnen eftersom de leder inte till jobb, man ska äga sin bostad och sätta sina barn i privata skolor med mera.

Ja, jag håller med dig. Östraeuropa blir allt bättre - bara att åka till Baltikum gör en glad.

Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Kan ju faktiskt tänka mig att RobbanUC syftar på sovjetliknande nivåer av repression och inte det ekonomiska systemet, men jag vet inte. För mig är det i alla fall glasklart varthän det barkar, och det är mot någon form av auktoritär liberalism. Sverige ska förvandlas till ett USA i miniatyr. Håller helt med dig där, Edgerton. Jag skrev detta 2013, eller när det kan ha varit, och fick uppskattande kommentarer då.

(...)

Till sist: Prag är en mysig stad. Atmosfären i Gustav Meyrinks Prag anar man fortfarande i gränderna i gamla stan. Golem är en märklig, väldigt läsvärd berättelse.

Ja, repression talade han om. Jag blir väldigt långrandig med RobbanUC eftersom vi har så olika åsikter och att jag inte delar hans syn på Sovjet. Han är seriös debattör jämfört med nästan alla jag möt på Flashback utanför den här tråden . Prag är helt underbart. Grym hockey är det också och Jaromír Jágr spelar fortfarande i Kladno - trots att han är 49 år.
Senast redigerad av Edgerton 2021-03-29 kl. 16:59.
Citera
2021-03-29, 16:57
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Elaf Alis pappa var "inte särskilt religiöst engagerad" säger dottern - dock tillräckligt intresserad för att gräla med ledarna i den lokala moskén, och för att driva igenom hederskulturens bud mot sin dotter.

Läs: Han var så skruvad i huvudet så inte ens islam lyckades civilisera honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in