Citat:
Nu tror jag visserligen inte att Ottokar var helt allvarlig med sitt inlägg, men jag delar din uppfattning till fullo. Kan knappt förstå att en statsbildning som Nigeria fortfarande håller i sömmarna — konflikten i Biafra åsido. Jag är helt för återvandring, men jag tror inte de bofasta afrikanerna blir så glada åt de svarta besserwissrarna sprängfyllda av genusteori och mångkulturhallelujah.
Det var just en massa önsketänkande humanister som var första omgången herrar när de afrikanska staterna blev självständiga. Det vet vi hur det gick. Ett envist fasthållande av koloniala gränser och mångkulturexperiment, kombinerat med ekonomiska experiment.
Vad Afrika först behöver är fler nationer för att kunna bekämpa etnisk korruption och få mer fred.
Det var just en massa önsketänkande humanister som var första omgången herrar när de afrikanska staterna blev självständiga. Det vet vi hur det gick. Ett envist fasthållande av koloniala gränser och mångkulturexperiment, kombinerat med ekonomiska experiment.
Vad Afrika först behöver är fler nationer för att kunna bekämpa etnisk korruption och få mer fred.
Ett problem för afrikanskt vidkommande är, som jag ser det, att den politiska och militära eliten styr efter eget behag och att utbrytningar oftast beror på att någon krigsherre bestämt sig för att det vore schyst med en egen stat. Kanske bör etniska konflikter få fritt utlopp, hur hemskt det än låter, för att man ska kunna få till stånd någonting liknande en stabil afrikansk federation av etniska småstater på mycket lång sikt. Hur lång tid kan detta ta? Hundratals år? Det kan nog tyckas frestande att lägga sig i, och vips har vi proxykrigföring där nere igen, som i Angola på 1970-talet. Alla vill ha sig en bit av den afrikanska tigerkakan.
Det ursprungliga tillståndet i Afrika är stamsamhällen. Om statsstaterna kring Guineabukten uppkom efter europeisk förlaga vet jag faktiskt inte, men Benin/Edo och liknande är också Afrika, liksom andra stater dominerade av yorubafolk. Och Timbuktu är Afrika.
Tillägg: det är nog i mycket det afrikanska drägget som hamnar i bl.a. Europa.