2021-03-27, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det är ibland läge att vara lite kritisk till den tekniska utredningen.

Jag hittade det PM angående att att SD varit hemma hos någon 2018-10-07 och evtl via den personens Comhem sökt i LW:s Google och Geocaching. Vi diskuterare det för nån vecka sen men det ligger i akt 17 Göta hovrätt.

https://www.bildtagg.se/bild/mybywl8z5pql2g6xn4a2i8a

Forensikern kan inte reda ut om den IP-adressen använts då eller ej. Och Comhem har ingen aning. Det har gått för lång tid.

Den här mänskan som haft SD i sitt hem 7/10 lär vara någon av hans vänner som ska med på konserten i Sthlm den kvällen?

Vilken tid var SD i den bostaden kan man kanske ha frågat?

Tiderna för inloggningarna Google finns ju. Fm/lunch.

Så utredaren får inte ordning på om mänskan med Comhem någonsin använt den IPv6 som loggats vid LW Google 7/10.

Nu till det som gör mig lite mörkrädd. Man ber alltså UPPGIFTSLÄMNAREN verifiera den IPv4 som routern enligt uppgift nu har. Nu kan det ha blivit rätt men av flera skäl hade det varit bra om polisens forensiker fått bekräfta detta. Saknas underlag för att dubbelkolla tyvärr om det blev rätt eller ej.
Vem var SD hemma hos och när var detta på dagen?

Men det saknas inte varianter att kolla om routern använde den IP-adress 2018-10-07 om de varit lite kreativa.

Sen vidare då så ser jag detta. Också från akt 17 Göta hovrätt.

https://www.bildtagg.se/bild/hmqwqtus2m0v9u9bca36u6gm

Ännu en gång är man inne på 05:23 onemejl inlogg. Nu att man kollat att den extramobil som hon haft i köket minsann inte använts till att logga in på Onemejl.

Men det PM är daterat 2020-05-27 och det är två år efter att de gaft möjlighet att kolla vad som faktiskt hänt i hennes dator. Istället fortsätter man nu i hovrätten att lägga fram att det ANTINGEN skett via synkroniserad enhet/mobil eller m h a datorn som står i köket. Istället för att med några enkla medel ta reda på om denna dator/operativsystem/webbläsare varit aktiv runt kl. 05:23 2018-05-15.
Åklagarna är inne på i överklagan i ett långt stycke hur SD är en av få som kan haft tillgång till hennes inlogg och IT-forensikern har skrivit ett särskilt PM till överklagan angående LW:s lösenord.
Men bevisa att någon varit i köket/datorn verkar man dra sig för. Varför?

Edit: länkat till PM nr två där.

Det var nog jag som tog upp det då: hade en undran över varför de inte kolla den dator som vittnet tror ev har använts. Varför söka en dator, när man har en framför sig? Är det den eller inte som har använts är ju frågan som ställs.
Citera
2021-03-27, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Två citat:

LW till HD
Att kalla S för HTD var jag som introducerade ja. dvs att kalla honom så i loggarna. Det började med "halva Team D*vidsson", reducerades till "Hr Team D*vidsson" och blev sedan HTD. Det gäller loggar från gemensamma turer och i den gruppchatt vi hade i Team Femfemma, där hette vi våra förkortningar. Varför börjar inte du kalla dig själv FTD om det nu är så självklart att man heter sina initialer?

LW och SD
2017-05-08 15:54 - L*na W*ssström: Både YD och tg använder det. Undrar om de är
medvetna om att det är jag som lanserat och befäst benämningen?
2017-05-08 15:54 - L*na W*ssström: <Media utelämnat>
2017-05-08 15:55 - L*na W*ssström: För det ÄR det
2017-05-08 15:55 -L*na W*ssström: Ingen jag började förekom inte förkortningen som namn på dig
2017-05-08 15:57 -L*na W*ssström: Skrev i böijan "halva Team Davidsson". Sedan Hr Team D*vidsson. Sedan HTD
2017-05-08 15:57 - L*na W*ssström: Sedan böijade flera
2017-05-08 15:58 - L*na W*ssström: Du skrev ibland "herrn i teamet"
2017-05-08 15:58 -St*fan D*vidsson: Hovpippare D*vidsson
2017-05-08 15:58 - L*na W*ssström: Senare har du också använt det
2017-05-08 15:58 - L*na W*ssström: Men det är mitt namn på dig de använder
2017-05-08 15:58 - L*na W*ssström: Ska jag påpeka det för dem?
2017-05-08 15:59 - L*na W*ssström: Vore kul
2017-05-08 15:59 - Lena Wessström: Skapat i kärlek
2017-05-08 15:59 - L*na W*ssström: Min kärlek
2017-05-08 15:59 - L*na W*ssström: Som de nu fmisätter odla. Fint av dem
2017-05-08 16: 16 - L*na W*ssström: Ingen annan kommentar?
2017-05-08 16: 16 - L*na W*ssström: Avvikande uppfattning?
2017-05-08 16: 16 - L*na W*ssström: Inte om det fyndiga i att påpeka. Det ska jag inte. Men att jag myntat det

Tack! Ok så redan december 2015 så använder han det för att HON kommit på det. Då finns det en liten laddning i ”HTDsson” där vad gäller catfighten.
Hon är väldigt nöjd med att hon kommit på det...

Man kan ju då även förstå(men ändå inte) att hon gick bananas då HD antagligen loggat många cacher där det står HTD och liknande och HD var inte med m a o.

Sen kan man ju ha lite svårt att fatta varför han inte är stringent och bara drar dit TD+datum eller vad fasen som helst. Mu i efterhand så ylar de ju båda två hur de ”loggade tillsammans” men nu har varsina konton och bla bla bla.

Så hade det stått TD eller TeamDsson så förstår jag att det inte varit nåt med det men ”HTDsson” är lite mer laddat då.

Kan man sammanfatta det som att hon var på den våglängden (geo-tjafs) iaf när hon skickade remsan?

Eller så skickade hon den bara som random bild.
Citera
2021-03-27, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Hahaha, ingenting nytt som upptäckts? Önskar jag hade dina it-skills :/

Skillz vet jag inte om det är men man har några olika strängar på lyran bara.

Nåt mer har jag väl. Någon har skannat av nätverk och blåtand lite för systematiskt runt SD:s bostadsadress. ”Mönstret” i ”skanningen” avviker om man kollar runt om på området annars.

https://www.bildtagg.se/bild/bo8eq9zv662rea1lnoiw3h6q

Det är inte jag. Någon som är lite mer publikt lagd eller kanske inte har 100% koll på läget är det som varit framme.

Eller kanske nån omvänd grannsamverkan som verkar poppis i området annars vad vet jag.

(Den som läser här och är hemmahörandes i Örebro och är lite med i matchen vad jag är inne på här fullt ut kan höra av sig för en liten special-specialare).
Citera
2021-03-27, 18:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Här är inlägget som vi pratade om:

Kanske finns det mer om just det här som han skrivit. Jag har för mig att han skrev att någon väntade.

Men oasvett så känner jag att det fanns mycket trovärdighet och det även i hans historik.

Vissa saker kan såsom blodet i Lenas lägenhet vara andras blod. T ex nämnde han ju att det kunde vara från barnen. Isf har väl allt sådant lämnats till slasken?
Eftersom jag inte vet vilka ni pratar om i tråden läste jag genom inlägg fr den du nämner.

Det är ju mestadels generellt skrivet, jag skulle tippa på 80%, och helt basic om polisiärt arbete och förhörsteknik etc.

Att sen kalla ett förundersökningsprotokoll för fub känns väl lite si sådär.

Verkar delvis ha insyn som nån lokal förmåga som känner till personerna samt det SD själv skriver om vitt och brett, dvs att de haft kontakt per chatt på kvällen.

Om det berör nån form av sakfakta så finns det faktiskt konstigheter.
Några axplock:
Senast redigerad av develi 2021-03-27 kl. 18:19.
Citera
2021-03-27, 18:22
Medlem
Citat:
Det var nog jag som tog upp det då: hade en undran över varför de inte kolla den dator som vittnet tror ev har använts. Varför söka en dator, när man har en framför sig? Är det den eller inte som har använts är ju frågan som ställs.

Du menar att SD skulle ha lånat en dator där? Att det har sökts på ”Skärmklipp Mac” kan ge en fingervisning att det inte är nån som har örnkoll på dator från Apple ja.
Senast redigerad av Avel 2021-03-27 kl. 18:26.
Citera
2021-03-27, 18:37
Medlem
Citat:
Tack! Ok så redan december 2015 så använder han det för att HON kommit på det. Då finns det en liten laddning i ”HTDsson” där vad gäller catfighten.
Hon är väldigt nöjd med att hon kommit på det...

Man kan ju då även förstå(men ändå inte) att hon gick bananas då HD antagligen loggat många cacher där det står HTD och liknande och HD var inte med m a o.

Sen kan man ju ha lite svårt att fatta varför han inte är stringent och bara drar dit TD+datum eller vad fasen som helst. Mu i efterhand så ylar de ju båda två hur de ”loggade tillsammans” men nu har varsina konton och bla bla bla.

Så hade det stått TD eller TeamDsson så förstår jag att det inte varit nåt med det men ”HTDsson” är lite mer laddat då.

Kan man sammanfatta det som att hon var på den våglängden (geo-tjafs) iaf när hon skickade remsan?

Eller så skickade hon den bara som random bild.

Jag har skrivit lite innan om min teori kring det: jag tror att inbjudan att äta kaka var helt fredlig och hon ställde in sig på en trivsam stund (med eller utan sex har jag ingen åsikt om, men båda två har tydliggjort att de träffades mer sällan våren 2018 och det är inte alltid sex när de träffas. Finns andra exempel som jag inte orkar leta fram som handlar om just en fika med hembakat hemma hos LW). Jag tror att hon gick därhemma och pysslade med ditten och datten och planerade för födelsedag och norgeresa och väntade på att SD skulle komma över en stund. Han säger inte nej när inbjudan skickas (med hjärte-emoji) så hon har ingen anledning att tro egentligen att han inte ska komma. Han svarar bara "till Viken nu"... 2 timmar och 10 min senare svarar han på inbjudan "hemma nu, har lite måsten". Jag tror det bränner till hos LW av besvikelse och hon skickar bilden på loggremsan lite som "jävlas inte med mig för då ger jag igen". I det infekterade bråket med loggarna har hon alla möjligheter att sabba deras resa.
Citera
2021-03-27, 18:41
Medlem
Citat:
Du menar att SD skulle ha lånat en dator där? Att det har sökts på ”Skärmklipp Mac” kan ge en fingervisning att det inte är nån som har örnkoll på dator från Apple ja.

Ja, det är det jag funderar över. Har han i såfall koll på var skärmklippen hamnar på disken? Kan det ligga kvar skärmklipp på den datorn? Plus att den datorns historik kanske kan uppvisa något mönster för den tiden?

Kan också vara så att han loggat in med egen dator, men då ska väl den visa det i historiken. Känns inte rimligt att tro att en tredje dator är inblandad.
Citera
2021-03-27, 18:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Jo, så är det. Med anhållningar och span som ej finns dokumenterat verkar starten mindre lyckad och sedan inte bättre. Om man går bedöma det hela.

Nu åter till grannen mer stänkare.
Det var väl planket som tog stopp. Ingen kom att tänka på att titta bakom eftersom att hunden av naturlig anledning inte kan hoppa 2.5 meter.
Citera
2021-03-27, 18:47
Medlem
Citat:
Jag har skrivit lite innan om min teori kring det: jag tror att inbjudan att äta kaka var helt fredlig och hon ställde in sig på en trivsam stund (med eller utan sex har jag ingen åsikt om, men båda två har tydliggjort att de träffades mer sällan våren 2018 och det är inte alltid sex när de träffas. Finns andra exempel som jag inte orkar leta fram som handlar om just en fika med hembakat hemma hos LW). Jag tror att hon gick därhemma och pysslade med ditten och datten och planerade för födelsedag och norgeresa och väntade på att SD skulle komma över en stund. Han säger inte nej när inbjudan skickas (med hjärte-emoji) så hon har ingen anledning att tro egentligen att han inte ska komma. Han svarar bara "till Viken nu"... 2 timmar och 10 min senare svarar han på inbjudan "hemma nu, har lite måsten". Jag tror det bränner till hos LW av besvikelse och hon skickar bilden på loggremsan lite som "jävlas inte med mig för då ger jag igen". I det infekterade bråket med loggarna har hon alla möjligheter att sabba deras resa.

Värt att vända och vrida på. Symboliken med loggremsan kan ju vara nåt vi inte fattar såklart. Första gången hon kallade honom HTD eller vad som helst.
Citera
2021-03-27, 18:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Har en snarlik teori i huvudet.
Citera
2021-03-27, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nu tror jag inte hon var nere och tassade men detta alibi är väl ändå si sådär. Ungen sover väl.

håller med ! är detta alibit som HD har? lite svajigt mist sagt! hon kan väl ha fått dom att sova en smula längre rent hypotetiskt? är de Alibi?
Citera
2021-03-27, 18:55
Medlem
Citat:
Ja, det är det jag funderar över. Har han i såfall koll på var skärmklippen hamnar på disken? Kan det ligga kvar skärmklipp på den datorn? Plus att den datorns historik kanske kan uppvisa något mönster för den tiden?

Kan också vara så att han loggat in med egen dator, men då ska väl den visa det i historiken. Känns inte rimligt att tro att en tredje dator är inblandad.

Ja men precis du fattar galoppen här. Logga in med egen dator är en väldigt ”bald move” även om det går att göra rätt anonymt också.

Men just att lämna efter sig så mkt spår som söka på skärmklipp och göra sökningar från ett Comhem är det märkliga här. Vill man vara lite under radarn slänger man väl minst upp en VPN.

Först hade jag en spontan tanke att nån polis hade gjort det typ på fyllan och ville bli lite hero genom att ”hacka” LW:s Google. Men det var ju på förmiddagen detta.

Till saken hör att polisen nog hade lösenorden via Chrome(jag har visat hur i tidigare inlägg) men officiellt så höll de en annan linje.

Kombon det som söktes på (tidslinjen och att 10-12/5 också var intressant i sammanhanget hade rätt få koll på) och att det gjordes från Comhem gör ju att det ser ut som nåns morsa varit i farten å ena sidan och sen typ nån som städar lite och håller koll å andra sidan när läget ”lugnat ner sig lite” å andra sidan.
Senast redigerad av Avel 2021-03-27 kl. 19:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in