Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-21, 16:46
  #4837
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Jag påstod inte att det var konstigt

Jag tror dock det kan öka ännu mer om Lucid Motors lyckas med att köra sin bil 500 miles på en laddning, Elon kommer aldrig acceptera att det finns elbilar i samma klass som kan köra längre på 1 laddning.

Många som kommenterat det nya korsmålen på +3000USD som "galet" och "nonsens". Det är dock inte mera galet eller nonsens än dagens kurs.
FED och Biden vräker ut så enormt med pengar och dom måste ta vägen någonstans. Det mest troliga är att det som har ökat på sistone (Tesla, Bitcoin) fortsätter med det.
Citera
2021-03-21, 17:35
  #4838
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Många som kommenterat det nya korsmålen på +3000USD som "galet" och "nonsens". Det är dock inte mera galet eller nonsens än dagens kurs.
FED och Biden vräker ut så enormt med pengar och dom måste ta vägen någonstans. Det mest troliga är att det som har ökat på sistone (Tesla, Bitcoin) fortsätter med det.

Den avgörande skillnaden är ju att Tesla tack vare den höga kursen kan ge ut nya aktier och ta in sjukt mycket pengar och därmed utveckla produkten/tillverkningen.

Bitcoin är bara Bitcoin oavsett vad det kostar.
Citera
2021-03-22, 00:09
  #4839
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Jag påstod inte att det var konstigt

Jag tror dock det kan öka ännu mer om Lucid Motors lyckas med att köra sin bil 500 miles på en laddning, Elon kommer aldrig acceptera att det finns elbilar i samma klass som kan köra längre på 1 laddning.
Min Model 3 går i praktiken 50 mil (specad en bit över det). Detta gör att det är sällan den ens behöver laddas, till och med för någon som mig som flänger mycket, för den laddas ju under natten.

Om vi låtsas att vi är post covid och jag har bas i Sverige är det svårt att se fler än 5 långvariga resor härifrån, vara det är svårt att se mer än 3 vara med bil (att köra hundratals mil tär en del, till och med i en Tesla). Då har vi räknat ganska högt och räknat på någon som flänger mycket, och det är endast 3 perioder under året bilen överhuvudtaget behöver tankas. Jämförelsen här är att ICE körde man några dagar, tankade, körde några dagar, tankade, körde några dagar, tankade, året om, hela tiden.

Lägg till att det är absolut noll problem att köra runt i Europa på 50 mils batteri (d.v.s. med tillgång till Teslas nätverk) idag. Och då är det inte en Europeisk utan en Amerikansk bil.

Vad jag vill komma till att sure, någon gång i framtiden kommer vi säkert prioritera längre range osv, men just nu är det en komponent som krossar det tidigare läget. D.v.s. det bör finnas en massa saker som är prioriterade över längre range.
Citera
2021-03-22, 21:20
  #4840
Medlem
raskenss avatar
Nån som vet vad som hände med Teslas uppköp av Maxells? Det var ju sånt ståhej 2 år sen när dom köpte bolaget för 2miljarder. Det har varit väldigt tyst om köpet sen dess. Googlar man så är det helt tomt på nyheter sen köpet.
Citera
2021-03-22, 21:31
  #4841
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Nån som vet vad som hände med Teslas uppköp av Maxells? Det var ju sånt ståhej 2 år sen när dom köpte bolaget för 2miljarder. Det har varit väldigt tyst om köpet sen dess. Googlar man så är det helt tomt på nyheter sen köpet.

Det senaste åren så har ju Elon varit indirekt tydlig med att han vill fortsätta med Li-ion spåret pga. att utvecklingen har varit rätt så bra. Nu såg jag inte senaste "batteridagen" i sin helhet (bara en summering) men där var det väl inte så mycket snack om superkondensatorer. Så jag misstänker att det inte är så mycket hype om det just nu. Däremot så kan det vara en långsiktig satsning. Vem vet, det kanske blir Teslas egenutvecklade solid-state batteri i framtiden, men det är nog ett par år kvar till dess.
Citera
2021-03-23, 10:55
  #4842
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Nån som vet vad som hände med Teslas uppköp av Maxells? Det var ju sånt ståhej 2 år sen när dom köpte bolaget för 2miljarder. Det har varit väldigt tyst om köpet sen dess. Googlar man så är det helt tomt på nyheter sen köpet.
De köpte maxwell för deras dbe teknologi (dry battery electrode)
Det finns inte jättemycket info på Google, du får kolla på battery day presentationen om du vill veta mer.
Sist de nämnde det så sa de att teknologin funkar, men inte med tillräckligt hög avkastning. De sa även att de gör förbättringar nästan varje vecka och är inne på version 5 eller 6 av hela processen. Förhoppningsvis får vi veta mer på nästa earnings call som är om 1-2 veckor.
Citera
2021-03-23, 11:23
  #4843
Avstängd
wwrs avatar
Det är ganska fantastiskt hur mycket batteriforskning Tesla och andra kan bedriva utan att det finns prisvärda elbilar, bra nätverk med laddningsstationer och billig ström.

I USA tjänar Tesla på att sälja myndigheternas tillstånd till fossilbilsfabrikanter och fossilbilsförarna betalar och hjälper till att hålla Tesla-kursen uppe.

I Europa delar EU ut stöd till batteriforskning så att Elon kan få ännu mer bonus när han tänker ut riktigt fina batterier.

Ändå är Elon ofta på kant med myndigheter. Nu senast om tillstånden för Giga-Berlin(-Brandenburg som den egentligen heter).

Stödåtgärderna borde gå till vanligt folk som köper elbil. Sedan skulle företagen få konkurrera om kunderna. Då fick man veta vad TSLA egentligen var värd.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-03-23 kl. 11:28.
Citera
2021-03-23, 11:48
  #4844
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är ganska fantastiskt hur mycket batteriforskning Tesla och andra kan bedriva utan att det finns prisvärda elbilar, bra nätverk med laddningsstationer och billig ström.

I USA tjänar Tesla på att sälja myndigheternas tillstånd till fossilbilsfabrikanter och fossilbilsförarna betalar och hjälper till att hålla Tesla-kursen uppe.

I Europa delar EU ut stöd till batteriforskning så att Elon kan få ännu mer bonus när han tänker ut riktigt fina batterier.

Ändå är Elon ofta på kant med myndigheter. Nu senast om tillstånden för Giga-Berlin(-Brandenburg som den egentligen heter).

Stödåtgärderna borde gå till vanligt folk som köper elbil. Sedan skulle företagen få konkurrera om kunderna. Då fick man veta vad TSLA egentligen var värd.

Det ska inte finnas några stödåtgärder alls. Det är våra skattepengar som de pissar bort.

Om myndigheter vill gå över till batteridrift och liknande så får de införa tidsplaner när det ska ske, sedan får biltillverkare och andra ta fram alternativ. Att ge stöd eller miljöbilspremie och liknande är stöld ifrån folket. Varför ska jag vara med och betala för att någon köper en ny lyxvolvo för en halv mille?
Citera
2021-03-23, 11:54
  #4845
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zipperventura
Det ska inte finnas några stödåtgärder alls. Det är våra skattepengar som de pissar bort.

Om myndigheter vill gå över till batteridrift och liknande så får de införa tidsplaner när det ska ske, sedan får biltillverkare och andra ta fram alternativ. Att ge stöd eller miljöbilspremie och liknande är stöld ifrån folket. Varför ska jag vara med och betala för att någon köper en ny lyxvolvo för en halv mille?
Jag kan hålla med om det också. Men nu påstår politikerna att vi har klimatkris. Därför delas pengar ut. Då borde de ställa billiga elbilar och effektiv ladning till förfogande.

Kärnan i mitt inlägg är hur idiotiskt det är att fixera sig vid "batteriforskning" där t.ex EU-pengar går direkt i företagens kassakistor för att "utveckla batterier". Det ställer inga krav på företagen. Företagen styr t.ex i Bryssel och då tar de åt sig EU-pengar på detta sätt.

Man skall inte betala till batteriforskning. Man skall se till att fler får möjligheten att välja elbil. Sedan skall det vara press på företagen att prestera bra alternativ.

Då får man se vad TSLA och andra aktier egentligen är värda.
Citera
2021-03-24, 04:57
  #4846
Medlem
Purovskys avatar
Det är inte omöjligt att Tesla toppade vid 900$ och att den aldrig kommer upp till den nivån igen, nu verkar den hållas under 700$ och trivas där tills den glider under 600$ och börjar må bra där.
Citera
2021-03-24, 09:20
  #4847
Medlem
Och nu kan man köpa Tesla med bitcoin, för mig väntat efter att de köpte en stor summa tidigare. Ska bli intressant!
Citera
2021-03-24, 11:30
  #4848
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zipperventura
Det ska inte finnas några stödåtgärder alls. Det är våra skattepengar som de pissar bort.

Om myndigheter vill gå över till batteridrift och liknande så får de införa tidsplaner när det ska ske, sedan får biltillverkare och andra ta fram alternativ. Att ge stöd eller miljöbilspremie och liknande är stöld ifrån folket. Varför ska jag vara med och betala för att någon köper en ny lyxvolvo för en halv mille?

Företag som gör bra ifrån sig humanitärt och miljö kommer alltid att få bidrag vare sig du vill det eller ej.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback