Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-12, 20:20
  #10837
Medlem
ostresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
En 2170 cell har en kapacitet på 17,3 Wh, och en 4680 cell är 5,48 ggr större till volymen.
Så om det stämmer att 4680 cellens kapacitet är 98 Wh så är den inte sämre än 2170 i förhållande till volym. Men om det nu är 828 celler i varje pack och varje cell håller 98 Wh så blir det 81,1 KWh. Borde inte modellen heta 80D istället för 50D som man kunde se i menyn? Och om tester har bekräftat att den nya model Y kunde ladda 67 KWh (59KWh från 9% kvar i batteriet) , vad hände med de resterande 14 KWh om den totala kapaciteten är 81,1 KWh som "enkel mattematik" visar att batteripacket har? Om det nu inte är mjukvarubegränsad.

Någon som kan svara på detta?
Varför skulle de begränsa räckvidden med mjukvara? Hade det inte varit bättre att använda färre batterier och bygga fler bilar?
Alla dessa tester som folk gör säger mig inte så mycket, jag väntar på officiella siffror istället.
Elon sa själv att 4680 inte skulle vara lika bra som alternativen förrän i slutet av året, och vara ännu bättre nästa år.
Det kan du väll ändå inte vara besviken på?
Tänk om 4680 blir det bästa batteriet nästa år. Inte så illa pinkat för en silicon valley start up som klår företag som jobbat med batterier i flera decennium
Citera
2022-06-12, 20:23
  #10838
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
De första kundleveranserna har nu anlänt och vi kan konstatera att bilarna
1: inte är mjukvarubegränsade
2: 4680 är mindre energy dense än 2170 och dylika batterier.
3: besparingarna på vikt är ingenting i jämförelse av vad folk har uppskattat.
4: sämre charge curve än 2170 eqv


Vi kan nu återigen konstatera att det som sades på battery day var skitsnack, guld och gröna skogar lovades åter igen utan något breakthrough kring forskningen fanns

Nr1 och nr 4 är redan debunked, då charge rate visat sig vara mjukvarubegränsad. Ops.
Citera
2022-06-12, 20:26
  #10839
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostress
Varför skulle de begränsa räckvidden med mjukvara? Hade det inte varit bättre att använda färre batterier och bygga fler bilar?
Alla dessa tester som folk gör säger mig inte så mycket, jag väntar på officiella siffror istället.
Elon sa själv att 4680 inte skulle vara lika bra som alternativen förrän i slutet av året, och vara ännu bättre nästa år.
Det kan du väll ändå inte vara besviken på?
Tänk om 4680 blir det bästa batteriet nästa år. Inte så illa pinkat för en silicon valley start up som klår företag som jobbat med batterier i flera decennium

Osborne effect är en anledning. Släpps en för bra produkt så slutar folk köpa föregångaren. Osborne Computer Corporation gick i konkurs av just den anledningen.

Och eftersom det är ett strukturellt batteripack så krävs ett visst antal celler för att inte kompromissa integriteten. Dock kan vi ju bara gissa vad den undre gränsen är.

Vissa försöker proklamera att jag bestämt sagt att Tesla låst kapaciteten med mjukvaran, men jag har bara sagt att vi inte vet säkert, och det säger jag tills någon plockat isär ett pack och undersökt cellerna, eller om Tesla släpper en uppdatering som möjliggör att ägaren kan uppgradera. Tesla har i alla fall gjort detta tidigare med modell S. Så jag skulle inte bli förvånad.

Och jag är inte besviken alls. Tesla har levererat och jag ser fram emot att se förbättringarna som sker allteftersom de rampar upp. Fast vissa kommer alltid hitta "fakta" att gnälla på.
__________________
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2022-06-12 kl. 20:39.
Citera
2022-06-12, 20:36
  #10840
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Nr1 och nr 4 är redan debunked, då charge rate visat sig vara mjukvarubegränsad. Ops.

Återigen belyser du din okunskap i ämnet.

ALLA ”mjukvarubegränsar charge rate” alltså exakt alla tillverkare.

Man försöker optimera laddningskurvan och den kan optimeras genom att antingen ha hög peak rate under en kort period eller lägre men mer konsekvent.

Sedan handlar det om hur mycket man vågar släppa in utan att degradera batteriet. Så sluta snacka skit om att ”1 och 4 är debunkat” för varje inlägg du skriver inser jag vilket fruktansvärt dålig koll du har på EV industrin.

Teslas batteri är inte mjukvarucappat så att de egentligen går längre. Att du är hjärntvättad nog att inte kunna acceptera att 4680 är sämre än utlovat skriker religion
Citera
2022-06-12, 20:41
  #10841
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
En 2170 cell har en kapacitet på 17,3 Wh, och en 4680 cell är 5,48 ggr större till volymen.
Så om det stämmer att 4680 cellens kapacitet är 98 Wh så är den inte sämre än 2170 i förhållande till volym. Men om det nu är 828 celler i varje pack och varje cell håller 98 Wh så blir det 81,1 KWh. Borde inte modellen heta 80D istället för 50D som man kunde se i menyn? Och om tester har bekräftat att den nya model Y kunde ladda 67 KWh (59KWh från 9% kvar i batteriet) , vad hände med de resterande 14 KWh om den totala kapaciteten är 81,1 KWh som "enkel mattematik" visar att batteripacket har? Om det nu inte är mjukvarubegränsad.

Någon som kan svara på detta?

Kanske för att bilen inte har 828 celler?

Du greppar inte problematiken. Hur du än vrider och vänder på det så färdas bilen 270 miles på 69.1kwh -> något sämre än 2170 ekv.

Gissningsvis har Texas bilarna ungefär 690 celler.
Citera
2022-06-12, 20:43
  #10842
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Kanske för att bilen inte har 828 celler?

Du greppar inte problematiken. Hur du än vrider och vänder på det så färdas bilen 270 miles på 69.1kwh -> något sämre än 2170 ekv.

Gissningsvis har Texas bilarna ungefär 690 celler.

Nej min cerebralt förhindrade vän. Det har 828 celler.
__________________
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2022-06-12 kl. 20:48.
Citera
2022-06-12, 20:44
  #10843
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Aj den sved tydligen.

Ja din okunskap svider ganska hårt.

Finns inget som heter ”mjukvarucappa charge curven”

Det handlar om optimering. Vem fan gav dig aktie-körkort från början ens
Citera
2022-06-12, 20:45
  #10844
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Nej min celebralt förhindrade vän. Det har 828 celler.

Blir jättekul att se om 2 veckor att du återigen inte har en susning.

Likadant varje gång
Citera
2022-06-12, 20:53
  #10845
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Blir jättekul att se om 2 veckor att du återigen inte har en susning.

Likadant varje gång

Om du nu har så rätt om allt, varför är det du som är så arg?
Citera
2022-06-12, 20:58
  #10846
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Om du nu har så rätt om allt, varför är det du som är så arg?

För att du är här inne och besvarar exakt allting med helt felaktiga påståenden och varje gång du blir motbevisad så skriver du någonting i stil med ”dUnnIng kRuger” eller "dU är oSmart”

Det är dagisnivå.
Sluta nu argumentera om saker orelaterat till Tesla. Speciellt om du inte har någonting som backar dina påståenden. Du är en vuxen människa, bete dig som det också
__________________
Senast redigerad av job230ge 2022-06-12 kl. 21:01.
Citera
2022-06-12, 21:05
  #10847
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
För att du är här inne och besvarar exakt allting med helt felaktiga påståenden och varje gång du blir motbevisad så skriver du någonting i stil med ”dUnnIng kRuger” eller "dU är oSmart”

Det är dagisnivå.
Sluta nu argumentera om saker orelaterat till Tesla. Speciellt om du inte har någonting som backar dina påståenden. Du är en vuxen människa, bete dig som det också

Fast då får du ju sluta göra personangrepp när jag påtalar att du har fel om charge rate, och att den är begränsad av mjukvara, vilket den är. Ingen anledning att bli arg bara för att du gjorde en tabbe och var för säker på din sak. Nu har vi ju fått det bekräftat från någon som har kontakt med insiders. Blir ju inte tydligare än så.

https://youtu.be/bVqe_Cihwu4
Citera
2022-06-12, 21:10
  #10848
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Fast då får du ju sluta göra personangrepp när jag påtalar att du har fel om charge rate, och att den är begränsad av mjukvara, vilket den är. Ingen anledning att bli arg bara för att du gjorde en tabbe och var för säker på din sak. Nu har vi ju fått det bekräftat från någon som har kontakt med insiders. Blir ju inte tydligare än så.

https://youtu.be/bVqe_Cihwu4

Fast jag påstod aldrig att ”chargeraten inte var cappad” för det finns ingenting som heter så. Tesla, likt alla andra skulle kunna släppa på 300kw under en kort period men det skulle öka den totala tiden för laddningen då det blir för mycket värme. Det jag skrev är att batteriet inte är mjukvarucappat. Dvs bilen kan inte åka längre än 279 miles, 69.1kwh används. Det är inget felaktigt.

Skriv gärna vart jag påstod ” jag påtalar att du har fel om charge rate, och att den är begränsad av mjukvara, vilket den är.”

Du saknar grundläggande förståelse för hur optimering av laddning fungerar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback