Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-27, 16:04
  #5437
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Att tänka på dock är att Rob Maurer är lång i Tesla så informationen och hur denna läggs fram ska ses i ljuset av det.
Jo det vet jag, men tycker ändå han är en av få tesla bulls som faktiskt är rättvis och ganska konservativ. Han rapporterar även dåliga nyheter och överdriver aldrig. Tycker han är bra.
Finns en snubbe som heter Warren redlich på Youtube som har en riktkurs på 100.000 dollar 2030 haha. Så man får vara försiktig med vem man lyssnar på absolut.
Citera
2021-06-27, 16:20
  #5438
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag såg det korta avsnittet om konkurrensen mot slutet, eftersom det intresserar mig särskilt. Tyvärr inte särskilt informativt. Tydligen är Teslas planerade produktionskapacitet 9-10x större än VW:s. Detta tolkar presentatören som att Tesla har en mycket högre ambitionsnivå än VW. En annan tolkning är att VW är Tyskt försiktiga, medan Tesla styrs av en narcissist som inte har något problem med att överdriva enormt. Sedan är Super Charger Network imponerande gjort av Tesla, måste jag tillstå, men jag är inte förtjust i monopoliserad infrastruktur, jag tror det blir svårt för sådan att hålla i längden. Marknaden vill hellre gå åt en öppen standard, vilket är bättre för konsumenterna.
Tyskt försiktiga? Första gången jag hör det argumentet. Alla konkurrenter har väll redan släppt sina elbilar? Det verkar inte sakta ner Tesla ändå.

Teslas supercharger är öppen för konkurrenterna att använda men de är antagligen för stolta för att göra det.
Citera
2021-06-27, 17:00
  #5439
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Tyskt försiktiga? Första gången jag hör det argumentet. Alla konkurrenter har väll redan släppt sina elbilar? Det verkar inte sakta ner Tesla ändå.

Teslas supercharger är öppen för konkurrenterna att använda men de är antagligen för stolta för att göra det.
Nu var det ju planerad produktionskapacitet som diskuterades, inte befintlig. Och där har Tesla mycket mer högtflygande planer. Min poäng var bara att höga planer är positivt om det realiseras, annars blir det grusade förhoppningar.
Citera
2021-06-27, 17:34
  #5440
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nu var det ju planerad produktionskapacitet som diskuterades, inte befintlig. Och där har Tesla mycket mer högtflygande planer. Min poäng var bara att höga planer är positivt om det realiseras, annars blir det grusade förhoppningar.
Hade du kollat på battery day så hade du vetat att de har en klar plan till mållinjen. De går igenom allt i detalj, men den är över två timmar lång.
Citera
2021-06-28, 17:48
  #5441
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag såg det korta avsnittet om konkurrensen mot slutet, eftersom det intresserar mig särskilt. Tyvärr inte särskilt informativt. Tydligen är Teslas planerade produktionskapacitet 9-10x större än VW:s. Detta tolkar presentatören som att Tesla har en mycket högre ambitionsnivå än VW. En annan tolkning är att VW är Tyskt försiktiga, medan Tesla styrs av en narcissist som inte har något problem med att överdriva enormt. Sedan är Super Charger Network imponerande gjort av Tesla, måste jag tillstå, men jag är inte förtjust i monopoliserad infrastruktur, jag tror det blir svårt för sådan att hålla i längden. Marknaden vill hellre gå åt en öppen standard, vilket är bättre för konsumenterna.

Du vet ingenting om psykologi. - Musk är precis raka motsatsen till narcissism. De CEOs som åker omkring i gyllene golfbilar och jämför klockor med varandra och har 14 badrum är narcissister. Apples nya huvudkontor för 5 miljarder dollar och marmor på skithusen är narcissism. - Att vilja införa grön energi till hela planeten är empati. Musk hade kunnat sätta sig på röven vid en pool när han sålde Paypal. Istället vill han rädda mänskligheten. Musk köpte sig ett hus precis. 50 000 dollar betalade han. Musk är inte snål. Tvärtom. Tesla betalar de högsta lönerna. Han är antimaterialist. Ägande tynger. Att han bygger bilar är bara ett steg på att lagra energi åt hela världen. Att lagra och skapa energi är en multutrilliondollar industri. Han gör det inte för pengarnas (sin egen) skull. Han gör det för andras skull.

För övrigt fyller Elon Musk 50 idag. 06282021
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2021-06-28 kl. 18:05.
Citera
2021-06-28, 19:24
  #5442
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Du vet ingenting om psykologi. - Musk är precis raka motsatsen till narcissism. De CEOs som åker omkring i gyllene golfbilar och jämför klockor med varandra och har 14 badrum är narcissister. Apples nya huvudkontor för 5 miljarder dollar och marmor på skithusen är narcissism. - Att vilja införa grön energi till hela planeten är empati. Musk hade kunnat sätta sig på röven vid en pool när han sålde Paypal. Istället vill han rädda mänskligheten. Musk köpte sig ett hus precis. 50 000 dollar betalade han. Musk är inte snål. Tvärtom. Tesla betalar de högsta lönerna. Han är antimaterialist. Ägande tynger. Att han bygger bilar är bara ett steg på att lagra energi åt hela världen. Att lagra och skapa energi är en multutrilliondollar industri. Han gör det inte för pengarnas (sin egen) skull. Han gör det för andras skull.

För övrigt fyller Elon Musk 50 idag. 06282021
Haha, även en total fåtöljpsykolog som jag känner igen en narcissistisk person när jag ser en. Finns ingen motsättning mellan narcissism och påstådd "antimateralism". Men grattis ändå, Musk!

Jag var inte ensam tydligen: https://www.google.com/amp/s/qz.com/...right-now/amp/
__________________
Senast redigerad av Enterprise 2021-06-28 kl. 19:32.
Citera
2021-06-30, 21:25
  #5443
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Tyskt försiktiga? Första gången jag hör det argumentet. Alla konkurrenter har väll redan släppt sina elbilar? Det verkar inte sakta ner Tesla ändå.

Teslas supercharger är öppen för konkurrenterna att använda men de är antagligen för stolta för att göra det.

Den grupp som kommer bli mest lidande i slutändan om Teslas skulle dominera för mycket är konsumenten. Dom anammar Apples strategier att sakta tvinga in användarna i ett ekosystem av produkter som dom tvingas att använda till överpriser.
Citera
2021-06-30, 21:30
  #5444
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Du vet ingenting om psykologi. - Musk är precis raka motsatsen till narcissism. De CEOs som åker omkring i gyllene golfbilar och jämför klockor med varandra och har 14 badrum är narcissister. Apples nya huvudkontor för 5 miljarder dollar och marmor på skithusen är narcissism. - Att vilja införa grön energi till hela planeten är empati. Musk hade kunnat sätta sig på röven vid en pool när han sålde Paypal. Istället vill han rädda mänskligheten. Musk köpte sig ett hus precis. 50 000 dollar betalade han. Musk är inte snål. Tvärtom. Tesla betalar de högsta lönerna. Han är antimaterialist. Ägande tynger. Att han bygger bilar är bara ett steg på att lagra energi åt hela världen. Att lagra och skapa energi är en multutrilliondollar industri. Han gör det inte för pengarnas (sin egen) skull. Han gör det för andras skull.

För övrigt fyller Elon Musk 50 idag. 06282021

Du menar att det verkligen var omtanke om jordens resurser att dom slutade handla med Bitcoin och inte ett rent ekonomiskt strategiskt beslut. Det är nog bara dom Musks Mamma som tror på den godnattsagan.


Den verkliga strävan efter en miljövänligare värld är KOLLEKTIVtrafik. Så Musk borde lägga ner bilverksamheten. Som ett exempel på hur ineffektiv han är så har dom plöjt ner 200miljoner på att kunna skyffla en handfull passagerare i en tunnel i las Vegas 1Km, med 60 teslabilar.
samtidigt håller Jönköpings kommun att elektrifiera hela stamnätet med elbussar och har hälften installerat i år, med Volvos elbussar. I Musks värld är kollektivtrafik satan självt.
Jönköping ligger ljusår före Las Vegas i elektrifiering.
__________________
Senast redigerad av raskens 2021-06-30 kl. 21:44.
Citera
2021-07-01, 10:49
  #5445
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Den grupp som kommer bli mest lidande i slutändan om Teslas skulle dominera för mycket är konsumenten. Dom anammar Apples strategier att sakta tvinga in användarna i ett ekosystem av produkter som dom tvingas att använda till överpriser.

Apple har inte "tvingat" användare i ett ekosystem. De var först ute med en dominerande produkt och när du väl har en så dominant position med en produkt så krävs det något banbrytande för att förlora marknadsandelar.

Jämför Amazon med hela logistikbranschen. Har även Amazon "tvingat" folk till smidig onlinehandel med leverans på samma dag som du beställer?

Dessa bolag erbjuder en tjänst som är värdefull (skapar nytta OCH sänkt priser) för användarna och det är därför de dominerar. Inte för att de har "tvingat" någon att använda deras produkter.
Citera
2021-07-01, 11:09
  #5446
Avstängd
Ni som läser bankirernas tidningar/media. Här har ni en video om hur hedgefonders medier konstant hatar och lägger krokben för Tesla. Fortfarande. Ni som gapande sväljer allt bullshit om Elon Musk och Tesla var inte oroliga - ni har kompisar. Mäktiga kompisar. Var inte oroliga. Ni har allt stöd ni kan få om ni ogillar och hatar Tesla. Bankirerna, Araberna och deras medier- You name it.

"Oil and coal belongs in a museum" (Elon Musk)

Kol och Oljeindustrin och bankerna hatar Elon Musk.
https://www.youtube.com/watch?v=vE-Mhe5Jg6k
Citera
2021-07-01, 11:21
  #5447
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Ni som läser bankirernas tidningar/media. Här har ni en video om hur hedgefonders medier konstant hatar och lägger krokben för Tesla. Fortfarande. Ni som gapande sväljer allt bullshit om Elon Musk och Tesla var inte oroliga - ni har kompisar. Mäktiga kompisar. Var inte oroliga. Ni har allt stöd ni kan få om ni ogillar och hatar Tesla. Bankirerna, Araberna och deras medier- You name it.

"Oil and coal belongs in a museum" (Elon Musk)

Kol och Oljeindustrin och bankerna hatar Elon Musk.
https://www.youtube.com/watch?v=vE-Mhe5Jg6k
Du skriver i alla fall roliga inlägg, samtidigt som 500 av de 600 miljoner Tesla gjorde i vinst Q1 kom från bensinbilsköpare när myndigheterna (som Musk hatar) tvingar bensinbilsköparna att betala de tillstånd Tesla får sälja till bensin- och dieselbilstillverkare.
Citera
2021-07-01, 12:47
  #5448
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panchoo
Apple har inte "tvingat" användare i ett ekosystem. De var först ute med en dominerande produkt och när du väl har en så dominant position med en produkt så krävs det något banbrytande för att förlora marknadsandelar.

Jämför Amazon med hela logistikbranschen. Har även Amazon "tvingat" folk till smidig onlinehandel med leverans på samma dag som du beställer?

Dessa bolag erbjuder en tjänst som är värdefull (skapar nytta OCH sänkt priser) för användarna och det är därför de dominerar. Inte för att de har "tvingat" någon att använda deras produkter.

Man ser det man vill se oftast. Företag med monopolliknande situation gynnar aldrig konsumenterna i slutändan. Deras metoder är mycket subtila och utstuderade. Naturligtvis tvingas ingen köpa en produkt formellt men det finns många raffinerade metoder att ta till.
En illustrerande exempel t är Rossmans kanal på youtube där han beskriver hur Apple saboterar alla möjligheter för oberoende reparatörer men både lagliga och olagliga medel lögner och fiffel.

https://www.youtube.com/user/rossmanngroup/videos

Rick repair beskriver dom stora problem han har med oberoende reparationer av Tesla och hur företaget gör alla för att förhindra reparationer och gör det orimligt dyrt.

https://www.youtube.com/channel/UCfV...8KJADuZT2ct4SA
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback