2021-03-20, 07:41
Medlem
ARK kom ut med en price target på $3000 i sitt bullcase för 2025, alltså 400% på drygt 4 år.

https://ark-invest.com/articles/analyst-research/tesla-price-target-2/
Citera
2021-03-20, 10:32
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
ARK kom ut med en price target på $3000 i sitt bullcase för 2025, alltså 400% på drygt 4 år.

Och då har de inte ens räknat in energilagring och solpaneler i sin rapport, så priset kan mycket väl vara högre än $3000

Sist ARK släppte en rapport flög Tesla upp med 20%, måndag blir intressant!
Citera
2021-03-20, 20:12
Medlem
Citat:

Så hur kommer de fram till priset? Ser inget p/e eller liknade. Men det måste vara ganska så högt, för även om de säljer så många bilar och har de fina marginalerna så ser jag inte hur de kommer fram till sådana hutlösa priser. För även om dessa fantasisiffror blir en verklighet så motivera inte ens det dagens kurs.

Men ark brukar komma med ganska så kassa analyser.
Citera
2021-03-20, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Så hur kommer de fram till priset? Ser inget p/e eller liknade. Men det måste vara ganska så högt, för även om de säljer så många bilar och har de fina marginalerna så ser jag inte hur de kommer fram till sådana hutlösa priser. För även om dessa fantasisiffror blir en verklighet så motivera inte ens det dagens kurs.

Men ark brukar komma med ganska så kassa analyser.

Det står ju klart och tydligt att dom använt Monte Carlo analys, och utifrån 40,000 simuleringar är det troliga mål.

Citat:
This projection is our base case for TSLA’s stock price in 2025 based on our Monte Carlo analysis.

Citat:
With no single bear and bull case from our 40,000 simulations, we have selected what we believe to be a plausible case for each one, as shown below.[1]
Citera
2021-03-20, 21:45
Medlem
Citat:
Det står ju klart och tydligt att dom använt Monte Carlo analys, och utifrån 40,000 simuleringar är det troliga mål.

Monte Carlo analys? Det är väl mest för trading som det används till, hur förklara det hur de kommer fram till priset?
Citera
2021-03-20, 22:05
Medlem
Citat:
Monte Carlo analys? Det är väl mest för trading som det används till, hur förklara det hur de kommer fram till priset?

Det mesta baseras på tesla komma de taxis, och folks villighet att betala för full self driving. Vilket beräknas vara dom största inkomstskällorna. Vilket är trovärdigt om tesla når full self driving till 2025.
Citera
2021-03-20, 22:10
Medlem
bokskog54s avatar
Citat:
Ser inget p/e eller liknade.

Värderingsmultipel har de med i tabellen.

14 för bearcase och 18 för bullcase.

Enterprise Value/EBITDA
Citera
2021-03-20, 22:19
Medlem
bokskog54s avatar
I Bullcaset räknar det med stora intäkter från självkörande taxi (Autonomous Ride-Hail Revenue). Intäkterna där ska vara lika stora som för bilförsäljningen. (är dock osäker på vad som menas med "net, billions")

Citat:

Det är sannolikhetsanalys. De har petat in 34 inputs och sedan simulerat utvecklingen 40 000 gånger.

Inputs lär ju vara tex. vinstmarginal, produktionsökning, kostnad för utveckling m.m. Den delen är alltså en klassisk fundamental analys av bolaget.
Senast redigerad av bokskog54 2021-03-20 kl. 22:25.
Citera
2021-03-20, 22:38
Medlem
Jag letar ingång i Tesla, fantastiskt företag. Gjorde bort mig tidigare i månaden och hade låst upp mig under korrektionen så missade ingång under $600... Med nuvarande nivå är det fortfarande en 200-400% uppsida fram till 2025, så en väl värd investering. Volatilt lär det bli, men också värt det.
Citera
2021-03-21, 01:41
Medlem
Citat:
Det skickas till en mäklare nu också, vilket gme krisen gjorde oss påminda om. Men det spelar mindre roll, för din del så går affären igenom direkt genom att ett enkel knapptryck både då som nu, absolut ingen större skillnad. Jag köpte aktier då på avanza, så mig kan du inte lura. Det handlar inte om förstå, det handlar om att du har fel helt enkelt.

Är du dum i skallen eller? Tror du på fullaste allvar att det sitter 1000 mäklare på varenda bank redo att pressa igenom dina ordrar ut på marknaden? Jag har jobbat för Euroclear så jag kan dessa system ut och in. Den enda du lurar är dig själv din gamle svetsare.
Citera
2021-03-21, 12:52
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:

Det är väl inte så konstigt? Tesla gick upp 700% under 2020, ett enda år. Så +400% är inte alls orimligt. Rent värderingsmäsigt så har bolagets aktiekurs idag ingen koppling till det verkliga bolagets verksamhet, kursen lever sitt eget liv och baseras helt på vad någon fåntratt kan tänkas betala i morgon.
Citera
2021-03-21, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det är väl inte så konstigt? Tesla gick upp 700% under 2020, ett enda år. Så +400% är inte alls orimligt. Rent värderingsmäsigt så har bolagets aktiekurs idag ingen koppling till det verkliga bolagets verksamhet, kursen lever sitt eget liv och baseras helt på vad någon fåntratt kan tänkas betala i morgon.
Jag påstod inte att det var konstigt

Jag tror dock det kan öka ännu mer om Lucid Motors lyckas med att köra sin bil 500 miles på en laddning, Elon kommer aldrig acceptera att det finns elbilar i samma klass som kan köra längre på 1 laddning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in