Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
För övrigt har jag inte krävt bevis för att själen evolverat fram, även om jag skulle kunna ge sådana själv grundat på teologi och naturvetenskap i kombination.
Du skrev ju själv:
Har du någonting som bevisar att själen evolverat fram ...
Om det inte är att kräva bevis för att själen evolverat fram så undrar jag vad du kallar det.
Och att själen inte är samma som medvetandet visas genom att man ju inte förlorar sin själ när man blir medvetslös och man skadar heller inte själen om man skulle råka ut för en hjärnskada som ger nedsatt medvetande.
Sedan har vi dem som påstår att själen lever vidare efter döden och att man antingen kan gå till "himlen" eller leva på nytt genom reinkarnation. Om man går vidare till "himlen" så skulle det kunna vara samma medvetande, men en reinkarnerad person börjar ju om med ett nytt medvetande, men med tidigare minnen som kan återkallas genom regressionsterapi eller liknande. Själen verkar alltså tydligt vara åtskild från medvetandet, även om jaget ofta kopplas till medvetandet så är det en tydlig konflikt mellan "olika jag" och samma själ för dem som anser att reinkarnation är verkligt.
När det gäller själen och evolutionen så finns det dem som anser att det var själen som drev evolutionen, och då särskilt när det gäller människans evolution och vissa påstår att "själarna" började att ta över människokroppar, vilket gjorde att människans utveckling skiljer sig från de övriga djuren.
Varifrån kom då dessa själar? Bra fråga. Är de själva livsgnistan? Orsaken till att liv uppstod? Det besvarar ändå inte frågan om varifrån de kommer.
Har de något med någon Gud att göra? Bra fråga. Inte nödvändigtvis. Om själar kunde bevisas existera så skulle det ändå inte bevisa att någon Gud existerar.