2021-03-15, 10:16
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elyon
Det råder inga som helst tvivel om att evolutionen ägt rum. På följande blogg presenteras några av de genetiska fynd som styrker tanken på ett gemensamt ursprung på ett lättbegripligt sätt. Både människor och andra däggdjur har till exempel fortfarande rester av de gener som behövs för att bilda äggula i sina arvsmassor.

Det finns på samma sätt mängder av tandlösa djur (som t ex fåglar och sköldpaddor) som alltjämt har rester av de gener som behövs för att bilda tänder i sin arvsmassa.

Ormar har på samma sätt rester av gener som behövs för att bilda klor i sin arvsmassa (trots att de inte ens har några ben). Man kan hålla på hur länge som helst och lista molekylärgenetiska bevis för evolutionen på det här viset. (Den här med att man hittar rester av de gener som behövs för att bilda äggula i vår arvsmassa, stämmer ju ganska bra med den här tanken på att människan härstammar från äggläggande anfäder, inte sant?)

Här finns en annan blogg som sammanfattar bevisläget ganska bra.
Till och med en fårskalle som jag kan begripa varför däggdjur har gener som påminner om dem som behövs för att "bilda äggula".

Få människor skulle hävda att det inte finns evolution. Vad vill du säga med att prata om evolution?
Senast redigerad av LadySweden 2021-03-15 kl. 10:22.
2021-03-15, 13:28
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag finner det intressant (och ärligt talat sorgligt) att den moderna människan (som hon kallas) "Sven Bertilsson, som gått svensk skola" anser sig mer upplyst än tex Platon.
Jo men du förstår, evolutionen har ju gått framåt sedan 300-t. f.Kr. "Vi" (evolutionist-ateister brukar använda "vi" som härskarteknik) har evolverat.
Det är därför dessa människor, fastän de i allmänhet är höga på bibelkritik, kallar Bibeln en bronsåldersbok. Ju äldre desto sämre. Annars brukar bibelkritiker vägra datera någon enda bibelbok så tidigt, för när det är opportunt heter det att den är ett sent hopkok.
Värt att nämna: Evolutionen har stannat av i fråga om teisterna. Teismen har ännu inte fasats ut i kampen om tillvaron. Arbetet med att avskaffa den pågår. Survival of the smartest.
Vi får väl ge en halv poäng för konsekvent tänk där.
2021-03-15, 14:14
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ställd inför de bevis som finns för evolutionen, väljer du alltså uttryckligen att ignorera dem. Det är noterat.

Om någon på creation.com skrivit något som bemöter de bevis jag presenterat får du nog allt ta och hänvisa till en konkret artikel.
Bevisen för evolutionsteorin bygger alltså på antydningar. Det går inte att dra någon annan slutsats av det du skrev.

Geners uppbyggnad styr alla funktioner vi har. Om någon skulle bygga en människa (som du då kallar däggdjur) av dessa byggstenar, hur skulle då tex du vara byggd- genetiskt? Som du är byggd? Isf är ditt argument ett cirkelargument.
2021-03-15, 14:20
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Du påstod saker om ägg-x. Jag undrar om det ens var relevant.

Det faktum att både du och jag fortfarande har rester av de gener som behövs för att bilda äggula i vår arvsmassa är naturligtvis ytterst relevant, så mycket tror jag nog ändå att du också, åtminstone på något plan, förstår.

Citat:
Bemöt själv vad jag skrivit.
Och, om du säger "jag frågade först", så gå tillbaka ännu längre, till ditt tal om äggvita (eller var det -gula?); belade du det på som 1) fakta 2) på något sätt beläggande evolutionismen?

Jag förstår tyvärr inte vad den här meningen kan tänkas betyda.
Senast redigerad av Elyon 2021-03-15 kl. 14:22.
2021-03-15, 14:23
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag begriper tyvärr inte riktigt vad du pratar om.
Jag försöker igen;
Om just du ska bli till (oavsett en skapare eller ej), kunde just du vara någonting annat än exakt det du är?

Det vi kan observera är evolution. Du är genetiskt byggd av genetiskt material från dina föräldrar. Det säger inte mer än att både du och dina föräldrar måste vara byggda av samma grundmaterial OCH att du inte kan byggas av annat än detta genetiska material.
2021-03-15, 14:24
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Jag försöker igen;
Om just du ska bli till (oavsett en skapare eller ej), kunde just du vara någonting annat än exakt det du är?

Det vi kan observera är evolution. Du är genetiskt byggd av genetiskt material från dina föräldrar. Det säger inte mer än att både du och dina föräldrar måste vara byggda av samma grundmaterial OCH att du inte kan byggas av annat än detta genetiska material.

Jag förstår fortfarande inte vad det är du faktiskt försöker säga. Är du på något vis kritisk till de bevis jag presenterade, eller vart vill du komma?
2021-03-15, 14:32
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Ah, det finns ett "på" där som ska bort.
Du väljer att se det som "rester av gener" och allt det där andra och att detta, rubb och stubb, om det ens är sant, på något sätt är jääättteviktigt och hyyyppeerbeslående.
Jag säger:
GÄSP

Det faktum att du har rester av de gener som dina anfäder använde när de lade ägg är naturligtvis ganska viktigt. Det tror jag i själva verket att du också förstår.

Men som sagt: har du något motargument, eller någon artikel i vilken man bemöter detta, tar jag gärna del av dem.

Men det tycks du ju helt uppenbarligen inte ha.
2021-03-15, 14:42
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag förstår dessvärre inte för en sekund vart du försöker komma eller vad det är för slags cirkelargument du tycker dig kunna se.
Okej.

Om vi säger så här;

Om vatten är vad som är vatten, kan någonting annat vara vatten? Betyder det att väte och syre måste ha blivit vatten, nödvändigtvis (utan att vi kan testa det kemiskt)?
Vatten har en viss uppbyggnad. Utan just denna uppbyggnad är vatten inte vatten.

Att människor delar visst genom med tallar är inte märkligt och inget bevis för evolutionsteorin. Att människor delar andra gener med höns är inte heller konstigt eller något bra bevis för evolutionsteorin.
Senast redigerad av LadySweden 2021-03-15 kl. 14:48.
2021-03-15, 14:59
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ditt argument för att evolutionsteorin inte baseras på antydningar är alltså inte att evolution kan bevisas? Du kan själv?
Evolution är (observerbar) förändring över tid med selektionstryck. Vad behöver jag mer bevisa?
Har jag hittills hänvisat till andra källor enbart och försökt undvika att argumentera från min egen förståelse? Nej? Så tycker du min kritik är befogad?
2021-03-15, 15:02
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Evolution är (observerbar) förändring över tid med selektionstryck. Vad behöver jag mer bevisa?
Har jag hittills hänvisat till andra källor enbart och försökt undvika att argumentera från min egen förståelse? Nej? Så tycker du min kritik är befogad?
Nej, evolution har inte per definition selektionstryck. Selektionstryck finns dock.

Snarare uppfattar jag att du monotont upprepar det vi alla lärde in på grundskolans biologilektioner.
2021-03-15, 15:09
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Nej, evolution har inte per definition selektionstryck. Selektionstryck finns dock.
Jo, biologisk evolution inkluderar selektionstryck. Uttrycket evolution som i förändring är något annat.

Citat:
Snarare uppfattar jag att du monotont upprepar det vi alla lärde in på grundskolans biologilektioner.
Hänvisar jag till en webbsite för att föra proxydebatt så som den person jag ursprungligen citerade?
Och bara för att det är något man lärt sig vid olika tillfällen är det invaliderat?
Ska jag demonstrera faktorerna för dig? Både förändring över tid mellan generationer och att selektionstryck finns? Jag behöver inte förlita mig på auktoriteter. Sådana basala faktorer kan jag faktiskt själv.
Du däremot är oärlig i din jämförelse men det kommer nog ur bias så det är förståeligt. Jag hoppas du förstår det.
2021-03-16, 08:40
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Den här tråden handlar om evolutionsteorin, inte gudstro.
Ja men vi återkommer titt som tätt till att vidskepliga nonsensspridare fastslår att alternativet i deras falska dikotomi till att vi utvecklats genom evolution är att vi är skapade och därför är det viktigt att påpeka att om det alternativet ska användas för att bestrida evolutionsteorin så bör man ha någonting att belägga sitt alternativs giltighet med för att ens vara med i matchen.
Och om man tar upp det till diskussion så får man tåla att det bemöts.
Jag tar gärna ett par steg tillbaka men än så länge har ju ingenting matnyttigt tagits upp utöver att nämna en viss webbsida. Har du själv något att bidra med eller föredrar du att försöka fula ut folk istället?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in