Citat:
Ursprungligen postat av
Right-humanist
Jag är med dig i nästan allt du skriver. Men såklart måste både hon och mördare ta ansvar för och konsekvenser av sina handlingar, annars funkar inte samhället.
Om en person går och anmäler någon medvetet för att skada även om en våldtäkt inte begåtts, dvs mot en oskyldig person, vem tar då ansvar för det liv denne person raserar genom att göra detta? Personen som anmälde? Nej, det kommer aldrig hända. Ingen tar det ansvaret.
Blir man misstänkt för detta - är livet som man byggt upp helt kört, utan pardon. Är man offentlig person är det ännu hårdare. Den som anmäler felaktigt får inte samma behandling och behöver således inte ta samma konsekvenser. Detta är orsakad skada som aldrig kan repareras.
Jag ser en viss lutning i tråden precis som du, att det fokuseras på kvinnans skuld, och jag väntar hellre på utredningar och förhandlingar i domstol innan jag bildar mig en uppfattning och eventuellt delar med mig av den. Men det står helt klart för mig, att du med dina texter i tråden begår samma misstag som du kritiserar, fast till fördel för den andra parten.