2021-03-22, 12:22
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Senast hon stod under tvingande vård var ju 2013, om det nu är sant det som står där.
Det tyder ju i så fall på att hon nu i en period av 8 år inte har behövt tvingande vård.

Det som står är sant och en allvarlig psykisk störning försvinner inte. Ute i samhället vimlar det av individer med allvarliga psykiska störningar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Jag vill härmed förtydliga att det går att vara skyldig till våldtäkt även om det påstådda offret har psykiska problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det går även att vara oskyldig till våldtäkt. Speciellt om den som anklagar en gjort tre tidigare falskanmälningar.

Ovanstående två inlägg sammanfattar föredömligt konkret vad fallet kokar ner till. Man kan i nuläget inte avfärda den ena eller andra sidan.
Men för att det i slutändan skall gå till en fällande dom krävs, som så bekant, en bevisning bortom alla rimliga tvivel.
Tror inte att det når dit.
Citera
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinadelsur
Vill inte sprida lögner eller påhitt, Fick veta av en väns dotter att om det är samma tjej, EA så bodde hon på hem som ung, LVU... Nu efter detta med informationen om tvångsvård psykiatri så kan det stämma dom uppgifter jag fått, Hon ger ju uppfattningen att vara väldigt ensam. Kan mycket väl stämma hon växt upp på hem. Kan någon dubbel kolla detta? Kan någon fixa mer folk som känner henne? Vilken stad e hon ens ifrån? Om den infon jag fått stämmer e hon smålänning eller runt om där. Vad har hon för dialekt? Ingen som verka känna henne?

Citat:
Efter skilsmässan från mannen, som bor i Kalmar län, flyttade kvinnan till Stockholm. Den 29-åriga studenten är anslående vacker och har arbetat som fotomodell både i Sverige och utomlands.

https://stoppapressarna.se/svenskt/allt-om-lambertz-kvinnan-som-anmalde-valdtakten
Citera
2021-03-22, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Klipp ur sig "Lasternassumma" inlägg..

Jo men du skrev att det var falskanmälningar och det vet du ju inte
Mot lektyrfotografen var det ju dessutom ofredande, inte våldtäkt
Citera
2021-03-22, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Det som står är sant och en allvarlig psykisk störning försvinner inte. Ute i samhället vimlar det av individer med allvarliga psykiska störningar.

Är allt som står på stoppa pressarna alltid sant?
Citera
2021-03-22, 12:25
Medlem
Citat:
Vill du göra någon semantisk invändning mot nedanstående eller?

”Domarna slår fast att hon lider av en allvarlig psykisk störning."
Nu återstår det ju att fastslå att det handlar om just anorexia nervosa, men jag har vänner som haft kraftiga ätstörningar/ortorexi. Mer än en som fått behandling. Briljanta människor som nu fungerar utmärkt i livet, och att de alltid skulle ses som "svårt störda" på grund av deras tidigare sjukdom vore förnedrande.

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag förstår. Men hon tvångsvårdades ju 2012. Och då hade dessutom fyllt 20år så någon LVU kunde det inte vara frågan om. Hon fyller 30 år nu i slutet av april.
Jag har läst domen som din 2008-uppsats handlade om, och där dömde en kammarrätt att enbart anorexia inte i sig utgör grund för LPT. Tvångsvård enligt LPT för anorexia nervosa i samband med destruktivt (självskade)beteende har utdömts både innan och efter den domen.
Citera
2021-03-22, 12:27
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Jag vill härmed förtydliga att det går att vara skyldig till våldtäkt även om det påstådda offret har psykiska problem.
Det går alldeles utmärkt, visst. Men när det kommer till trovärdighet i en ord-mot-ord-situation, så är det ingen fördel för ett föregivet offer att ha allvarliga psykiska problem.
Citera
2021-03-22, 12:29
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Senast hon stod under tvingande vård var ju 2013, om det nu är sant det som står där.
Det tyder ju i så fall på att hon nu i en period av 8 år inte har behövt tvingande vård.

Det kan också betyda att det var socialtjänstens tillsyn hon stod under, ett LVU kan pågå till 21 år, och även om man "vårdas" under LVU, så kan det ju ändå behövas tvångspsykvård.

Socialtjänsten har väl en skyldighet att hjälpa unga under 25 år, sedan slängs de ut i kylan.

Hon kan ju ha "skött" öppenvården med hjälp av stöd/tillsyn av soc fram till 25 årsdagen, sedan övergiven av dem, och inte klarat av det längre.

Men spekulationer.
Citera
2021-03-22, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Verkligen! Jag själv ägnade flera timmar av gårdagen åt att helt fåfängt jaga mongoler, när jag faktiskt har varit vän med EA i flera år på Facebook. Helt sjukt.
Visa gärna hennes FB profil 🤗
Citera
2021-03-22, 12:30
Medlem
Citat:

Drogutlösta psykiska störningar kan såklart försvinna
Anorexia kan försvinna
Depression kan försvinna
Suicidtankar kan försvinna

För att ta några exempel
Citera
2021-03-22, 12:30
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Är allt som står på stoppa pressarna alltid sant?

Är det ditt nya halmstrå du greppar? Domar är offentlig handling så det blir nog jobbigt för dig om du vill hävda att SP ljuger.
Citera
2021-03-22, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det går även att vara oskyldig till våldtäkt. Speciellt om den som anklagar en gjort tre tidigare falskanmälningar.

Det kan också vara så att Lambertz är listig när han väljer ut sitt offer.

Nu förtalar han tjejen med liknade kalkyl, där brottet förtal är bättre än våldtäkt, där påföljdsaspekter och komma undan är förklaringen till hans öppenhet i media.

Det enda som är säkert är att Lambertz likt likasinnade som åtalas för våldtäkt, inte vill ta ansvar för sina gärningar och skyller på kvinnan. Det som skiljer honom från andra sexbrottslingar är att han inte skäms. Han visare snarare stolthet över att han fortfarande är kapabel att ha sex, förvisso bara med en ovillig kvinna.

Lambertz vet hur man manipulerar i bevisfrågor, och har nu också hjälp av en annan snubbe, advokaten Ola S.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in