Citat:
Ursprungligen postat av
billigost
Uppsåtsfrågan är ju individuell, beroende på GM:s utgångspunkt vad gäller insikt och avsikt. Därmed borde ju GL:s tröskel vara extremt låg med tanke på hur insatt han är och att han borde förstått att han agerat fel väldigt länge, om nu det han är anklagad för stämmer.
Jag tror att du möjligen kan ha missförstått hur de juridiska begreppen fungerar, vilket absolut inte är något konstigt, då jag hoppas att du i allmänhet har bättre för dig än att fundera över sådant.
(Mycket av det nedanstående kan säkert vara självklarheter för dig och jag har redan skrivit vissa av dessa saker men upptar del för fullständighetens skull.)
- Med att någon har uppsåt till en gärning menas oftast att denna har avsikt eller insikt i förhållande till vissa faktiska omständigheter (som också utgör brott). Faktiska omständigheter är alltså konkreta omständigheter som ska finnas i verkligheten, som är något annat än de sk rekvisit i lagboken som beskriver vilka handlingar som är straffbara.
- I detta fall skulle en sådan (faktisk) omständighet kunna vara penetration av sovande kvinnas underliv.
- En persons förmåga att anpassa sitt handlande påverkas givetvis av dennes juridiska kunskaper (även om man kan hoppas att vem som helst skulle avstå från en sådan gärning). Men dennes förmåga att anpassa sitt handlande hör inte till uppsåtsfrågan.
– Om det etablerades att en person hade handlat på det ovanstående sättet ska man, liknande det du säger, göra en individuell bedömning om personen förstod att han penetrerande kvinnans kön samt att hon sov. Denna individuella bedömning kan få olika utfall beroende på vem som utför den. Om en psykotisk person utförde gärningen kan man exempelvis tänka sig att den skedde utan uppsåt, om personen inte förstod förekomsten av de relevanta faktiska omständigheterna.
– att en person har större eller mindre kunskap om sitt handlandes rättsliga innebörd medför dock ingen skillnad vad gäller dennas uppsåt i förhållande till penetrerandet av sovande kvinnas kön.
Är det något i redovisningen ovan du tycker är felaktigt eller som jag missar?