2021-03-18, 23:25
Medlem
contractorians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Right-humanist
Vi är helt överens om att det inte är ok att anmäla någon för att skada om man är medveten om att ingen våldtäkt har begåtts.
Jo helt klart. Tänker mer på konsekvenserna av det och vilken hjälp som finns efteråt.

Är precis lika bekymrad över kvinnors utsatthet åt det andra hållet.
Citera
2021-03-18, 23:25
Medlem
kristallklars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag håller fullständigt med dig, och det är bl.a. därför jag INTE är en s.k. "feminist", fast jag är en numera "äldre" kvinna.

För dessa s.k. feminister ser bara, och ENDAST till de sina, borgarklassens "stackars" kvinnor, "kvävda" under äktenskapets mycket "tunga" ok. (Faan ta Ingemar Bergman, faktiskt, feminisms förkämpe).

Jag känner rätt väl en av Kapten Klännings offer, som aldrig repat sig. Socialtjänsten (handläggaren) tyckte att "hon var ju såå söööt och ung......så det finns säkert någon kille du kan bo hos". När hon blivit bostadslös.

Sedan behöver dessa tjejer mer stöd (mycket långvarigt) än bara en lgh, men det är en annan tråd.

Hej äldre kvinna Det är i gärningarna vi visar vår idealism tänker jag. Det kryllar av lantisar, kristna och icke-feminister som i sin gärning visar att de är humanister. Det finns också många storstadbruttor med bra koll på Butler och många vackra värderingar, som mest donar med reklam eller något annat strunt. Kanske tror de att världen förbättras om de bara över på att tänka rätt? Sent i livet har jag lärt mig att mäta människor via deras handlingar.
Citera
2021-03-18, 23:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Jag tror att du möjligen kan ha missförstått hur de juridiska begreppen fungerar, vilket absolut inte är något konstigt, då jag hoppas att du i allmänhet har bättre för dig än att fundera över sådant.

(Mycket av det nedanstående kan säkert vara självklarheter för dig och jag har redan skrivit vissa av dessa saker men upptar del för fullständighetens skull.)

- Med att någon har uppsåt till en gärning menas oftast att denna har avsikt eller insikt i förhållande till vissa faktiska omständigheter (som också utgör brott). Faktiska omständigheter är alltså konkreta omständigheter som ska finnas i verkligheten, som är något annat än de sk rekvisit i lagboken som beskriver vilka handlingar som är straffbara.

- I detta fall skulle en sådan (faktisk) omständighet kunna vara penetration av sovande kvinnas underliv.

- En persons förmåga att anpassa sitt handlande påverkas givetvis av dennes juridiska kunskaper (även om man kan hoppas att vem som helst skulle avstå från en sådan gärning). Men dennes förmåga att anpassa sitt handlande hör inte till uppsåtsfrågan.

– Om det etablerades att en person hade handlat på det ovanstående sättet ska man, liknande det du säger, göra en individuell bedömning om personen förstod att han penetrerande kvinnans kön samt att hon sov. Denna individuella bedömning kan få olika utfall beroende på vem som utför den. Om en psykotisk person utförde gärningen kan man exempelvis tänka sig att den skedde utan uppsåt, om personen inte förstod förekomsten av de relevanta faktiska omständigheterna.

– att en person har större eller mindre kunskap om sitt handlandes rättsliga innebörd medför dock ingen skillnad vad gäller dennas uppsåt i förhållande till penetrerandet av sovande kvinnas kön.

Är det något i redovisningen ovan du tycker är felaktigt eller som jag missar?

Det handlar inte bara om personen förstod att han handlat på ett visst sätt, det handlar också om personen förstått att handlandet varit olagligt. Men det menade du säkert även om det inte stod i klartext.

Låt säga att personen haft samlag med en kvinna som är väldigt full, men i tillräckligt bra skick eller i alla fall ger sken av att vara i sådant skick som visar på eget initiativ och samtycke. Jag tror merparten skulle tro att det var fritt fram i ett sådant läge. GL har säkert kunskapen och insikten i att sådant handlande i den situationen är är olaglig, men kanske inte kan motstå.

GL:s juridiska kunskaper kan väl anses ligga honom till "last" i detta fall eller hur?
Citera
2021-03-18, 23:31
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det handlar inte bara om personen förstod att han handlat på ett visst sätt, det handlar också om personen förstått att handlandet varit olagligt. Men det menade du säkert även om det inte stod i klartext.

Låt säga att personen haft samlag med en kvinna som är väldigt full, men i tillräckligt bra skick eller i alla fall ger sken av att vara i sådant skick som visar på eget initiativ och samtycke. Jag tror merparten skulle tro att det var fritt fram i ett sådant läge. GL har säkert kunskapen och insikten i att sådant handlande i den situationen är är olaglig, men kanske inte kan motstå.

GL:s juridiska kunskaper kan väl anses ligga honom till "last" i detta fall eller hur?
Det ligger inte honom till last. Det vet du också om du förstår rättsprocessen
Citera
2021-03-18, 23:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Det ligger inte honom till last. Det vet du också om du förstår rättsprocessen

Jo det gör det.
Citera
2021-03-18, 23:46
Medlem
Citat:
Jag är med dig i nästan allt du skriver. Men såklart måste både hon och mördare ta ansvar för och konsekvenser av sina handlingar, annars funkar inte samhället.

Det måste dock vara hennes rätt att anmäla en våldtäkt om hon faktiskt uppfattar att hon varit med om en sådan (eventuellt pga riskbeteende till följd av ”instabilitet”.) Sedan är det rättsväsendet som har ansvar för att bedöma om man ska gå vidare eller inte. Men på det här forumet har ansvaret blivit hennes och adjektiven och fördömandet har haglat: ”Lögnerska!” ”Hora!” ”Hon har satt en oskyldig stackare i häkte i sju månader. Fy fan, vilket as!!” Etc...

Som du säkert förstår är det inte falskt tillvitelse jag talar om. Och jag tycker givetvis inte heller att någon ska dömas om bevisningen inte håller. Men i mina ögon är det långt ifrån givet att det är ”omotiverade falskanmälningar” hon ägnat sig åt. Inte när jag ser till antal över tid och hur situationerna har sett ut och dessutom skiljer sig ordentligt åt. (Möjligtvis undantaget GL och den förra anmälan som är tre år gammal.)
Men här finns inte plats för något annat än helgon eller hora, ond eller god, svart eller vitt. Och verkligheten är ju ofta mycket mer komplicerad än då.

Jag vill svara dig för att du är värd det. Men blir lite matt när jag tänker på vilket kaskad av skit som kommer farandes nu. (Och jag menar inte från dig alltså.)

Jag är med helt och hållet. Än så länge saknas det helt bevis för såväl prostitution (som i sig egentligen inte är relevant för brottet) som falsk tillvitelse. Här får vi avvakta och se vad som kommer fram i polisutredningen. Däremot förefaller det som om bägge parter har eller har haft vissa problem, precis som verkar tänkbart i åtminstone två av de tidigare fallen.

Det är tydligen inte ovanligt att samma kvinna, pga riskbeteende eller dåligt omdöme, våldtas eller misshandlas upprepade ggr av olika personer, precis som vissa män hamnar i slagsmål regelbundet. Kvinnor tenderar ju att vända sina smärtor inåt (men, men...) och män utåt. Vet att det finns kvinnor som modellar för att det bygger deras självförtroende och för att de blir glada och mår bra av det. Så kan det vara i hennes fall.
Citera
2021-03-18, 23:47
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Jo det gör det.

Förklara hur GL belastas
Citera
2021-03-18, 23:50
Medlem
Citat:

Svaret på din fråga är nej, det har varken betydelse från eller till. Förhållandet att man vet, eller inte vet, att ens agerande är olagligt är alltså inte relevant vid bedömningen om man har uppsåt med gärningen.

Alltså ska inte GL:s juridiska kunskaper ligga honom i fatet.

Det stämmer säkert att merparten nog inte har så bra koll på vad som gäller, och kanske i viss mån tror att de inte kan dömas för något de inte vet är olagligt. De döms dock ändå. (Det är bl.a. därför det är viktigt att politikerna utformar lagstiftning i enlighet med de värderingar som redan finns i samhället. Det framstår ofta som orimligt när normala beteenden är förbjudna.)
Citera
2021-03-19, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Om det hade handlat om sexköp hade han godtagit ett strafföreläggande istället för att sitta häktad på sannolika skäl misstänkt för våldtäkt. Nej, jag har svårt att tänka mig det före jag kan se det i verifierbart underlag.

Du verkar tro att den misstänkte får välja vad han ska misstänkas för..
Senast redigerad av Dynamo-Kuken 2021-03-19 kl. 00:14.
Citera
2021-03-19, 00:13
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:

Det är alltså olagligt att ha sex med "en väldigt full person"? Om den väldigt fulla personen visar samtycke är det ändå olagligt?

Det tror jag inte på.

Förövrigt har du helt fel i att den tilltalades juridiska kunskaper påverkar domen. Gärningen är lika olaglig/laglig för någon som inte kan lagen som för någon som kan lagen.
Citera
2021-03-19, 00:14
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Jag är med dig i nästan allt du skriver. Men såklart måste både hon och mördare ta ansvar för och konsekvenser av sina handlingar, annars funkar inte samhället.

Det måste dock vara hennes rätt att anmäla en våldtäkt om hon faktiskt uppfattar att hon varit med om en sådan (eventuellt pga riskbeteende till följd av ”instabilitet”.) Sedan är det rättsväsendet som har ansvar för att bedöma om man ska gå vidare eller inte. Men på det här forumet har ansvaret blivit hennes och adjektiven och fördömandet har haglat: ”Lögnerska!” ”Hora!” ”Hon har satt en oskyldig stackare i häkte i sju månader. Fy fan, vilket as!!” Etc...

Som du säkert förstår är det inte falskt tillvitelse jag talar om. Och jag tycker givetvis inte heller att någon ska dömas om bevisningen inte håller. Men i mina ögon är det långt ifrån givet att det är ”omotiverade falskanmälningar” hon ägnat sig åt. Inte när jag ser till antal över tid och hur situationerna har sett ut och dessutom skiljer sig ordentligt åt. (Möjligtvis undantaget GL och den förra anmälan som är tre år gammal.)
Men här finns inte plats för något annat än helgon eller hora, ond eller god, svart eller vitt. Och verkligheten är ju ofta mycket mer komplicerad än då.

Jag vill svara dig för att du är värd det. Men blir lite matt när jag tänker på vilket kaskad av skit som kommer farandes nu. (Och jag menar inte från dig alltså.)

Det är den som påstår att någon begått ett brott mot henne som i slutänden bär ansvaret för utpekandet, inte rättsväsendet, även om de är ansvariga för åtalet till slut.

Det är märkligt och fel att man kan komma med sådana anklagelser idag utan att behöva stå för dem med sitt namn och sin person när det har så svåra konsekvenser för motparten och det är ett brott där frågan i grunden gäller vad som hänt mellan två människor och vem som är trovärdig.

Det är rimligt och rätt att i ett sådant läge granska och ifrågasätta båda parterna och det har också skett här. Folk kommer av olika skäl att komma fram till olika slutsater om vem som är klandervärd.
Citera
2021-03-19, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Det hade väl gått lite väl lång tid för att det skulle låta sig göras för hon har väl säkerligen vaskat sig ett antal gånger och lika säker fyllt på med en hel del nytt DNA.
Hon hade ju bara behövt stoppa upp en tampong och sedan dra ut den och spara den så hade hon kanske haft bevismaterial av hans dna. Men jag vet inte om det skulle vara giltigt. Det måste ju bevisas att hon haft den i slidan och det vet jag inte om det kan göras
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in