Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Intressant grej som kanske
Bighouse skulle intressera sig för:
https://www.sociostudies.org/almanac/articles/files/ham/hm_4/011_3.PNG
Muslimska länder i Afrika har mycket mindre HIV än kristna länder i Afrika. Ifall vi exkluderar Nordafrika med sin ickesvarta befokning, så är resulaten ändå intressanta och konsekvent visar det att islam ändå har någonslags positiv inverkan på hämningen av sexualla kaosbeteendet där nere.
Senegal och Mali visar sig exempelvis ha mycket mindre HIV än närliggande kristna länder (eller delvis kristna) som Kamerun. Somalia och Eritrea mycket mindre HIV än kristna Kenya som befinner sig nära dem.
Vi vet att HIV i Afrika främst sprider sig genom prostituterade som har oskyddad sex, det kan jag tänka mig existerar i mindre omfattning i muslimska Afrika där kvinnor i betydlig högre grad inte är fria i sin sexualitet.
En tankeställare för de som inte tror att religion spelar en avgörande roll i att reglera människors beteenden (och i detta fall sexualitet).
Ja, det är mycket intressant. Detta perspektiv på HIV är ju väldigt underrepresenterat eftersom man ej vill visa att konservativ sexualitet kan vara skyddande mot HIV. Istället är det ju bekvämt att påstå motsatsen, att HIV beror på afrikaner lyssnar för mycket på påven eller något sådant.
Islam verkar vara enda motkraften mot sexuell liberalisering på samhällsnivå. Oskuld till äktenskapet är ju dött i mer eller mindre hela kristna världen. Vet att det ofta uppfattas som provocerande, men jag ser islams förmåga till motståndskraft mot mycket modernisering som en styrka. I synnerhet dess förmåga att inte bara stoppa sekularisering, utan även vrida tillbaka sekularisering är imponerande.
Kritiker av abstinensundervisning har dock rätt i att det inte kommer ge önskade resultat. Att ge abstinensundervisning till ungar i en sexualliberal kultur (som dagens USA där så gott som alla har sex före äktenskapet) kommer ju naturligtvis inte leda till kyskhet. Det finns ingen politisk lösning på det. Samma i Afrika, de muslimska länderna har inte nödvändigtvis bättre politik mot HIV, men däremot en "bättre" befolkning.
Att förneka att HIV sprids genom sexuell degenerering (att bögar är i särklass mest drabbade gruppen i Väst säger allt) är som fett-feminist-aktivister i USA som förnekar att fetma leder till sämre hälsa.