Citat:
Tja, pojkar tvingas också att gifta sig. Poängen är att stammar har stenhårda regler som alla måste böja sig inför.
Citat:
Skitintressant anektdot som säkert är sann.
Visst kan man ifrågasätta allt som alla skriver. Kan skicka foto med mitt ansikte pixlat med indianerna i för sig ifall du skulle se det som någonslags bevis?
Men är det något i mitt exempel som går emot din egen uppfattning om vilka normer som ofta existerar inom jägarsamhällen?
Citat:
Jag påstod inte heller att du sagt det, däremot tycks det ju vara en förutsättning i det fåniga forskningsstycke du precis länkat.
Ifall den är fånig eller inte är i bedömmarens öga helt uppenbart. Jag tror inte att vi vet allt om vad som är genetiskt inprogrammerad eller inte, ifall grammatik kan vara inprogrammerad kan givetvis även sociala strukturer möjligen vara inprogrammerade. Vi måste forska vidare heltenkelt, jägarsamhällen är inte en tvärsäker bevis på något då de själva har skapat sin egna kulturella särart pga hundratusentals faktorer, antropologi kan liksom aldrig fullt ut bli en hård vetenskap med fullt replikerbara antaganden.
Det vi vet om jägarsamhällen är dock att de inte är bra bevis för egalitärer att använda sig av. Vi har våld, avhumaniserande av andra stammar (etnocentrism) och extrema könsroller som överväger antaglgen det faktum att de delar ungefär lika på mat och arbete (inom de bägge könens arbetsuppgifter).
Citat:
Även om Kuba är kommunistiskt så har ju den katolska kristendomen fortfarande stort inflytande på allmänhetens värderingar där. Jag tror för övrigt inte riktigt att tesen som drevs från början var att konservativa värderingar ger upphov till prostitution, utan det faktum att konservativa länder har betydande problem med prostitution togs ju upp som ett motexempel till antydan att ett "konservativt samhällsideal" skulle vara lösningen på prostitutionsfrågan.
Finns ingen absolut lösning på prostitution, givetvis. Kristna värderingar har ju inte orsakat mer prostitution än när det fanns några andra slags värderingar (paganska, romerska, antika Greklands gudar). Prostitution uppkommer då det finns en sexuell tjänst som män vill ha, något materiellt som kvinnor vill ha och ingen moralisk pedal för att bromsa att transaktionen blir till.
I otroligt rika länder så kan även övre medelklass tjejer bli prostituerade för att de vill ha något exklusivt (exempelvis lägenhet i centrala stan, dyra kläder, slippa arbeta, dyra droger).
I samhällen där alla har någonslags stenhård religiös värdering och moralvaktar varandra ständigt som bland amish och ortodoxa judar kan man nog tänka sig att sexköp lär vara otroligt ovanligt.