2021-03-17, 19:11
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Nej, men det var kanske lite dumt att skriva "nästan alla samhällen" och "tvingar alla flickor att gifta sig".

Tja, pojkar tvingas också att gifta sig. Poängen är att stammar har stenhårda regler som alla måste böja sig inför.

Citat:
Skitintressant anektdot som säkert är sann.

Visst kan man ifrågasätta allt som alla skriver. Kan skicka foto med mitt ansikte pixlat med indianerna i för sig ifall du skulle se det som någonslags bevis?

Men är det något i mitt exempel som går emot din egen uppfattning om vilka normer som ofta existerar inom jägarsamhällen?

Citat:
Jag påstod inte heller att du sagt det, däremot tycks det ju vara en förutsättning i det fåniga forskningsstycke du precis länkat.

Ifall den är fånig eller inte är i bedömmarens öga helt uppenbart. Jag tror inte att vi vet allt om vad som är genetiskt inprogrammerad eller inte, ifall grammatik kan vara inprogrammerad kan givetvis även sociala strukturer möjligen vara inprogrammerade. Vi måste forska vidare heltenkelt, jägarsamhällen är inte en tvärsäker bevis på något då de själva har skapat sin egna kulturella särart pga hundratusentals faktorer, antropologi kan liksom aldrig fullt ut bli en hård vetenskap med fullt replikerbara antaganden.

Det vi vet om jägarsamhällen är dock att de inte är bra bevis för egalitärer att använda sig av. Vi har våld, avhumaniserande av andra stammar (etnocentrism) och extrema könsroller som överväger antaglgen det faktum att de delar ungefär lika på mat och arbete (inom de bägge könens arbetsuppgifter).

Citat:
Även om Kuba är kommunistiskt så har ju den katolska kristendomen fortfarande stort inflytande på allmänhetens värderingar där. Jag tror för övrigt inte riktigt att tesen som drevs från början var att konservativa värderingar ger upphov till prostitution, utan det faktum att konservativa länder har betydande problem med prostitution togs ju upp som ett motexempel till antydan att ett "konservativt samhällsideal" skulle vara lösningen på prostitutionsfrågan.

Finns ingen absolut lösning på prostitution, givetvis. Kristna värderingar har ju inte orsakat mer prostitution än när det fanns några andra slags värderingar (paganska, romerska, antika Greklands gudar). Prostitution uppkommer då det finns en sexuell tjänst som män vill ha, något materiellt som kvinnor vill ha och ingen moralisk pedal för att bromsa att transaktionen blir till.

I otroligt rika länder så kan även övre medelklass tjejer bli prostituerade för att de vill ha något exklusivt (exempelvis lägenhet i centrala stan, dyra kläder, slippa arbeta, dyra droger).

I samhällen där alla har någonslags stenhård religiös värdering och moralvaktar varandra ständigt som bland amish och ortodoxa judar kan man nog tänka sig att sexköp lär vara otroligt ovanligt.
Citera
2021-03-17, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Tja, pojkar tvingas också att gifta sig. Poängen är att stammar har stenhårda regler som alla måste böja sig inför.
Debatterbart. Även i kulturer med arrangerade äktenskap så är de sällan den enda äktenskapsformen, och även arrangerade äktenskap ingås de oftast med någon typ av samförstånd med de som ska giftas. Snarare än explicita regler handlar det om att kulturens normer är såpass självklara att de sällan ifrågasätts.

Citat:
Visst kan man ifrågasätta allt som alla skriver. Kan skicka foto med mitt ansikte pixlat med indianerna i för sig ifall du skulle se det som någonslags bevis?
Varsågod.

Citat:
Men är det något i mitt exempel som går emot din egen uppfattning om vilka normer som ofta existerar inom jägarsamhällen?
Ja ditt exempel med musikinstrument är löjligt specifkt och har sannolikt inte så mycket bäring på jägar-samlarfolk i allmänhet.

Citat:
Det vi vet om jägarsamhällen är dock att de inte är bra bevis för egalitärer att använda sig av. Vi har våld, avhumaniserande av andra stammar (etnocentrism) och extrema könsroller som överväger antaglgen det faktum att de delar ungefär lika på mat och arbete (inom de bägge könens arbetsuppgifter).
Sjävklart, för det har du sagt.

Citat:
Finns ingen absolut lösning på prostitution, givetvis. Kristna värderingar har ju inte orsakat mer prostitution än när det fanns några andra slags värderingar (paganska, romerska, antika Greklands gudar). Prostitution uppkommer då det finns en sexuell tjänst som män vill ha, något materiellt som kvinnor vill ha och ingen moralisk pedal för att bromsa att transaktionen blir till.

I otroligt rika länder så kan även övre medelklass tjejer bli prostituerade för att de vill ha något exklusivt (exempelvis lägenhet i centrala stan, dyra kläder, slippa arbeta, dyra droger).

I samhällen där alla har någonslags stenhård religiös värdering och moralvaktar varandra ständigt som bland amish och ortodoxa judar kan man nog tänka sig att sexköp lär vara otroligt ovanligt.
Nja, kanhända i de fall dessa lever i närmast fullständig isolation från det övriga samhället. I andra fall krävs ju bara att man finna tillfället att avvika i några timmar.

Prostitution är knappast något som kommer försvinna helt, men dess skala påverkas helt uppenbart av en rad faktorer. Vilken effekt kristna värderingar skulle ha relativt förkristna eller sekulära dito tycks däremot svårt att avgöra. Jag nöjer mig med att påpeka att stödet för att konservativa värderingar skulle vara en lösning på prostitutionsfrågan är synnerligen svagt.
Senast redigerad av Disciplina 2021-03-17 kl. 20:00.
Citera
2021-03-18, 09:04
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Bakgrunden till den här lössläpptheten får vi gå ungefär 100 år bakåt i tiden för att finna. Efter första världskriget sker en hel del sociala förändringar såsom ökad urbanisering, kvinnligt förvärvsarbete, lägre äktenskapsfrekvens, ökad kvinnlig utbildning - och ökad tillgång till preventivmedel; gummikondom och pesar. På 30- och 40-talen accentueras denna utveckling och vi får dansbaneeländet. En viss uppryckning sker som en följd av ransonering och beredskap under senare 40- och 50-talet, med bl a en höjd äktenskapsfrekvens. 1960-talet leder emellertid till en moralisk kollaps där så gott som alla tidigare samhällsbärande institutioner tappar sin stabilitet. Detta beror både på politiska och sociala förändringar, och inte minst tillgång till p-piller och sedan krav på fri abort. Vi får se allt fler skilsmässor, oäkta barn och spridande av skamliga sjukdomar. Allt detta kan pågå därför att det finns samhällsekonomiska möjligheter och politiska krafter som önskar det. När sedan internet tillkommer under 1990-talet så börjar också de äldre kontaktannonserna ersättas av internetförbindelser och i vår tid har detta förenklats i så hög grad att multipla tillfällighetsförbindelser tycka vara vanligare än någonsin.

Internet borde egentligen vara den perfekta parbildningsfunktionen, ty rationalistiskt borde alla de egenskaper vi vet är gynnsamma för en stabil parbildning kunna matchas mellan män och kvinnor. Det tycks emellertid inte bli så, utan istället skapar det ökad stress och oro, som ingen förefaller må särskilt bra av. Trots att jag varit gift i flera år, så kan jag inte påstå att jag begriper mig på kvinnor särskilt, men män mår i allmänhet bättre av ansvar och en parbildningsmodell (eller vad man skall kalla det) som bygger på ansvarslöshet tror jag inte är bra för män. Jag ser inget som är bra för kvinnor heller. Dessvärre ser jag ännu mindre någon lösning.
Du missar helt alla danser som skedde i alla byar i det agrara samhället. Storspelmän åkte omkring och förnöjde folk.
Polskor och pols var obligatoriskt att lära sig, jämtarna dansade bakmes.
De unga hade ett någorlunda fritt samliv tills flickan blev gravid, då gifte de sig.

De moderna danserna är precis samma sak och samma moralister som gnäller.
Nu står alla och hoppar på ett sätt som jag inte förstår. Jag är konservativ när det gäller dans och umgänge.

De uppvaknade religiösa rörelsena förbjöd fiolen och hotade med djävulen.
Den kristna kyrkan tog död på de folkliga koralerna här i dalarna.
De som nu är konservativa försöker hålla kyrkans tyranneri levande.

Män och kvinnor har alltid försökt ta ansvar, och oftast lyckats med det.
Givet deras förutsättningar.

De procent som inte tar ansvar är förmodligen lika många nu som då.

Jag tror inte du förstår dig på män heller, tex såna med, från dig, avvikande åsikter.
Citera
2021-03-18, 09:56
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Du missar helt alla danser som skedde i alla byar i det agrara samhället. Storspelmän åkte omkring och förnöjde folk.
Polskor och pols var obligatoriskt att lära sig, jämtarna dansade bakmes.
De unga hade ett någorlunda fritt samliv tills flickan blev gravid, då gifte de sig.

De moderna danserna är precis samma sak och samma moralister som gnäller.
Nu står alla och hoppar på ett sätt som jag inte förstår. Jag är konservativ när det gäller dans och umgänge.

De uppvaknade religiösa rörelsena förbjöd fiolen och hotade med djävulen.
Den kristna kyrkan tog död på de folkliga koralerna här i dalarna.
De som nu är konservativa försöker hålla kyrkans tyranneri levande.

Nå, i en sammanfattning får man förstås hoppa över ett och annat. Jag påstår att frihet som inte möter ett konservativt ansvarsmotstånd leder till kaos och anarki.

Citat:
Män och kvinnor har alltid försökt ta ansvar, och oftast lyckats med det.
Givet deras förutsättningar.

De procent som inte tar ansvar är förmodligen lika många nu som då.

Det är svårt att veta. Människor har en tendens att bättre ta ansvar när de upplever ett visst (socialt) tryck att ta ansvar. Detta har eroderats under det senare 1900-talet och framåt.

Citat:
Jag tror inte du förstår dig på män heller, tex såna med, från dig, avvikande åsikter.

Vem kan påstå att de förstår sig på människan? Det tycks vara ett tidlöst problem. Men, som man erkänner jag mig utan tvekan sämre på att förstås kvinnor än män.
Citera
2021-03-18, 10:06
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Nå, i en sammanfattning får man förstås hoppa över ett och annat. Jag påstår att frihet som inte möter ett konservativt ansvarsmotstånd leder till kaos och anarki.

Det är svårt att veta. Människor har en tendens att bättre ta ansvar när de upplever ett visst (socialt) tryck att ta ansvar. Detta har eroderats under det senare 1900-talet och framåt.

Vem kan påstå att de förstår sig på människan? Det tycks vara ett tidlöst problem. Men, som man erkänner jag mig utan tvekan sämre på att förstås kvinnor än män.
Negationer förvirrar mig.

2 Du är uppfylld av straffets betydelse.

3 Utgå från att alla inte tänker som du.
Citera
2021-03-18, 10:16
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Negationer förvirrar mig.

2 Du är uppfylld av straffets betydelse.

Jag är för ansvarsetik och tror på konsekvenstänkande.

Citat:
3 Utgå från att alla inte tänker som du.

Nästan ingen tänker som jag - i alla fall inte mera medvetet. Det betyder förstås inte att mina observationer skulle vara oviktiga.
Citera
2021-03-18, 14:10
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jag är för ansvarsetik och tror på konsekvenstänkande.

Nästan ingen tänker som jag - i alla fall inte mera medvetet. Det betyder förstås inte att mina observationer skulle vara oviktiga.
Ja, du tror på straff.
Det är det som menas med konsekvenser.
Citera
2021-03-18, 14:53
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ja, du tror på straff.
Det är det som menas med konsekvenser.

Nja, konsekvenser kan både vara straff, alltså intentionellt, och andra följder t ex att man får själv hantera situationer man sätter sig i om man "felanvänder" sin frihet. För socialliberaler brukar ställningstagandet vara att individen skall ha hög grad av frihet, men det allmänna skall befria individen från konsekvenserna av dennes handlingar. Konservativa är mer för att människor måste bära konsekvenserna själva.
Citera
2021-03-18, 16:09
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Nja, konsekvenser kan både vara straff, alltså intentionellt, och andra följder t ex att man får själv hantera situationer man sätter sig i om man "felanvänder" sin frihet. För socialliberaler brukar ställningstagandet vara att individen skall ha hög grad av frihet, men det allmänna skall befria individen från konsekvenserna av dennes handlingar. Konservativa är mer för att människor måste bära konsekvenserna själva.
exakt, gör rätt eller ta konsekvenserna.

dvs bli straffad

Vi får alltid ta konsekvenserna av våra handlingar.
Liberalismen ger att du kan påverka resultatet och konsekvenserna kan bli goda eller dåliga.
Det är ju nys att liberalism skyddar en från negativa konsekvenser. Halmgubbe.

I ditt samhälle blir avvikande från din smala väg att konsekvenserna blir negativa.
Citera
2021-03-18, 16:29
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
exakt, gör rätt eller ta konsekvenserna.

dvs bli straffad

Vi får alltid ta konsekvenserna av våra handlingar.
Liberalismen ger att du kan påverka resultatet och konsekvenserna kan bli goda eller dåliga.
Det är ju nys att liberalism skyddar en från negativa konsekvenser. Halmgubbe.

I ditt samhälle blir avvikande från din smala väg att konsekvenserna blir negativa.

Lägg märke till att jag skrev socialliberaler. Liberaler kommer i olika tappningar, men mitt omdöme om socialliberalerna är tveklös, dvs ungefär det som FP/L stått/står för. Folkpartister har alltid haft svårt för att acceptera konsekvenser för de som gör mest fel.
Citera
2021-03-18, 17:13
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Lägg märke till att jag skrev socialliberaler. Liberaler kommer i olika tappningar, men mitt omdöme om socialliberalerna är tveklös, dvs ungefär det som FP/L stått/står för. Folkpartister har alltid haft svårt för att acceptera konsekvenser för de som gör mest fel.
Berätta nu vilka folkpartister anser gör mest fel?

Folkpartiet/liberalerna är ett ganska luddigt parti och vill gärna ta till tvångsmetoder.
(språkkrav, massor av betyg, det ska ställas krav på det mesta), det borde vara ett parti för dig.
Citera
2021-03-18, 17:15
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Berätta nu vilka folkpartister anser gör mest fel?

Folkpartiet/liberalerna är ett ganska luddigt parti och vill gärna ta till tvångsmetoder.
(språkkrav, massor av betyg, det ska ställas krav på det mesta), det borde vara ett parti för dig.

Språkkrav för medborgarskap (en helt normal grej i övriga världen) var bara lite valfläsk som aldrig genomfördes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in