Citat:
Ja ja, Du är litet arg för att jag har en tydlig biologisk definition av människolivets startpunkt, medan Du har något diffust som ingen riktigt kan fastställa exakt. Om man ser till skydd av det ofödda livet, så är tveklöst min definition klart till fördel jämfört med Din. Din "definition" är samtidigt tillskapad för att gynna den kvinna som inte vill dra försorg om det liv hon inom sig bär. Du får stå ut med att vi har olika utgångspunkter och därpå följande prioriteringar.
När och var konceptionsögonblicket sker är ungefär lika "diffust" biologiskt tidsintervall som när medvetandet uppkommer. Så "diffust" så man tvingas räkna en graviditet från sista mensen första dag. Så sorry.
Och ser man VERKLIGEN till "skydd av fött liv" så är ju fri aborträtt klart att föredra framför dina barnhem, barnmisshandlar och kassa desperata aborter efter vecka 30.
Citat:
Det är vackert att Du tar ställning för kvinnors situation och de problem som kvinnor hade - på 1890-talet. I vår tid finns både preventivmedel och ett socialt skyddsnät, varför 1890-talets problem inte kvarstår. Det går till och med att bota ett flertal skamliga sjukdomar nuförtiden, så både kvinnlig och manlig sexualitet har i vår tid helt andra förutsättningar.
Här hittar vi alltså ett flertal sociala fakta, exempelvis:
- Preventivmedel mm enligt ovan.
- Kärnfamiljens stora fördelar.
- Mäns och kvinnors respektive skilda funktioner i fortplantningsprocessen, även efter nedkomsten.
- Att män och kvinnor - på gruppnivå - i betydande utsträckning har olika intressen.
- Att män och kvinnor - på gruppnivå - uppvisar olika beteendemönster, t ex när det gäller brott.
Här hittar vi alltså ett flertal sociala fakta, exempelvis:
- Preventivmedel mm enligt ovan.
- Kärnfamiljens stora fördelar.
- Mäns och kvinnors respektive skilda funktioner i fortplantningsprocessen, även efter nedkomsten.
- Att män och kvinnor - på gruppnivå - i betydande utsträckning har olika intressen.
- Att män och kvinnor - på gruppnivå - uppvisar olika beteendemönster, t ex när det gäller brott.
Preventivmedel fungerar ungefär lika dåligt förr som idag.
Kvinnor är precis lika unga, ovilliga och kan ha samma omöjliga livssituationer förr som idag.
Kärnfamiljen kan vara exakt lika kass idag som den var 1890.
Och män klarar precis lika väl ta hand om barn som vad kvinnor klarar. Kan man inte ta hand om barn, så måste man ju i ditt abortförbudssamhälle helt avstå från sex.
Citat:
Med Din "etik" så blir det inte så många barn.
Med "min" etik så föds det 1,8 barn per kvinna i Sverige.
med din "etik", så kommer det födas kanske 1,5 (vilket är det gravt extremkonservativa, med abortförbud! Polens eller Maltas siffror.
Citat:
Min ansvarsetik handlar om att ta ansvar som individ, familjemedlem och som samhällsmedlem. Vi bör inte skada oss själva, inte våra familjer och inte vårt samhälle. Vänstersverige agerar systematiskt precis tvärt om i alla dessa tre perspektiv. Att massabortera, att upplösa familjebanden och att erodera de värden och institutioner som bygger ett fungerande samhälle går på tvärs med min etik.
Nääää vi bör bara skada kvinnor...jag vet...
Att "vänsterSverige" har infört rättigheter och möjligheter för kvinnor så att de kan se om sina hus,
utgör på intet sätt något "hot" mot familjeband.
Inget jävla familjeband är värt sitt namn, om just kvinnor måste TVINGAS mot sin vilja och mot sina egna intressen att ingå däri....