2021-03-09, 22:20
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5hulgin
Kan någon intyga att detta stämmer? Kan jag få full A-kassa och jobba halvtid samtidigt ifall jag bara jobbar helger och efter 17?
Nej, det stämmer inte. Du kan maximalt få ersättning för fem dagar per vecka, och om du jobbar minskas tiden som du får ersättning för, oavsett vilken veckodag du utför arbetet.
Citera
2021-03-09, 22:21
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Från en annan tråd;

Kan någon intyga att detta stämmer? Kan jag få full A-kassa och jobba halvtid samtidigt ifall jag bara jobbar helger och efter 17?
Ger dig samma svar som i den andra tråden där du har ställt samma fråga:
Nej, det stämmer inte. Du kan maximalt få ersättning för fem dagar per vecka, och om du jobbar minskas tiden som du får ersättning för, oavsett vilken veckodag du utför arbetet.
Citera
2021-03-09, 23:58
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Avbryter arbetsgivaren får du a-kassa från dag 1(eller ja nästan, tror alla har 7 dagars karens eller något som standard). Detta hände mig och det var absolut inga problem att få ut akassa. Däremot så fortsätter du på samma akasseperiod.

Säg att du t.ex har använt 50 dagar och har 250 kvar eller nåt sånt. Då fortsätter du med 250 dagar efter din provanställning har upphört.
Nya karensdagar är bara aktuella om man påbörjar en ny ersättningsperiod.
Citera
2021-03-11, 01:50
Medlem
HarryManbacks avatar
Hade runt 25k innan skatt och får runt 13k i akassa efter skatt. Jag valde att sluta.

- Samhällskontraktet är brutet.
- Jag kommer få samma pension oavsett om jag jobbar vidare för samma lön eller går på bidrag.
- Har kapat dom fasta utgifterna så gott det går så klarar mig fint på en lägre inkomst.
- Har ett helt ok kapital som jag kan ta av vid behov.
- Dessutom var det ett skitjobb med fittiga kollegor och en puckad chef.

Tiden efter jag slutade har varit underbar, nästan helt fri att spendera mina dagar som mig behagar. Väldigt litet tryck från AF. Kommer gå hemma så länge jag kan om jag inte hittar ett grymt jobb som är intressant.

Utbilda mig är ett sista alternativ men helst inte.
Citera
2021-03-11, 01:55
Medlem
13.5. 100% givet att du bor hemma och inte behöver tänka på andra utgifter. Spela på aktier det är är skitkul och du kommer inte gå minus.
Citera
2021-03-11, 06:43
Medlem
Citat:
Har googlat men förstår inte riktigt..

Om jag går på A-kassa och jag blir erbjuden att jobba extra en kort period, på ett ungefär 20 timmar per vecka i 3 veckor. Om det blir av skulle min lön vara 130 kr i timmen, dvs 2600 kr per vecka.

Är detta okej om jag samtidigt söker dom 20 jobb per månad som akassan kräver för att jag ska ha rätt till ersättning? Hur påverkas min ersättning från akassan?

Spelar det någon roll om jag jobbar 4 timmar måndag - fredag eller sprider ut det och kanske jobbar samma antal timmar fast under 3 dagar i veckan (2 dagar x 8 timmar, 1 dag x 4 timmar te.x?)

Om du jobbar 20 tim så får du 20 tim a-kassa den månaden (om du har full a-kassa). Du ska då vara aktivt arbetssökande dessa 20 tim.

När du tidrapporterar så fyller du i när du jobbat och när du varit arbetslös.
Citera
2021-03-11, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CRANK-Gollum
Hoppas jag inte behöver se många som dig. Obenägna små missanpassade kryp.
Jag arbetar men om du inte vill se folk som lever på bidrag så bor du helt klart i fel land, möjligen på fel planet.
Citera
2021-03-11, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Jobba. Det är stor skillnad i inkomst och jag har något att göra om dagarna.

"Ha något att göra".
Känner du att du inte har något att göra på dina lediga tid så är det nog bäst att du jobbar.
Men alla har det inte så dåligt som du och vill därför inte jobba.
Citera
2021-03-11, 19:18
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukkarusellen
"Ha något att göra".
Känner du att du inte har något att göra på dina lediga tid så är det nog bäst att du jobbar.
Men alla har det inte så dåligt som du och vill därför inte jobba.
Det handlar bara om att du är en lat och oduglig parasit. Inget annat.

Är du med i AFA?
Citera
2021-03-11, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFred
Vad hade ni valt?
Sitta hemma och ha det skönt i 1 år och 2 månader och få 13,500kr eller jobba heltid och få 25,000kr? Allt är före skatt

Jobba heltid hade jag valt.

Finns det ingen möjlighet att du kan få jobba mindre timmar? Om du är ute efter att få vara lite ledig tänker jag.
Citera
2021-03-12, 08:42
Medlem
Hej,

En fundering, jag har sagt upp mig själv (karens 45 dagar), för att snabbare få a-kassa funderar jag på att anmäla mig som arbetslös en månad innan jag slutar jobba egentligen.

Krävs det att arbetsgivaren skriver datum osv på arbetsgivarbeviset?

Jag tänkte då det verkar vara lång handläggningstid så kanske jag hinner jobba en månad och samtidigt vara arbetslös på pappret utan att det blir nå större grejer, jag jobbar deltid nu och har möjlighet att svara i telefon osv.

Jag är med i Unionens a-kassa om det spelar någon roll, någon som vet hur snabbt dom kommer höra av sig osv? Vad ska man göra eller får man söka jobb och sköta sig själv?

Jag läste om någon som fått semesterersättning och fått utebliven ersättning, ser AF och a-kassan om jag får in lön osv på pappret eller hur funkar det?
Citera
2021-03-12, 09:25
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alelalen
Hej,

En fundering, jag har sagt upp mig själv (karens 45 dagar), för att snabbare få a-kassa funderar jag på att anmäla mig som arbetslös en månad innan jag slutar jobba egentligen.

Krävs det att arbetsgivaren skriver datum osv på arbetsgivarbeviset?

Jag tänkte då det verkar vara lång handläggningstid så kanske jag hinner jobba en månad och samtidigt vara arbetslös på pappret utan att det blir nå större grejer, jag jobbar deltid nu och har möjlighet att svara i telefon osv.

Jag är med i Unionens a-kassa om det spelar någon roll, någon som vet hur snabbt dom kommer höra av sig osv? Vad ska man göra eller får man söka jobb och sköta sig själv?

Jag läste om någon som fått semesterersättning och fått utebliven ersättning, ser AF och a-kassan om jag får in lön osv på pappret eller hur funkar det?
När du slutat skall arbetsgivaren skriva ett Arbetsgivarintyg antingen digitalt på https://www.arbetsgivarintyg.nu/ eller på papper. Det skall innehålla när du började på företaget, när du slutade, orsak till att du slutade, antal timmar du jobbat per månad, lön m.m. Detta intyg skall vara tillhanda hos a-kassan innan dom betalar ut någon ersättning. Det bästa är om du kan få arbetsgivaren att kryssa i att du blivit uppsagd p.g.a arbetsbrist då får du bara 7 dagars karens. Avstängningen när du säger upp dig själv är 45 dagar (mån-fre) = 9 veckor lägger man till 7 dagar karens blir det 10 veckor o 2 dagar utan lön...

Första dagen du blir arbetslös anmäler du dig på arbetsförmedlingen och på din a-kassa's hemsida, sedan rullar det på av sig självt och du får din första ersättning utbetald ~3 månader senare...
Senast redigerad av kimdah2002 2021-03-12 kl. 09:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in