Citat:
Ursprungligen postat av
Alelalen
Hej,
En fundering, jag har sagt upp mig själv (karens 45 dagar), för att snabbare få a-kassa funderar jag på att anmäla mig som arbetslös en månad innan jag slutar jobba egentligen.
Krävs det att arbetsgivaren skriver datum osv på arbetsgivarbeviset?
Jag tänkte då det verkar vara lång handläggningstid så kanske jag hinner jobba en månad och samtidigt vara arbetslös på pappret utan att det blir nå större grejer, jag jobbar deltid nu och har möjlighet att svara i telefon osv.
Jag är med i Unionens a-kassa om det spelar någon roll, någon som vet hur snabbt dom kommer höra av sig osv? Vad ska man göra eller får man söka jobb och sköta sig själv?
Jag läste om någon som fått semesterersättning och fått utebliven ersättning, ser AF och a-kassan om jag får in lön osv på pappret eller hur funkar det?
När du slutat skall arbetsgivaren skriva ett Arbetsgivarintyg antingen digitalt på
https://www.arbetsgivarintyg.nu/ eller på papper. Det skall innehålla när du började på företaget, när du slutade, orsak till att du slutade, antal timmar du jobbat per månad, lön m.m. Detta intyg skall vara tillhanda hos a-kassan innan dom betalar ut någon ersättning. Det bästa är om du kan få arbetsgivaren att kryssa i att du blivit uppsagd p.g.a arbetsbrist då får du bara 7 dagars karens. Avstängningen när du säger upp dig själv är 45 dagar (mån-fre) = 9 veckor lägger man till 7 dagar karens blir det 10 veckor o 2 dagar utan lön...
Första dagen du blir arbetslös anmäler du dig på arbetsförmedlingen och på din a-kassa's hemsida, sedan rullar det på av sig självt och du får din första ersättning utbetald ~3 månader senare...