2021-03-07, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SAS404
Du har uppfyllt kraven med råge då varje månad räknades som fyra mars-december 2020. Karens dras när du börjar få a-kassa och det är väl 6 dagar vill jag minnas.
Tack! Jag såg ditt svar nu ☺️
Citera
2021-03-09, 06:10
Medlem
spuuunits avatar
Akassa efter avbryten provanställning

Jag har precis börjat få Akassa. Vad händer om jag får en provanställning i 6 månader, och det visar sig att jag inte fixar arbetet för att det är för komplicerat / jag inte hinner med. Arbetsgivaren väljer att avbryta provanställningen.

Vad händer med Akassa då? Blir jag avstängd i 45 arbetsdagar? Eller börjar en ny Akassa period?
Citera
2021-03-09, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spuuunit
Jag har precis börjat få Akassa. Vad händer om jag får en provanställning i 6 månader, och det visar sig att jag inte fixar arbetet för att det är för komplicerat / jag inte hinner med. Arbetsgivaren väljer att avbryta provanställningen.

Vad händer med Akassa då? Blir jag avstängd i 45 arbetsdagar? Eller börjar en ny Akassa period?

Vet faktiskt inte och jag tänker att jag lånar tråden:
Vad händer om man arbetar halvtid och stämplat a-kassa för resten?
Citera
2021-03-09, 06:42
Medlem
hakro807s avatar
Citat:

Provat att googla på frågan?
Citera
2021-03-09, 07:27
Medlem
Avbryter arbetsgivaren får du a-kassa från dag 1(eller ja nästan, tror alla har 7 dagars karens eller något som standard). Detta hände mig och det var absolut inga problem att få ut akassa. Däremot så fortsätter du på samma akasseperiod.

Säg att du t.ex har använt 50 dagar och har 250 kvar eller nåt sånt. Då fortsätter du med 250 dagar efter din provanställning har upphört.
Citera
2021-03-09, 08:08
Medlem
spuuunits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Avbryter arbetsgivaren får du a-kassa från dag 1(eller ja nästan, tror alla har 7 dagars karens eller något som standard). Detta hände mig och det var absolut inga problem att få ut akassa. Däremot så fortsätter du på samma akasseperiod.

Säg att du t.ex har använt 50 dagar och har 250 kvar eller nåt sånt. Då fortsätter du med 250 dagar efter din provanställning har upphört.

Tack för svar.
Citera
2021-03-09, 09:06
Medlem
Citat:
Tack för svar.

6 dagars karens är det
Citera
2021-03-09, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NigNog
Vem fan bryr sig om BMW och dyra kläder förutom statuskåta babbar från ”orten”?

Semester har man 24/7, 365 dagar om året om man lyckats få någon form av bidrag istället för löneslaveri.
Meningen med livet är fritid, arbete är bara ett verktyg för att skapa sig fritid men nu kan man få oändligt med fritid på andras bekostnad tack vare välfärdsstaten.

Hoppas jag inte behöver se många som dig. Obenägna små missanpassade kryp.
Citera
2021-03-09, 18:07
Medlem
George Wittigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyotedude
Där är också utgifter i att arbeta. Jag hade valt att gå hemma och utveckla ett projekt - typ programmering eller utbilda mig dvs så länge där inte är några större krav och klipp och klistra möten varje vecka.

Att gå en utbildning är inte tillåtet utan tillstånd ifrån AF.
Citera
2021-03-09, 18:30
Medlem
5hulgins avatar
Har googlat men förstår inte riktigt..

Om jag går på A-kassa och jag blir erbjuden att jobba extra en kort period, på ett ungefär 20 timmar per vecka i 3 veckor. Om det blir av skulle min lön vara 130 kr i timmen, dvs 2600 kr per vecka.

Är detta okej om jag samtidigt söker dom 20 jobb per månad som akassan kräver för att jag ska ha rätt till ersättning? Hur påverkas min ersättning från akassan?

Spelar det någon roll om jag jobbar 4 timmar måndag - fredag eller sprider ut det och kanske jobbar samma antal timmar fast under 3 dagar i veckan (2 dagar x 8 timmar, 1 dag x 4 timmar te.x?)
Senast redigerad av 5hulgin 2021-03-09 kl. 18:39.
Citera
2021-03-09, 20:47
Medlem
5hulgins avatar
Citat:
du får bara ersättning från arbetsförmedling/a-kassa från måndag till fredag mellan 09:00-17:00 så efter klockan 17.00 och helger behöver du inte rapportera ett skit så på det sättet kan du kombinera full a-kassa och jobb.

Kan någon intyga att detta stämmer? Kan jag få full A-kassa och jobba halvtid samtidigt ifall jag bara jobbar helger och efter 17?
Citera
2021-03-09, 20:48
Medlem
5hulgins avatar
Från en annan tråd;

Citat:
du får bara ersättning från arbetsförmedling/a-kassa från måndag till fredag mellan 09:00-17:00 så efter klockan 17.00 och helger behöver du inte rapportera ett skit så på det sättet kan du kombinera full a-kassa och jobb.

Kan någon intyga att detta stämmer? Kan jag få full A-kassa och jobba halvtid samtidigt ifall jag bara jobbar helger och efter 17?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in