2021-03-12, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alelalen
Hej,

En fundering, jag har sagt upp mig själv (karens 45 dagar), för att snabbare få a-kassa funderar jag på att anmäla mig som arbetslös en månad innan jag slutar jobba egentligen.

Krävs det att arbetsgivaren skriver datum osv på arbetsgivarbeviset?

Jag tänkte då det verkar vara lång handläggningstid så kanske jag hinner jobba en månad och samtidigt vara arbetslös på pappret utan att det blir nå större grejer, jag jobbar deltid nu och har möjlighet att svara i telefon osv.

Jag är med i Unionens a-kassa om det spelar någon roll, någon som vet hur snabbt dom kommer höra av sig osv? Vad ska man göra eller får man söka jobb och sköta sig själv?

Jag läste om någon som fått semesterersättning och fått utebliven ersättning, ser AF och a-kassan om jag får in lön osv på pappret eller hur funkar det?

Din semesterersättning påverkar inte din rätt till arbetslöshetsersättning även om betalas ut senare.
Det krävs datum på arbetsgivarintyget, om du blir avstängd 45 dagar räknas det från första arbetslösa dagen. Karensen är 6 dagar.
Citera
2021-03-14, 06:46
Medlem
giniees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFred
Vad hade ni valt?
Sitta hemma och ha det skönt i 1 år och 2 månader och få 13,500kr eller jobba heltid och få 25,000kr? Allt är före skatt

hemma
Citera
2021-03-15, 12:19
Medlem
A-kassa, ja tack!
Facket, nej tack!

Frågor på det?
Citera
2021-03-15, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
När du slutat skall arbetsgivaren skriva ett Arbetsgivarintyg antingen digitalt på https://www.arbetsgivarintyg.nu/ eller på papper. Det skall innehålla när du började på företaget, när du slutade, orsak till att du slutade, antal timmar du jobbat per månad, lön m.m. Detta intyg skall vara tillhanda hos a-kassan innan dom betalar ut någon ersättning. Det bästa är om du kan få arbetsgivaren att kryssa i att du blivit uppsagd p.g.a arbetsbrist då får du bara 7 dagars karens. Avstängningen när du säger upp dig själv är 45 dagar (mån-fre) = 9 veckor lägger man till 7 dagar karens blir det 10 veckor o 2 dagar utan lön...

Första dagen du blir arbetslös anmäler du dig på arbetsförmedlingen och på din a-kassa's hemsida, sedan rullar det på av sig självt och du får din första ersättning utbetald ~3 månader senare...

Om dom skriver på pappret att jag exempelvis slutar 31 mars, istället för 30 april (men jag i själva verket jobbar till 30 april). Och då anmäler jag mig 1 april hos AF, då "tjänar" jag åtminstone 1 månad.
Jag vill inte att min arbetsgivare ska skriva att jag slutat pga arbetsbrist pga vill inte att A-kassan ska jaga honom. Så jag är beredd att ta 45 dagars avstängning + 6 dagars karens.
Citera
2021-03-16, 10:12
Medlem
Hej

Jag har a-kassa tillsammans med mitt deltidsjobb.

Jag undrar, hur A-kassan kontrollerar hur mycket man har jobbat? Dvs, hur ser de ifall de uppgifter man skickat in stämmer?

Får de uppgifter ifrån arbetsgivaren på något sätt, är det genom deklaration eller hur går det till?
Citera
2021-03-16, 14:37
Medlem
De kommer begära in arbetsgivarintyg och jämföra med hur mycket arbete du redovisat på dina tidrapporter.
Citera
2021-03-16, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senjin71
De kommer begära in arbetsgivarintyg och jämföra med hur mycket arbete du redovisat på dina tidrapporter.
Jag har haft a-kassa en tid redan, och inga nya arbetsintyg har önskats av mig på en längre tids a-kassa på deltid. Min tid kommer ta slut om en period, så tror inte det kommer komma något sådant mer?

Verkar som att det sköts av Skatteverket snarare, om jag förstår det rätt? Eller skickas detta automatiskt på nåt sätt?
Citera
2021-03-18, 12:30
Medlem
Hur fungerar akassan med semesterersättning? Jag har en tjänst som kommer att avslutas i Juni. Jag kommer att ha tjänat in en full semesterersättning. Denna kommer att betalas ut tillsammans med min slutlön. Kan jag få akassa under sommaren ändå eftersom jag är arbetslös.
Citera
2021-03-20, 15:09
Medlem
Avstängningsdagar läggs ut från dagen efter du blir arbetslös. Men kan maximalt sträcka sig 112 dagar. Så måste man säga upp sig så är ju tipset att göra det innan man går på föräldraledighet efter 112 dagar så har avstängningen passerat.
Senast redigerad av Hassepannband 2021-03-20 kl. 15:14.
Citera
2021-03-20, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Hur fungerar akassan med semesterersättning? Jag har en tjänst som kommer att avslutas i Juni. Jag kommer att ha tjänat in en full semesterersättning. Denna kommer att betalas ut tillsammans med min slutlön. Kan jag få akassa under sommaren ändå eftersom jag är arbetslös.

Japp semesterersättning påverkar inte ersättning från a-kassan. Däremot om du har betald semester. Då behöver du kryssa det på dina tidrapporter och då får man ingen ersättning.
Citera
2021-03-20, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hassepannband
Japp semesterersättning påverkar inte ersättning från a-kassan. Däremot om du har betald semester. Då behöver du kryssa det på dina tidrapporter och då får man ingen ersättning.

Tänker jag helt fel om jag tänker att det inte går att ha betald semester om jag inte är anställd?
Citera
2021-03-20, 21:48
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Tänker jag helt fel om jag tänker att det inte går att ha betald semester om jag inte är anställd?
Om din anställning är avslutad har du väl antingen förbrukat semesterdagarna (läggs ibland som det sista som sker innan anställningen avslutas) eller så har du fått ut dom i pengar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in