2022-01-31, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cynicalfucktard
Haha man ska göra rätt för sig Hahahhahah. Jävla slav alltså. Jag har jobbat själv stundtals men samhället kan suga getkuk. Man ska parasitera lika mycket som kaosblattarna.

Låt säga att du skulle ha en familj, och någon i din familj beter sig som du ger sken av. Inte gör mycket för att bidra till familjens bök och utveckling, men gärna skiter i det mesta och dessutom stjäl och parasiterar på de samlade likvida medlen så att andra blir lidande. Hur skulle du gilla det…? Skulle du sparka ut den som beter sig som du säger att du gör…?

Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
Jaså? Idag så behöver två personer jobba för att driva ett hushåll medans på 50-talet så behövde bara en person jobba för att driva ett hushåll. Det låter som en halvering i inkomst på dessa 70 år. Och arbetstempot är högre idag. Folk går in i väggen, hur många gick in i väggen på 50-talet?

Enkelt svar… Säg mig hur många av medelfamiljen som då hade två bilar i familjen, husvagn sommarstuga båt, åkte utomlands på semester 1-2 ggr/år, och barnen hade skidutrustning hockeyutrustning moppar epatraktor datorer cross smartphones etc etc….? Tacka fan att man behöver dubbla inkomster då.

Så att det kunde funka med bara en inkomst i familjer på den tiden kanske hänger samman med hur många saker man hade på den tiden som kostade pengar…. Eller vad tror du…?
Citera
2022-01-31, 21:03
Medlem
Citat:
Vad bra, då vet du vad som väntar dig när AI tar över då.
Snacka om att pissa sig själv i ansiktet. Fyfan vilken jubelidiot du är.

Det gäller att hålla sig värdefull. Såna som du fattar ju inte sådant, ni växer ju aldrig upp.
Citera
2022-01-31, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej, för att få behålla sin intäkt och öka den med 5000kr så ska han sköta ett normalt jobb som folk ska göra om man vill ta del av ett normalt samhälles förmåner.

Man ska vara bra slut i huvudet om man inte förstår dessa enkla saker. Och att man ska göra rätt för sig i samhället.

Väldigt mycket värderingar och väldigt lite fakta i det inlägget.

Marginaleffekten gör att situationen är jämförbar med att ta ett heltidsjobb med 5 000 kronor per månad. Det finns inget moraliskt i detta faktum utan det är bara så det är. Det är också själva grundproblemet med ekonomiskt bistånd, det skapar en inlåsningseffekt då människor som fastnar i bidrag sällan kvalificerar för arbeten som gör marginaleffekten försumbar.

Lösningen är såklart att antingen ta bort marginaleffekten eller helt enkelt införa icke inkomstbeprövad medborgarlön.
Citera
2022-01-31, 21:13
Medlem
Citat:
Låt säga att du skulle ha en familj, och någon i din familj beter sig som du ger sken av. Inte gör mycket för att bidra till familjens bök och utveckling, men gärna skiter i det mesta och dessutom stjäl och parasiterar på de samlade likvida medlen så att andra blir lidande. Hur skulle du gilla det…? Skulle du sparka ut den som beter sig som du säger att du gör…?

Enkelt svar… Säg mig hur många av medelfamiljen som då hade två bilar i familjen, husvagn sommarstuga båt, åkte utomlands på semester 1-2 ggr/år, och barnen hade skidutrustning hockeyutrustning moppar epatraktor datorer cross smartphones etc etc….? Tacka fan att man behöver dubbla inkomster då.

Så att det kunde funka med bara en inkomst i familjer på den tiden kanske hänger samman med hur många saker man hade på den tiden som kostade pengar…. Eller vad tror du…?

Jag vet inte. Idag så är ju folk belånade upp till öronen. Jag tror inte bilden är svartvitt och jag har inte kunskap att ge ett faktiskt svar på det.
Citera
2022-01-31, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llPOWERll
Det gäller att hålla sig värdefull. Såna som du fattar ju inte sådant, ni växer ju aldrig upp.

Du ska hålla dig värdefull mot en maskin som lär sig själv? Du vet inte vad AI är va?
Citera
2022-01-31, 21:18
Medlem
Citat:
Du ska hålla dig värdefull mot en maskin som lär sig själv? Du vet inte vad AI är va?

Jodå, och jag är inte särskilt orolig. Bidragsfolket drar kortast strå även i detta, såklart.
Citera
2022-01-31, 21:24
Medlem
Citat:
Jag vet inte. Idag så är ju folk belånade upp till öronen. Jag tror inte bilden är svartvitt och jag har inte kunskap att ge ett faktiskt svar på det.

Ja visst har många lån, å andra sidan var det mycket dyrare med lån förr i tiden. Minns själv när jag var ung och sparräntan var på 10-12%, det ser du inte idag…. Och det gjorde ju att även låneräntorna låg i liknande klass…

Men, alla har trots allt inte lån, men antagligen majoriteten. Själv har jag inte haft en krona i lån på över 20 år, betalar allt kontant vad jag än köper. Rätt skönt faktiskt.

Bra att du säger att det inte är svartvitt, för det är ju nästan ingenting, mer än möjligen flugsnapparen….
I övrigt är det allt en massa nyanser och olika påverkande faktorer, vilket också gör det rätt korkat att så många gör en massa generaliseringar som oftast är just korkade, och fel.
Citera
2022-01-31, 21:30
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Enkelt. Människor som lever på bidrag tillför ingenting till världen. Man skulle kunna döda allihop och samhället skulle i ett trollslag blivit bättre.

Därför finns det ingen anledning att höja bidragen.

Kvalitén styrs av efterfrågan, dvs konsumenten. Finns inget egenvärde i kvalitet.
Du är perfekt. Systemet älskar dig. Människor definieras av deras produktionsvärde... vilken jackpot.
Citera
2022-01-31, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Du är perfekt. Systemet älskar dig. Människor definieras av deras produktionsvärde... vilken jackpot.

Nä. Men en människa som inte kan förmå andra människor att av egen fri vilja byta värde med denne saknar per definiton värde, inte sant?

Värdelösa människor måste tvinga till sig värde av andra, tex rånare och bidragstagare.
Citera
2022-01-31, 21:43
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Nä. Men en människa som inte kan förmå andra människor att av egen fri vilja byta värde med denne saknar per definiton värde, inte sant?

Värdelösa människor måste tvinga till sig värde av andra, tex rånare och bidragstagare.
Ja alltså om man börjar med att definiera värde som pengar så har ju personer utan pengar inget värde. Men i den sitsen har du ju satt dig själv, inte sant?
Citera
2022-01-31, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Ja alltså om man börjar med att definiera värde som pengar så har ju personer utan pengar inget värde. Men i den sitsen har du ju satt dig själv, inte sant?

Pengar är inte värde. Pengar är bara ett överenskommet löfte om att du kan byta pengarna mot värde med någon annan i framtiden. En konvention helt enkelt, som visat sig praktisk.

En människa utan pengar kan ha och bidra med hur mycket värde som helst, men tämligen snabbt kommer den barskrapade värdefulla människan ha pengar, medan den värdelösa människan alltid kommer vara pank.

Förstår du skillnaden?
Citera
2022-01-31, 21:49
Medlem
Citat:
Så oväntat, en klase idioter som verkligen är de stora parasiterna men som givetvis skyller allt på andra, och inte oväntat får invandrare en massa skit igen….

Är man så helvetes korkad att man tror att om man jobbar och beter sig som normalt folk ska, så går allt bara till somalier och andra invandrare och politikerna, då är man ta mig fan helt blåst i skallen och totalt blind för verkligheten….

Trots att Sverige har höga skatter och priser, så är det ändå ett av väldens bästa och tryggaste länder och demokratier att leva i. Vi har det in i helvete bra i detta land, trots att det givetvis finns problem att hantera löpande.

Vi har en generellt sett mycket bra infrastruktur, sjukvård, pension, social trygghet etc etc.
Och detta har vi för att vi alla så långt det är möjligt ska bidra till detta, via skatter etc.

Att som ni verkar förespråka, sätta sig på arslet och inte göra något, inte bidra, visar bara vilket pack ni själva tillhör och det är definitivt inte bättre än de ni själva kastar skit på….

Man kan se ett land, typ Sverige, som en vanlig förening, säg en bilklubb, eller vad som helst i klubbväg. Det är kul tycker många och går med. Men det visar sig att det oftast bara är en handfull trogna medlemmar som sköter allt, för när medlemmarna ideligen tjatar om att det ska anordnas det ena och andra så hjälper extremt få till att anordna, de ska bara komma till serverat bord och skita ner, sen har de inte tid att hjälpa till att städa upp och fixa efteråt heller… Men klagar i högan sky på att det var för lite korv, för lite stolar, för mycket det ena, fel på det andra och kräver kräver kräver, men bidrar sällan själva med något… gissa vilka ni själva är av dessa i exemplet ovan…

Vad jobbar du med då? beskriv din vardag. Förklara varför jag ska gå 03:45 varje vardag utan att tjäna på det. Så vad jobbar du med? hur långt har du till jobb? Svara ärligt , vi märker om du ljuger sir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in