Här kommer deluxe-varianten i att tvätta billigt:
Vi följer då
steg 1 i tillvägagångssätt från guiden innan. Men innan vi applicerar den alkaliska avfettningen, så kommer vi att applicera "fälgrengöring" på fälgarna och området innanför. Här kan man med fördel använda en liten diskborste och bearbeta in medlet. TIPS: Ska du rengöra vinter- eller sommardäck och lägga undan, använd medlet jag listar nedan. Syrafritt och luktar gott. Cocken har testat många olika dyra varianter, även fälgsyra. Det bästa för pengarna är
Sonax Fälgrengöring Xtreme. Jag länkar den där den finns som billigast, men frakt kan såklart tillkomma. Den finns lite överallt och ibland till rabattpris:
https://www.autodude.se/produkt/falgrengoring_sonax_extreme/
Det mysiga med detta medel är att den kommer att reagera med vissa typer av "smutspartiklar", t.ex. flygrost, och då bilda en lila fällning. Man kan använda detta medel också som flygrostlösare, vilket kan rekommenderas ett par gånger per säsong. Spraya då medlet på paneler nedanför rutan, bakre del samt fram/huven.
Efter att du applicerat fälgrengöraren, låt den verka i några minuter max, gå vidare till steg 2.
Efter detta kan man i spola av bilen, alltså utföra steg 3. Men, vill man rengöra bilen ordentligt så är det mekanisk schamponering efteråt som gäller. Du MÅSTE genomföra steg 1-3 innan du schamponerar, risken är annars stor att du får med dig smågrus och annat skit i din svamp, vilket kan repa lacken. Du behöver då ha med dig minst en hink och en svamp, och även ett bra schampo som är drygt. Jag rekommenderar
Meguairs Ultimate Wash & Wax:
https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/tvatt-och-schampo/bilschampo/ultimate-wash-wax-pa266343sv
Medlet är riktigt drygt och lämnar även en tunn vattenavvisande hinna + fin glans. Jag brukar köra ful-tvätt på OKQ8, där det finns vatten tillgängligt i tappkran. Jag fyller på med lite vatten, droppar i en kork med schampo, och fyller på med vatten så att det skummar härligt. Sedan bort med hinken till bilen vid tvätt-stationen.
Nu är det tvärtom som gäller, du börjar ALLTID att schamponera uppifrån och ner. Detta då du inte vill få med grus och partiklar på svampen som kan repa lacken, dessa är ofta uteslutande kvar, även i mindre mängd, på nedre delarna av bilens paneler - trots taxi-tvätten som du utfört ovan. Försök att vända svampen ofta och dra inga långa rörelser, arbeta fint och försiktigt, lägg inte tryck. Blöt svampen ofta i hinken så att smuts som finns där hamnar i botten av hinken. När man är klar spola av bilen ytterligare en gång. Detta borde ta max ett par minuter och när du är tränad landa på runt 20 kr.
Nu kan man nöja sig, men som slutkläm i deluxe-guiden kör vi sista momentet. Du vill torka av bilen, detta för att förhindra kalk och vatten-fläckar på lacken. Du behöver då exempelvis några dukar av t.ex. micro-fiber. Dukarna kommer att tappa uppsugningsförmåga i takt med att man tvättar dem, det får man räkna med. MEN, du vill ha fin glans och även snabba upp torkningen. Då använder vi
Sonax Brilliant Shine Detailer, som är ett snabbvax med vattenavstötande egenskaper:
https://www.clasohlson.com/se/Snabbvax-Xtreme-Brilliant-Shine-Detailer-Sonax%2C-750-ml/p/Pr345322000
Om vi bortser från vad produkterna kostar, och ponera då att vi bara kommer att använda en liten del av dessa vid varje tvätt, så kan man räkna med en maximal summa av ca 50 kr för en heltvätt. Detta omfattar avspolning med högtryck efter steg 1-3, och sedan avspolning igen efter schamponering. Ju effektivare och vanare du blir med att använda högtryckstvätten desto lägre kostnad blir det självklart.
Räkna med minst dubbla summan om du ska in och utföra samma moment i en GDS-hall, på t.ex. OKQ8. Medel behöver tid på att verka, och den tiden kostar pengar. Jag kör som sagt över 50 tvättar per år så här sparar man lite pengar som kan vara roligare att använda till annat.
PRO TIP: Tvätta bilen på kvällen. Det ska vara lugnt och avslappnande att tvätta sin bil, utan att det står andra i kö och stressar dig. Detta är din och din bils tid, slappna av och njut av att se hur fin din pärla blir. Och använd för I HELVETE aldrig borsten som finns på dessa stationer.