2021-03-04, 00:27
Medlem
knullklassons avatar
Ja! Använder Biltemas bio-avfettning. Den gör jobbet tycker jag!
Citera
2021-03-04, 00:30
Medlem
Fuzzs avatar
Kan tänka mig tvätta i "gör det själv tvätt" Om egna medel får användas. Är lite inne på detaling och vilket skit som helst ska inte användas. Samt att måste kunna göra motortvätt då och då. Har inte hittat något ställe man får göra det på.
Citera
2021-03-04, 00:40
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Det handlar inte om produkterna i sig och huruvida dessa är "miljövänliga" eller biologiskt nedbrytbara. Det sitter partiklar fast på bilen, t.e.x. bromsdamm och flygrost m.m. som vid tvättning spolas av och hamnar i grundvattnet tillslut. Dessa partiklar har stor skadlig effekt på både miljö och hälsa.

Kör du bilen eller annat fordon uteslutande i skogen, eller bor ute på landet och tar skiten till närmaste lanthandel via mindre grusväg, fine - tvätta på uppfarten.

Du är nyttigt korkad, men det är dom flesta miljötokar, du har som sagt ingen aning den skada saltet på vägarna förstör naturen va? ok läs lite om det och sen börjar du städa på din egen gård.

Tvätta bilen på gatan hemma har ingen nämnvärd påverkan på miljön men såna som du vill ge sken av det för ni älskar makt över andra genom regler och lagar.
Citera
2021-03-04, 02:04
Medlem
CpGurrAs avatar
Jag tvättar med bilschampo 2ggr i månaden under sommar säsongen och avfättning 2ggr år när jag byter däck. Till däcken använder jag avfättning.
Mina grannar slänger mer sopor i buskarna än vad mina tvättar förorenar så jag tar mig friheten att tvätta bilen för att alla mina andra grannar gör det och de kastar skräp i naturen.

Jag vett att jag gör är fel men när Kina och andra stora länder får bryta upp stora ytor för att få fram kol och andra ämnen utan motstånd så kommer jag tvätta min bil hemma när jag vill. Sänker staten skatten på bensin eller diesel med 4kr/l så kommer det bli ekonomiskt försvarbart att åka in till stan för att tvätta bilen i min situation.

Tvättar jag inte bilen så rostar den. Då kommer den förväntade livslängden att bli för kort och därmed måste jag köpa en ny bil och därmed bidra till mer utsläpp. Det är de lokala utsläppen jag kan undvika men det skiter jag i för det gör alla andra.
Senast redigerad av CpGurrA 2021-03-04 kl. 02:08.
Citera
2021-03-04, 03:43
Medlem
stockcocks avatar
Missade denna tråd så slänger in min budget tvätt-guide jag skrev som eget inlägg:

Jag tycker att det är roligt och avkopplande att tvätta rent en skitig bil. Men hur gör man detta billigt och samtidigt bra?

Nuförtiden säljs dyra rekond-produkter, behövs dessa? Knappast. Behöver du använda tvätthallens flashiga (värdelösa) förtvättmedel och foaming? Knappast.

Här kommer Cockens billtvätts-guide, budget version för en grundtvätt:

Först behöver vi ett kallavfettningsmedel. Dessa är i regel petroleumbaserade och löser oljebaserad smuts, så som asfaltsprickar- och stänk. Kom ihåg från kemilektionerna - lika löser lika.
Biter även på salt och lite knepigare skit som kan sitta hårt.

Billigast och mest prisvärd är MAC 124 Prickbort, som finns på Rusta, ofta till rabatterat pris. Ca 40 kr per flaska.

Vi behöver även ett alkaliskt avfettningsmedel. Alkalisk avfettning löser organisk smuts, så som lera, damm, fågelskit och fluglik. Alkalisk avfettning finns i en uppsjö olika upplagor, antingen färdigutspedda eller som man blandar själv med vatten. Vi slår till med Biltemas Aperfection (blandar själv) som kostar 105 kr. Det finns lite billigare och bättre att köpa online, men denna är enkel att få tag på när man är ute och drar runt.

Vi kommer även att behöva en tryckspruta, förslagsvis Tryckspruta 1,5 L från Biltema, kostar 60 kr. I denna kommer vi att blanda vatten med alkalisk koncentrerade avfettning. Detta kan man göra innan hemma, eller hitta ett tvätt-ställe där det finns vatten i tappkran, typ OKQ8. Du kommer att variera utspädningen beroende på hur kraftigt nedsmutsad din bil är. Jag brukar köra ungefär
en halv deciliter alkalisk avfettning till ca 1-1,3 liter vatten, vid en normalt nedsmutsad bil.
Blandningsförhållandet är inte livsviktigt, jag höftar ofta. Se till attkoncentrationen inte blir för stark bara. Lite räcker ofta långt.

Vi behöver även ett tvätt-ställe, t.e.x. GLIMRA eller OKQ8:as tvätt, obs ej GDS-hallen. Det enda vi kommer att använda på tvätt-stället är högtryck med vanligt vatten (avsköljning).

OBS: Alla medel på dessa tvättställen är rent skräp och inget vi kommer använda oss av. Använd heller för guds skull inte borsten, den är djävulens påfund. När jag ser nybörjare använda den på sina nya, fina bilar så gråter jag inombords. Det sitter ofta smuts och grus kvar där som kan repa upp lacken.

Tillvägagångssätt:

1. Du börjar med att spraya bilens nedre del (under rutorna) med kallavfettningen. Man vill inte spraya rutor eller övre del på bilen, detta eftersom att medlet är petroleumbaserat, och kan
delvis vara elakt emot plast/gummi, men även lösa upp rostskydd och fett som finns vid fönsterhissarna och i dörrarna. Man kan spraya däck, hjul, fälgar, och hjulhus, men då medlet är ganska starkt
så rekommenderas inte detta. Rengöring av däck och fälgar kommer i ett till avsnitt av Cockens tvättskola - deluxe version.

Anyhow - vänta sedan ett par minuter. PS: Se till att inte göra detta när solen ligger på.

Kallavfettning är inget som du SKA använda varje gång, medlet är starkt och kan slita på lacken. Använd det vid behov, ungefär en till två gånger per månad. Men varierar hur mycket och var du kör.

2. Gå nu på med din alkaliska avfettning som du har i trycksprutan. Här kan du frikostigt dränka in hela bilen. 1-1,5 liter brukar räcka perfekt till en medium-stor bil.

Låt detta sitta på i några minuter, men låt det inte torka in. Detta medel är svagt frätande, så andas ej in och få det inte i ögonen. Är det varmt ute så bör man vara
extra vaksam på att medlet inte torkar in. Ju fuktigare luften är utomhus desto mindre försiktig behöver man vara.

3. Nu går du på med högtryckstvätten. Du spolar sedan med ca 25-30 cm avstånd (gå ej för nära, jag känner till fall där lacken "flugit" bort). Du börjar nerifrån och upp,
tar en sida eller en "panel" i taget. Anledningen till att du spolar nedifrån och upp är för att när ytan är rengjord och "glatt" så rinner skiten av lättare uppifrån.
Detta kortar ned spolnings-tiden. Detta borde MAX ta 5 minuter som nybörjare, när du blivit proffs som jag tar det max ett par minuter. Du spolar på tills du inte ser att dina medel
skummar sig längre. Kostnaden för detta landar på ca 35 kr, via t.ex. GLIMRA eller OKQ8:as tvättar.

I nästa guide (deluxe version) så tar vi upp hur man rengör sina fälgar enklast och billigast, men även hur vi slipper kalk- och vattenfläckar. Vi kommer även att snabbt att gå igenom hur du billigast schamponerar bilen "mekaniskt", vilket får bort fet trafik-film som kan sitta och lämpar sig mer för en noggrannare rengöring. Ovanstående guide är enbart en grundläggande snabbrengöring. Även kallad taxi-tvätt.
Citera
2021-03-04, 03:44
Medlem
stockcocks avatar
Här kommer deluxe-varianten i att tvätta billigt:

Vi följer då steg 1 i tillvägagångssätt från guiden innan. Men innan vi applicerar den alkaliska avfettningen, så kommer vi att applicera "fälgrengöring" på fälgarna och området innanför. Här kan man med fördel använda en liten diskborste och bearbeta in medlet. TIPS: Ska du rengöra vinter- eller sommardäck och lägga undan, använd medlet jag listar nedan. Syrafritt och luktar gott. Cocken har testat många olika dyra varianter, även fälgsyra. Det bästa för pengarna är Sonax Fälgrengöring Xtreme. Jag länkar den där den finns som billigast, men frakt kan såklart tillkomma. Den finns lite överallt och ibland till rabattpris:

https://www.autodude.se/produkt/falgrengoring_sonax_extreme/

Det mysiga med detta medel är att den kommer att reagera med vissa typer av "smutspartiklar", t.ex. flygrost, och då bilda en lila fällning. Man kan använda detta medel också som flygrostlösare, vilket kan rekommenderas ett par gånger per säsong. Spraya då medlet på paneler nedanför rutan, bakre del samt fram/huven.

Efter att du applicerat fälgrengöraren, låt den verka i några minuter max, gå vidare till steg 2.

Efter detta kan man i spola av bilen, alltså utföra steg 3. Men, vill man rengöra bilen ordentligt så är det mekanisk schamponering efteråt som gäller. Du MÅSTE genomföra steg 1-3 innan du schamponerar, risken är annars stor att du får med dig smågrus och annat skit i din svamp, vilket kan repa lacken. Du behöver då ha med dig minst en hink och en svamp, och även ett bra schampo som är drygt. Jag rekommenderar Meguairs Ultimate Wash & Wax:

https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/tvatt-och-schampo/bilschampo/ultimate-wash-wax-pa266343sv

Medlet är riktigt drygt och lämnar även en tunn vattenavvisande hinna + fin glans. Jag brukar köra ful-tvätt på OKQ8, där det finns vatten tillgängligt i tappkran. Jag fyller på med lite vatten, droppar i en kork med schampo, och fyller på med vatten så att det skummar härligt. Sedan bort med hinken till bilen vid tvätt-stationen.

Nu är det tvärtom som gäller, du börjar ALLTID att schamponera uppifrån och ner. Detta då du inte vill få med grus och partiklar på svampen som kan repa lacken, dessa är ofta uteslutande kvar, även i mindre mängd, på nedre delarna av bilens paneler - trots taxi-tvätten som du utfört ovan. Försök att vända svampen ofta och dra inga långa rörelser, arbeta fint och försiktigt, lägg inte tryck. Blöt svampen ofta i hinken så att smuts som finns där hamnar i botten av hinken. När man är klar spola av bilen ytterligare en gång. Detta borde ta max ett par minuter och när du är tränad landa på runt 20 kr.

Nu kan man nöja sig, men som slutkläm i deluxe-guiden kör vi sista momentet. Du vill torka av bilen, detta för att förhindra kalk och vatten-fläckar på lacken. Du behöver då exempelvis några dukar av t.ex. micro-fiber. Dukarna kommer att tappa uppsugningsförmåga i takt med att man tvättar dem, det får man räkna med. MEN, du vill ha fin glans och även snabba upp torkningen. Då använder vi Sonax Brilliant Shine Detailer, som är ett snabbvax med vattenavstötande egenskaper:

https://www.clasohlson.com/se/Snabbvax-Xtreme-Brilliant-Shine-Detailer-Sonax%2C-750-ml/p/Pr345322000

Om vi bortser från vad produkterna kostar, och ponera då att vi bara kommer att använda en liten del av dessa vid varje tvätt, så kan man räkna med en maximal summa av ca 50 kr för en heltvätt. Detta omfattar avspolning med högtryck efter steg 1-3, och sedan avspolning igen efter schamponering. Ju effektivare och vanare du blir med att använda högtryckstvätten desto lägre kostnad blir det självklart.

Räkna med minst dubbla summan om du ska in och utföra samma moment i en GDS-hall, på t.ex. OKQ8. Medel behöver tid på att verka, och den tiden kostar pengar. Jag kör som sagt över 50 tvättar per år så här sparar man lite pengar som kan vara roligare att använda till annat.

PRO TIP: Tvätta bilen på kvällen. Det ska vara lugnt och avslappnande att tvätta sin bil, utan att det står andra i kö och stressar dig. Detta är din och din bils tid, slappna av och njut av att se hur fin din pärla blir. Och använd för I HELVETE aldrig borsten som finns på dessa stationer.
Citera
2021-03-12, 00:06
Medlem
SphincterAnis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Kan tänka mig tvätta i "gör det själv tvätt" Om egna medel får användas. Är lite inne på detaling och vilket skit som helst ska inte användas. Samt att måste kunna göra motortvätt då och då. Har inte hittat något ställe man får göra det på.

Finns några OKQ8 som tar betalt per minut man använder tvättbåset. Där tror jag att det är tillåtet att använda egna medel.
Citera
2021-03-12, 20:38
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SphincterAni
Finns några OKQ8 som tar betalt per minut man använder tvättbåset. Där tror jag att det är tillåtet att använda egna medel.

Det är tillåtet i deras GDS-hallar men inte i de små tvättbåsen utomhus där man betalar direkt med kort, mig veterligen. Detta skiter man dock i och åker dit efter stängning. Fast jag har aldrig blivit tillsagd annars heller. Man är ju en betalande kund som använder högtryckstvätten även om man applicerar egna medel.

Använder sig dessa ställen av medel som suger så kan man inte förvänta sig att normalt funtade personer inte tar med riktiga grejer.
Citera
2021-03-25, 15:33
Medlem
Jag har fått två tråkiga fettfläckar på passagersätet, de härrör från en buljong. Har ni några bra tips på hur man får bort sådana?

Hade redan planerat lämna bilen på rekond i maj men det här ser så snuskigt ut att jag inte vill vänta.
Citera
2021-03-27, 19:52
Medlem
Har en anhörig med en ljus bil som tvättas sällan. Föregående ägare (ägde bilen 5 år) tvättade dessutom bilen kanske 1 gång per år och således finns mycket gammal ingrodd smuts kvar även efter tvätt med kallavfettning och svampning.

Endast polering som kvarstår för att få bort detta eller?
Citera
2021-04-04, 17:31
Medlem
Super Xshine 359:- ca på OKQ8 bilen blir som ny, inga problem med lackskador. Har då tvättat min sproijans nya bil där i 3 år minst 4 ggr i månaden! Skit i alla råd i denna tråden, varför slösa tid på o tvätta er bil för hand som ändå får små repor av tvättsvampen (samma material som i borstarna i maskintvätten)? Nä råden i denna tråden är av snåla personer som inte har råd med riktig fin maskintvätt
Citera
2021-04-04, 17:59
Medlem
Jo en gång per år bör skrothögen uppfräschas. Förslagsvis nu på våren

En hink innehållande kranvatten och ett par droppar vanligt diskmedel i detta samt en tiopack disktrasa räcker långt. Torka av den värsta skiten bara. Samtidigt torka av innerkant dörrar, baklucka, motorhuv. Om svart beläggning fastnat på tröskellådor spraya avfettning och torka av.

Om det råkar bli lite repor i lacken så gör det inget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in