2021-03-03, 15:17
Medlem
yz44s avatar
Tvättar inte på garageuppfarten utan använder utomhustvätt eller tvätthall.
Behöver sällan använda avfettningsmedel då bilen tvättas regelbundet.
Citera
2021-03-03, 15:22
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Eller använder ni nån miljövänlig variant eller hur gör ni? Frun säger att jag inte får spraya kemikalier på garageuppfarten för det kan döda grannens katt. Nåt generellt förbud mot att tvätta bilen med avfettning på garageuppfart finns mig veterligen inte?
Garage uppfart har jag ingen men på gårdsplanen med lysfotogen och högtryckstvätt. När en bilmotor är skiten och ska renoveras blir dom rena och då passar jag på och tvätta annat åxå, bilar ,motorrum, gräsklippare, trädgårdsmöbler, andra bildelar och vad man nu hittar.
Citera
2021-03-03, 15:44
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paerra
Skall jag använda avfettning så åker jag till jobbet som har egen avskiljare och reningsverk.

Ska jag bara tvätta med schampo så brukar jag göra det hemma

Om man tvättar en skitig bil med enbart vatten och schampo är risken överhängande att smågrus är kvar och man drar runt dom med tävttsvampen och gör repor.
Citera
2021-03-03, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
De gånger jag tvättar hemma brukar jag stå på gräsmattan för att slippa få ner kemikalier i dagvattnet.

Sen brukar jag använda miljöavfettning hemma.
Är bilen så skitig att det behövs starkare avfettning så brukar jag åka till en tvätthall.
Så gör jag med.
I min kommun är det inte tillåtet att tvätta bil så att kemikalieresterna når dagvattenbrunnarna.
Kommunen uppmanar skriftligt till att tvätta bilen på gräsmattan.
Gjorde jag senast i lördags, inför besiktningen i dag.

En effektiv och miljövänlig avfettning är "Prick Bort".
Har vunnit flera tester i olika biltidningar.
Citera
2021-03-03, 16:05
Medlem
Onanikrems avatar
Använder avfettning ja: Hur skall man annars får bort saltskiten de häller ut flera ton på vägarna varje år? Brukar tvätta på gräsmattan eller i bland ute på vägen. Förr hade jag tillgång till industriavfettnig som fan nästan frätte bort lacken.. Numera är väl prickbort det bästa man kan köpa på vanliga mackar?
Citera
2021-03-03, 16:11
Medlem
Henriksss avatar
I många kommuner är det förbjudet att tvätta bilen så vattnet rinner ner i dagvattenbrunnarna.
Det borde vara förbjudet överallt! Dagvattnet går orenat ut i våra sjöar o vattendrag. Sedan ner i grundvattnet.... och det ska vi dricka....
I min kommun är det inte tillåtet att tvätta på uppfarten, men det är inte förbjudet...
Citera
2021-03-03, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Använder avfettning ja: Hur skall man annars får bort saltskiten de häller ut flera ton på vägarna varje år? Brukar tvätta på gräsmattan eller i bland ute på vägen. Förr hade jag tillgång till industriavfettnig som fan nästan frätte bort lacken.. Numera är väl prickbort det bästa man kan köpa på vanliga mackar?

Avfettning löser väl inte ”saltskiten”…..?
Citera
2021-03-03, 16:19
Medlem
[quote=Dr Tinnitus|74894727]Hur tänkte du där då….

Är ju inte optimalt att tvätta på gräsmattan men klart bättre än att skiten följer med i dagvattnet.
Jordlagret filtrerar ju bort ganska mycket och blir mer utblandat.
Citera
2021-03-03, 16:21
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Avfettning löser väl inte ”saltskiten”…..?
Jodå det gör det!
Har du aldrig handtvättat en nersaltad bil??
Senast redigerad av Onanikrem 2021-03-03 kl. 16:29.
Citera
2021-03-03, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Jodå det gör det!
Har du aldrig handtvättat en nersaltad bil??

Jodå, kanske en miljon gånger (lätt överdrift…) sen 70talet….

Tänkte lite glest i farten, tänkte mest på att det löser petroleumbaserade föroreningar, men vid mer eftertanke och koll, så löser det vägsalt med.
Ge mig själv en örfil till rättelse… En lös en….
Citera
2021-03-03, 16:58
Bannlyst
Är bilen bara lätt smutsig tycker jag att man bör välja ett miljövänligt alternativ!

Men jag vet ju att dom bästa produkterna är både giftiga och miljöfarliga. Fast i sådana fall kan man ju åka till en "själv-fixar-station", för dom har ju ett miljöansvar gentemot staten.
Citera
2021-03-03, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Eller använder ni nån miljövänlig variant eller hur gör ni? Frun säger att jag inte får spraya kemikalier på garageuppfarten för det kan döda grannens katt. Nåt generellt förbud mot att tvätta bilen med avfettning på garageuppfart finns mig veterligen inte?

Bilens skit hamnar i dagvattnet o i närmsta sjö.
Sedan åker du eller någon annan o fiskar kräftor från denna sjö.
Du kommer få treögda barn som är mongoloida om du inte slutar förorena naturen.
Om du nu ens kan få barn då det tydligen är så att västerländska män har tappat 60% av spermamängden de senaste 20 åren.

Åk till en tvätthall.

Folk är så jävla dumma i huvudet att jag blir förbannad på riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in