2023-03-06, 10:27
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChapterTwo
Vilken lyx att ha tillgång till tvätthall genom jobbet, grattis till dig

Gör så här (vintertid)

1. Lägg på Kallavfettning från dörrhandtagen och nedåt, även fälgar.
2. Lägg på Alkalisk Avfettning på hela bilen, även fälgar.
3. Spola av med högtryck.
4. Schamponera.
5. Spola av.
6. Torka bilen.
7. Åk därifrån.

*Använd inga skräp-produkter. Köp kvalitetsprodukter. Bilen kommer bli ren och fin*

Tack för tipsen!
Några frågor:
Lägger jag den alkaliska avfettningen över kallavfettningen?
Vad ska man ha för schampoo?
Måste man verkligen torka bilen? Verkar ju skittråkigt.
Vad är skillnaden mot vinter/sommartvätt?
Citera
2023-03-06, 11:24
Medlem
Vad för fönsterputs är att rekommendera när man ska ha på aquapel glasbehandling?

Går det bra att torka av med vanliga fiberdukar från ica?
Citera
2023-03-06, 14:58
Medlem
retardators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor

Detta kan ta nästan två timmar. Men det är OK. Jag tycker det svåra är att få ren bilen invändigt.

Jag kör en lövblås och blåser ur insidan med, jävligt effektivt. Använd INTE en kombinerad lövblås/lövsug som min granne gjorde efter att ha sett mig blåsa ur bilen. Jord, lera och lövrester syns tydligt när de sprayas över panelen...

Skrymslen och vrår blir bra mycket renare om man blåser än om man suger.
Tandborste och plastisk "studslera" som inte lämnar feta fläckar är bra när lövblåsen inte räcker till.

När jag bodde i kgl hufvudstaden och körde taxi drabbades vindrutan ut och invändigt av "trafikfilm" (dieselavgaser, asfaltsdamm mm) som varken spolarvätska eller YES fixar. Lösningen: maskindisk och diskborste. Ytterst försiktigt, varken lack, gummilister eller instrumentpanel gillar maskindisk. Lite yes i vattnet så skummet håller kvar vattnet bättre.
Skrapa rutan och följ med en disktrasa under skrapan så medlet inte rinner ner på gummilisterna runt rutan.

40-50 kunder/dygn och samtliga släpar med sig slask och grus som de i bästa fall sparkar av mot tröskeln, vilken snabbt blir otroligt repig och ful. Lösning: vanlig packtape som tar smällen. När man tar bort tapen är tröskeln som ny under, till en bråkdel av priset för "transparent märkesanpassad" tröskelfolie för 100:-/tröskel med dålig vidhäftningsförmåga.

Sen detta med utvändig tvätt: märken efter rinningar blir det bara på torr lack, alltså lägg på avfettning/ schampo nerifrån MEN SVAMPA OCH SPOLA UPPIFRÅN!

Under förutsättning att bilen inte hunnit torka blir det inga rinningar och gravitationen funkar så att om du spolar nerifrån får du garanterat inte bort allt medel och skit, vilket syns när bilen torkat.

Jobbade på FREYS hyrverk (mörkblå och svarta bilar, misstag syns direkt) och tvättade 40-50 bilar/dag med högtryck. Iofs han skiten aldrig torka in och trycket var så jävla högt att man kunde skära mönster i betongolvet, så första gången jag tvättade en reklamtaxi fick den folieras om...

Apropå "hög"tryck: samtliga OK gds-hallar som jag prövat (5-6 st i storstockholm och lika många utanför) har sänkt trycket till en förolämpning, inte förrän jag blev riktigt jävla arg lovade de att höja trycket "till nästa gång", vilket inte skedde. OK Stuvsta och OK Stockholmsvägen i Norrköping. Uselt.

Apropå uselt: utomhustvättanläggningar (tex Kärcher) är riktigt, riktigt undermåliga: trycket är under all kritik och vattnet återanvänds så länge så att det är helt gråbrunt och kräver "demineraliserat" vatten efter tvätt för att inte lacken skall bli flammig och grå. Tiden man får för pengarna är också ett skämt.

Kärcher är för övrigt bara skit, deras "högtryckstvättar" för hemmabruk är så klena att man måste steppa upp två prisklasser för att bli nöjd, och försäljarens snack om "industriell kvalitetsnivå" är ren bluff, humbug och lögn. Leksaker! Tips: jämför vikten, ju lättare desto sämre.

Enda sättet att få en ren bil utan att lämna in den är att skaffa en ordentlig kompressor med tvättanordning, min bror har gjort det och resultatet blir oerhört mycket bättre med RENT vatten och ordentigt tryck, nästan i nivå med FREYS. Mitt nästa projekt.
Citera
2023-03-06, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retardator
Jag kör en lövblås och blåser ur insidan med, jävligt effektivt. Använd INTE en kombinerad lövblås/lövsug som min granne gjorde efter att ha sett mig blåsa ur bilen. Jord, lera och lövrester syns tydligt när de sprayas över panelen...

Skrymslen och vrår blir bra mycket renare om man blåser än om man suger.
Tandborste och plastisk "studslera" som inte lämnar feta fläckar är bra när lövblåsen inte räcker till.

När jag bodde i kgl hufvudstaden och körde taxi drabbades vindrutan ut och invändigt av "trafikfilm" (dieselavgaser, asfaltsdamm mm) som varken spolarvätska eller YES fixar. Lösningen: maskindisk och diskborste. Ytterst försiktigt, varken lack, gummilister eller instrumentpanel gillar maskindisk. Lite yes i vattnet så skummet håller kvar vattnet bättre.
Skrapa rutan och följ med en disktrasa under skrapan så medlet inte rinner ner på gummilisterna runt rutan.

40-50 kunder/dygn och samtliga släpar med sig slask och grus som de i bästa fall sparkar av mot tröskeln, vilken snabbt blir otroligt repig och ful. Lösning: vanlig packtape som tar smällen. När man tar bort tapen är tröskeln som ny under, till en bråkdel av priset för "transparent märkesanpassad" tröskelfolie för 100:-/tröskel med dålig vidhäftningsförmåga.

Sen detta med utvändig tvätt: märken efter rinningar blir det bara på torr lack, alltså lägg på avfettning/ schampo nerifrån MEN SVAMPA OCH SPOLA UPPIFRÅN!

Under förutsättning att bilen inte hunnit torka blir det inga rinningar och gravitationen funkar så att om du spolar nerifrån får du garanterat inte bort allt medel och skit, vilket syns när bilen torkat.

Jobbade på FREYS hyrverk (mörkblå och svarta bilar, misstag syns direkt) och tvättade 40-50 bilar/dag med högtryck. Iofs han skiten aldrig torka in och trycket var så jävla högt att man kunde skära mönster i betongolvet, så första gången jag tvättade en reklamtaxi fick den folieras om...

Apropå "hög"tryck: samtliga OK gds-hallar som jag prövat (5-6 st i storstockholm och lika många utanför) har sänkt trycket till en förolämpning, inte förrän jag blev riktigt jävla arg lovade de att höja trycket "till nästa gång", vilket inte skedde. OK Stuvsta och OK Stockholmsvägen i Norrköping. Uselt.

Apropå uselt: utomhustvättanläggningar (tex Kärcher) är riktigt, riktigt undermåliga: trycket är under all kritik och vattnet återanvänds så länge så att det är helt gråbrunt och kräver "demineraliserat" vatten efter tvätt för att inte lacken skall bli flammig och grå. Tiden man får för pengarna är också ett skämt.

Kärcher är för övrigt bara skit, deras "högtryckstvättar" för hemmabruk är så klena att man måste steppa upp två prisklasser för att bli nöjd, och försäljarens snack om "industriell kvalitetsnivå" är ren bluff, humbug och lögn. Leksaker! Tips: jämför vikten, ju lättare desto sämre.

Enda sättet att få en ren bil utan att lämna in den är att skaffa en ordentlig kompressor med tvättanordning, min bror har gjort det och resultatet blir oerhört mycket bättre med RENT vatten och ordentigt tryck, nästan i nivå med FREYS. Mitt nästa projekt.

Det var bra tips och erfarenheter ifrån dig. Tyvärr har jag ständigt ett dåligt samvete för bilen men det finns dom i min bekantskapskrets som inte bryr sig alls.

Det är för mycket pengar som man har lagt på bilar och då är det synd att inte sköta om dom tillräckligt.
Citera
2023-03-06, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Tack för tipsen!
Några frågor:
Lägger jag den alkaliska avfettningen över kallavfettningen?
Vad ska man ha för schampoo?
Måste man verkligen torka bilen? Verkar ju skittråkigt.
Vad är skillnaden mot vinter/sommartvätt?

Ja, den alkaliska avfettningen ska läggas ovanpå. Sedan spola av med högtryck.
Det finns mängder av schampo, men vill du ha något riktigt bra kan jag rekommendera Lahega Wax Shampoo (finns även med ökad glanseffekt - Wax Shampoo Plus).
Du måste inte torka bilen, men resultatet blir bättre om du gör detta.
Den stora skillnaden mellan vinter- och sommartvätt är att du inte behöver kallavfettning på sommaren.
Citera
2023-03-06, 20:11
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChapterTwo
Ja, den alkaliska avfettningen ska läggas ovanpå. Sedan spola av med högtryck.
Det finns mängder av schampo, men vill du ha något riktigt bra kan jag rekommendera Lahega Wax Shampoo (finns även med ökad glanseffekt - Wax Shampoo Plus).
Du måste inte torka bilen, men resultatet blir bättre om du gör detta.
Den stora skillnaden mellan vinter- och sommartvätt är att du inte behöver kallavfettning på sommaren.

Stort tack för hjälpen! Har beställt ett paket med lite gott och blandat så kommer börja mitt nya liv som biltvättare på fredag förhoppningsvis.
När jag står där och svettas så ska jag tänka på dig, chaptertwo!
Ha en fin kväll!
Citera
2023-03-06, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Stort tack för hjälpen! Har beställt ett paket med lite gott och blandat så kommer börja mitt nya liv som biltvättare på fredag förhoppningsvis.
När jag står där och svettas så ska jag tänka på dig, chaptertwo!
Ha en fin kväll!

Låter bra! Undrar du något framöver, är det bara att fråga. Jag tror mig kunna svara på de flesta frågorna.
Citera
2023-03-06, 22:32
Medlem
retardators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det var bra tips och erfarenheter ifrån dig. Tyvärr har jag ständigt ett dåligt samvete för bilen men det finns dom i min bekantskapskrets som inte bryr sig alls.

Det är för mycket pengar som man har lagt på bilar och då är det synd att inte sköta om dom tillräckligt.

Det går så otroligt fort att grisa ner en bil och har den en gång grisats ner blir den aldrig sig själv igen, hur gärna man än vill och försöker.
Den kommer att förbli en städad grisbil och det känner bilen, ett sargat förtroende går ALDRIG att reparera och bristande underhåll är bristande omtanke.
En deprimerad bil är en deprimerande bil.

Där funkar nog bilar och kärringar likadant, lite vaselin på ytor som gnisslar så håller grejerna.
Citera
2023-03-07, 23:23
Medlem
CVC7102s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siz1
Vad för fönsterputs är att rekommendera när man ska ha på aquapel glasbehandling?

Går det bra att torka av med vanliga fiberdukar från ica?

Hej!

Köp multisvamp, brukar finnas på Biltema(tror den heter fläckborttagare där)
Köp en spritbaserad fönsterputs, valfritt märke såklart.

Jag vet dock inte hur fönsterputs funkar med Aquapel, säkrast är nog att köra någon form av panel wipe eller IPA, finns även det på Biltema.

1. Blöt rutan och gnugga sedan noga med svampen på hela rutan, torka av(med rent papper). Låt avlufta i cirka 3 minuter och applicera sedan Aquapel.
2. När du applicerar aqualpel, skaka den innan du "knäcker" den, kan bli fula ränder annars har jag märkt. Dra sedan fram och tillbaka, upp och ner, så att du ser till att det täcker överallt. Jag brukar börja på förarsidan.

3.Efter det kan du torka av och då funkar Icas mikrofiber kanon.

Hoppas det hjälper och lycka till!
Citera
2023-04-07, 22:50
Medlem
Hej,

Skulle vilja tvätta bilen hemma och undrar vilken bil bilschampo ni skulle rekommendera som är bra och till ett rimligt pris.

Tänkte använda en hind med vatten och schampo sen en svamp.

Tack
Senast redigerad av OlleN 2023-04-07 kl. 22:52.
Citera
2023-04-14, 23:02
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleN
Hej,

Skulle vilja tvätta bilen hemma och undrar vilken bil bilschampo ni skulle rekommendera som är bra och till ett rimligt pris.

Tänkte använda en hind med vatten och schampo sen en svamp.

Tack
Silica Foam Schampo , Keramiskt Schampo..urbra o ger en glans värdig ferrari.

https://carcareproducts.se/butik/var...-foam-schampo/
Citera
2023-04-27, 06:40
Medlem
Det verkar råda delade meningar om en bil skall tvättas nerifrån och upp eller uppe från och ned?
Jag kommer fortsätta tvätta som jag alltid har gjort, tvätta uppe från och ner.
Bilen är skitigast längst ner varför, skall man dra upp skiten för att den sen skall rinna ner igen?

Jag skall göra en liknelse:
När jag klipper gräset hos morsan ser jag till att gräsresterna från motorgräsklipparen sprutar utåt.
På höger sida sitter ett utblås som jag ser till att det aldrig sprutar inåt emot det oklippta gräset för annars kör jag ju skitresterna en gång till genom gräsklipparen.

Ungefär samma som att tvätta bilen nerifrån och upp.

När jag tvättar mig börjar jag inte med fötterna och slutar med håret
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in