Citat:
Ursprungligen postat av
ShariaInstructor
Detta kan ta nästan två timmar. Men det är OK. Jag tycker det svåra är att få ren bilen invändigt.
Jag kör en lövblås och blåser ur insidan med, jävligt effektivt. Använd INTE en kombinerad lövblås/lövsug som min granne gjorde efter att ha sett mig blåsa ur bilen. Jord, lera och lövrester syns tydligt när de sprayas över panelen...
Skrymslen och vrår blir bra mycket renare om man blåser än om man suger.
Tandborste och plastisk "studslera" som inte lämnar feta fläckar är bra när lövblåsen inte räcker till.
När jag bodde i kgl hufvudstaden och körde taxi drabbades vindrutan ut och invändigt av "trafikfilm" (dieselavgaser, asfaltsdamm mm) som varken spolarvätska eller YES fixar. Lösningen: maskindisk och diskborste. Ytterst försiktigt, varken lack, gummilister eller instrumentpanel gillar maskindisk. Lite yes i vattnet så skummet håller kvar vattnet bättre.
Skrapa rutan och följ med en disktrasa under skrapan så medlet inte rinner ner på gummilisterna runt rutan.
40-50 kunder/dygn och samtliga släpar med sig slask och grus som de i bästa fall sparkar av mot tröskeln, vilken snabbt blir otroligt repig och ful. Lösning: vanlig packtape som tar smällen. När man tar bort tapen är tröskeln som ny under, till en bråkdel av priset för "transparent märkesanpassad" tröskelfolie för 100:-/tröskel med dålig vidhäftningsförmåga.
Sen detta med utvändig tvätt: märken efter rinningar blir det bara på torr lack, alltså lägg på avfettning/ schampo nerifrån MEN SVAMPA OCH SPOLA UPPIFRÅN!
Under förutsättning att bilen inte hunnit torka blir det inga rinningar och gravitationen funkar så att om du spolar nerifrån får du garanterat inte bort allt medel och skit, vilket syns när bilen torkat.
Jobbade på FREYS hyrverk (mörkblå och svarta bilar, misstag syns direkt) och tvättade 40-50 bilar/dag med högtryck. Iofs han skiten aldrig torka in och trycket var så jävla högt att man kunde skära mönster i betongolvet, så första gången jag tvättade en reklamtaxi fick den folieras om...
Apropå "hög"tryck: samtliga OK gds-hallar som jag prövat (5-6 st i storstockholm och lika många utanför) har sänkt trycket till en förolämpning, inte förrän jag blev riktigt jävla arg lovade de att höja trycket "till nästa gång", vilket inte skedde. OK Stuvsta och OK Stockholmsvägen i Norrköping. Uselt.
Apropå uselt: utomhustvättanläggningar (tex Kärcher) är riktigt, riktigt undermåliga: trycket är under all kritik och vattnet återanvänds så länge så att det är helt gråbrunt och kräver "demineraliserat" vatten efter tvätt för att inte lacken skall bli flammig och grå. Tiden man får för pengarna är också ett skämt.
Kärcher är för övrigt bara skit, deras "högtryckstvättar" för hemmabruk är så klena att man måste steppa upp två prisklasser för att bli nöjd, och försäljarens snack om "industriell kvalitetsnivå" är ren bluff, humbug och lögn. Leksaker! Tips: jämför vikten, ju lättare desto sämre.
Enda sättet att få en ren bil utan att lämna in den är att skaffa en ordentlig kompressor med tvättanordning, min bror har gjort det och resultatet blir oerhört mycket bättre med RENT vatten och ordentigt tryck, nästan i nivå med FREYS. Mitt nästa projekt.