2010-03-31, 16:11
Medlem
TehMeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laban12
Autosmart - "POWER", tjärlösande avfettning.
Autosmart - "Fordonsavfettning".

Köp båda!

Spraya på Power längst ner på bilen där det stänker upp gatsmuts, runt hjulhus - upp till dörrhantagen.
Sen "Fordonsavfettning" över Hela bilen. Snåla inte!

Lägg på på TORR bil, låt verka i fem minuter, skölj av med kallt vatten.

bara en fråga, eftersom du säger att man inte ska snåla med avfettning och TS säger att man inte ska använda det om det inte är nödvändigt då det sliter på vaxningen, undrar jag vilket som är korrekt...?
Citera
2010-03-31, 16:24
Medlem
Fluffass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TehMeister
bara en fråga, eftersom du säger att man inte ska snåla med avfettning och TS säger att man inte ska använda det om det inte är nödvändigt då det sliter på vaxningen, undrar jag vilket som är korrekt...?

Han skriver ju låt verka i fem minuter. det är ju inte mängden avfettning utan hur länge det får ligga.

Sen håller inte ett vax länge ändå. Om du är rädd om lacken ska du lägga lackskydd och inget annat.

Men avfettning ska man använda eftersom man får bort smuts lättare som sen inte repar lacken när du gnor med en svamp. Tvätta oftare t ex så slipper du ju låta avfettningen ligga på lika länge. förutsatt att du har en avfettning som fungerar.
Citera
2010-03-31, 17:02
Medlem
zepofans avatar
Det är stor skillnad på avfettning och avfettning, Autosmarts fordonsavfettning är väldigt snäll mot vaxet. Tvättar du sedan med Autosmart vaxschampo så har du en helt OK yta igen.
Citera
2010-03-31, 18:00
Medlem
Blocket.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det är stor skillnad på avfettning och avfettning, Autosmarts fordonsavfettning är väldigt snäll mot vaxet. Tvättar du sedan med Autosmart vaxschampo så har du en helt OK yta igen.

Håller med till 100%

Autosmart är riktigt bra saker..

Likaså Autoglym... en annan favorit..
Citera
2010-04-15, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
När man använder tvättsvamp ska man börja nerifrån och gå uppåt.

Börjar du längst ner får du ju smutsigt vatten och svamp fullt med smågrus, sen föra de över hela jävla bilen. Fyfan
Från topp till botten ska de va. Iallafall så ska min bil tvättas på de viset!
Citera
2010-04-19, 23:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Capone

Om man inte får bort all smuts med vatten kan man ta lite avfettningsmedel och gnugga tills man fått bort allt. Det finns inte mycket smuts som inte ger med sig mot avfettningsmedel. Dock får man tänka på att detta tär på lackförsegling och vax, så man ska bara använda det när man måste, och vara noga med att massera med vaxschampoo efteråt.

Ska man verkligen gnugga? En sprillans ny bil med relativt mycket skit? Gnugga låter ju vansinnigt! Det kommer bli hur mycket repor som helst. Är det inte bättre att spruta avfettning och använda en högtryckstvätt? Låter vettigare.

Är inte anledningen till att man ska skölja av bilen från början att man ska få bort all skit? Ska man inte först och främst spurta på fälgmedel, avfettning. Låta detta verkar några minuter (4) och sedan skölja av bilen. Till det inte finns något grus/sand/asfallt kvar och sedan tvätta bilen med shampo. .. ?

Att man ska gnugga bort skit från lacken låter.. ursäkta ordspråket men sjukt. .
Då kan man likaväl köra in på en statoilmack och avrätta bilen i en maskin.

Vill dock inte vara elak. Men förklara gärna hur du menade, kan man göra så?
.
Citera
2010-04-20, 10:01
Medlem
Mycket bra tråd måste jag börja med att säga

Sen till min fråga. Jag har gjort en noga tvätt, med avslutande vaxning (beror väl på vilka krav man har). Efter några dagar så är bilen ganska "dammig" antagligen efter nån torr grusväg. Hur tvättar jag lättast detta? bara skölja av noga och tvätta med svamp och schampo? Går vaxet bort vid denna tvätt eller klarar jag mig undan att "bara" tvätta den?

Tacksam för svar då s70n ska säljas snarast!
Citera
2010-04-20, 16:27
Medlem
Fluffass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FilipFlippen
Mycket bra tråd måste jag börja med att säga

Sen till min fråga. Jag har gjort en noga tvätt, med avslutande vaxning (beror väl på vilka krav man har). Efter några dagar så är bilen ganska "dammig" antagligen efter nån torr grusväg. Hur tvättar jag lättast detta? bara skölja av noga och tvätta med svamp och schampo? Går vaxet bort vid denna tvätt eller klarar jag mig undan att "bara" tvätta den?

Tacksam för svar då s70n ska säljas snarast!

Alkalisk avfettning tar bort dammet lätt.
Citera
2010-04-24, 19:54
Medlem
StuGs avatar
Fordon: MrCap-behandlad mörkblåmetallic C5:a.
Smuts: vägdamm, inte så farligt med asfalt.
Hade tänkt mig högtryckstvätt, OK naturavfettning, OK(=Lahega) bilschampo utan vax
Sabbar jag MrCap-gucket?
Citera
2010-04-25, 15:00
Medlem
Evilsweetthings avatar
tvätta nedifrån o upp låter ju konstigt, bilen är smutsigare nertill ju xO
Senast redigerad av Evilsweetthing 2010-04-25 kl. 15:03.
Citera
2010-04-26, 21:17
Medlem
supershapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilsweetthing
tvätta nedifrån o upp låter ju konstigt, bilen är smutsigare nertill ju xO
Inte tvätta nedifrån och upp men däremot när du spolar av bilen ska du börja nedifrån och upp, annars lägger ju skiten sig lager på lager, rinner av lättare om du tar nere först. tar du däremot med svampen nere först riskerar du att få endel härliga repor i bilen...
Citera
2010-04-27, 14:10
Medlem
Evilsweetthings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supershape
Inte tvätta nedifrån och upp men däremot när du spolar av bilen ska du börja nedifrån och upp, annars lägger ju skiten sig lager på lager, rinner av lättare om du tar nere först. tar du däremot med svampen nere först riskerar du att få endel härliga repor i bilen...

Ja det var ju det jag reagerade på, men trådskaparen har ju skrivit att man ska göra det med tvättsvampen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in