2019-06-29, 23:16
Medlem
Tips på ett vax som håller länge? Provade nu senast Meguiars ultimate Liquid wax men som med dom andra jag provat så höll det inte länge. Drygt 2 månader tack var att jag tvättat med ett wax shampoo.

Tips? Erfarenheter av keramiska lackskydd?

Är ute efter lång hållbarhet och hydroforiska egenskaper. Om det inte är super blankt spelar mindre roll. Skulle vilja hitta ett som räcker minst 6 månader.
Citera
2019-08-31, 13:30
Medlem
ninjatorrents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backFlach
Tips på ett vax som håller länge? Provade nu senast Meguiars ultimate Liquid wax men som med dom andra jag provat så höll det inte länge. Drygt 2 månader tack var att jag tvättat med ett wax shampoo.

Tips? Erfarenheter av keramiska lackskydd?

Är ute efter lång hållbarhet och hydroforiska egenskaper. Om det inte är super blankt spelar mindre roll. Skulle vilja hitta ett som räcker minst 6 månader.

Jag tycker att du borde testa tearshine refract! Ett keramiskt spray wax typ. Håller inga 6 månader men det håller länge beroende på underhåll och bilens lack. Sen när du inte orkar spray och torka bort det så kan du blanda ut den med vatten 1:10 och köra en wetcoat spruta på blöt bil och spruta av bilen med vatten sjukt smidigt och får en riktigt bra effekt 😁
Citera
2019-09-11, 21:48
Medlem
Finns det något bättre medel än prick bort?
Citera
2019-09-11, 21:48
Medlem
Finns det något bättre medel än Prick bort?
Citera
2019-09-13, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrof

Ja!

Avfettning från Lahega.

För en skinande ren bil

1. Kallavfettning (Lahega)
2. Alkalisk avfettning (Lahega)
3. Wheel wash
4. Högtryck

Citera
2019-09-24, 15:27
Medlem
Fredde104s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrof
Jag skulle rekommendera en gelbaserad kallavfettning. Det ligger kvar längre på lacken, tar längre tid att torka in och ger därmed bättre effekt. Biltemas duger bra till detta, det handlar inte så mycket om märke utan mer hur det används
Citera
2019-09-30, 16:52
Medlem
LSdalmiaks avatar
OP behöver verkligen uppdateras i mitt tycke som "hobby rekond nörd".

Först och främst. Aldrig aldrig torka en bil med sämskskinn. Det blir repor av det då man aldrig får bilen 100% ren vid tvätt. Att då torka med sämskskinn så kommer man torka på ett smutsigt parti förr eller senare och sedan dra runt det över lackan och få "tvättrepor".

Alltid torka bilen med en mikrofiberduk som man först blöter i vatten och sen vrider ur så den är fuktig. MF duk är gjord för att lyfta upp smuts vilket gör den optimal att torka med då man minimerar att dra runt det över lackan. Spreja gärna den med något sprejvax och sen torka lackan. Glöm inte vända på MF duken då och då så man igen minimerar till varje pris att dra runt smuts.

Sen finns det tonvis med andra saker som inte tas upp i första inlägget. Att använda hink med grit guard (smutsavskiljare) och även använda en hink med rent vatten som man sköljer tvättvanten först i, sen doppa den i den andra hinken med bilschampot i minimerar repor.

Även ha en hink enbart för fälgarna och då givetvis svamp osv enbart för fälgar.

Ett tips är att kolla Ammo Nyc på YouTube. Seriös rekondkille som lär ut väldigt bra om hur man tar hand om sin bil på bästa sätt.
Senast redigerad av LSdalmiak 2019-09-30 kl. 16:55.
Citera
2019-10-04, 14:15
Medlem
AndreasDenTyngastes avatar
Hej! Skulle behöva hjälp med hur man får bort svarta prickar från fälgarna. Har testat fälgrengöring och biltemas tjär och asfaltsborttagare utan resultat har även gnuggat hårt med en plastbit utan att det händer något

Bild på helvetet
https://ibb.co/PtjXzTW
Citera
2019-10-04, 14:22
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasDenTyngaste
Hej! Skulle behöva hjälp med hur man får bort svarta prickar från fälgarna. Har testat fälgrengöring och biltemas tjär och asfaltsborttagare utan resultat har även gnuggat hårt med en plastbit utan att det händer något

Bild på helvetet
https://ibb.co/PtjXzTW
Jag brukar spruta på Turtle Extreme Prewash-T och låta det verka en 15-20 minuter sedan rinner det av...
Citera
2019-10-04, 14:30
Medlem
AndreasDenTyngastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Jag brukar spruta på Turtle Extreme Prewash-T och låta det verka en 15-20 minuter sedan rinner det av...
Du har alltså bra resultat med den produkten? Vad har du provat innan? Har säkert flera hundra såna prickar på mina 4 fälgar.. Så vill bara kunna torka av dem men biltemas produkter verkade inte alls bita på dem ens med hjälp av handarbete..
Citera
2019-10-04, 21:13
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasDenTyngaste
Du har alltså bra resultat med den produkten? Vad har du provat innan? Har säkert flera hundra såna prickar på mina 4 fälgar.. Så vill bara kunna torka av dem men biltemas produkter verkade inte alls bita på dem ens med hjälp av handarbete..
Använder inte biltemas produkter så jag vet inte. Turtle prewash funkar på mina prickar i alla fall... Innan använde jag dilutin men det verkar inte finnas längre i handeln...
Citera
2019-10-05, 03:54
Medlem
DeepThroat007s avatar
Tog mig ca. 30 år innan jag lärde mig hur man verkligen skall göra för att tvätta bilen...

Avfettning där nere på bilen om det behövs. Även på fälgarna. Sedan tvättar man bilen med GROVRENGÖRING (https://www.biltema.se/hem/stadning/...ing-2000018165) som har blandats ut i varmt vatten. Bilen blir då tok-ren.

Skölj av bilen o "tvätta" sedan med vaxschampo som inte skall ha spätts ut för mycket i vattnet. Låt ligga kvar så att vaxet torkar in av sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in