2021-03-08, 02:42
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Nej men Esbjörn och han har berättat precis var dom satt och vilken tid på dagen.
Då var det sensommar och solsken.

Sen bättrade han på lite med tända stearinljus och månljus, eller vänta nu var det Expressen som gav honom den idén?🤔
Först kom han inte ihåg han skrivit under, inte så konstigt att han mins fel sen när han kommer ihåg. Om ljussituationen.
2021-03-08, 02:50
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Nja 4,6 står det ju. Men hundra tusen hit och dit är ju inget, fast 700 tusen mindre som Ebba betalade är ju i underkant.
Om du någon gång får för dig att debattera hederligt hade du kunnat lägga till att Ebbas pris inkluderar ett avdrag på 300000 för bland annat bortforsling av bråte och gamla bilvrak. Priset är således baserat på en värdering av 4,2 miljoner, dvs. 400000 i skillnad mot den värdering som gjordes ett halvår senare och utan att ha tillgång till det besiktningsprotokoll som gjordes av Anticimex. Värderingen poängterades också inte kunna användas som grund vid en rättslig tvist. Är det ditt hat mot Ebba Busch som gör att du utelämnar dessa fakta?
2021-03-08, 03:12
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Fast om han är kraftigt dement, hur kan då det vara gilltigt för honom att sälja sitt hus? Det skulle ju kunna skapa en strålande marknad för skurkaktiga människor att lura av dementa tillgångar till ett pris som låg precis på gränsen till oförskämt.

Citat:
Jag har inte sagt att man kan det. Men jag tycker det är viktigt att det klargörs ett alla som skev på kontraktet var vid sina sinnens fulla bruk.
Det finns inget som tyder på att Esbjörn skulle vara dement. Det är knappt att ens Binninge påstår det numera. Psykologutredningen verkar inte alls visa att det föreligger någon demens som grund för att göra en vidare utredning. Esbjörn har lite "kognitiva svårigheter", men det innebär ju inte att han har samma intellektuella nivå som en grönsak. Att Esbjörn har lite svårt när han ska laga mat gör ju inte att han inte har någon rättshandlingsförmåga. De intervjuer som getts med Esbjörn gör att man som lekman har svårt att finna att han skulle befinna sig i ett sådant tillstånd att han inte själv skulle ha förmågan att själv besluta om han vill sälja. Sanningen är att Esbjörn ångrade sig i efterhand och att ångerrätt inte existerar vid fastighetsköp. Där är vi nu.

Om Esbjörns ombud verkligen vill köra på linjen att Esbjörn är dement så skulle genast en demensutredning satts in. Direkt för ett halvår sedan. Men istället väljer Binninge att gå till en psykolog som inte har möjlighet att avgöra om Esbjörn saknar rättshandlingsförmåga. Förmodligen får Esbjörn bekosta den utredningen ur egen ficka. Som Esbjörn själv säger, "pengarna bara rinner iväg".
2021-03-08, 03:19
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Nej men Esbjörn och han har berättat precis var dom satt och vilken tid på dagen.
Då var det sensommar och solsken.

Sen bättrade han på lite med tända stearinljus och månljus, eller vänta nu var det Expressen som gav honom den idén?🤔
Nästan lite romantiskt. Esbjörn sitter i månskenets ljus tillsammans med Ebba och hennes väninna på hans släktgård en ljum augustinatt där de under skenet av stearinljus skriver under det kontrakt som ska visa att ägarbytet har skett. Med darrande hand skriver Esbjörn under avtalet samtidigt som motorsågarna arbetar för fullt utanför fönstret.
2021-03-08, 04:23
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är synd att flera av de offentliga dokument som länkats till tråden nu är raderade från docdroid. Det är tydligen någon som begär detta med hänvisning till deras Terms Of Service där det står att att dokument som innebär ”Harassment or publishing of personal data of 3rd parties” inte är tillåtna. Det är lite tråkigt att de raderar dokument som enligt svensk grundlag är offentliga handlingar.
Det som står i stämningsansökan om Binninge och hans 15-åriga styvdotter är ju mindre smickrande:

Citat:
Gärning

Binninge har under natten till den 1 september 2005 i den under åtalspunkt 1 angivna bostaden uppsökt målsäganden i hennes rum när hon var iklädd bh och trosor. Binninge var klädd i kalsonger. Binninge har kysst målsäganden i nacken, sagt att hon luktade gott, smekt henne på magen och låren och tagit henne på stjärten. Binninge har därefter ovanifrån tryckt henne på axlarna så att hon blev stående på knä med huvudet framför hans erigerade könsorgan varefter Binninge frågat om hon hade gjort det förut varvid målsäganden bad att få slippa och började gråta. Binninge har sedan tryckt ner målsäganden så att hon blev liggande på rygg på golvet varefter Binninge har lagt sig ovanpå henne med sitt erigerade könsorgan mot hennes underliv. Binninge har därefter kysst målsäganden i nacken, på halsen och på magen, smekt henne på magen, brösten och låren varefter han böjt hennes ben så att hon låg med knäna i vinkel och fötterna golvet. Binninge har sedan lagt sig mellan hennes ben med sitt könsorgan mot hennes underliv. Målsäganden har börjat skrika och Binninge har då viskat i hennes öra "du är äcklig, jag vill inte göra det med dig" varefter han lämnat hennes rum. Binninge hade kalsonger och målsäganden hade trosor på sig under hela händelseförloppet. Binninge har genom sitt beteende genomfört en sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag. Om den sexuella handlingen inte bedöms vara jämförlig med samlag har i vart fall fara förelegat för en sexuell handling jämförlig med samlag.
2021-03-08, 06:38
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ja eller 300 tusen. Eller mellan 300 tusen och hur mycket som helst.
Men 300 000 är ju oxå samma summa som Ebba lyckats pruta till sig från de 4,2 som hennes polare(S bror) värderat huset till. 300 tusen kan låta som småpengar när man pratar om dessa summor. Men 300 tusen är ju jätte mycket pengar.

Dessutom när fastigheten sedan blir värderad till 4,6(-5) miljoner och man beräknar renoveringskostnader för 2,5-3 miljoner så är ju röjning av tomten med på den beräkningen.

Det är Notar som värderat till 4.2, inte Sjönära och Th*o.

300' är mycket pengar, ja. Tänk då på att Ebba ligger ute med mer än så i den här tvisten.
2021-03-08, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Om dina kloka ord bör vi vara eniga.
Ebba Busch och hennes oblyga anhang tror dom är ofelbara och inte ger Esbjörn en andra chans.

Kristdemokraterna tror inte heller att det går att bygga det perfekta lyckoriket här på jorden. Ofullkomlighetstanken gör också att vi inser att alla kan göra fel, och att alla förtjänar en andra chans.
https://kristdemokraterna.se/var-politik/ideologi-och-principprogram/

Ebba Bush bör förstå att Esbjörns hus inte är det perfekta lyckoriket här på jorden och ge honom en andra chans.

Gud för allt i världen om det är så att ideologin bara är munnarnars beskännelse för att lura till sig väljare.

De där jävla hycklarna som försörjer sig på att sitta i riksdagen slänger ut den förvuxna tonåringen när siffrorna talar om vart det brakar. Nu har Sabuni tagit över rollen där SD ska legitimeras.

Jag tror faktiskt att KD är helt handlingsförlamade av detta idiotiska husköp, regisserat av Ebba Busch. Ingen har hört talas om något som detta och det kommer inte sluta bra för Ebba Busch eftersom det inte går att segra. Det spelar ingen roll hur många anhängare hon har om det inte är 4%. Det går inte ha i ledningen en person som inte är trovärdig, när hon visar upp att hon är både elak och hämndlysten.

De flesta människor lägger av dunkla känslor om hämnd, när de inte kan hämnas utan att skada sig själva. Att media skriver om Esbjörns privata relationer efter inplanterat skvaller på byn är faktiskt så vidrigt att det är svårt att inse, att det faktiskt sker.

Detta agerande med att ta heder och ära från motparter i en tvist Ebba Busch själv ingett i tingsrätten är chockerande. Efter en offentlig utfästelse på Facebook, att Esbjörn inte behöver sälja om han verkligen inte vill. Nu backar Ebba Busch från en bindande utfästelse genom att framföra att Esbjörns vilja är en vandringspokal.

Denna smutskastning pågår endast i syftet att få in ovidkommande påtryckningar i den rättsliga processen. Det sker genom att nöta in fake news, osanna sakomständigheter i en tvist. Illvilligt skvaller som ska ge sken av att vara ostridiga sakomständigheter visar på både lågt IQ och EQ.

För Ebba Busch gäller det nu att nöta in, att Esbjörn ville sälja till Ebba Busch, men nu har hans "giriga" släkt och vänner påverkat honom. Ingen av dessa personer har yttrat sig i media. Det är faktiskt äldre privatpersoner som nu blir skandaliserade endast för att en partiledare för KD vill bo i ett specifikt hus, hon har lust på, och vill äga till priset att hon krossar alla människor som inte underkastar sig hennes vilja. Jag tycker faktiskt smutskastningen av Mat*z och Majk*gård är värre än förtalet av ombudet.
2021-03-08, 07:17
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Nej!

För sjutusende gången, det räcker inte att rätten finner Esbjörn otillräknelig, det måste OCKSÅ vara ett "uppenbart missförhållande" avseende priset OCH Ebba måste ha känt till dessa förhållanden. It's the law.

Lugn och fin nu.....
Vet att alla tre rekviem måste vara uppfyllda i paragraf 31 Avtl innan det hävs.
Svarade på vad som händer om Esbjörn bedöms vara rättsoförmögen.
Men vi skriver ut det till alla nytillkomna.

För att Esbjörn ska "vinna" krävs att 3 saker kan bevisas ovedersägligt.

1. Esbjörn led så svårt av demens eller annan senilitet redan 20/8-2020 att han redan då var utan rättshandlingsförmåga.

2. Köpeskillingen står i uppenbart missförhållande till vad värdet på fastigheten var 20/8-2020, oskäligt lågt pris alltså.

3. Ebba var i ond tro dvs. hon visste att Esbjörn var dement och utnyttjade detta, för att kunna köpa fastigheten till oskäligt lågt pris.

Det har inte gått så bra bevisa hittills.
2021-03-08, 07:22
Medlem
Det är mycket påståenden om fastighetens värde, jag blev nyfiken på var uppgiften om värdet på sex miljoner kommer. Samma summa som även Binninge har använt i media när han hävdat att Ebba Busch ar betalat två miljoner för lite. Det förefaller som att det priset kommer ryktesvägen från två anonyma mäklare och att det sedan har blivit normen för alla gissningar.

Den högsta värderingen har vi dock från trådens egen mäklare sandraso som lätt hade kunna sälja Esbjörns hus för åtta miljoner.

Det är väldigt märkligt att de officiella värderingarna hamnar på 4.2 och 4.6 miljoner. Men det som förmodligen gör stor skillnad är att de inte gissar och att de måste underteckna värderingen med sitt namn i stället för att göra grundlösa anonyma gissningar.

Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Fått följande från två olika håll, en nuvarande mäklare och en vilken är fd mäklare, numera glad pensionär.

Ena att fastigheten har ett värde på åtminstone 5500000SEK.
Den andra att den borde ligga runt 6000000SEK.
Sen ändå att efter full stor renovering så har köparen gjort en mycket bra investering.

Även påpekats att tomt skulle kunna styckas av och säljas vilket tydligen inte skulle vara helt otänkbart i framtiden, men den möjligheten är inte medäknad värderingen nu.

Tillägg Info:
Haft ny kontakt innan Jul av andra anledningar med dessa två, då kom EBT på tal igen och ovan inlägg är deras ord i frågan nu i december.

Citat:

Jag har ytterst svårt att se att detta skulle gå under 6-7 miljoner om det lades ut i befintligt skick.

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag personligen tror faktiskt att det inte vore så svårt att få ut 6 miljoner eller mer om man städade fastigheten, och reparerade de skador som gör att fastigheten benämns som ett ruckel.

Citat:
Min gissning är runt 6 miljoner.

Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
nej vi har inte sett någon annan värdering, jag har ca 17 år i fastighetsbranschen så jag känner mig ganska säker på min sak, jag hade lätt kunnat sälja den fastigheten för omkring 8 miljoner. Men det förstår jag inte är ett bevis, vi får helt enkelt vänta tills det kommer en annan värdering om det nu finns någon mäklare som vill ta på sig det jobbet och riskera bli uthängd.
2021-03-08, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
5000m2 har den vuxit 3800 var det väl

ja just det - korrekt. ingen liten tomt oavsett. Inget grannhus runt hörnet osv.
2021-03-08, 07:30
Medlem
Citat:
Lugn och fin nu.....
Vet att alla tre rekviem måste vara uppfyllda i paragraf 31 Avtl innan det hävs.
Svarade på vad som händer om Esbjörn bedöms vara rättsoförmögen.
Men vi skriver ut det till alla nytillkomna.

För att Esbjörn ska "vinna" krävs att 3 saker kan bevisas ovedersägligt.

1. Esbjörn led så svårt av demens eller annan senilitet redan 20/8-2020 att han redan då var utan rättshandlingsförmåga.

2. Köpeskillingen står i uppenbart missförhållande till vad värdet på fastigheten var 20/8-2020, oskäligt lågt pris alltså.

3. Ebba var i ond tro dvs. hon visste att Esbjörn var dement och utnyttjade detta, för att kunna köpa fastigheten till oskäligt lågt pris.

Det har inte gått så bra bevisa hittills.

Lugn och fin.

Vi ser olika på hur det går, och hittills är det ingen framgång för fru Busch.

Spänningen ökar. Kommer åklagaren göra sitt jobb? Kan vi ha politiska makthavare som förtalar motpartens ombud under pågående civilmål om ett ruckel?

Om inte, kommer Binninge låta henne löpa och ge henne ytterligare en chans?
2021-03-08, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Tacksam att du finns i tråden, du har kommit med mycket värdefulla upplysningar.
Intressant detta med taxeringsvärdet som sjönk som en sten vid övertagandet. Hur kan byggnaderna vara värderade så lågt, vad är din uppfattning?
Hur mycket är Esbjörns byggnader taxerade till (hittar inte längre bland alla dokument) om du har en uppgift på det.
Angående huset de köpte 2015, var priset 7 600 000, eller har jag blandat ihop det?

Eftersom Ebba är skriven på fastigheten tillsammans med övriga familjemedlemmar och även fd maken, så undrar jag om hon betalar en hög hyra till fd maken som kompenseras genom dubbelt boende (skattebetalarna som får stå för notan). Tror du det kan vara möjligt?

jag har ingen lust att ladda ner deras fastighetsutdrag men det går att ringa Lantmäteriet uppge fastighetsbeteckningen Uppsala Marielund 4:118 så får man ett aktuellt skickat till sig.

Enligt mitt system var fastigheten taxerad 2006 3.007.000 varav byggnad 1.057.000
2015 är sedan samma fastighet taxerad 2.371.000 varav byggnad 136.000
Busch köpte fastigheten 2013.

Kommer det fram att Ebba är skattesmitare så borde det kunna vara till fördel för Esbjörn, kan man lura staten så kan man nog definitivt lura en 81-årig herre.

Som sagt överlåter till ngn att gräva i detta om det stämmer, men det är de siffror jag får i ett system jag har tillgång till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in