2021-03-08, 00:22
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Så jäkla sorgligt att inte hon kan följa restriktioner. Jag ser rött när människor inte tycker att restriktionerna gäller dom.
Så intressant. Att hon hade förköpsrätt för det priset hade jag ingen aning om och efter hans död oxå? Så det huset är nu mera svårt att få mer än Max 4,2 miljoner för? Skulle detta gälla även om rätten bedömde att Esbjörn inte var tillräknelig när avtal skrevs?

Esbjörn kanske lever farligt om han vinner med andra ord.

Snälla vän läs vad jag svarade på först.

Men för att svara dig!
Skulle rätten bedöma att Esbjörn inte var tillräknelig hävs avtalet och han är tvungen återbetala handpenningen.
Ja eller den förvaltare som då utses av överförmyndarnämnden, för det är även en följd av att han bedöms rättsoförmögen.
Generalfullmakten och Monika Pernrot Lüllmaa är då gudskelov historia.
Om Esbjörn får avtalet hävt, hävs även alla fullmakter som skrivits efter den 20/8-2020.
För efter det datumet saknar allt sånt rättslig verkan och är värdelösa.
Nästan så man hoppas han vinner 🙄

Sen att få någon annan att betala mer än dessa 4.2 milj kan bli svårt.
Det är miljösanering, vattenbrunn borras, godkänt avlopp ordnas, dränering, avverkning, hel renovering mm. mm.
Priset för det var ju kring 3 milj.
2021-03-08, 00:30
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-Kint
Ja, eller 300 tkr.. stor osäkerhet och det enda som är intressant är om det pris som man kommit överens om är uppenbart ofördelaktigt. Det kommer ingen domstol att kunna belägga.

Huset ser ut som skit och Marielund är långt ifrån den Saltsjöbadsliknande ort som den framställs som i boken.
Ja eller 300 tusen. Eller mellan 300 tusen och hur mycket som helst.
Men 300 000 är ju oxå samma summa som Ebba lyckats pruta till sig från de 4,2 som hennes polare(S bror) värderat huset till. 300 tusen kan låta som småpengar när man pratar om dessa summor. Men 300 tusen är ju jätte mycket pengar.

Dessutom när fastigheten sedan blir värderad till 4,6(-5) miljoner och man beräknar renoveringskostnader för 2,5-3 miljoner så är ju röjning av tomten med på den beräkningen.
2021-03-08, 00:33
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Vassego. 4:30 in i inslaget.
https://www.tv4.se/artikel/6XRXiVP6VWaALlTT2HquFr/gw-om-busch-manga-undrar-vad-som-haende-med-det-kristna-budskapet
Tack, såg hela, det var intressant!
2021-03-08, 00:38
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68

Men för att svara dig!
Skulle rätten bedöma att Esbjörn inte var tillräknelig hävs avtalet och han är tvungen återbetala handpenningen.
Ja eller den förvaltare som då utses av överförmyndarnämnden, för det är även en följd av att han bedöms rättsoförmögen.
Om Esbjörn får avtalet hävt, hävs även alla fullmakter som skrivits efter den 20/8-2020.

Det är miljösanering, vattenbrunn borras, godkänt avlopp ordnas, dränering, avverkning, hel renovering mm. mm.

Nej!

För sjutusende gången, det räcker inte att rätten finner Esbjörn otillräknelig, det måste OCKSÅ vara ett "uppenbart missförhållande" avseende priset OCH Ebba måste ha känt till dessa förhållanden. It's the law.
2021-03-08, 00:44
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:

Men för att svara dig!

Men snälla gulliga du, du behöver inte klappa mig på huvudet. Jag läste troligtvis vad du skrev och det jag skrev är reflektioner på det.
Men tack för du svarade på min fråga. Avtalet hävs om han är otillräknelig och Ebba har då ingen förköpsrätt. Var det så dumt att inte veta så du var tvungen att krungbukta dig så där?
Med Esbjörn vill ju betala igen handpenningen, så det är nog inga problem ska du se.
Och inte oro dig för vad Esbjörn får för huset om han säljer på öppna marknaden, jag är övertygad att han får mer än 3,9 som Ebba betalar. Mer än 4,2 oxå. Min gissning är runt 6 miljoner. Om det läggs ut för 4,6 så stiger det lätt närmare 2 vid budgivning.
Men om detta vet vi inget, fast jag har mindre behov av att idiot förklara dig för att du inte vet.
Jag nästan oxå hoppas att han vinner, du ser även med sina antagonister finns beröringspunkter.
2021-03-08, 00:47
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Nej!

För sjutusende gången, det räcker inte att rätten finner Esbjörn otillräknelig, det måste OCKSÅ vara ett "uppenbart missförhållande" avseende priset OCH Ebba måste ha känt till dessa förhållanden. It's the law.
Fast om han är kraftigt dement, hur kan då det vara gilltigt för honom att sälja sitt hus? Det skulle ju kunna skapa en strålande marknad för skurkaktiga människor att lura av dementa tillgångar till ett pris som låg precis på gränsen till oförskämt.
Senast redigerad av MarryBlunt 2021-03-08 kl. 00:51.
2021-03-08, 00:56
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Om Esbjörn bor i ett rum hos henne är hon den som ser och kan bedöma Esbjörn i hans vardag. Då kanske det faller sig ganska naturligt att hon är beställare, hennes bedömning är att vardagen fungerar dåligt.
Kanske det till och med har samband med försäljningen. Hon tycker verkligen inte att Esbjörn är i stånd att förstå innebörden av sitt beslut och att han blivet påverkad av Ebba. Självklart gör hon då vad hon kan för att stoppa köpet. För det är ju faktiskt så att om Påskriften på avtalet inte fanns, så skulle Ebba definitivt inte ha någon bättre rätt till huset. Även om det ligger bekvämt för henne.

Om jag ansåg att någon köpt min morbror stuga till ett för mig oskäligt lågt pris och jag visste att morbror var snurrig. Så skulle jag oxå vilja få kontraktet annullerat.

Men vad vet jag, jag säger inte att det har gått till så, jag säger att det kan ha gått till så.

Nej beställare av Esbjörns psykologutredning var Monica Pernroth alias Monika Pernrot Lüllmaa via en fullmakt, inte Majkgård.
Hur Esbjörn tog sig till och från psykologutredningen i två dagar vet vi ännu inte, bara vem beställaren var.
Såklart att man måste köpa huset och ha ett underskrivet avtal, om man ska ha rätt till en fastighet.
2021-03-08, 01:10
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Hämtat från Wikipedia

En generalfullmakt är en obegränsad fullmakt, med andra ord en fullmakt utan inskränkningar. En generalfullmakt ger således befogenhet att vidta alla åtgärder som den som ställer ut fullmakten själv får göra. Motsatsen, en fullmakt som enbart ger rätt att vidta vissa åtgärder, kallas enkel fullmakt. I Sverige gäller reglerna i 2 kap avtalslagen för hur fullmakt kommer till stånd och om rättsförhållandet mellan huvudmannen och fullmäktigen samt deras rättsförhållande till tredje man.

Asså om någon har en generallfullmakt på en så känns det ju som om några av hästarna man haft flyttar ut för gott.
Intressant oxå att en sådan kan påverka förhållandet till tredje man.

Verkligen konstigt att Ebba bara tänkte att Esbjörn var lite egen. Att hon inte reagerade på att något kanske var fel.

Generalfullmakten ordnades först i november för att kunna ansöka om god man bl.a.
Något som nekades då medicinskt underlag som bevisar att behov föreligger saknas.
Om du inte ens får en god man på den psykologutredning som finns, hur ska man då kunna häva ett köpeavtal enligt JB med samma utredning?
2021-03-08, 01:16
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Generalfullmakten ordnades först i november för att kunna ansöka om god man bl.a.
Något som nekades då medicinskt underlag som bevisar att behov föreligger saknas.
Om du inte ens får en god man på den psykologutredning som finns, hur ska man då kunna häva ett köpeavtal enligt JB med samma utredning?
Jag har inte sagt att man kan det. Men jag tycker det är viktigt att det klargörs ett alla som skev på kontraktet var vid sina sinnens fulla bruk.
2021-03-08, 01:35
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
oki! men kanske intressant för andra som får sina avlopp utdömda pga ålder

Citat:
Var du där?

Nej men Esbjörn och han har berättat precis var dom satt och vilken tid på dagen.
Då var det sensommar och solsken.

Sen bättrade han på lite med tända stearinljus och månljus, eller vänta nu var det Expressen som gav honom den idén?🤔
2021-03-08, 01:51
Medlem
trngws avatar
Citat:
Fast om han är kraftigt dement, hur kan då det vara gilltigt för honom att sälja sitt hus? Det skulle ju kunna skapa en strålande marknad för skurkaktiga människor att lura av dementa tillgångar till ett pris som låg precis på gränsen till oförskämt.

Är du så korkad, verkligen?

Ska du kanske läsa en gång till vad jag skrev, och fundera på vad det betyder ...

För man kan ju verkligen undra vad som hindrar skurkaktiga människor från att LURA av KRAFTIGT DEMENTA deras tillgångar till ett OFÖRSKÄMT LÅGT pris. Eller?
Senast redigerad av trngw 2021-03-08 kl. 02:05.
2021-03-08, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Nej!

Ja, och priset är rimligt, så Esbjörn förlorar i rätten

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in