2021-03-07, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
precis finns en fullmakt så ska tingsrätten avslå en god man ansökan har jag för mig.
Du menar alltså att tingsrätten skulle ha avslagit ansökan om en god man för att Monika Pernroth Lüllmaa har en generalfullmakt för Esbjörn? Du var mer kunnig om vad som gäller för att få god man tidigare i tråden....

Citat:
det är faktiskt skillnad att ansöka om god man för allt och god man för enbart en fastighetsöverlåtelse . Dessutom skrev jag om så anses nödvändigt.

"En ansökan om god man kan avse en viss åtgärd, t.ex. att överlåta en fastighet, och godmanskapet upphör i så fall när fastigheten är såld"

https://www.maklarsamfundet.se/nyheter/nar-saljaren-har-demens-eller-lider-av-psykisk-sjukdom

Varför är ni Ebbaanhängare så ofantligt otrevliga? Lågbegåvade i era svar som måste komma med personhopp i var och varannan mening, Ebba återspeglar sina anhängare och vice versa

Ska Tingsrätten avslå ansökan om god man om det finns en fullmaktshavare?
2021-03-07, 23:19
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Nja 4,6 står det ju. Men hundra tusen hit och dit är ju inget, fast 700 tusen mindre som Ebba betalade är ju i underkant.

Denna värdering skiljer sig inte så mycket från den som Notar gjorde i Augusti
Räknar man bort FASTPI får man en skillnad på ca 125 000 och nu är ju tomten röjd till en del i alla fall
2021-03-07, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du menar alltså att tingsrätten skulle ha avslagit ansökan om en god man för att Monika Pernroth Lüllmaa har en generalfullmakt för Esbjörn? Du var mer kunnig om vad som gäller för att få god man tidigare i tråden....

Ska Tingsrätten avslå ansökan om god man om det finns en fullmaktshavare?
om man inte lider av någon typ av sinnesförvirring eller sjukdom som hindrar vederbörande att ingå avtal m.m.då kan jag tillägga såklart. sen är det skillnad när det kommer till en fastighetsaffär vs till det vardagliga att betala räkningar. Som jag sa kan man ansöka om god man för bara själva fastighetsöverlåtelsen, när uppdraget sedan är slutfört upphör god manskapet.
2021-03-07, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-Kint
Jo, jag märker det.... jättekul. Get a life looser.
det brukar komma sådana grodor när man inte har ngt vettigt att komma med. För allas trevnad kan du väl bara sluta bry dig och inte svara mig, kanske kan du blocka mig om det går så slipper du bli så förargad så att du måste skämma ut dig så.
2021-03-07, 23:26
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stroke99
Bra, då kan vi väl skippa det?
Det tycker jag inte. Det har ju med Esbjörn och hans omdömesförmåga att göra.
2021-03-07, 23:33
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-Kint
Ja, eller 300 tkr.. stor osäkerhet och det enda som är intressant är om det pris som man kommit överens om är uppenbart ofördelaktigt. Det kommer ingen domstol att kunna belägga.

Huset ser ut som skit och Marielund är långt ifrån den Saltsjöbadsliknande ort som den framställs som i boken.
Nu är det nog du som är ute och cyklar. Det är ett fint område där det är attraktivt att bo. Varför är det så viktigt att det är ett skit hus i en avkrok där ingen vill bo? Tänker ni att det är mer okey av Ebba att betala underpris då.
Men visst är det renoveringsbehov på huset. Mellan 2,5-3 miljoner bedömde mäklaren. Inte 4 miljoner som någon räknade ut här igår.
2021-03-07, 23:33
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Nära är en sanning med modifikation då dom satt vid varsin kortsida av bordet, ”flickan” på långsidan och den andra långsidan av bordet tätt mot fönstret.
Sen hur hon kunde nå att sträcka sig över bordet förbi kandelabern utan att bränna sig för att peka är också lite oklart, om det nu behövdes då bordet står vid fönstret och solen lyste rätt in.
I fladdrande stearinljuslågor i månljuset, kl 15.00 mitt i sensommarens strålande solsken.
Var du där?
2021-03-07, 23:52
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Nu är det nog du som är ute och cyklar. Det är ett fint område där det är attraktivt att bo. Varför är det så viktigt att det är ett skit hus i en avkrok där ingen vill bo? Tänker ni att det är mer okey av Ebba att betala underpris då.
Men visst är det renoveringsbehov på huset. Mellan 2,5-3 miljoner bedömde mäklaren. Inte 4 miljoner som någon räknade ut här igår.

Jag gjorde en lätt beräkning den 7 dec och fick detta:
Att värderingen inte är offentlig än talar mest för att det inte kanske är så intressant för EB att visa den. den kommer nog fram om det blir aktuellt.
Då jag har studerat huset och med dom uppgifter som kommit fram så saknas eller behövs följande:
Huset är en sommarbostad alltså saknas det allt som ingår i vinterbonat.
Englasfönster bytas mot treglas isolerfönster pris på detta ca 6000 per fönster efter rot, vet inte hur många fönster men uppskattat 12 kanske 72k
Avlopp stannar nog vid 75-80k
vatten? borra eller brun allt mellan 20-100 om det behövs reningsverk.
El generellt 10 tusen per m2 räknar man så 120k
tak? 200k
isolera väggar innifrån 120K
byta alla stammar och vatten 150k om det är två toaletter vilket nog är standard i dag
Dörrar 25k om man vill ha någorlunda säkra med digitallås.
Isolera vind samt kattvindar 50k
Isolera golv med upptagning av befintliga golv 50k
Värme?
då det är ett utan värmesystem så borra för värme 120k alt luft blir lite billigare.
Element i hela huset ca 80k
kanske nya trappor på utsidan med vidhängande altan 60k
Var är vi då, typ 1 200 000
Kanske vill man ha ett kök lägg till allt från 60k till 100
spis behövs det? ja kyl o frys med 15-20k
kanske vill man ha ett par moderna toaletter
1 gästtoa på 2,5 m2 20k inget våtrum 1 mastertoa på 5 m2 120 om man väljer lite över standard
jag tror man vill ha ett grovkök tvätt o torktumlare våtrumsanpassat 6 m2 80 k
då har vi gjort av med ca1,5 miljoner då är varken golv tapeter eller målning med ej heller utsidan
Dränera grunden var ju på tapeten säg hundra till minst
Skorsten ? ej behov men inte gratis om man vill myselda lite.
Ni som inte har renoverat något kanske blir rädda men så ser verkligheten ut
Vad det gäller trädgård och allt bråte vågar jag knappt gissa men 300-500k
Brygga kanske är aktuellt med det är ju ändå en sjötomt
Inga problem om man nu vill ha lite över standard att landa på ca 2-3 miljoner

Edit: englas skrev jag men enligt Densia var det kopplade dessa borde bytas ändå tycker jag.
Senast redigerad av braattha 2021-03-07 kl. 23:54.
2021-03-08, 00:02
Medlem
braatthas avatar
https://www.docdroid.net/3kCLqn4/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-43-pdf#page=17

I deras värdering står det att det är kommunalt/enskilt sommarvatten enskilt avlopp
Detta är väl inte riktigt då det ej finns kommunalt där?
2021-03-08, 00:04
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Det låter riktigt fiffigt, men går det att se som giltigt om det tar mer än de berömda 2 åren som är Max för villkor avs fastighet?

Nja det är inte ett avtal om framtida köp inom två år då, det blir istället inskrivet som förbehåll vid framtida försäljning.
2021-03-08, 00:08
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
vad säger du om att Ebbas tidigare fastighet är nästan 1 miljon lägre taxerad efter den kom i hennes ägo än innan de köpte den? Deras byggnader är taxerade till endast 136.000 kr totalt sett? Det är ju ngt som kanske borde granskas? Partiledare som skattesmiter?
Tacksam att du finns i tråden, du har kommit med mycket värdefulla upplysningar.
Intressant detta med taxeringsvärdet som sjönk som en sten vid övertagandet. Hur kan byggnaderna vara värderade så lågt, vad är din uppfattning?
Hur mycket är Esbjörns byggnader taxerade till (hittar inte längre bland alla dokument) om du har en uppgift på det.
Angående huset de köpte 2015, var priset 7 600 000, eller har jag blandat ihop det?

Eftersom Ebba är skriven på fastigheten tillsammans med övriga familjemedlemmar och även fd maken, så undrar jag om hon betalar en hög hyra till fd maken som kompenseras genom dubbelt boende (skattebetalarna som får stå för notan). Tror du det kan vara möjligt?
2021-03-08, 00:19
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Jag gjorde en lätt beräkning den 7 dec och fick detta:
Att värderingen inte är offentlig än talar mest för att det inte kanske är så intressant för EB att visa den. den kommer nog fram om det blir aktuellt.
Då jag har studerat huset och med dom uppgifter som kommit fram så saknas eller behövs följande:
Huset är en sommarbostad alltså saknas det allt som ingår i vinterbonat.
Englasfönster bytas mot treglas isolerfönster pris på detta ca 6000 per fönster efter rot, vet inte hur många fönster men uppskattat 12 kanske 72k
Avlopp stannar nog vid 75-80k
vatten? borra eller brun allt mellan 20-100 om det behövs reningsverk.
El generellt 10 tusen per m2 räknar man så 120k
tak? 200k
isolera väggar innifrån 120K
byta alla stammar och vatten 150k om det är två toaletter vilket nog är standard i dag
Dörrar 25k om man vill ha någorlunda säkra med digitallås.
Isolera vind samt kattvindar 50k
Isolera golv med upptagning av befintliga golv 50k
Värme?
då det är ett utan värmesystem så borra för värme 120k alt luft blir lite billigare.
Element i hela huset ca 80k
kanske nya trappor på utsidan med vidhängande altan 60k
Var är vi då, typ 1 200 000
Kanske vill man ha ett kök lägg till allt från 60k till 100
spis behövs det? ja kyl o frys med 15-20k
kanske vill man ha ett par moderna toaletter
1 gästtoa på 2,5 m2 20k inget våtrum 1 mastertoa på 5 m2 120 om man väljer lite över standard
jag tror man vill ha ett grovkök tvätt o torktumlare våtrumsanpassat 6 m2 80 k
då har vi gjort av med ca1,5 miljoner då är varken golv tapeter eller målning med ej heller utsidan
Dränera grunden var ju på tapeten säg hundra till minst
Skorsten ? ej behov men inte gratis om man vill myselda lite.
Ni som inte har renoverat något kanske blir rädda men så ser verkligheten ut
Vad det gäller trädgård och allt bråte vågar jag knappt gissa men 300-500k
Brygga kanske är aktuellt med det är ju ändå en sjötomt
Inga problem om man nu vill ha lite över standard att landa på ca 2-3 miljoner

Edit: englas skrev jag men enligt Densia var det kopplade dessa borde bytas ändå tycker jag.
Jag ifrågasatte inte priset mäklaren nämnde. Jag ifrågasätter lite dig när du säger en halv miljon för att röja trädgården. Men det kan vi lämna därhän. Däremot betvivlar jag inte en sekund att Ebba gärna vill ha en bra bit över standard.
Jag bara pekade ut att någon var minst en miljon fel ute igår.
Dessutom så rör det ju inte själva affären vilken standard hon anser huset ska ha i färdigt skick.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in