2021-02-27, 19:58
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Ja, det ska bli intressant o se hur det slutar. Jag hejar på Esbjörn.
Intressant ska det bli. Jag hejar inte på någon, men tror att Ebba har juridiken på sin sida. Men om Esbjörns ombud Binninge är riktigt skicklig så kanske det går Esbjörns väg
2021-02-27, 20:00
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Jag skrev ombud att man gör affär via ombud

Som en offentlig person så går man via ombud eller sitt bolag, aldrig privat utan att det ska vara snårigt fram till pudelns kärna, då äger man juridiskt sett en fördel mot en privat säljare.

Felet som Ebba har gjort det är att i egen person gå in och dansa tango med gubben och nu får hon dansa. Den gubben står nämligen inte som tappad bakom en vagn.

Enbart handpenningen är en vinst i sig!
Så är det.
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Han är uppenbarligen fullt tillräknelig och vet vad han vill. Varför skulle jag inte låta honom styra och ställa över sin egen framtid? Tycker du att han ska spärras in eller? Omyndigförklaras? Jag skönjer ett hat mot den här gamla mannen i tråden som är chockerande.

Jag förstår. Självklart att han ska styra och ställa över sig själv, har aldrig påstått något annat. Varför skulle jag tycka att han ska spärras in? Hoppas mötet på tisdag blir bra och att det hela får en vettig lösning utefter de förutsättningar som finns.

Svenska Nyheter i SVT igår var ett riktigt lågvattenmärke i framställningen av både Esbjörn och Ebba.
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ja, det ska bli intressant o se hur det slutar. Jag hejar på Esbjörn.

?!?!?!

Humanisten hoppas att gubben är dement så han kan vinna... Du har inte många vänner va? 😂😂😂
2021-02-27, 20:01
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Tycker det framgår att det är människor runt Esbjörn som bryr sig om honom, dessutom att de noggrant har gått igenom vad fullmakten innebär och att det inte är något som tar ifrån honom hans beslut. Något som det missats med avtalet om husköpet, vem har gått igenom det med Esbjörn, Ebba? Ebbas väninna??, har dom gått igenom paragraf efter paragraf och förklarat vad kontraktet innebär och vad som gäller efter han har skrivit under? Ingen annan var ju närvarande!

Jag tycker det stinker en hel del om att de intygar sinsemellan att den andra personen gör det av ren godhet...

Goda människor brukar inte behöva att någon annan måste intyga detta... Godhetsnarkomanerna brukar ju vara det motsatta typ, tar hand om en afghan av ren godhet (och 20k i månaden från staten). Mpl tillhör ju denna krets...
2021-02-27, 20:02
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, skulle nog hellre tolka det som om att vi på Flashback driver dom framåt vare sig dom vill det eller inte, skamgränsen blir nådd till slut och då kan de inte fuska undan skiten med sin usla journalistik.

Nu gäller det bara att inte Ebba Busch viker ner sig utan står upp för det som är rätt, avtal ska hållas och billig utpressning ska inte löna sig.

Ja så är det väl.

Ebba har ju fått väldigt mycket vatten på sin kvarn efter uttalandet om Binninge. Det visade sig vara ett genidrag och har vänt skutan fullständigt. Så ja vi får hoppas att det ingjutit mer än tillräckligt självförtroende för att stå pall i detta.

Samtidigt har kanske alla frågor fått Esbjörn att börja tvivla och Binninge vill ju inte ens ha MUFen så rädd är han. Man kan undra vad han tänkte när han skrev det. Hur skulle det någonsin kunna vara till hans fördel, det vet han nog inte ens själv. Men det var väl på fyllan det med.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Kan inte låta bli att tänka på hur helt fantastiskt komiskt det är att Ebbas uttalande fick klantskallen Binninge att outa sig själv fullständigt genom att skicka ut en pressrelease om att anmäla Busch för att ha pekat ut honom som den barnsexbrottsling han är.

Jag skrev redan i tisdags innan pressreleasen att det vore rena vansinnet att göra det då det skulle outa honom helt och hållet och fullständigt vända skutan. Det är precis vad vi sett hända nu.

Man kan undra om han var rejält packad när han gjorde det. Skulle inte förvåna mig.

Supersmart drag av Ebba att se till att Binninge-klanten sköt sig själv rätt i pannan på detta viset
Jag tror också att det var pressmeddelandet som fick igång media att börja kolla lite djupare på omständigheterna i fallet. Resten fick de paketerat och klart härifrån
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Lite lätt fel, vi får verkligen hoppas att Ebba Busch fälls för förtal och att hon åker på ett högt skadestånd.
Sedan att KD hittar en frisk, intelligent ny partiledare så vi får en borgerlig regering vid nästa val.

Vad menar du med borgerlig regering? Om du med det menar den gamla Alliansen så kommer det med stor sannolikhet inte finnas ett väljarunderlag för en sådan regering.

Vad ska hon fällas för förtal förtal för? Det är ju helt uppenbart hon som har blivit förtalad av en rad medier.
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Intressant ska det bli. Jag hejar inte på någon, men tror att Ebba har juridiken på sin sida. Men om Esbjörns ombud Binninge är riktigt skicklig så kanske det går Esbjörns väg
Jag skulle byta ombud om jag var Esbjörn. Binninge är en svaghet.
2021-02-27, 20:03
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Det behövs ett nytt begrepp för, som i Ebbas fall, medias förtal/drev mot en person p.g.a dennes politiska/ideologiska uppfattning.

Skademedia?

Tänk vad skönt att kunna säga "Det där drevet handlar enbart om skademedia, låt oss tala om sakfrågan" och alla fattar vad man menar.

Edit: Typ ad hominem, men ett svenskt begrepp som snävar in mer på medias maktmissbruk.

Ja, det var ett utmärkt förslag på nytt begrepp som kan sammanfatta denna situationen!
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Sedär! Det vore väl själva fan om det inte också inom ledande kristdemokrater skulle finnas intelligentia och inte bara rövslickare..

Källor: KD har vädjat till Busch att släppa huset
Flera högt uppsatta personer inom Kristdemokraterna har avrått partiets ledare, Ebba Bush, från att gå till domstol i hustvisten med Esbjörn, 81. Det uppger källor till Dagens Nyheter.

Det handlar enligt tidningen om personer i partiet och i Ebba Buschs närmsta krets som under hösten gjort flera försök att få henne att släppa huset. Men försöken har inte burit frukt.

– Hon ger sig aldrig, backar aldrig. Det är en helt enastående förmåga men också en nyckel i detta. Hon har aldrig förlorat och tänker aldrig förlora, säger en av källorna till DN.

Bush själv hävdar däremot att hon inte har gjort något fel.

– Varför skulle jag backa när vi har varit överens och jag har gjort allting rätt? säger KD-ledaren till tidningen.

Splittringen är mellan dom som förstår att Ebbas narcissistiska självupptagenhet är ett hot för KD och dom som är politiskt oskolade och inbillar sig att Ebbas populäritet ökar av hennes okristliga oförsonlighet mot gubben.

Man kan också se det som att hon vet vad släktingen och värdinnan håller på med och inte vill ge dom rätt i det här, kanske har hon till och med koll på vad ESBJ egentligen tycker och känner inför det som pågår.
Vad vet jag, men att låta dom och massmedia få rätt i det här är kanske inte heller så lyckat för hennes förtroende.
Bara ett möjligt annat sätt att se på saken....
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jo, det ligger väl något i det du säger. Men å andra sidan får man som politiker tänka sig för vad man gör och hur man agerar även privat, för det kan ha konsekvenser för det parti man företräder. Det är väl inte ett så konstigt resonemang?

Så fint att du förstod hur jag menade.
Ja, det är ett gissel det här med att man ska jaga folk/politiker som är meningsmotståndare, genom att leta efter smutsigheter.
Istället för att bemöta argument, så är det som media skriker "vad har vi på honom/henne" och man gör allt för att försöka blottlägga felaktigheter

Citat:
Men å andra sidan får man som politiker tänka sig för vad man gör och hur man agerar även privat, för det kan ha konsekvenser för det parti man företräder. Det är väl inte ett så konstigt resonemang?

Njae, jag tycker inte det. Det viktiga är i sammanhanget, hur hon för fram sin politik.

Och om jag nu ska prata om den där privata affären, hon kan ju i efterhand inse, att det inte var något bra att köpa av gubben, för han inte är helt klar.
Men ska hon verkligen ta ansvar för att han inte var helt klar om hon inte uppfattat det?

Köpare av hus kan ju köpa av någon säljare, som egentligen har stroke. Ska köparen behöva ta ansvar för det?
Så går det ju inte till i verkligheten. Är det ett kontrakt skrivet så är det.

Men visst, jag tycker faktiskt också synd om gubben, om han nu ångrar sig i efterhand.
Men tänk om han vid säljtillfället till och med VILLE sälja till någon annan, för att han inte hade lust att testamentera det till sin son (för han och hans son har någon konflikt) men så blev han erinrad av sonen hur hemskt det var när det röjdes på tomten, och då kom han på att han ändå ville att det skulle gå i arv i släkten? Om det är så, så är det ju lite fult gjort av sonen.

Jag har inte satt mig in i det här fallet, och orkar inte göra det, så jag ska inte säga så mycket om det.

Men som sagt, även om gubben har lite senildemens så är han ju inte den första säljaren som haft det antar jag? Och lagen gäller ju som sagt var ändå.

Edit: Okej, om jag ändå frågar er som är insatta lite mer om fallet. Det här med att hon skulle övertalat gubben till att sälja, det kan ju lika gärna vara en efterhandskonstruktion?
Är det bevisat att hon skulle övertalat honom till att sälja?
Eller var det så att Esbjörn faktiskt ville sälja själv, men sen ångrat sig i efterhand för att släktingarna tryckte på?
Senast redigerad av dialektiker 2021-02-27 kl. 20:13.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in