Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Jo, det ligger väl något i det du säger. Men å andra sidan får man som politiker tänka sig för vad man gör och hur man agerar även privat, för det kan ha konsekvenser för det parti man företräder. Det är väl inte ett så konstigt resonemang?
Så fint att du förstod hur jag menade.
Ja, det är ett gissel det här med att man ska jaga folk/politiker som är meningsmotståndare, genom att leta efter smutsigheter.
Istället för att bemöta argument, så är det som media skriker "vad har vi på honom/henne" och man gör allt för att försöka blottlägga felaktigheter
Citat:
Men å andra sidan får man som politiker tänka sig för vad man gör och hur man agerar även privat, för det kan ha konsekvenser för det parti man företräder. Det är väl inte ett så konstigt resonemang?
Njae, jag tycker inte det. Det viktiga är i sammanhanget, hur hon för fram sin politik.
Och om jag nu ska prata om den där privata affären, hon kan ju i efterhand inse, att det inte var något bra att köpa av gubben, för han inte är helt klar.
Men ska hon verkligen ta ansvar för att han inte var helt klar om hon inte uppfattat det?
Köpare av hus kan ju köpa av någon säljare, som egentligen har stroke. Ska köparen behöva ta ansvar för det?
Så går det ju inte till i verkligheten. Är det ett kontrakt skrivet så är det.
Men visst, jag tycker faktiskt också synd om gubben, om han nu ångrar sig i efterhand.
Men tänk om han vid säljtillfället till och med VILLE sälja till någon annan, för att han inte hade lust att testamentera det till sin son (för han och hans son har någon konflikt) men så blev han erinrad av sonen hur hemskt det var när det röjdes på tomten, och då kom han på att han ändå ville att det skulle gå i arv i släkten? Om det är så, så är det ju lite fult gjort av sonen.
Jag har inte satt mig in i det här fallet, och orkar inte göra det, så jag ska inte säga så mycket om det.
Men som sagt, även om gubben har lite senildemens så är han ju inte den första säljaren som haft det antar jag? Och lagen gäller ju som sagt var ändå.
Edit: Okej, om jag ändå frågar er som är insatta lite mer om fallet. Det här med att hon skulle övertalat gubben till att sälja, det kan ju lika gärna vara en efterhandskonstruktion?
Är det bevisat att hon skulle övertalat honom till att sälja?
Eller var det så att Esbjörn faktiskt ville sälja själv, men sen ångrat sig i efterhand för att släktingarna tryckte på?