Citat:
Ursprungligen postat av
DeValera
Ja ur både juridisk och moralisk synvinkel handlar det om tre rekvisit ifall affären ska ses som ohederlig.
1 Har Ebba varit påstridig vid affären. Nej hävdar Esb och ombudet inför rättens ordförande.
2. Har Esb varit tillräknelig. Svar ja, han har ingen läkardiagnos ställd, han uppfattades som fullt tillräknelig vid trafikmålet. Den undersökning som Esb betalat för att göra, visar ingen större kognitiv svikt.
3. Har priset och värderingen varit felaktig? Nej värderingarna verkar stämma. Priset inom rimlighetens ramar.
Ändå när dessa fakta har blivit välkända så sitter personer, dag som natt, vecka ut och vecka in, månad efter månad och spammar i denna tråd.
Gör vanliga människor något sådan? Att totalt gå ned i en annan människas privataffärer som dessutom verkar vara både helt juridiskt korrekt och även etiskt korrekt. Är det vanliga svenssons som agerar så? Svaret är förstås fullkomligt nej på den frågan.
På fråga 1 svarat jag.
Jag vet inte.
Det är inte alls lika självklart för mig hur de flertalet dater E&E har haft har varit och vad de handlat om. Ebba kan ha sagt massor med saker. Att Esbjörn har använt ordet tjatig tycker jag är fastställt.
På fråga 2 svara jag
Jag vet inte.
Det finns ingenting som säger att han anses tillräknelig i trafik målet. Blev han inte av med körkortet? Jag anser det inte heller klarlagt vad som framkom i senaste undersökningen. Och att han inte har en diagnos ligger i att han inte är utredd.
På fråga 3 svarar jag
Nej, en mäklarevördering syftar till att framta lägsta tänkbara pris för huset. Det är därför banker ger lån på hela huset även vid en budgivning där priset rusar långt över utgångsbudet. Jag har för mig att notarbudet låg på 4,5. Och att det var kompis budet som var 4,2. Ebba prutat ner priset kraftigt till 3,9. Det var dumsnålt av henne.
Så därför blir dina påstående inga sanningar.
Förvånansvärt mycket folk pratar sjukdomar med främlingar. Dock inte med det sagt att Esbjörn gjorde det. Men hör tycker jag att det vore bra om Ebba klargjorde vad hon media med lite egen.
Jag tänker att det kanske räckt med glasklar om han var det.
För vi måste väll ändå vara överens om att väldigt fult att få någon som är lite egen på det förtvinade sättet att skriva på ett avtal
hen inte riktigt företog.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Jag har flera gånger påtalat att det är fel sorts talan som Ebba Busch driver när det är en talan om bättre rätt. Lagstiftningen är oklar där också. De fall om bättre rätt jag sett handlar det om dold äganderätt. Någon har betalat räkningar, underhåll och förbättringar på en fastighet där man bott eller vistats mycket och har bevisligen haft ekonomisk del i underhåll och värdeökning. I fall där en part har lagfart, men annan person har gjort det möjligt att äga fastigheten och därför har en dold äganderätt.
När Esbjörn säger att han bryter avtalet, tolkar jag det som en hävning. Ett kontraktsbrott. Alltså bryter han ett ingånget avtal. Det borde då bli en skadeståndstalan Ebbas advokat ska inge till domstol om kontraktsbrott och skadestånd. Inte en talan om bättre rätt.
Jag håller med. Mig får det att tänka att det kanske inte finns ett hundra procent juridisk hållbart avtal när man väljer den talan. Ebbas talan om bättre rätt, får mig helt enkelt att ana ugglor i mossen.?
Citat:
Ursprungligen postat av
Lottelisen
Kd är inget kristet parti och har inte varit det på flera år.
Nä, man kan väll ana att vad Ebba gjorde, även om det inte finns konstigheter i avtalet. Var ju att utsätta Esbjörn för smitta genom att träffa honom mitt under brinnande pandemin och mot restriktionerna är inte precis vad Jesus skulle gjort.
Citat:
Ursprungligen postat av
Moppsen
En fullmakt gäller tillsvidare om den inte tidsbestämts.
Sällan, jag vet inte om jag sett någon icke tidsbestämd fullmakt. Men det kan ju finnas.
Citat:
Ursprungligen postat av
Devons
Håller med om att husaffärer antagligen kom som en överraskning säkert både för anhöriga samt övriga närstående. Att Esbjörn har problem med att betala räkningar kan ha att göra med bristande datakunskap (inte ovanligt i hans ålder) men kan också ha att göra med normal glömska beroende på ålder. Minnet är ju en av de kognitiva funktioner som först kan svikta när man blir äldre. Själv gissar jag på båda. Om Esbjörn ovanpå detta lider av annan nedsättning vet vi inte.
Jag har en liten teori om hur jag tror det hänger ihop när det gäller hur det i stor avdrag utspelat sig och trappats upp till där parterna står idag. Gissar att det gick till ungefär så här i stora drag. Går inte in i alla detaljer.
Ebba behövde ny bostad och vill bo kvar i området där hon växt upp och känner sig trygg. Hon blev varse Esbjörns hus som hon naturligtvis vetat om sen länge men nu siktade in sig på som ett möjligt alternativ för att kunna bo kvar i området med närhet till ex-make och föräldrar.
Kontakt med Esbjörn togs via bekanta. Kanske någon grannfamilj som knallade över till Esbjörn och hörde sig för. Esbjörn nappade inte direkt men gick med på att träffa Ebba.
Åtskilliga möten mellan Ebba med barnen och Esbjörn under sommaren. Diskussioner hit och dit. Hur mycket påtryckningar från Ebbas sida vet vi inte då vi bara har Esbjörns ord kring detta att han upplevde henne som ”tjatig”. Kanske gav han efter? Kanske upplevde han det som en befrielse att slippa ansvaret för huset med fasta kostnader, stöket med allt skrot i förråd och bilar tunnor på tomten?
Värderingar togs, Anticimex besökte huset mm. Kontrakt skrevs med 1 vittne närvarande.
Sen kommer mina vidare spekulationer som jag inte har några fakta att stödja mig på utan gissar vilt.
Jag tror att Esbjörn en kort tid efter kontraktsskrivningen ringer ner till Matz och berättar att han sålt huset och ber brorsonen komma och hämta sina ”grejer” som ligger i huset. Matz som har sett fram emot att få överta fastigheten efter sin farbrors bortgång, då han förlitat sig på sitt, som vi nu vet, juridiskt ogiltiga avtal om 4/27 mot 100 % av hela fastigheten får en chock. Utbrister ” - Vad har du gjort! Huset skulle ju stanna i familjen!”. Nu - först nu- kommer Esbjörn ihåg att han och Matz gjort denna skriftliga överenskommelse för flera år sedan. Tror minnet spökat för honom här alltså. Kanske pga ålder och den stress det måste innebära att sälja sitt hus.
Några dar senare kastar sig Matz och sonen hans i bilen och bränner järnet från Öland till Uppsala för att besöka Esbjörn och hämta sina tillhörigheter. Han är fortfarande djupt skakad och i chocktillstånd. Väl där gissar jag att han och Esbjörn (som vill hålla sitt avtal till Matz) diskuterar fram och tillbaka hur de ska gå tillväga för att ”lösa situationen”. Hur de ska kunna få köpet att gå tillbaka. Matz ringer Ebba i upprört tillstånd och gormar om att köpet ska gå tillbaka annars blir det svartmålning i pressen....
(Kan tänkas att han ringde henne redan från hemmet på Öland).
Nu får Matz även kontakt med Maggan Majkgård som jag gissar att han inte haft så stor kontakt med innan. Maggan erbjuder sig att ”hjälpa till” för att försöka få köpet att bli ogiltigt och hon i sin tur involverar Monica och senare Binninge i ”projektet”. Vilka baktankar Maggan har i detta läge låter jag vara osagt då jga inte har en susning. Jag tror dock att Matz och Esbjörn nappade på erbjudandet samt att bägge var positiva till hennes, Monicas och Binninges inblandning till en början. Expressen gör reportage om Esbjörn som fått sina träd skövlade mm.
När det börjar gå upp för Matz vem Binninge är och att pengarna på riktigt börja ”rinna genom Esbjörns fingrar” och in i Binninges plånbok samt att han, som brorson, börjar tappa kontrollen blir han förbannad på riktigt. Han ser hur de som han trodde skulle hjälpa honom att säkra arvet verkar lägga beslag på det själva och det är nu han börjar med sin ”opinionsbildning” på nätet.
Maggan, Monica och Binninge tar över mer och mer. Esbjörn blir ett lydigt verktyg i händerna på dessa personer. Nu är det de som styr och ställer. Esbjörn förlorar sin myndighet via generalfullmakt och på den vägen är det...
Bara mina spekulationer efter vad jag har kunnat sluta mig till efter att ha observerat saker både här och där. Finns flera offer i denna historia samt många fula fiskar.
Mina spekulationer ser faktisk ut ganska mycket som dina. Jag tror oxå att Ebba kan ha pratat om att Esbjörn var så välkommen även när hon ägde, han skulle komma och dricka kaffe och prata med barnen. Men han kände sig nog inte så välkommen efter det var påskrivet på avtalet.
Angående Matz så tror jag du har rätt. Detta betyder ju inte att han är ond. Det var ju hans mor eller farföräldrar sommar hus, han kan ha tillbringat många somrar där. Jag tycker att det tyder på att han är en sjyst person att han gav bort sina andelar i huset. Vet du varför avtalet inte är gilltigt?
Citat:
Ursprungligen postat av
JoseyWales
Varning för sarkasm!
Javisst, och när du redan tagit en nubbe kan du väl dricka ett dussin till, jag bjuder ju. Till desserten bjuder jag dessutom på rökheroin.
Ja kanske Ebba även bjöd på rökheroin. Jag har ingen aning om hur lågt hon kan sjunka.