2021-02-27, 19:39
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Esbjörn har hävt avtalet. Avtalet upphör.

Frågan är nu om Esbjörn hade rättslig grund att häva avtalet utan rättsliga konsekvenser där han blir ekonomiskt ansvarig för den skada har orsakat.

Nu måste man bena ut om det var ett väsentligt avtalsbrott från Ebbas sida som berättigade hävningen, annars kostar det Esbjörn pengar i form av skadestånd till Ebba.

Nej avtalet är inte hävt och inte har det upphört heller.
Det är fortfarande giltigt och Ebba har stämt honom för att kunna få lagfarten.
Jodå, Esbjörn kan få betala skadestånd för avtalsbrott men avtalet är ändå giltigt.
Avtalet kan inte upphöra då fastigheten redan är såld, enda sättet är om tingsrätten häver avtalet.
Det går endast om Esbjörn är dement och p.g.a detta sålt fastigheten åt Helvetica för billigt, att Ebba visste om att han var dement och utnyttjade det för att köpa åt Helvetica för billigt.

Är Esbjörn dement?
Nej

Är priset för lågt?
Nej

Är då fallet att Ebba utnyttjat en dement för att köpa fastigheten åt Helvetica för billigt?
Nej

Är avtalet då hävt och har det upphört?
Nej

Är avtalet då giltigt, Ebba äger fastigheten och avtalet kan inte ens hävas av tingsrätten?
Ja
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Bisarr tråd detta har blivit. Team ESB vill nog att Ebba eldar upp kontraktet live på Facebook. Glöm insatsen, alla vaskar ju 500k... inget att bry sig om.

Det är inte bara handpenning. Det är besiktning, det är mäklarvärdering, det är slyröjarna, det är hantverkarna som skulle börja renovera på tillträdesdagen osv. Betydligt närmare en miljon, än en halv.
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
N.Armstark refererar till den dom som kommer på måndag den 1/3-2021, E*björn får veta vad hans trafikolycka är värd rent rättsligt.

Sedan på tisdagen den 2/3-2021 så ska han som du skriver pallra sig iväg för sin MUF och träffa Ebba Busch öga mot öga, kan ju inte kännas så där värst kul med tanke på vad han sagt i media på sistone.

Aha, ja det är riktigt, då missuppfattade jag.
2021-02-27, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Nej, det blir ingen dom nästa vecka.

Det är enbart en muntlig förberedelse.

En eventuell huvudförhandling kommer senare och det är först efter en sådan det kan komma en dom.

Givet situationen är det tyvärr troligt att det blir status quo efter tisdagens möte.

Möjligen kommer Esbjörn inte att dyka upp, och då kan det bli en tredskodom emot Esbjörn. Jag skulle faktiskt inte bli förvånad om det händer. Men i detta läget kan jag inte se hur det skulle vara till fördel för Esbjörn eller Binninge. Men de har ju mest hela tiden i detta agerar emot sig själva, så det skulle som sagt inte förvåna om de bekräftar att de inte är intresserade av någon förlikning genom att inte dyka upp.

N. Armstark menade att det kommer en dom i trafikmålet under nästa vecka. Det är ju mycket springande i domstolen nu för Esb.

Edit: Såg att Reimer kommit före.
2021-02-27, 19:40
Medlem
trngws avatar
Citat:
N.Armstark refererar till den dom som kommer på måndag den 1/3-2021, E*björn får veta vad hans trafikolycka är värd rent rättsligt.

Sedan på tisdagen den 2/3-2021 så ska han som du skriver pallra sig iväg för sin MUF och träffa Ebba Busch öga mot öga, kan ju inte kännas så där värst kul med tanke på vad han sagt i media på sistone.

Det där med domen som kommer på måndag borde vi nog tipsa Cantwell, Svensson och Oscarsson med flera om 😉
2021-02-27, 19:42
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det där med domen som kommer på måndag borde vi nog tipsa Cantwell, Svensson och Oscarsson med flera om 😉

De får väl göra som de alltid gör hämta dokument och sanningar härifrån, skrattade gott när jag såg skärmdumparna från Facebook i Olof Svenssons artikel, var hade jag sett dom förut?
2021-02-27, 19:44
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Mäklaren har inget med något att göra. Han hade ett skrivuppdrag som genomfördes enligt konstens alla regler. Om det är en kompis eller rymdödla som skrivit pappret är av noll intresse så länge det är korrekt utfört.
Det är nog DU som inte begriper saker här...

Jag skrev ombud att man gör affär via ombud

Som en offentlig person så går man via ombud eller sitt bolag, aldrig privat utan att det ska vara snårigt fram till pudelns kärna, då äger man juridiskt sett en fördel mot en privat säljare.

Felet som Ebba har gjort det är att i egen person gå in och dansa tango med gubben och nu får hon dansa. Den gubben står nämligen inte som tappad bakom en vagn.

Enbart handpenningen är en vinst i sig!
2021-02-27, 19:44
Medlem
trngws avatar
Citat:
De får väl göra som de alltid gör hämta dokument och sanningar härifrån, skrattade gott när jag såg skärmdumparna från Facebook i Olof Svenssons artikel, var hade jag sett dom förut?

Ja, de ligger steget efter hela tiden, sölkorvarna 😊
2021-02-27, 19:45
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Det är skitsamma om Ebba har rätt. Hon skulle ha visat sig storsint och låtit köpet gå tillbaka. Vi, humanister, begriper att det är det mest hedervärda att göra i en sån situation.

Då är det tur att vi har lagar som styr och inte humanisters känslor. Berätta var är det hedervärda i det Esbjörn med hukande släktning gör när du ändå är i farten. Kalla dig satanist eller humanist, du kan inte bortse från att myntet har två sidor hur mycket du än vill att det ska vara en-dimensionellt.
2021-02-27, 19:46
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Hur kommer det sig?

Edit: Frågan är ställd till det fetade i ditt inlägg.
Han är uppenbarligen fullt tillräknelig och vet vad han vill. Varför skulle jag inte låta honom styra och ställa över sin egen framtid? Tycker du att han ska spärras in eller? Omyndigförklaras? Jag skönjer ett hat mot den här gamla mannen i tråden som är chockerande.
Senast redigerad av ReedMe 2021-02-27 kl. 19:53.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Det är inte bara handpenning. Det är besiktning, det är mäklarvärdering, det är slyröjarna, det är hantverkarna som skulle börja renovera på tillträdesdagen osv. Betydligt närmare en miljon, än en halv.
Nej det är såklart betydligt närmare en halv miljon inklusive handpenningen; du tror väl inte stt hantverkarna får jättebra betalt för noll jobb? Besiktning och mäklarvärdering kostar en del men inga jättesummor. Slyröjning kan inte kosta så mycket.
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Det här ärendet handlar inte om juridik. Det handlar om att köra över en gammal man.
Så du tänker att i tingsrätten på tisdag kommer man att diskutera känslor och inte juridik? Det är bra att ärendet går till tingsrätten som kan reda ut det juridiska. Om det är så att Esbjörn är dement och Ebba lurat till sig fastigheten till ett kraftigt underpris så kommer tingsrätten att ogiltigförklara avtalet. Det känns väl rättvist, eller hur?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in