2021-02-27, 20:04
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Intressant ska det bli. Jag hejar inte på någon, men tror att Ebba har juridiken på sin sida. Men om Esbjörns ombud Binninge är riktigt skicklig så kanske det går Esbjörns väg

Det vore intressant om du kunde utveckla hur du tror att det skulle kunna göra det, för jag ser verkligen ingen sådan möjlighet i nuläget.
2021-02-27, 20:04
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag skulle byta ombud om jag var Esbjörn. Binninge är en svaghet.

Håller med 100%.
2021-02-27, 20:08
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Tyckte jag läste att hon erbjöd halvmillen under taxeringsvärdet?

Nej. Taxeringsvärdet har inget med detta att göra.

Vad jag förstått så finns det en större värdering på 4,5 miljoner. Ebba betalade 3,9 miljoner vad jag förstått. Men då slipper Esbjörn lägga ut med ett mäklararvode samt bortforsling av en mängd skrot och eventuella saneringskostnader så köpeskillingen är rimlig vad jag kan se det som.
2021-02-27, 20:10
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
Varför det? Allt var ju OK till dagen till köpebrevet skulle skrivas och slutbetalning ske.
Ebba och E-björn pratades vid på telefon dagen innan.
Vad skulle mäklaren gjort, tvingat Esbjörn komma under vapenhot?

Tänk om någon kunde göra en tidsmässig uppställning över allt som hänt och när det hänt. Tråden är väldigt omfattande och full av uppgifter som blir rätt svåröverskådliga.

På samma sätt skulle det vara rätt bra om någon kunde göra en länksamling till alla dokument som vistas i tråden.
2021-02-27, 20:13
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Jag skulle byta ombud om jag var Esbjörn. Binninge är en svaghet.

Ja minst sagt. Han är förmodligen den enda vinnaren på hela den här affären. Han kommer säkerligen att ta ut ett arvode. Ska bli intressant och se om det blir officiellt, hur mycket som han kommer att fakturera Esbjörn med. Han är inte advokat och är det någon som vet om han överhuvudtaget har erfarenhet av denna typ av processer, eller ens varit verksam någon gång vid en domstolsförhandling (förutom då han själv varit åtalad)?
2021-02-27, 20:13
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Nej. Taxeringsvärdet har inget med detta att göra.

Vad jag förstått så finns det en större värdering på 4,5 miljoner. Ebba betalade 3,9 miljoner vad jag förstått. Men då slipper Esbjörn lägga ut med ett mäklararvode samt bortforsling av en mängd skrot och eventuella saneringskostnader så köpeskillingen är rimlig vad jag kan se det som.
Sjötomt utanför Uppsala måste väl vara värt en del. Jag är inte mäklare och kan inte uttala mig om värdet.
2021-02-27, 20:16
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Fundering.
Binninge "kunde inte deltaga" i tidigare mötet, bara vara med via tfn, med resultat att Esb vände i dörren.
Frågan blir om Binninge inte heller kan delta i tisdagens möte den 2/3, och vill försöka köra tfn igen.
Jag tror att Binninges problem kan stavas delgivningsmän, om vi ser till antal konkurser, hans skatteskulder och att han inte pröjsat in någon större summa sen domen 2005 till brottsofferfonden.
Garanterat lär trottoaren utanför TR vara belamrad med "journalister"....

Ja det är ju en intressant tanke. Alla vet och förväntar sig att han kommer vara där, och såväl parter som ombud är kallade, jag har svårt att se att domstolen skulle acceptera att en påstått dement svarande skulle tillåtas närvara själv utan ombudet på plats. Inte heller har vi sett någon sådan begäran lämnas in till domstolen. Och dessutom kan Esbjörn tänkas hitta på i stort sett vad som helst, inte minst avvika, om han inte har sitt ombud med sig. Men det skulle väl som sagt Binninge inte ha något emot. Det ligger inte hans klients intresse, men kanske hans eget.

Men ja det är uppenbart att han inte ville ha MUFen, något sådant skulle ju kunna vara orsaken.

Det hade ju varit för komiskt om media är där åsså kommer en delgivningsman och delger honom inför ögonen på all media.
2021-02-27, 20:18
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej det är såklart betydligt närmare en halv miljon inklusive handpenningen; du tror väl inte stt hantverkarna får jättebra betalt för noll jobb? Besiktning och mäklarvärdering kostar en del men inga jättesummor. Slyröjning kan inte kosta så mycket.

Beror väl på om de fått tacka nej till uppdrag?

Sedannhar vi advokatkostnader och experternas utlåtande.
2021-02-27, 20:20
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Sjötomt utanför Uppsala måste väl vara värt en del. Jag är inte mäklare och kan inte uttala mig om värdet.

Det finns ju värderingar gjorda, hur skulle det vara om du väljer att lita på dom?
2021-02-27, 20:21
Medlem
DeValeras avatar
Citat:

Visst förhöjer en sjötomt värdet på en fastighet. Ingen tvekan om det. Men vad jag har sett på de bilder av tomten som länkats här i tråden så är den ingen drömsjötomt direkt. Det växer snårskog ända till vattenbrynet, alltså väldigt långt från en strand som går att bada ifrån, det fanns en liten brygga där, men den har jag för mig (är inte 100% säker) att andra fastigheter hade servitut till, dvs andra fastighetsägare har rätt att använda den.

Jag är aktiv i en annan tråd, om tv programmet Lyxfällan. Det handlade om en familj i Bålsta som hade villa där. Jag kollade på kul hur mycket villorna ligger i Bålsta som är ett förhållandevis attraktivt område söder om Uppsala med pendeltåg och motorväg till Stockholm, fina vanliga villor hittar du där från 3,5-5 miljoner kronor. Esbjörns fastighet ser ut att vara i ett enormt renoveringsbehov och knappt beboligt i nuvarande skick.
2021-02-27, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej det är såklart betydligt närmare en halv miljon inklusive handpenningen; du tror väl inte stt hantverkarna får jättebra betalt för noll jobb? Besiktning och mäklarvärdering kostar en del men inga jättesummor. Slyröjning kan inte kosta så mycket.

Beror ju lite på hur jobbavtalet med snickarna ser ut.
Ofta så brukar det ju vara så att man får betala X% av den totala kostnaden om man avbokar ett jobb sent.
Företaget har ju behövt boka in och låsa upp X antal gubbar för det jobbet. Och då det är en ganska stor renovering så lär det röra sig om rätt stora kostnader.
2021-02-27, 20:22
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Syftet var alltså att försöka skada Ebba än mer-genom att klippa bort detaljerna, sen hände något och 2 dar efter intervjun släpper plötsligt TV4 på det bortredigerade materialet som ändrar hela förloppet nu.

Jag har hört ett rykte att Casten Almqvist fått en "liten påpekan" från personer inom SÄK.
Det har att göra med att intervjun i torsdags "hördes" även av en annan person som plockade upp TV4:as Sennheiser mikrofon som sände ut ljudet trådlöst, denna inom SÄK råkade vara i Marielund på annat uppdrag och hörde allt i tjänstebilen.

Go figure...
Sensationella uppgifter! Hoppas innerligt att det kommer ut mer om detta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in