2021-02-26, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Nej företaget var godkänt för F-skatt sedel. Jag betalar ju skatt så.

Har du fått några lönespecifikationer? De kan ändå ha struntat i att betala in skatt till dig.
Citera
2021-02-26, 20:18
Medlem
Citat:
Nej det vet jag väl men jag kontaktade ju advokaten för att fråga om råd osv och alternativa arbetsgivarintyg, eftersom arbetsgivaren är extremt svår att ha med att göra.

Jag ska kontakta en gubbe på IF-metall på måndag, han svarade inte på hela dagen idag. Han besökte vårt företag för några månader sen när jag var frånvarande.

När en arbetsgivare har svårt att göra med då döljer de saker och ting.
Citera
2021-02-26, 20:23
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Har du fått några lönespecifikationer? De kan ändå ha struntat i att betala in skatt till dig.
Självklart, men inte ca 2 månader innan konkursen då fick vi kolla på datorn om det kom in nåt, ibland blev det försenat osv och det är förståeligt.
Citera
2021-02-26, 20:27
Medlem
Citat:
Självklart, men inte ca 2 månader innan konkursen då fick vi kolla på datorn om det kom in nåt, ibland blev det försenat osv och det är förståeligt.

Gör nu som jag har skrivit .
Skriv brev till arbetsgivaren mm.
Citera
2021-02-26, 20:28
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
När en arbetsgivare har svårt att göra med då döljer de saker och ting.
Hon fattar bara inte, det är det det handlar om så hon väljer att fly/gömma sig istället. Hon vet inte ens vad ett arbetsgivarintyg är för nåt och hennes attention span är zero. Hon kanske förstår vad de heter på sitt språk men om hon såg ett svenskt arbetsgivarintyg så hade hon inte förstått ett ord på pappret, kanske bara ordet namnteckning. Sen handlar det lite om att hon är oense med sin son och den vreden kan spridas till andra anställda. Hon är lite psykisk sjuk tror jag, brist på empati/andras välgång och bryr sig bara om sig själv. Hon var alltid extremt stressad.
Citera
2021-02-26, 20:30
Medlem
Citat:
Hon fattar bara inte, det är det det handlar om så hon väljer att fly/gömma sig istället. Hon vet inte ens vad ett arbetsgivarintyg är för nåt och hennes attention span är zero. Hon kanske förstår vad de heter på sitt språk men om hon såg ett svenskt arbetsgivarintyg så hade hon inte förstått ett ord på pappret, kanske bara ordet namnteckning. Sen handlar det lite om att hon är oense med sin son och den vreden kan spridas till andra anställda. Hon är lite psykisk sjuk tror jag, brist på empati/andras välgång och bryr sig bara om sig själv. Hon var alltid extremt stressad.

Har ingen betydelse vad hon är eller inte
Citera
2021-02-26, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Har du fyllt i kassakorten och allt sånt??

Felet var att jag inte hade ansökt om ersättning från A-kassan

Jag trodde bara att man sökte jobb, skickade in aktivitetsrapporten hos arbetsförmedlingen, och sedan fick pengar
Citera
2021-02-26, 21:21
Medlem
Falstaff Fakirs avatar
Citat:
Arbeta aldrig mer för en arbetsgivare som inte har Kollektivavtal.
Det här har ingenting över huvud taget med kollektivavtal att göra.
Citera
2021-02-26, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falstaff Fakir
Det här har ingenting över huvud taget med kollektivavtal att göra.

Då arbetsgivaren inte har Kollektivavtal tror den atr den kan göra hur som helst.
Citera
2021-02-26, 21:38
Medlem
Falstaff Fakirs avatar
Citat:
Då arbetsgivaren inte har Kollektivavtal tror den atr den kan göra hur som helst.
Trams. Samma arbetslagsregler gäller för dig som arbetsgivare oavsett kollektivavtal eller ej.
Citera
2021-02-26, 22:06
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Jag blev bara medlem i IF-metalls A-kassa och valde att inte gå med i deras fackförbund.

Det kanske var ett oklokt val, så här när man ser det i efterhand. Hade du varit med i facket så kanske de hade kunnat hjälpa dig. Nu får du försöka att reda ut detta själv på något vis.

Det måste väl gå att prata med arbetsgivaren? Du har ju ändå jobbat där, så någon form av kommunikation måste ni ha haft? Skriv ut ett arbetsgivarintyg själv, fyll i alla uppgifter utom hennes namn och åk till henne med det så att hon kan skriva på? Det borde vara genomförbart, och även om det inte är ditt jobb att fylla i intyget så får du bra timlön för besväret om alternativet är att stå utan a-kassa.

Eller skaffa ett jobb...
Citera
2021-02-26, 23:05
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det kanske var ett oklokt val, så här när man ser det i efterhand. Hade du varit med i facket så kanske de hade kunnat hjälpa dig. Nu får du försöka att reda ut detta själv på något vis.

Det måste väl gå att prata med arbetsgivaren? Du har ju ändå jobbat där, så någon form av kommunikation måste ni ha haft? Skriv ut ett arbetsgivarintyg själv, fyll i alla uppgifter utom hennes namn och åk till henne med det så att hon kan skriva på? Det borde vara genomförbart, och även om det inte är ditt jobb att fylla i intyget så får du bra timlön för besväret om alternativet är att stå utan a-kassa.

Eller skaffa ett jobb...
Jag ska försöka få henne att skriva på men det kommer nog bli ganska främmande för henne, det är svårt att säga nu på förhand om hon vill skriva på eller inte, sen bor hon mitt ute i ingenstans där det går bussar vart 3e timme, har ej körkort så det är isåfall om jag kan be nån att skjutsa mig.

Jag tror det bästa är att ringa först och försöka förklara för henne för annars slösar man bara restid om hon inte vill, men det är väldigt svårt att beskriva själva ärendet för henne speciellt över telefon, behöver nästan en tolk. Jag är timanställd på ett nytt jobb för tillfället men den lönen räcker tyvärr inte för att överleva. Hela situationen är bedrövlig. En arbetsgivare man knappt kan kommunicera med och som troligtvis inte vill ha med en att göra, ett riktigt mardrömsscenario. Jag får se vad hon säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in