2020-09-15, 07:33
Medlem
Asmodeusvults avatar
Vad händer med min a-kassa om jag säger upp mig?
Du riskerar att bli avstängd från ersättning i 45 dagar om du säger upp dig från din anställning utan giltig anledning.

Det krävs starka skäl för att få säga upp sig utan att bli avstängd. Det kan till exempel vara att du inte fått ut din lön av arbetsgivaren eller att arbetet varit olämpligt av hälsoskäl. Du måste kunna styrka dina skäl.

Det är viktigt att du kontaktar oss om du funderar på att säga upp dig.”

https://www.ifmetall.se/akassan/kontakt/vanliga-fragor/
Citera
2020-09-15, 07:35
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Systemet är uppbyggt så att människor inte ska kunna säga upp sig själva och sedan lugnt kassera in en massa pengar, så 45 dagar karens (45 arbetsdagar) inträder. Detsamma händer om man får sparken på grund av inkompetens, stöld eller annat, får du däremot sparken på grund av arbetsbrist får du bara fem dagars karens.
Citera
2020-09-15, 07:35
Medlem
Även om det är din rätt att starta en sådan frågeställnig på FB, känns det inte mer rimligt att vända sig direkt till din kassa?
Citera
2020-09-15, 07:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RobinJacobsson
Hej, jag är 32 år och har aldrig gått på A-kassa tidigare.

Jag undrar hur det fungerar med A-kassa via IF Metall när man säger upp sig själv.
Som nämnt ovan så har du A-kasse-karens vid egen uppsägning.

Därför ska man själva alltid se till att ha ett "dra-åt-helvete-konto" på, banken där du har kontanter motsvarande 3-6 månaders lön, gärna en årslön. Det ger dig frihet från att behöva stanna kvar på ett jobb där omständigheterna blivit dåliga och du ser att det inte kommer bli bättre under överskådlig tid, detsamma där facket och fackliga företrädare är för svaga för att orka agera.
Citera
2020-09-15, 08:04
Medlem
Okej. Jag är ruskigt trött på mitt jobb. Sökte en ny tjänst inom samma företag (fordonsindustri). Det innebar att gå från produktion till en kontorsrelaterad tjänst, utan att skriva på några papper, vilket innebär att jag fortfarande är skriven på "produktionssidan" i avtalet.

Så jag vill säga upp mig, eller ännu hellre bli uppsagd så jag slipper karenstiden. Men 45 dagar kan jag ju lätt leva med för att slippa det här eländet. Plugga hemma under tiden.

Vad har man för ersättning i förhållande till sin ursprungliga lön på A-kassa?
Jag trodde först att man inte fick ut någon A-kassa alls vid självuppsägning.
Citera
2020-09-15, 09:01
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinJacobsson
Okej. Jag är ruskigt trött på mitt jobb. Sökte en ny tjänst inom samma företag (fordonsindustri). Det innebar att gå från produktion till en kontorsrelaterad tjänst, utan att skriva på några papper, vilket innebär att jag fortfarande är skriven på "produktionssidan" i avtalet.

Så jag vill säga upp mig, eller ännu hellre bli uppsagd så jag slipper karenstiden. Men 45 dagar kan jag ju lätt leva med för att slippa det här eländet. Plugga hemma under tiden.

Vad har man för ersättning i förhållande till sin ursprungliga lön på A-kassa?
Jag trodde först att man inte fick ut någon A-kassa alls vid självuppsägning.
1. Det är inte 45 dagar utan 45 arbetsdagar = 9 veckor ~ 2 månader
2. Vilken ersättning du får beror på vad du tjänar och om du har någon extra inkomstförsäkring. Dessutom är det speciella tider p.g.a Corona. Jag skulle gissa att du får 1200kr/dag de första 200 dagarna och sedan 1000kr/dag därefter (5 dagar/vecka reglerna kan ändras om Corona försvinner) så typ 22.000-26.000 före skatt (men det beror som sagt på din nuvarande inkomst)
https://www.regeringen.se/artiklar/2020/05/fragor-och-svar-a-kassehojningen-fran-dag-101/
Citera
2020-09-15, 10:17
Medlem
Araztras avatar
45 dagars karens innebär att du får vänta ca 1,5 månader på din första utbetalning. Kan tom bli lite längre om din A-kassa har långa handläggningstider och det krävs komplettering. Förhoppningsvis har du en buffert att leva på under tiden.
Citera
2020-09-15, 10:27
Medlem
Skillnaden är väl att om man säger upp sig själv får man vänta 45 arbetsdagar innan man får pengar, och 5 om man blir uppsagd. Men i båda fall får man ersättning i 300 arbetsdagar. Det blir en fördröjning bara. Men jag kan ha fattat fel.
Citera
2020-09-15, 11:31
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Skillnaden är väl att om man säger upp sig själv får man vänta 45 arbetsdagar innan man får pengar, och 5 om man blir uppsagd. Men i båda fall får man ersättning i 300 arbetsdagar. Det blir en fördröjning bara. Men jag kan ha fattat fel.
Ja antalet dagar du får utbetalt är detsamma oavsett om du säger upp dig själv eller blir uppsagd.

I normala fall om du säger upp dig själv får du ingen ersättning på 45+5 arbetsdagar om du blir uppsagd gäller 5 arbetsdagars karens (kan dock skilja från olika a-kassor)

Nu i corona tider har man tagit bort 5 dagars karensen så blir du uppsagd får du ersättning från första dagen du anmäler dig arbetslös.
Citera
2020-09-16, 08:34
Medlem
Vad krävs för att erhålla ekonomiskt arbetslöshetsstöd i praktiken?
Måste man avsätta en viss tid för att aktivt söka arbete, finns det några krav på att man måste acceptera arbetserbjudanden osv?
Citera
2020-09-16, 11:35
Avslutad
Har jag förstått rätt att om man blir arbetslös efter studier kollar a kassan på det arbetet man gjorde innan man började studera och det sommarjobb och extraknäck man har haft under studierna?

Vet att jag har jobbat över 6 månader heltid innan jag började studera och genomfört sommarjobb samt extrajobb under våren.

Viktiga är att jag tillslut blir berättigad men också viktigt att se till så att man 6-8 månader innan man slutar studera har något om det så bara gäller deltid.
Citera
2020-09-16, 11:37
Avslutad
Vilken a kassa skall man ha om man studerar? Har själv unionen sedan 2017
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här