2012-12-20, 01:34
Bannlyst
Deklarerade fel a-kassa

Hej

Har nu märkt att jag redovisat ungefär 5 dagar fel i min kassakort men pengarna är redan utbetalda. Vad ska jag göra? Jag har självklart inte gjort detta med avsikt, ska jag ta kontakt med min a-kassa och berätta det för dem? Jag betalar självklart tillbaka pengarna men det var absolut inte med avsikt att skriva fel, det blir så när man jobbar vikarie att man slarvar med tidrapporterna. Vet någon vad som kan hända? Det är inte många dagar och de är inte efter varandra dvs de är utspridda. Är inte sugen på polisanmälan eller dylikt, samt hade jag ingen uppsåt till fusk. Jag är medveten om Bidragsbrottslagen men ibland blir det fel, det är den mänskliga faktorn.

mvh
Senast redigerad av Droid. 2012-12-20 kl. 01:37.
Citera
2012-12-20, 01:37
Medlem
Du ringer a-kassan och förklarar så drar dom av det på nästa utbetalning eller så får du en faktura. Inga problem.
Citera
2012-12-20, 01:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen
Du ringer a-kassan och förklarar så drar dom av det på nästa utbetalning eller så får du en faktura. Inga problem.

Säker? Ingen polisanmälan eller nåt? Det är bara 5 dagar och om jag kunde ändra det på kassakortet så skulle jag göra det men 10 veckor har redan gått. Om jag hade fuskat med 1-2 månader så hade jag förstått allvarlighetsgraden men vet inte hur de ser på "5 dagar"

Ingen med koll som kan lugna ner mig en aning?
Senast redigerad av Droid. 2012-12-20 kl. 01:49.
Citera
2012-12-20, 02:20
Bannlyst
bump
Senast redigerad av Droid. 2012-12-20 kl. 02:41.
Citera
2012-12-20, 03:12
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonguy
Många frågor att ta igen nu för den/dem som svarar i tråden (om det är någon?)

Dom har nog lite ledigt, men förhoppningsvis kommer dessa åter.
Citera
2012-12-20, 03:24
Medlem
Att justera kassakort i efterhand är inget konstigt. Jag har gjort det ett antal gånger när en anställning flyttats bak några dagar till exempel. Ringer bara och förklarar och sedan skickar dom en faktura.

Är du jätte rädd så berätta vilken a-kassa det är så ringer jag dom imorgon och frågar åt dig.
Citera
2012-12-20, 08:41
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Det händer inget straffbart som leder till fängelse eller böter. Du får ett brev på posten där man förklarar att timredovisningen inte stämmer överens med arbetsgivareintyget. A-kassan vill ha en enkel redogörelse om anledningen och dessa pengar dras på din nästkommande utbetalning. Man kan även får delbetala in denna summa om man nu vill.
Citera
2012-12-20, 11:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Det händer inget straffbart som leder till fängelse eller böter. Du får ett brev på posten där man förklarar att timredovisningen inte stämmer överens med arbetsgivareintyget. A-kassan vill ha en enkel redogörelse om anledningen och dessa pengar dras på din nästkommande utbetalning. Man kan även får delbetala in denna summa om man nu vill.

Jag har läst många skräckhistorier om hur folk har blivit polisanmälda efter ha deklarerat fel i kassakorten och fått sina liv förstörda det är därför jag är orolig, jag vill göra rätt men är rädd att få stora konsekvenser.
Citera
2012-12-20, 11:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen
Att justera kassakort i efterhand är inget konstigt. Jag har gjort det ett antal gånger när en anställning flyttats bak några dagar till exempel. Ringer bara och förklarar och sedan skickar dom en faktura.

Är du jätte rädd så berätta vilken a-kassa det är så ringer jag dom imorgon och frågar åt dig.

Tack så mycket för ditt svar, hur ska jag förklara för dem? Ska jag bara säga att det blev fel och jag missade dessa dagar när jag deklarerade?
Citera
2012-12-20, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Droid.
Tack så mycket för ditt svar, hur ska jag förklara för dem? Ska jag bara säga att det blev fel och jag missade dessa dagar när jag deklarerade?

Ja precis. Förklara vilka dagar du ska återbetala så skickar dom en faktura.
Citera
2012-12-20, 12:31
Bannlyst
Tack ska vänta på arbetsgivarintyget från min arbetsgivare för att se hur många timmar som saknas, jag vet att det är ungefär 5 dagar (kan vara mindre inte mer dock) och meddela de sen. Jag rättade precis mina kassakort (de som inte är äldre än 10 veckor det gällde bara ett par timmar) och ringde dem, de sa att det är OK och att man får typ någon inbetalningskort (tror personen i telefonen menade faktura) efter ett par månader.
Senast redigerad av Droid. 2012-12-20 kl. 12:40.
Citera
2012-12-20, 13:10
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Droid.
Jag har läst många skräckhistorier om hur folk har blivit polisanmälda efter ha deklarerat fel i kassakorten och fått sina liv förstörda det är därför jag är orolig, jag vill göra rätt men är rädd att få stora konsekvenser.

Mja, detta händer väl om man medveten fuskar med a-kassan. I ditt fall så handlar det om den mänskliga faktorn som har orsakat ett missförstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in