2021-02-24, 23:18
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannu86
Hur ser det ut med skatt på A-kassa? Säg att man får 600kr per dag. Per månad blir ju detta mellan 12000kr-13800kr. Skattar man det vanliga 33% som om man skulle ha jobbat vanligt eller skattar man mindre? Jag menar om man skattar som vanligt 33% så blir det ju inte mycket kvar av 12000kr?
Du betalar den vanliga kommunala inkomstskatten som gäller i din hemkommun.
https://www.a-kassa.se/vanliga-fr%C3%A5gor/betalar-man-skatt-p%C3%A5-a-kassa

Gällande din förhoppning om lägre skattesats för arbetslöshetsersättning, kan jag utöver ovanstående även säga att skatten på arbetslöshetsersättning i realiteten blir högre än inkomster från förvärvsarbete, eftersom arbetslöshetsersättningen inte omfattas av jobbskatteavdraget.
Citera
2021-02-25, 00:08
Medlem
Lite nyfiken på det här med kravet på att vara aktiv. Blev arbetslös den 9/2 i år. Har sedan dess sökt kanske 2 jobb/vardag, ordnat fram en utbildningsplats till hösten (nästintill garanterat), sökt en arbetsmarknadsutbildning, gjort tester för 2 arbeten (mellan 30-60 minuter per arbete). Klarar man sig på det, eller kommer det kallas att man varit för inaktiv??

Tilläggas bör väl kanske, att AF inte ens ännu hunnit ordna fram ett planeringsmöte för mig, då de "har fullt upp".
Citera
2021-02-25, 08:26
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Lite nyfiken på det här med kravet på att vara aktiv. Blev arbetslös den 9/2 i år. Har sedan dess sökt kanske 2 jobb/vardag, ordnat fram en utbildningsplats till hösten (nästintill garanterat), sökt en arbetsmarknadsutbildning, gjort tester för 2 arbeten (mellan 30-60 minuter per arbete). Klarar man sig på det, eller kommer det kallas att man varit för inaktiv??

Tilläggas bör väl kanske, att AF inte ens ännu hunnit ordna fram ett planeringsmöte för mig, då de "har fullt upp".
Du är mer än aktiv när det kommer till AF krav... Inga problem!
Alla på AF är livrädda för Corona och har stängt alla kontor och handläggarna "jobbar" hemifrån så något fysiskt planeringsmöte är jag tveksam att du kallas till de närmaste sex månaderna.
Citera
2021-02-25, 10:59
Medlem
Vanstertrollets avatar
Sök bara jobb som det är helt orealistiskt att du skulle få och rapportera att du sökt dessa.
Citera
2021-02-25, 12:40
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjärtat64
Jag skattar 32% på min a-kassa

Det låter väldigt mycket! OK, man har väl knappast jobbskatteavdrag när man går på A-kassa, men grundavdraget bör väl gälla.

Tänk på att en låginkomsttagare (20-22 tusen brutto betalar ca 20% i skatt på arbetsinkomster.
Citera
2021-02-25, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Det låter väldigt mycket! OK, man har väl knappast jobbskatteavdrag när man går på A-kassa, men grundavdraget bör väl gälla.

Tänk på att en låginkomsttagare (20-22 tusen brutto betalar ca 20% i skatt på arbetsinkomster.

Jag tycker att det är mycket skatt dom drar på a-kassan
Citera
2021-02-25, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Du är mer än aktiv när det kommer till AF krav... Inga problem!
Alla på AF är livrädda för Corona och har stängt alla kontor och handläggarna "jobbar" hemifrån så något fysiskt planeringsmöte är jag tveksam att du kallas till de närmaste sex månaderna.

Något fysiskt är jag inte så glad i. Drog till en släktings kåk så fort jag fick chansen, och trivs alldeles utmärkt här. Tre Km till närmaste granne, och en halvgig-lina, så både Coronasafe och goda möjligheter till att söka jobb. Men AF har funderat i snart en månad om vi ens ska ha något första möte via distans.
Citera
2021-02-25, 14:52
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Något fysiskt är jag inte så glad i. Drog till en släktings kåk så fort jag fick chansen, och trivs alldeles utmärkt här. Tre Km till närmaste granne, och en halvgig-lina, så både Coronasafe och goda möjligheter till att söka jobb. Men AF har funderat i snart en månad om vi ens ska ha något första möte via distans.
Välkommen till dagens AF alla har slutat efter den senaste omorganisationen och börjat inom stöd & matchning istället. Det är inte din uppgift att få till något möte så fyll i dina a-kassekort digitalt och skicka in dom i tid så får du dina pengar... Tids nog får du välja en STOM aktör och ha digitala möten veckovis...
Citera
2021-02-25, 23:57
Medlem
Fick ingen utbetalning idag. Trots att jag har sökt fler jobb än jag ska.

WTF?

Sökte över 13 jobb i Januari, och skulle söka cirka 8 enligt min handläggare.
Citera
2021-02-26, 08:24
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonTrump

WTF?

Du kanske inte skickade in din aktivitetsrapport i tid?
Citera
2021-02-26, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonTrump

WTF?

Har du fyllt i kassakorten och allt sånt??
Citera
2021-02-26, 12:54
Medlem
Kan försäkringskassan neka mig aktivitetsstöd trots att jag uppfyller alla krav? Jag är med i ett program hos arbetsförmedlingen. Jag ska söka för första gången nästa månad och är bara orolig att det ska krångla.

Kan dem neka pga sparade pengar eller på andra godtyckliga grunder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in