2021-02-26, 19:02
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Som jag brukar säga det krävs mycket mer fantasi för att avfärda honom som tänkbar GM än det gör för att se honom som en tänkbar GM.Så speciellt fantasifulla behöver vi ju inte vara

Behöver man fantasi för att avfärda SE trots att det enda som pekar på SE är en rock och något väskliknande på David Bagares gata? Behövs ingen fantasi för att misstänka SE? Trots att det inte finns ett enda tecken på att SE innehade en revolver? Behövs ingen fantasi mär TP i stort sett matat er med "det kan vara SE men det finns ingenting som säger nånting om hur detta mord skulle gått till".
Citera
2021-02-26, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Behöver man fantasi för att avfärda SE trots att det enda som pekar på SE är en rock och något väskliknande på David Bagares gata? Behövs ingen fantasi för att misstänka SE? Trots att det inte finns ett enda tecken på att SE innehade en revolver? Behövs ingen fantasi mär TP i stort sett matat er med "det kan vara SE men det finns ingenting som säger nånting om hur detta mord skulle gått till".

Om du läser in dig på fallet så finns det säkert över 50 indicier som är fortsatt oförklarade.

De flesta av oss kände till Skandiamannen långt innan TP's bok, så jag tror det är få här inne som "matats" med någonting.

Tack för din åsikt. Next.
Senast redigerad av niqq 2021-02-26 kl. 19:10.
Citera
2021-02-26, 19:14
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niqq
Det går inte att föra någon givande diskussion i den här tråden om du inte har märkt det. Så fort någon lägger fram något nytt förslag på vad som kan ha hänt så ska det häcklas, förnedras, trollas. Man avkrävs bevis och förväntas försvara TP och Krister Peterson, och stå till svars för allt den forna PU har producerat och inte producerat. Det är inte mer än rätt att även övriga trådar får mothugg så problemet uppmärksammas.

Det är detta som är diskussion. Vi är i ett diskussionsforum.

Skillnaden mellan denna och andra trådar är att vi i denna tråd har ett antal personer som till 99% tror det var SE. Så bensäkra skribenter har inga andra trådar. Trots att SE-spåret inte innehåller fler tydliga indicier. Man får tänka på att indicier har olika tyngd. Ett bevis är ett bevis liksom, ett indicium kan ha betydligt mer varierat värde.

Så när man som TP stolpar upp alla tunga indicier och bevis runt mordplatsen, och sen skapar en lösning där SE sicksackar mellan dessa tunga indicier och bevis, så gör man något ohederligt. Man skapar en helt påhittad fantasi inom ramarna. Man har gjort det förr och man gör det igen. TP använder sig av det faktum att det är bokstavligt talat omöjligt att visa att någonting INTE har hänt.

Det är fler som gjort på detta sätt. Men TP och Filter har en mer korkad och ovärdig självsäkerhet. De pekar ju offentligt ut en man man har noll bevis mot, noll påtagbara indicier förutom en rock och något väskliknande på David Bagares gata.
Citera
2021-02-26, 19:24
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Om du läser in dig på fallet så finns det säkert över 50 indicier som är fortsatt oförklarade.

De flesta av oss kände till Skandiamannen långt innan TP's bok, så jag tror det är få här inne som "matats" med någonting.

Jaså. Talar du för "de flesta nu"?

Indicier av typen "det är inte omöjligt". Indicier som att två personer säger 30 år efter mordet att SE var på Skandia på måndagen. Båda boende i Norrland dessutom. Man kan ju undra om dessa är släkt eller vänner. Finns inget som helst stöd för denna teori i materialet, bara TPs ord.
Sen att detta eventuella Skandiabesök på måndagen inte säger ett piss om SEs skuld är ju också intressant.

Indicierna har er gemensamt att dom är vad jag kallar fantasi-indicier. "Eftersom det finns möjlighet för SE att göra A. Så tror vi att han gjorde BCDE också, pga av att han tänkte FGH och behövde göra detta på grund av IJK, då är det inte omöjligt att det blir LMNOP.

LMNOP blir då fjärde gissningsnivån för indicium A. Rätt låg sannolikhet att det är sant, alltså.
Citera
2021-02-26, 19:25
Medlem
Citat:
Det är detta som är diskussion. Vi är i ett diskussionsforum.

Skillnaden mellan denna och andra trådar är att vi i denna tråd har ett antal personer som till 99% tror det var SE. Så bensäkra skribenter har inga andra trådar. Trots att SE-spåret inte innehåller fler tydliga indicier. Man får tänka på att indicier har olika tyngd. Ett bevis är ett bevis liksom, ett indicium kan ha betydligt mer varierat värde.

Så när man som TP stolpar upp alla tunga indicier och bevis runt mordplatsen, och sen skapar en lösning där SE sicksackar mellan dessa tunga indicier och bevis, så gör man något ohederligt. Man skapar en helt påhittad fantasi inom ramarna. Man har gjort det förr och man gör det igen. TP använder sig av det faktum att det är bokstavligt talat omöjligt att visa att någonting INTE har hänt.

Det är fler som gjort på detta sätt. Men TP och Filter har en mer korkad och ovärdig självsäkerhet. De pekar ju offentligt ut en man man har noll bevis mot, noll påtagbara indicier förutom en rock och något väskliknande på David Bagares gata.

Nu är du där igen.. "TP stolpar upp", "Filter är korkade", "pekar ut utan bevis"...

Jamen säg det till TP och Filter då?

Vi är liksom less att höra på det eviga gnället. Det är ett ständigt inflöde av såna som dig som har sett nåt nyhetsinslag nånstans och tillslut hittar hit där de förväntar sig att möta massa representanter som ska förklara sig och när de inte får det så börjar man raljera.

Ledsen att göra dig besviken, men vi är inte personerna du söker.
Citera
2021-02-26, 19:37
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Nu är du där igen.. "TP stolpar upp", "Filter är korkade", "pekar ut utan bevis"...

Jamen säg det till TP och Filter då?

Vi är liksom less att höra på det eviga gnället. Det är ett ständigt inflöde av såna som dig som har sett nåt nyhetsinslag nånstans och tillslut hittar hit där de förväntar sig att möta massa representanter som ska förklara sig och när de inte får det så börjar man raljera.

Ledsen att göra dig besviken, men vi är inte personerna du söker.

Ok. Hur står det till med läsförståelsen? Jag skrev inte att Filter var korkade. Jag sa att de hade en "mer korkad och ovärdig självsäkerhet". Det är alltså självsäkerheten jag påstår är MER korkad. Mer korkad är dessutom inte det samma som korkad.

Jag sa det till TP och Filter, precis nu. De är här och läser. Det vet vi.

Jaså, är jag ny här och har hittat hit pga nyhetsinslag?Bra gissning i ren TP-anda. Dock finns ju motbevis mot detta påstånde i flertalet palmemordstrådar på Flashback där jag deltagit långt innan Den osannolika mördaren och nyhetsinslag.

Intressant gissning, men fel alltså.

Gillar du inte tråden så är det ju enkelt för dig att inte vara här, istället för att ta till tårarna.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-02-26 kl. 19:45.
Citera
2021-02-26, 19:59
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag tackar för svaret.
Koncentrerar vi oss för ett ögonblick på stycket motiv..så har egentligen inget nytt framkommit härvidlag sedan KPs utpekande i Juni,om jag förstått saken rätt.
Hur ser fakta ut i övrigt runt och omkring SEs eventuella motiv till dådet?

Det borde ju vid detta laget kunnat skönjas någon kontur till motiv via allt det material som nu är känt om Stig.Personligen så har jag inte hittat något alls när jag läste på om Skandiamannen.Jag har sökt..men icke funnit.Dock är det ju mycket möjligt att jag missat något,så det skulle vara intressant att utifrån belägg i material kunna få rätsida härvidlag.

Mig veterligen så finns det inte någonting alls som pekar på att Engström skulle ha en hatisk inställning till Palme.Han ogillade naturligtvis Palme,såsom politiska motståndare till honom plägade göra vid tidpunkten ifråga..men jag har inte sett några uppgifter som skulle stödja att SE hade ett mera utvecklat motstånd emot Palme än detta.
Man kan tycka att sådant borde lyst igenom någon gång tiden före mordet.

Det som jag uppfattar som den närmast totala avsaknaden av rimligt motiv är en av stötestenarna runt resonemangen om SE som GM.Har jag uppfattat att saken fortfarande är oförändrad enligt ovan..så kvarstår Motiv som en stor svaghet för de som tror att SE mördade Palme.

Detta torde vara rätt uppfattat så långt?

Det motiv som majoriteten hänvisar till är att SE utförde dådet för att han blev kränkt av OP, avsnäst.

Som bevis hänvisar man till intervjun i S&S som var SEs sista intervju, vad jag vet, där SE beskriver hur dådet kunnat gå till. Men SE referar till hur det kunnat gå till om CP var GM. De som söker motiv ser hela intervjun som en bekännelse.

Sedan finns det ett fåtal som anser att SE var en rabiat palmehatare och såg sin chans att rädda nationen från den röda djävulen.

Nej, du har rätt.

Motiv saknas helt.
Citera
2021-02-26, 20:09
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ok. Hur står det till med läsförståelsen? Jag skrev inte att Filter var korkade. Jag sa att de hade en "mer korkad och ovärdig självsäkerhet". Det är alltså självsäkerheten jag påstår är MER korkad. Mer korkad är dessutom inte det samma som korkad.

Jag sa det till TP och Filter, precis nu. De är här och läser. Det vet vi.

Jaså, är jag ny här och har hittat hit pga nyhetsinslag?Bra gissning i ren TP-anda. Dock finns ju motbevis mot detta påstånde i flertalet palmemordstrådar på Flashback där jag deltagit långt innan Den osannolika mördaren och nyhetsinslag.

Intressant gissning, men fel alltså.

Gillar du inte tråden så är det ju enkelt för dig att inte vara här, istället för att ta till tårarna.

SE-sekten försöker aktivt jaga bort alla som söker sanningen om SE, de har bestämt sig för att det är SE som är den enda tänkbara GM.

Istället för att komma med fakta, objektivitet och föra en diskussion smutsas tråden ned med hatiska utfall och personangrepp.

Det väcker hos mig misstanken att de som är de egentliga attentatsmännen mycket väl kan vara i tråden för att tysta alla de som vill granska hypotesen om att SE är den sannolika mördaren.

Även de som har ekonomiskt intresse av att tysta kritiker till SE-hypotesen har en anledning till att tysta all kritik till utpekandet av SE.

Jag är tacksam till att det finns fler än jag som tar sig tid att granska utpekandet av SE.
Citera
2021-02-26, 20:14
Medlem
Herakleioss avatar
Uppgiften att SE vägde DRYGT 80 KG kommer från honom själv i uppföljning av tips E-63 A den 10 Mars 1986 kl 09.52.

Där anger SE även att utstämplingstiden var 23:19 men att stämpeluret gick 1 minut efter och att den egentliga tiden var 23:20.
Citera
2021-02-26, 20:18
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:

Kan du rada upp dessa 50 "indicier", tack.

Så ska jag smula sönder dem ett efter ett.

Jag skiter högaktningsfullt i att visa någon som helst hänsyn eller respekt för svenskt rättsväsende som har pekat ut SE som GM.

PU har tidigare plockat in VG, CA, PKK och dragit CP inför skranket.

Och den ultimata finalen för århundradets rättshaveri är nu utpekandet av vittnet SE.

Bring it on!
Citera
2021-02-26, 20:20
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja ammunitionen är självfallet intressant då det är ett av få tekniska fynd.
Vi har två kulor med samma blyisotopsammansättning som mordkulorna.
Det är Mockfjärdskulan och Vilhelminakulan.
Mockfjärdskulan köptes sannolikt tillsammans med Mockfjärdsrevolvern/Haparandavapnet i Luleå.
Båda kulorna köpta i norr?
Med tanke på att dessa kulor tillverkades 1979 och att mycket dokumentation redan hann gallras bort så har det ju varit i princip omöjligt att spåra deras väg.
Och från 1979 till 1986 bör rätt många av kulorna som tillverkades då ha förbrukats.

Frågan är hur några av dessa kulor från samma stöpa eller batch hamnade i SE's revolver?
Vart nu SE fick sin revolver ifrån?
Var det Willys fräscha .357a så är ju frågan hur Willy ev. kommit över dessa kulor och om han ö.h.t. haft denna typ av ammunition?

Nu finns det inga bevis eller "indicier" för att SE hade en revolver för denna ammunition eller något vapen öht mer än sin grandiosa självbild.
Citera
2021-02-26, 20:34
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det går inte att föra någon givande diskussion i den här tråden om du inte har märkt det. Så fort någon lägger fram något nytt förslag på vad som kan ha hänt så ska det häcklas, förnedras, trollas. Man avkrävs bevis och förväntas försvara TP och Krister Peterson, och stå till svars för allt den forna PU har producerat och inte producerat. Det är inte mer än rätt att även övriga trådar får mothugg så problemet uppmärksammas.

Vi är överens där! Jag har märkt det också.
Vi kommer möjligen inte vara överens om orsaken, dock.
Jag tror att teorin om Skandiamannen fört med sig ett gäng nya personer som precis börjat intresserat sig och "kommet från det hållet"..ej pålästa kring alla förhör... "lösningen" från KP har dragit till sig kappvändare (för att inte använda religiösa uttryck som nyfrälsta, ber om urtsäkt)
Likväl som vi har andra sidan med konspirationsteoretikerna och vidare ut över avgrunden till "teatermord"....

Din sista mening ställer jag dock inte upp på i det sätt du uttrycker den och hur du också agerat.
Läs in dig och låt mothuggen bestå i sakliga argument, som också visar att det finns en "annan sida" av myntet.

Vi får fram fakta via flera källor nu och även tidigare. Varför är det ingen som tar fasta på fakta här?
Ifrågasätter TP, LL eller för den delen även KP?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in