Citat:
Ursprungligen postat av
matsqq
Ska försöka sammanfatta mina tankar innan jag drar iväg:
Det med handledsväskan är förstås en väldigt viktig punkt för det är inte en vanlig attiralj och jag förväntar mig inte heller att en mördare endast 150 m från mordplatsen springande pillrar med att försöka få ned något i en dylik liten väska. (vore han professionell / förberedd så varför inte förbereda sig bättre än så?) Måtten stämde bra 15*22 cm sa SE, 15*20 cm sa YN , mörk, även om hon även sa att den såg hård ut. Fladdrande rock.
SE säger sig själv vara 5-6 sekunder från mordplatsen/tillfället.
Det vimlade ju inte direkt av folk nedanför så urvalet kandidater är ytterligt begränsad (SE och Mr X).
(Många privatspanare tror ofta på det mer spännande X i ett sådant läge, många trodde på X-lösningen när PU skulle presentera, själv trodde jag på den lösning som funnits i media under lång tid och när den tiden kom så var det inte X utan SE som presenterades)
Ovanpå det har vi att SE sagt sig gå ute vid kanten av trottoaren likt den man Fauzzi såg förfölja OP/LP.
Bara där låter det väl hyfsat intressant jämfört med de andra spåren som diskuterats..
Men ovanpå det säger sig ju SE ha sett LJ vilket inte många har gjort.
Enligt honom själv har han fått ett tidigt signalemente från LP på blå täckjacka (trolig lögn enligt GS vittnesmål som jag tidigare videolänkat om) och om han då sett en blå täckjacka i gränden på en 20-30 årig man från MP, och till och med dirigerat poliser ditåt så vore det ju extremt konstigt om han inte insisterade på att lämna vittnesmål om detta.
Men PU verkade som sagt otroligt förvånade att han inte ALLS fanns med på ingångsanmälan, enligt vad jag nyligen SVT-länkat om.
Då visste de inte ens vilken guld-uppgift som SE satt på (att han sett mannen och kunnat åldersbestämma honom och till och med sett byxor etc enligt senare intervjuer som Dalulven deklarerat) och de var ändå rejält förvånade.
Inte heller kan någon , trots hans aktivitet definititvt komma ihåg honom från MP.
Sen har vi den chock han påvisar när han återkommer till Skandia, som också kan vara orsaken till att han återkommer om han är GM - att det han gjort sjunkit in och han är chockad.
Han slänger ur sig ord och meningar som inte riktigt hänger ihop enligt vakten och är fortfarande chockad när han ska åka hem så vakten undrar om han kan klara det.
När det gäller SE kan man ju som sagt förutsätta att vissa saker stämmer och andra inte - var ska man dra gränsen?
Hur som helst blir det till slut svårt att få ihop för att få honom som ett oskyldigt vittne som verkligen gjort alla de saker han påstått.
Sen har vi artikeln i Skydd & Säkerhet.
Det finns ju två problem med SE som GM och det är ju mordvapen och motiv.
Men i artiklen ger han ju motivet som passar hans personlighet som handsken om han en dålig dag och med alkohol i kroppen skulle stöta på Palme.
När det gäller mordvapnet som är den svagaste länken i kedjan ger han förklaringen att GM råkade ha ett på sig.
Artikeln har rubriken "han mördade Palme" och han har själv kallat till sig journalisten för att göra artikeln.
(som jag sa innan kan ju SE faktiskt ha föreslagit rubriken och journalisten accepterat den, men som sagt SE-teorin faller ju inte om det inte är så)
Han använder vi/oss-form om mördaren, vi tar några steg efter mannen och *Pang* -"din djävel."
Dessutom ger han ju en förklaring till motivet, att han blir avsnäst och förminskad som skulle vara logisk just om han är GM.
Journalisten som gör artikeln säger i en intervju att han tror att SE mördade Palme - och att SE kände sig "lättad" efter att de gjort artikeln.
Visst, jag har också svårt att se SE med en laddad Smith & Wesson, men OM han av någon anledning hade det så får vi plötsligt en kedja som hänger ihop.
Jag är inte helt övertygad om att SE mördade Palme, det har pendlat under resans gång och jag förbehåller mig rätten att ändra mig , men att vi diskuterar möjligheten är väl med tanke på ovanstående inte alldeles orimligt, eller ?
Framför allt tycker jag att OM privatspanare tycker att de har starka motbevis så kan de presentera dem officiellt istället och ta ned TP/KP på jorden en gång för alla vilket de verkar vilja göra.
Detta istället för att försöka döda den här diskussions-tråden på flashback !
Det här är stora mystiken för mig. De flesta i denna tråd som tror SE är GM säger dels att han gör allt för att komma undan och inte upptäckas, dels att han ERKÄNNER i diverse artiklar och till och med TV-inslaget. Detta är helt bakvänt för mig.
Handledsväska var inte alls ovanlig på den tiden. Jag minns flera personer som hade det runt mordtiden, när jag var 10 år. Säger du att en mördare inte skulle försöka stoppa ner något i en väska, men SE som GM skulle det???
Är kandidaterna begränsade om det är SE eller mr X? Så där 10 001 personer?
Så bara för att SE och Tensonmannen gått ute i trottoarkanten gör SE misstänkt? Speglingsargumentet kommer jag aldrig köpa. Vi vet ju inte ens riktigt om Tensonmannen gick i trottoarkanten. Bild och förhör säger olika. Då är AB misstänkt för att han varit vid väggen, LJ för att ha sprungit i trappan, YNs dejt som var på David Bagares gata.
Det var kaos bland poliserna. Det är ju uppenbart att de var måttligt intresserade av ett flertal vittnen. Vi vet ju inte. SE kan ha insisterat men polisen frågat om han sett skotten. Nej - då finns det viktigare saker. Polisen som fuckade upp så mycket, att ha missat förhöra SE är litet i jämförelse, eftersom SE påstod han inte sett mordet. Det var nog mycket PU var förvånade över i utredningen, många missar.
Detta med chocken är också märkligt resonerat i mina ögon. Ibland känns det i denna tråd som att enbart mördare kan bli chockade. SE stapplar in på Skandia minutrar efter att han fått reda på att han sett landets statsminister livlös på gatan utanför sin arbetsplats. Jag skulle vara chockad. Vi har sett i tv-klipp från natten hur folk blev chockade när de fick veta. Tänk då att i stort sett bevittna det. Chock.
Sen är det ju den stora grejen angående chock. Om SE är GM och så chockad över vad han gjort att han knappt kan prata så är det ju helt otroligt att han på stående fot kan hitta på en lögn om hur han bevittnade mordet. En story som låter trovärdig och som inte tydligt kan motsägas 35 år senare. Kommit på denna story i total chock, på några få minuter, under fysiskt flykt. Brilliant hjärna.
Men nu säger ju i stort sett ingen att SE gjort allt han påstår han gjort. Att han är en överdrivande person som gillar hamna i fokus märks tydligt i historierna ur hans liv. Tex när han personligen lämnar in en talong på en tidningsredaktion i en undersökning om könsroller. Där SE kommer med i artikeln för att han är den man med mest feminina personlighetsdrag. Uppmärksamhetstörstande.
Varför får inte SE spekulera om mordet när vi får det? Vem sätter rubriker i tidningen, intervjuoffret. "Han mördade Palme" syftar till 100% på CP. Det framgår i artikeln.
Är det rimligt att tro att SE föreslagit "stor bild på mig och texten Han mördade Palme". Låter det verkligen rimligt? Det brukar ju ofta vara så att det inte ens är journalisten som sätter rubriken. Rubriksättare är en roll på många redaktioner, ofta kombinerad med rollen att bestämma layouten. Det ska passas in i tidningens innehåll och så där.
Varför skulle en mördare bli lättad att för att hundrade gången berätta om hur han var ett vittne och prata om mordet? Vad är logiken bakom? Jag är ju nästan bombsäker på att denna journalist inte trodde SE var mördaren förrän 2018 eller 2020.
"OM han hade en S&W i fickan så kan han ha mördat Palme". Ja, men det är ju ett ganska rejält "om" att ta sig förbi. Om CP trodde Palme var Cedergren... Om VG var med i CIA... OM Palme hade AIDS... Om AE och kumpaner var på Sveavägen... Om AL inte var sinnessjuk...