2021-08-12, 07:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men nu var det inte det jag bad om. Jag ville ni skulle teorisera om mordet om SE är GM i blå jacka.

Okej jag kan teorisera kring SE i blå jacka om du vill, vad tänker du mer specifikt?
Citera
2021-08-12, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Absolut inget är enkelt...

Jag tror du svarade på ett inlägg där jag tror Engström ljuger...

Jag tror att nästan alla har någon eller något som kan bekräfta att dom varit där...

Ett samtal till SOS..
Vittnesmål
Dom kom dit med en vän eller partner som kan intyga..
Foto på brottsplatsen
Uttag vid bankomat

Alltså något eller någon som kan bekräfta att dom var på brottsplatsen

Engström kom dit själv o lämnade själv..
Pratade inte med något vittne (han var där ändå i en kvart)
Lämnade inte Vittnesmål
Hamnade inte på foto..
Ingen minns honom..
Ingen minns språngmarsch i gränden..

Visst där är säkert något vittne till som inte kan bekräftas alls men då har dom nog heller inte varit så aktiva eller varit så tidig på plats...

Sen upplever jag att Engström berättar om brottsplatsen på ett sätt som att han inte var där liksom....
Jag känner till allt detta, men du gled ifrån själva frågeställningen nu.
Har inte Engströms version om framstupa sidoläge bättre stöd än Annas version om att hon i princip vänt Palme på rygg innan någon annan kom fram?
Ingen har ju sett detta, och det motsägs av vittnesmålen.
Citera
2021-08-12, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Har inte Engströms version om framstupa sidoläge bättre stöd än Annas version om att hon i princip vänt Palme på rygg innan någon annan kom fram?

Du tänker att hur kan han veta detta om han inte är där ?

Det finns en del saker han säger där man tänker: Kan han veta detta utan att vara på plats?

Jo det är inte omöjligt att allt är som han säger ...

Men jag tror att han ljuger ...

Eller blir det motsägelsefullt att jag säger att det kan vara som Engström säger o att det mesta är sant....Men att jag tror han ljuger...!

För personligen tycker jag det blir korkat att vara säker på något jag tror på....

Men här i tråden måste man fajtas på en sida ner i graven utan att någongång vika en tum ....

Men min magkänsla är att Engström ljuger ..

Framförallt genom att lyssna på honom då han vill vara så exakt på saker som ingen kan motbevisa honom på....o vara lite svävande på saker som kan "krocka"
Citera
2021-08-12, 07:37
Medlem
Citat:

Sen när man lyssnar på Engström så har han ibland format sig lite efter vad han hört o läst...

Så lite svårt så här 35år senare att veta hur mkt han fick reda på saker o när han säger saker...

Det gäller faktiskt alla vittnen...
Citera
2021-08-12, 07:42
Medlem
Citat:
Sen när man lyssnar på Engström så har han ibland format sig lite efter vad han hört o läst...

Så lite svårt så här 35år senare att veta hur mkt han fick reda på saker o när han säger saker...

Det gäller faktiskt alla vittnen...
Ok. Jag ställer nu om frågan: när och hur tror du att Palme vändes, och av vem eller vilka?

Christina Vallin:

Pratade du med chauffören i taxibilen?
Ja.
F: Var det en man eller en kvinna?
W: En man.
F": Vad sa du till honom?
W: Jag frågade om han kunde ringa efter taxi och då sa han, att han redan hade gjort det.
Ringa efter taxi, sa du?
W: Nej, ringa efter ambulansen. Och sen under tiden då, där kom några stycken till under tiden och det var bland annat den här tjejen, som gjorde - ja, hjärtmassage och så en kille, som gjorde konstgjord
and*ning.
Senast redigerad av MacMackay 2021-08-12 kl. 07:49.
Citera
2021-08-12, 07:51
Medlem
Citat:
Det kan ju vara så att det han själv upplevde också stod att läsa i tidningen.
Eller?
Citera
2021-08-12, 08:01
Medlem
Citat:
Ok. Jag ställer nu om frågan: när och hur tror du att Palme vändes, och av vem eller vilka?

Christina Vallin:

Pratade du med chauffören i taxibilen?
Ja.
F: Var det en man eller en kvinna?
W: En man.
F": Vad sa du till honom?
W: Jag frågade om han kunde ringa efter taxi och då sa han, att han redan hade gjort det.
Ringa efter taxi, sa du?
W: Nej, ringa efter ambulansen. Och sen under tiden då, där kom några stycken till under tiden och det var bland annat den här tjejen, som gjorde - ja, hjärtmassage och så en kille, som gjorde konstgjord
and*ning.

Lyssnade på Anna Hage o i alla förhör säger hon att hon är först framme o någon sekund senare så säger hon att Stefan G kommer o frågar om han kan hjälpa till...

Dom börjar sen på återupplivningsförsök...

Så Anna Hage o Stefan G o relativt omgående..

Jag tror på Anna H...

Hur han vändes verkar dock oklart för mig...Men för att börja göra upplivningsförsök o mun mot mun så är det troligen i ryggläge efter det så kan det vara framlutande sidoläge...

Så tror jag
Citera
2021-08-12, 08:04
Medlem
Citat:
Eller?

Ja såklart...

Skulle det vara att han pratar sanning om det han gör på brottsplatsen så tror jag fel ang hans lögner...

Ser inget problem alls i det...
Citera
2021-08-12, 08:16
Medlem
Citat:
Eller?

Dold prestige att sätta dit folk som kanske tror fel ?

Jag blir varken glad eller ledsen om jag har rätt eller fel ang SE...

Jag tror han ljuger om sina upplevelser på brottsplatsen...

Gör det honom till GM .? Nej men då återstår det bara en sak ...

Syftet med lögnerna ...GM eller Grandios o vill ha uppmärksamhet..

Om han inte ljuger så är han oskyldig..

Men jag testar hellre teorin om skyldig SE för då testar jag det ärligare än att jag bara letar bevis på oskyldig vilket är betydligt lättare eftersom teorin med skyldig saknar klara bevis...

Problemet med Engström o teorin är att den bygger ju inte på vapen o DNA utan sannolikheter...Vilket gör att det finns inget rätt eller fel på samma sätt...

Så tänker jag
Senast redigerad av Problem2020 2021-08-12 kl. 08:19.
Citera
2021-08-12, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Ett exempel kan vara då SE sa att han ville lämna uppgifter till en polis men hen sa att det behövs inte, vi har redan tillräckligt. Det finns inget stöd för något sånt i materialet eller i logiken, så det kanske man kan hålla för en sannolik lögn. Vill man motbevisa det med att hävda att polisen visar ointresse jämför man äpplen med päron och spekulerar kraftigt. Osv…

Som du säger är det svårt att bevisa att någon ljuger. Men nog kan man med hyfsad stor sannolikhet säga att SE far med osanning oavsett om man tror han är skyldig eller ej.

Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Har så klart en annan uppfattning om "sannolika lögner".
Först vill jag påpeka att det är namnet som SE ville lämna.
"Namn" som polisen enligt Rytterstål inte var intresserad av....
"Namn" som Glantz också påstår att polisen inte var intresserad av.
Vittnet Per Vallin talar om ointresse... vilket SE senare även gör i sitt Rapportinslag.

För mig blir detta så nära äpplen och äpplen man kan begära... (Svårt att tänka sig att polisen bemöter samma vittne på samma sätt. Ungdomar som 52-åriga gubbar. Att vittnena frågar/säger samma sak o.s.v.)

https://imgur.com/a/mZaFh9d

Men OK, för diskussionens skull så tänker vi att SE ljög här.

Han ljög om att han försökt lämna namnet till en polis som inte ville ha uppgiften.
Är det då inte rätt turligt att Rytterstål, Glantz och kanske även Vallin varit med om liknande?

Finns ingen rim och reson i lögnanklagelserna ö.h.t. utan enbart utgångspunkten att Stig är mördaren. Tittar man sedan vad det skulle bli för lögner så borde det istället peka bort från Stig som gärningsman. Korkade och rentutav idiotiska lögner. Men det är ingen som vågar sig på en analys här som försvagar teorin.

Föredömligt med källor, MOPspanarn, du verkar åtminstone vilja gå till botten med uppgifterna.
Citera
2021-08-12, 08:52
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Har så klart en annan uppfattning om "sannolika lögner".
Först vill jag påpeka att det är namnet som SE ville lämna.
"Namn" som polisen enligt Rytterstål inte var intresserad av....
"Namn" som Glantz också påstår att polisen inte var intresserad av.
Vittnet Per Vallin talar om ointresse... vilket SE senare även gör i sitt Rapportinslag.

För mig blir detta så nära äpplen och äpplen man kan begära... (Svårt att tänka sig att polisen bemöter samma vittne på samma sätt. Ungdomar som 52-åriga gubbar. Att vittnena frågar/säger samma sak o.s.v.)

https://imgur.com/a/mZaFh9d

Men OK, för diskussionens skull så tänker vi att SE ljög här.

Han ljög om att han försökt lämna namnet till en polis som inte ville ha uppgiften.
Är det då inte rätt turligt att Rytterstål, Glantz och kanske även Vallin varit med om liknande?

Vi tycker inte lika helt klart och vi kommer nog inte framåt i denna fråga. Du tycker att bli nekad att lämna uppgifter och att polisen visar ointresse att ta in uppgifter kan läggas i samma påse. Jag tycker inte alls det är samma sak. Polisen som nekar SE visar ju faktiskt intresse av att ta in uppgifter då SE hör hur vittnet före beskriver ett signalement som påminner om SEs. Att intresset precis svalnar för den polisen när SE vill komma med sitt tror jag inte på.

Tror för övrigt inte att poliserna överlag var ointresserade av sköta sitt jobb, varför skulle dom det. Kanske var några av dom chockade och handlingsförlamade och att det därmed blev ett mindre bra utfört jobb.
Citera
2021-08-12, 09:36
Medlem
Citat:
Vid vilken tidpunkt anser du att Palme vändes, och av vem? Från vilket läge till vilket läge vändes han?
Andra är naturligtvis också välkomna att svara.

Ställa sådan frågor i detta forum?
Det står inget om detta i TP's böcker annat än att Anna Hage skall ha varit först.
Vilket du kan se har blivit en sanning.

Här gör man inga ordentliga analyser!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in