2021-02-26, 01:09
Medlem
Idag skulle Stig ha fyllt 87 år om han ännu varit i livet.
Han hade gener för att leva länge men för 21 år sedan firade han sin 66e och sista födelsedag.
Citera
2021-02-26, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Idag skulle Stig ha fyllt 87 år om han ännu varit i livet.
Han hade gener för att leva länge men för 21 år sedan firade han sin 66e och sista födelsedag.
En potent iakttagelse!!
OM den gode SE fortfarande levt nu, samt varit klarare i bollen än ex.vis Palmemordsutredare in spe, då är jag säker på att han med frejd hade tagit fighten mot ohemula anklagelser om gärningsmannaskap.
Ty tänk er den föreställningen i MOP-Följetongen;
Den då 86åriga SE, åtalad inför Sth TR.
Åklagare/gärningsbeskrivare; krister peetersån.
Saken; Mord, grovt brott.
Citera
2021-02-26, 03:58
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
En del tolkade KP:s och HM:s kroppsspråk på presskonferensen som att de hade dåligt på fötterna. Det var nog snarare så att de tyckte att det var pinsamt å sina tidigare kollegors vägnar (dvs alla PU-ar före 2017) som hade missat denna lågt hängande frukt. I stället var det en journalist och författare som efter tio års idogt grävande avslöjade misstaget.

Wow. Det där var en tolkning värdig TP.

Toilet Paper
Citera
2021-02-26, 04:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niqq
SE stämmer på punkt efter punkt mycket väl med gärningsmannaprofilen. Läs på.

Xeitum rabblar upp ett citat som förklarar innehållet i GMP, följt av ett kort stycke odiskutabel fakta och du säger åt honom att läsa på? Wow.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-02-26 kl. 04:12.
Citera
2021-02-26, 04:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Deras främsta argument mot SE är att han var52 år grafiker och gift så det kan omöjligt ha varit han.
Vissa har inga argument de är bara ute efter att racka ner på oss som har avvikande åsikter.

Nej. Det främsta argumentet är att det enda som pekar på SE är att YN sett en rock och något väskliknande. Det finns ju inget annat.
Citera
2021-02-26, 04:12
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
En potent iakttagelse!!
OM den gode SE fortfarande levt nu, samt varit klarare i bollen än ex.vis Palmemordsutredare in spe, då är jag säker på att han med frejd hade tagit fighten mot ohemula anklagelser om gärningsmannaskap.
Ty tänk er den föreställningen i MOP-Följetongen;
Den då 86åriga SE, åtalad inför Sth TR.
Åklagare/gärningsbeskrivare; krister peetersån.
Saken; Mord, grovt brott.

Ja, bara den rättegångens existerande hade varit jusitiemord. Finns inget att åtala honom på.
Citera
2021-02-26, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Xeitum rabblar upp ett citat som förklarar innehållet i GMP, följt av ett kort stycke odiskutabel fakta och du säger åt honom att läsa på? Wow.

Vad yrar du om? SE fanns inte med bland de 4 eftersom han inte var ett av de 86 GMP-objekten. Det betyder inte att han inte stämmer in på gärningsmannaprofilen som Xeitum insinuerar, utan helt enkelt att han överhuvudtaget inte fanns i åtanke som potentiell gärningsman eftersom utredningen kring honom var bristfällig.
Citera
2021-02-26, 04:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Vad yrar du om? SE fanns inte med bland de 4 eftersom han inte var ett av de 86 GMP-objekten. Det betyder inte att han inte stämmer in på gärningsmannaprofilen som Xeitum insinuerar, utan helt enkelt att han överhuvudtaget inte fanns i åtanke som potentiell gärningsman eftersom utredningen kring honom var bristfällig.

Xeitum rabblade ren fakta i inlägget. Han insinuerar inte att den inte stämde in på SE. Snarare att det finns fler misstänkta än denna tråd kan påskina.

Stämmer ganska dåligt på SE tycker jag. GMP stämmer mer eller mindre på varje ensam tok.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-02-26 kl. 04:35.
Citera
2021-02-26, 04:29
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Precis och det är exakt vad som sägs i podden, "det är ingen förväxlingsstrategi från början".

Lyssna från ca 55min kvar.

https://magasinetfilter.se/filters-podcast/23-den-sannolika-mordarens-metod/

Det bevisar enbart att TP varit inne i tråden och läst om detta. När något motsägs tydligt här så börjar TP sudda i sin saga.
Citera
2021-02-26, 07:00
Medlem
Citat:
SE stämmer på punkt efter punkt mycket väl med gärningsmannaprofilen. Läs på.
Den profilen skrevs med CP i åtanke och den bygger inte på fakta i fallet.
Citera
2021-02-26, 07:09
Medlem
Citat:
Deras främsta argument mot SE är att han var52 år grafiker och gift så det kan omöjligt ha varit han.
Vissa har inga argument de är bara ute efter att racka ner på oss som har avvikande åsikter.

Tyvärr är det inte en demokratisk rätt att betvinga verkligheten med grundlösa "åsikter" som skall motbevisas. Det är bara exempel på verklighetsflykt och förnekelse.

När det gäller indicier kring SE föll allt platt till marken i den tunna kedjan.

Vapensamlarens vapen är inte mordvapnet så var fick SE ett vapen ifrån?

Inga av de man förhör menar att han är den som utmålas trots att de som förhör vittnen säger saker som att det visst var SE till vittnena. Det är inte förhör utan inkompetenta försök att påverka vittnen
Citera
2021-02-26, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Ur minnet:

Det som lagts fram angående vapendelen är att SE var med i skytteklubb när han arbetade inom FM (Armetygförvaltningen). Han sköt gevär på klubbmästerskap. Om jag minns rätt var det på 50-talet.
Han var anmäld till en pistolskyttetävling. Det var arbetsgivaren som stod för vapen och ammunition.

Han hade ingen vapenlicens åren före eller under MOP.

Till frågan om ammunitionen metal piercing 357 finns absolut ingenting.

Jag tackar för svaret.
Koncentrerar vi oss för ett ögonblick på stycket motiv..så har egentligen inget nytt framkommit härvidlag sedan KPs utpekande i Juni,om jag förstått saken rätt.
Hur ser fakta ut i övrigt runt och omkring SEs eventuella motiv till dådet?

Det borde ju vid detta laget kunnat skönjas någon kontur till motiv via allt det material som nu är känt om Stig.Personligen så har jag inte hittat något alls när jag läste på om Skandiamannen.Jag har sökt..men icke funnit.Dock är det ju mycket möjligt att jag missat något,så det skulle vara intressant att utifrån belägg i material kunna få rätsida härvidlag.

Mig veterligen så finns det inte någonting alls som pekar på att Engström skulle ha en hatisk inställning till Palme.Han ogillade naturligtvis Palme,såsom politiska motståndare till honom plägade göra vid tidpunkten ifråga..men jag har inte sett några uppgifter som skulle stödja att SE hade ett mera utvecklat motstånd emot Palme än detta.
Man kan tycka att sådant borde lyst igenom någon gång tiden före mordet.

Det som jag uppfattar som den närmast totala avsaknaden av rimligt motiv är en av stötestenarna runt resonemangen om SE som GM.Har jag uppfattat att saken fortfarande är oförändrad enligt ovan..så kvarstår Motiv som en stor svaghet för de som tror att SE mördade Palme.

Detta torde vara rätt uppfattat så långt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in