2021-02-20, 17:56
Medlem
Svarar i punktform för enkelhetens skull.

1. En ny värld öppnades för mig som jag inte ens kunde föreställa mig att den existerade.

2. Helt avgörande, utan tvekan.

3. Gå nu imorron, varför vänta?

4. Det är inte så enkelt att det finns en sanning att förstå, men du får en grundförståelse för de mekanismer som ligger till grund för sjukdomen.

Kapitulation är en förutsättning för att underkasta sig programmet. Lämna fördomarna hemma och skrid till verket med ödmjukhet, grundlighet och en uppriktig önskan att bli nykter så kommer du att bli det.

Jag gick på mitt första möte efter 15 års alkande, har inte tagit ett glas sedan dess.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettanstandigtliv
Hur har det hjälpt er specifikt personligen av att gå på NA och AA?

Har det varit betydande eller kanske till och med avgörande i er nykterhet?

Tänker göra mitt första möte om två veckor eller något. Har lite pessimistisk attityd till det men det är bara okunskap att ha det för saker man inte har erfarenhet för.

Vill förstå mig på beroendesjukdomen ut och in. Gör man det här?

Jag kan inte tänka mig bara hur det skulle hjälpa mig att höra om andra personers liv?
Citera
2021-02-20, 18:44
Medlem
Jag förstår inte hur x antal trådstarter finns med magnituder större antal svar inom AA och specifikt tolvstegsrörelsen.

Alkoholism är, tro det eller ej, ingen sjukdom som botas med hjälp av ett religiöst program bestående av 12 punkter där den stora principen handlar om att underkasta sig en högre makt för att komma till rätta med problemen. Alkoholism handlar om att man, hör och häpna, dricker för mycket alkohol och bör tagga ner.

Vad detta beror på kan såklart variera men det är faktumet att man självmant häller för mycket alkohol i munnen för ofta, och sväljer denna, som är problemet. Om det så är disciplinbrist eller att man av någon anledning mår dåligt (vilket man gör i ännu högre grad när man dricker för mycket så inte en speciellt bra anledning att dricka till att börja med) så är det i slutändan ändå handlandet att frivilligt svälja alkohol som är problemet.

De som har tolvsteg/alkoholism som en sjukdom att stödja sig mot vid kommentarer såsom mina här är personer som sannolikt inte klarar av att leva balanserat och måttligt eller ta itu ordentligt och på ett vettigt sätt med problem i livet utan söker sig till enkla och snabba vägar ut. Jag misstänker alltså att dessa personers mentalitet även går att applicera på områden utanför alkohol.
Citera
2021-02-21, 17:22
Medlem
BettyBamBams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fineman
Jag förstår inte hur x antal trådstarter finns med magnituder större antal svar inom AA och specifikt tolvstegsrörelsen.

Alkoholism är, tro det eller ej, ingen sjukdom som botas med hjälp av ett religiöst program bestående av 12 punkter där den stora principen handlar om att underkasta sig en högre makt för att komma till rätta med problemen. Alkoholism handlar om att man, hör och häpna, dricker för mycket alkohol och bör tagga ner.

Vad detta beror på kan såklart variera men det är faktumet att man självmant häller för mycket alkohol i munnen för ofta, och sväljer denna, som är problemet. Om det så är disciplinbrist eller att man av någon anledning mår dåligt (vilket man gör i ännu högre grad när man dricker för mycket så inte en speciellt bra anledning att dricka till att börja med) så är det i slutändan ändå handlandet att frivilligt svälja alkohol som är problemet.

De som har tolvsteg/alkoholism som en sjukdom att stödja sig mot vid kommentarer såsom mina här är personer som sannolikt inte klarar av att leva balanserat och måttligt eller ta itu ordentligt och på ett vettigt sätt med problem i livet utan söker sig till enkla och snabba vägar ut. Jag misstänker alltså att dessa personers mentalitet även går att applicera på områden utanför alkohol.

Inte för att försvara 12-stegsprogrammet. Men beteendet som du beskriver, att alltid söka de enkla och snabba vägarna till resultat/njutning, är nog en ganska bra beskrivning av sjukdomen. Alla människor verkar inte uppleva samma njutning av alkohol, droger, sex, shopping, spel, träning etc. De som börjar missbruka de här njutningarna får sannolikt en större kick av det än människorna som kan göra det med måtta.

Så absolut, missbrukarbeteendet/beroendesjukdomen, som gör att vissa människor alltid söker enkla och snabba vägar till njutning/resultat, kommer så klart gå att hitta i alla delar av livet, inte bara när det gäller att hälla i sig alkohol eller använda andra droger för att få en dopaminutsöndring.

Så du har rätt, missbrukare och beroendesjuka har svårt att leva balanserat och måttligt, men det är just det som är sjukdomen.
Citera
2021-02-22, 15:34
Bannlyst
Citat:

12-stegsprogrammen är inte religiösa. Något som understryks på väldigt många ställen i litteraturen och varje möte inleds med att det uttrycks. Om du tvivlar så borde du kanske gå på några möten så att du har något att stå på. Eller varför inte köpa litteraturen? Om du tycker det är skit så är det snart maj-bål och då kan du bränna rubbet medans du gnider dig rättfärdigt över magen i vetskapen om att du har rätt medans miljoner som fått hjälp i gemenskapen är dumma får som har fel.

Om ditt stora problem är att du har lite svårt att ställa ner flaskan så har du troligen inte ett missbruk, utan ett riskbruk. En person som sitter på beroendesjukdomen har generellt ett liv som genomsyras av okontroll på ett eller annat vis och oförmågan att sluta dricka eller lägga av med andra sinnesförändrande aktiviteter är ett faktum.

Och det här bara en liten del av det. Beroendesjukdomen berör verkligen varje aspekt i personens liv.
Citera
2021-02-23, 17:18
Medlem
Ska fan prova ett aa möte igen, återkommer med min uppfattning om det och lämnar fördomarna hemma.
Citera
2021-02-23, 21:32
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyktertLiv
Det enda jag skulle kunna gå med på att eventuellt benämna som sjukdom, är själva beroendepersonligheten som jag och många andra missbrukare har. Den är nog svår att bli av med.
Men går ju ta ansvar för sitt tillstånd och inse att man exempelvis inte klarar av att bruka droger med måtta.

Men att just alkoholism/narkomani specifikt skulle vara en sjukdom har jag lite svårt att acceptera, det får jag medge.
Kanske hårklyverier men beroendepersonlighet är olyckligt ordval. En av många benämningar i dessa sammanhang som cementerar ens förhoppningsvis tidigare handlingar och rutiner.

Men sen om nån vill prata om sig själv som kroniskt sjuk så drar jag inte några växlar på det. Men ska fan inte sätta epitet på andra.

Det folk kallar beroendepersonlighet kan vara samma personlighetsdrag som gör nån lämplig för att leda ett företag för att ta ett exempel. Substansproblematik är inte ärftligt enligt mig, det verkar många hävda, skulle gärna bli tillrättavisa med bra argument.

En grej jag stör mig så inihelvete är ”en dag i taget”, detta inte bara inom XA, men främst där. Att man inte tidigt i sitt förhoppningsvis nya liv utan substanser inte får drömma och prata om framtiden utan att denna klyscha nerpetad i halsen gör mig jävligt förbannad.

Så kommer nån jävla fitta som minsann lyckats lägga ihop ett och ett en möjlighet att få visa sin förträfflighet i att applicera sin lära på nån annan.

Det finns ”det viktigaste först”, det tycker jag är rimligt. ”En dag i taget” får mig fan att koka.
Citera
2021-02-23, 21:53
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Kanske hårklyverier men beroendepersonlighet är olyckligt ordval. En av många benämningar i dessa sammanhang som cementerar ens förhoppningsvis tidigare handlingar och rutiner.

Men sen om nån vill prata om sig själv som kroniskt sjuk så drar jag inte några växlar på det. Men ska fan inte sätta epitet på andra.

Det folk kallar beroendepersonlighet kan vara samma personlighetsdrag som gör nån lämplig för att leda ett företag för att ta ett exempel. Substansproblematik är inte ärftligt enligt mig, det verkar många hävda, skulle gärna bli tillrättavisa med bra argument.

En grej jag stör mig så inihelvete är ”en dag i taget”, detta inte bara inom XA, men främst där. Att man inte tidigt i sitt förhoppningsvis nya liv utan substanser inte får drömma och prata om framtiden utan att denna klyscha nerpetad i halsen gör mig jävligt förbannad.

Så kommer nån jävla fitta som minsann lyckats lägga ihop ett och ett en möjlighet att få visa sin förträfflighet i att applicera sin lära på nån annan.

Det finns ”det viktigaste först”, det tycker jag är rimligt. ”En dag i taget” får mig fan att koka.
Lol hör kommer en till, ”XA är som ett smörgåsbord - ta det du vill och lämna det andra” Men ska du anses vara nykter så rekommenderas man välja en potentiellt galen sponsor som dikterar livet för den nye fragile personen. Jag tycker det borde stå i ingressen hur problematiskt det kan vara med sponsorkåta personer med helt dysfunktionella bakgrunder ska ledsaga en annan dysfunktionell erson. Ingen bra idé.

Går man i en grupp nåt år och lär känna en person väl, kan man väl be personen nån sorts guidning, men innan det är det vansinne.

Jag kan som många varit inne på, tycka att XA är kanon för att få lite stöd och igenkänning eller vad man nu behöver, men man bör vara på sin vakt så man inte får ett koncept nedtryckt i halsen.

Jag gick till XA första gången för 20 år sen och har aldrig fått rätsida på mina bekymmer, men nu när jag försöker resa mig från ett återfall känner jag tydligt den desperata känslan att göra allt för att bli clean och hur sårbar man då är.

Slutgnällt, tack för att du läste.
Citera
2021-02-24, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzegerman
12-stegsprogrammen är inte religiösa.Något som understryks på väldigt många ställen i litteraturen och varje möte inleds med att det uttrycks.
Om en organisation av något slag känner sig tvingad att säga att de inte är religiösa, inte är politiskt bundna eller liknande, är det en stark indikator på att de är just detta. Precis som tolvstegsrörelsen i detta fall eller tex Amnesty eller röda korset när det gäller politisk obundenhet. Direktiven är att man ska tona ner den religiösa grunden och är man inte insatt är det möjligtvis lätt att tro att det inte är en religiös rörelse.
Citera
2021-02-24, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid

Ja jag håller med. ”Beroendepersonlighet” är inte nödvändigtvis något negativt. Jag har helt klart haft nytta av det draget i en del sammanhang. Inte när det gäller droger dock.
Citera
2021-02-25, 09:42
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:

Det som är kännetecknande för de som går på AA är ofta att de har druckit på sig dels ett beroende, dels en oförmåga att bara dricka ett glas. Det är ganska väldokumenterat i alkoholforskning och bland alkoholläkare att långvarigt drickande utvecklar dessa egenskaper. En annan egenskap som kännetecknar en del av de som går på AA är att de under flera år försökt att dricka normalt och uttömt alla resurser som samhället har att erbjuda i form av medicin, disciplinära åtgärder och terapier men det funkar inte längre. Det som återstår är att dö genom alkoholens skador eller att bli helt nykter.
AA passar inte alla och inte ens de flesta svåra alkoholister, men det passar vissa och har blivit räddningen för många. Idag finns det tex 500 grupper i Sverige med flera möten per vecka dit folk går med en nykterhet allt från en dag till 35 år. Dessutom är det gratis för samhället då AA inte tar emot bidrag. Personligen tycker jag det är skandal att inte kommunerna använder sig mer av denna resurs när vården är så hårt belastad och inte räcker till.
Citera
2021-02-25, 09:57
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Om en organisation av något slag känner sig tvingad att säga att de inte är religiösa, inte är politiskt bundna eller liknande, är det en stark indikator på att de är just detta. Märklig logig Precis som tolvstegsrörelsen i detta fall eller tex Amnesty eller röda korset när det gäller politisk obundenhet. Direktiven är att man ska tona ner den religiösa grunden och är man inte insatt är det möjligtvis lätt att tro att det inte är en religiös rörelse.
Nä det är inte en religiös rörelse även om XA har många religiösa rötter och använder orden "andlig", "GUD" och "bön". AA blir anklagade för att vara en religös sammanslutning och då är det naturligt att man förklarar sig. men det är alltså en helt galen uppfattning.
Däremot pratas det ofta om "GUD, så som jag uppfattar honom".
Själv är jag aktiv inom AA sedan 10 år och har aldrig haft problem med "GUD" och "bön".
Trots att jag varken är troende eller religiös tycker jag dock att bön fungerar för att nå mina mål.
Så....den som har en önskan att sluta dricka/knarka och inte hittar en bättre lösning är välkommen till XA. Det är gratis, oskadligt, finns INGA krav (mer än en önskan att sluta dricka och att inte avslöja andra medlemmars identitet) och kan ge resultat för vissa.
Citera
2021-02-25, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Nä det är inte en religiös rörelse även om XA har många religiösa rötter och använder orden "andlig", "GUD" och "bön". AA blir anklagade för att vara en religös sammanslutning och då är det naturligt att man förklarar sig. men det är alltså en helt galen uppfattning.
Däremot pratas det ofta om "GUD, så som jag uppfattar honom".
Själv är jag aktiv inom AA sedan 10 år och har aldrig haft problem med "GUD" och "bön".
Trots att jag varken är troende eller religiös tycker jag dock att bön fungerar för att nå mina mål.
Så....den som har en önskan att sluta dricka/knarka och inte hittar en bättre lösning är välkommen till XA. Det är gratis, oskadligt, finns INGA krav (mer än en önskan att sluta dricka och att inte avslöja andra medlemmars identitet) och kan ge resultat för vissa.

Kan du förklara lite närmare hur bön hjälper dig med din nykterhet trots att du inte är religiös?
Det låter väldigt märkligt tycker jag.
Inget illa menat dock, är ju svinbra att du hittat din väg till nykterheten.

Sen det här med gud som vi uppfattar honom. Gud har historiskt sett alltid varit något religiöst. Jag tror att jag som ateist skulle ha förbannat svårt att uppfatta gud som något annat än en religiös fantasi.
Men jag kommer gå på ett möte ändå framöver och ignorera eventuellt prat om gud. Uppfattningen en del sprider, att det skulle vara en galen religiös sekt som kommer hjärntvätta mig, köper jag inte riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in