Citat:
Ursprungligen postat av
NyktertLiv
Det enda jag skulle kunna gå med på att eventuellt benämna som sjukdom, är själva beroendepersonligheten som jag och många andra missbrukare har. Den är nog svår att bli av med.
Men går ju ta ansvar för sitt tillstånd och inse att man exempelvis inte klarar av att bruka droger med måtta.
Men att just alkoholism/narkomani specifikt skulle vara en sjukdom har jag lite svårt att acceptera, det får jag medge.
Kanske hårklyverier men
beroendepersonlighet är olyckligt ordval. En av många benämningar i dessa sammanhang som cementerar ens förhoppningsvis tidigare handlingar och rutiner.
Men sen om nån vill prata om sig själv som kroniskt sjuk så drar jag inte några växlar på det. Men ska fan inte sätta epitet på andra.
Det folk kallar beroendepersonlighet kan vara samma personlighetsdrag som gör nån lämplig för att leda ett företag för att ta ett exempel. Substansproblematik är inte ärftligt enligt mig, det verkar många hävda, skulle gärna bli tillrättavisa med bra argument.
En grej jag stör mig så inihelvete är ”en dag i taget”, detta inte bara inom XA, men främst där. Att man inte tidigt i sitt förhoppningsvis nya liv utan substanser inte får drömma och prata om framtiden utan att denna klyscha nerpetad i halsen gör mig jävligt förbannad.
Så kommer nån jävla fitta som minsann lyckats lägga ihop ett och ett en möjlighet att få visa sin förträfflighet i att applicera sin lära på nån annan.
Det finns ”det viktigaste först”, det tycker jag är rimligt. ”En dag i taget” får mig fan att koka.