2021-02-25, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Det som är kännetecknande för de som går på AA är ofta att de har druckit på sig dels ett beroende, dels en oförmåga att bara dricka ett glas. Det är ganska väldokumenterat i alkoholforskning och bland alkoholläkare att långvarigt drickande utvecklar dessa egenskaper. En annan egenskap som kännetecknar en del av de som går på AA är att de under flera år försökt att dricka normalt och uttömt alla resurser som samhället har att erbjuda i form av medicin, disciplinära åtgärder och terapier men det funkar inte längre. Det som återstår är att dö genom alkoholens skador eller att bli helt nykter.
AA passar inte alla och inte ens de flesta svåra alkoholister, men det passar vissa och har blivit räddningen för många. Idag finns det tex 500 grupper i Sverige med flera möten per vecka dit folk går med en nykterhet allt från en dag till 35 år. Dessutom är det gratis för samhället då AA inte tar emot bidrag. Personligen tycker jag det är skandal att inte kommunerna använder sig mer av denna resurs när vården är så hårt belastad och inte räcker till.
Det finns absolut inga bevis på att AA hjälper personer att bli nyktra i högre grad än om man tar itu med det själv. Det handlar om viljan. Vill man sluta gör man det utan att behöva höra att man måste underkasta en en högre makt, att det är en sjukdom osv osv.
Citera
2021-02-26, 00:40
Medlem
Tjololu

Vad jag uppfattar det som är att ; Viljestyrka kan absolut vara tillräckligt för att avsluta ett missbruk.
Det finns absolut inte bevis att någon har samma viljestyrka 24/7.
Så när villjestyrkan tillfälligt försvinner. Kommer beroendet lura tillbaka även den mest viljestarka i missbruket.

Jag gick behandling via beroendevården och var tvungen att gå på möten. Jag var väldigt skeptisk och min psykolog tipsade om CA. Enligt henne är det generellt mindre tjat om gud på CA.

Detta var en stor grupp runt 25 personer varje möte. Jag tvivlar på att ens en bråkdel var religösa. Men, många pratade ändå om tro och vissa delade med sig om att dom bad en bön nästan dagligen.

Detta var 2019 och jag avslutade inte behandlingen tyvärr. Höll mig drogfri nästan ett halvår och tänkte att jag inte behövde mer hjälp.

Nu har jag fattat att jag måste försöka behandla mitt beroende i grunden. Även om jag idag inte alls missbrukar lika mycket hindrar det en från att leva ett fullständigt liv.
Exempelvis förra månaden. Efter flera veckors nykterhet.
Hade varit vaken 2 dygn på adhd medicin. Skulle sova och käkade 2 antidepressiva.
Sedan av en händelse kom en kompis med sprit och vi började supa. Sedvanlig började vi kedjeröka på en haschbit. Fick en fet psykos och fakkade mer eller mindre upp hela det drogfria livet jag dom senaste månaderna byggt upp.

Nu kom jag kanske of topic och tappade tråden men det jag försöker förmedla är att mitt beroende ba finns där och visar sig vid stunder av svag viljestyrka. En lång tids villjestyka betyder inte ett shit när en ändå är maktlös för impulser som förstör allt man krigar för att bygga upp.

Har reflekterat under senaste veckorna vad dom pratade om på CA möterna. Och iaf,
Steg ett är att erkänna min egen maktlöshet inför mitt beroende. Med den insikten menar dem kanske att jag behöver tro på något annat som är stort nog att ge mig styrkan att hålla mig nykter. Sen skitsamma om det gud, mormor eller satan

Kul om ni läst kul att få dela med sig, jag har iaf bestämt mig för att börja gå på möten igen. Denna gång som mer ödmjuk och avsikt till ett ärligt försök.

Stort tack till alla andra som berättat om sina egna insikter och erfarenheter. Det är guld värt att känna att man inte är ensam.

Lycka till
Citera
2021-03-02, 19:38
Medlem
YouraFags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Var har jag hört det förr?
https://www.youtube.com/watch?v=bJBcFDmDKgY
Hehe i en Youtube video uppladdad av Godlesspanther?
Citera
2021-03-05, 07:17
Bannlyst
Känner att jag behöver uttrycka mig lite till....
Det är spännande att folk har så jävla mycket att tycka om de olika tolvstegs-programmen. Speciellt de som vill ge dem en sektstatus.
Och det finns miljontals bevis för att de olika programmen hjälper människor att bli och förbli nyktra. Så jag måste fråga er som påstår att det inte finns några belägg för att det funkar: Vad är ni rädda för? Känner ni er hotade i er stil som sköna pundare? Eller anfaller ni allt som riskerar att kasta ljus på vem ni egentligen är och hur ert beteende påverkar andra?

För er som är villiga att pröva något nytt, som vill ge er själva en ärlig chans till något bra:
Gå på ett möte och se ifall det passar er. I värsta fall har du slösat 1 timme på en ny upplevelse och har något sjukt kul att berätta om när du drar nästa holk/sil/lina etc med dina polare.

Till er vars sinne låst sig och som hatar programmet över allt annat:
Den dagen då du nått botten och inser att du fått slut på alternativ, så kommer jag eller någon annan själ vara redo med en kram och erbjuda dig en kopp kaffe/te innan mötet börjar.

PS. Om tre små bokstäver är allt som krävs för att du ska ge upp drogfriheten. Då var du nog inte särskilt intresserad till att börja med.
Citera
2021-03-05, 21:11
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzegerman
Det är spännande att folk har så jävla mycket att tycka om de olika tolvstegs-programmen. Speciellt de som vill ge dem en sektstatus.
Om det nu finns miljontals bevis för att tolvsteg fungerar så kanske du skulle kunna lägga fram några av dessa? Om du inte vill att XA skall ha sektstatus så föreslår jag att ni slutar uppföra er sektigt. Ni kan ju fundera över varför ni råkar ut för detta när andra organisationer slipper.
Citat:
Och det finns miljontals bevis för att de olika programmen hjälper människor att bli och förbli nyktra.
Om det nu finns miljontals bevis för att tolvsteg fungerar så kanske du skulle kunna lägga fram några av dessa?
Citat:
Så jag måste fråga er som påstår att det inte finns några belägg för att det funkar: Vad är ni rädda för? Känner ni er hotade i er stil som sköna pundare? Eller anfaller ni allt som riskerar att kasta ljus på vem ni egentligen är och hur ert beteende påverkar andra?
Jag är personligen rädd för att människor skall applicera den nidbild som förekommer inom tolvsteg om jag berättar för dem om min nykterhet. Med andra ord så är jag rädd för att människor (främst på jobbet) skall se mig som något jag inte är. Jag känner mig som en bög i garderoben på grund av att tolvstegsmyterna är relativt spridda i samhället.
Citat:
För er som är villiga att pröva något nytt, som vill ge er själva en ärlig chans till något bra:
Gå på ett möte och se ifall det passar er. I värsta fall har du slösat 1 timme på en ny upplevelse och har något sjukt kul att berätta om när du drar nästa holk/sil/lina etc med dina polare.
Något nytt? Inom tolvsteg så har man kört samma tugg i snart 90 år, och man är dessutom stolt över det.
Citat:
Den dagen då du nått botten och inser att du fått slut på alternativ, så kommer jag eller någon annan själ vara redo med en kram och erbjuda dig en kopp kaffe/te innan mötet börjar.
Det var ju gulligt av dig. Jag har ett låst sinne (vilket är tolvstegspråk för att tänka själv), och det tänker jag fortsätta med.
Citat:
PS. Om tre små bokstäver är allt som krävs för att du ska ge upp drogfriheten. Då var du nog inte särskilt intresserad till att börja med.
Här förenklar vi märker jag. Du tror att det är ordet Gud som får människor att fly från tolvsteg? Det har inte att göra med att programmet i första hand syftar till underkastelse?
Citera
2021-03-08, 19:24
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Om det nu finns miljontals bevis för att tolvsteg fungerar så kanske du skulle kunna lägga fram några av dessa? Om du inte vill att XA skall ha sektstatus så föreslår jag att ni slutar uppföra er sektigt. Ni kan ju fundera över varför ni råkar ut för detta när andra organisationer slipper.Om det nu finns miljontals bevis för att tolvsteg fungerar så kanske du skulle kunna lägga fram några av dessa?Jag är personligen rädd för att människor skall applicera den nidbild som förekommer inom tolvsteg om jag berättar för dem om min nykterhet. Med andra ord så är jag rädd för att människor (främst på jobbet) skall se mig som något jag inte är. Jag känner mig som en bög i garderoben på grund av att tolvstegsmyterna är relativt spridda i samhället.Något nytt? Inom tolvsteg så har man kört samma tugg i snart 90 år, och man är dessutom stolt över det.Det var ju gulligt av dig. Jag har ett låst sinne (vilket är tolvstegspråk för att tänka själv), och det tänker jag fortsätta med.Här förenklar vi märker jag. Du tror att det är ordet Gud som får människor att fly från tolvsteg? Det har inte att göra med att programmet i första hand syftar till underkastelse?
Lol bra rutet!
Citera
2021-03-10, 19:33
Avstängd
Gerhardts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Lol bra rutet!

Ännu bättre om man styckeindelar och modifierar texten samt korrigerar en del språkliga misstag ...

"Om det nu finns miljontals bevis för att tolvsteg fungerar så kanske du skulle kunna lägga fram några av dessa? Om du inte vill att XA skall ha sektstatus så föreslår jag att ni slutar uppföra er så utpräglat sekteristiskt. Ni kan ju fundera över varför just ni råkar ut för detta när andra organisationer slipper.

Jag är personligen rädd för att människor skall applicera den nidbild som förekommer inom tolvsteg om jag berättar för dem om min nykterhet. Med andra ord så är jag rädd för att människor (främst på jobbet) skall se mig som något jag inte är. Jag känner mig som en bög i garderoben på grund av att tolvstegsmyterna är relativt spridda i samhället?

Inom tolvsteg så har man kört samma tugg i snart 90 år, man är dessutom stolt över det. Jag har ett låst sinne (vilket är tolvstegspråk för att tänka själv), och det tänker jag fortsätta med.

Du tror att det är ordet Gud som får människor att fly från tolvsteg? Det har inte att göra med att programmet i första hand syftar till underkastelse"?
Citera
2021-03-10, 21:33
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerhardt
Ännu bättre om man styckeindelar och modifierar texten samt korrigerar en del språkliga misstag ...

"Om det nu finns miljontals bevis för att tolvsteg fungerar så kanske du skulle kunna lägga fram några av dessa? Om du inte vill att XA skall ha sektstatus så föreslår jag att ni slutar uppföra er så utpräglat sekteristiskt. Ni kan ju fundera över varför just ni råkar ut för detta när andra organisationer slipper.

Jag är personligen rädd för att människor skall applicera den nidbild som förekommer inom tolvsteg om jag berättar för dem om min nykterhet. Med andra ord så är jag rädd för att människor (främst på jobbet) skall se mig som något jag inte är. Jag känner mig som en bög i garderoben på grund av att tolvstegsmyterna är relativt spridda i samhället?

Inom tolvsteg så har man kört samma tugg i snart 90 år, man är dessutom stolt över det. Jag har ett låst sinne (vilket är tolvstegspråk för att tänka själv), och det tänker jag fortsätta med.

Du tror att det är ordet Gud som får människor att fly från tolvsteg? Det har inte att göra med att programmet i första hand syftar till underkastelse"?
Är farbrorn möjligen lite förvirrad?
Citera
2021-03-24, 11:50
Medlem
Citat:
Och det finns miljontals bevis för att de olika programmen hjälper människor att bli och förbli nyktra. Så jag måste fråga er som påstår att det inte finns några belägg för att det funkar: Vad är ni rädda för? Känner ni er hotade i er stil som sköna pundare? Eller anfaller ni allt som riskerar att kasta ljus på vem ni egentligen är och hur ert beteende påverkar andra?

Jag känner att jag gärna vill kommentera här. Jag gillar tolvsteg, jag har och är sponsee och arbetar med stegen, det kan jag gärna etablera för att vara transparent. Med det sagt så tycker jag inte att det är konstigt att människor uppfattar sektliknande tendenser.

I vårt sekulära samhälle är det inte så många som slänger sig med ordet Gud och Högre makt. Det förekommer också i grupper att det finns en likriktning i åsikter och intolerans mot avvikande synpunkter. Detta är inte inneboende i programmet, utan snarare ett uttryck för de som har präglat de lokala grupperna. De som har lång tid kan utöva påverkan och det försiggår mycket som man som nykomling inte förstår och som man förväntas köpa "lyssna på de som har gått före"

För mig som inte har den kristna gudstron har jag känt att tolvsteg inte har varit en komplett lösning, jag har fått bortse från eller ha överseende med det som inte stämmer för mig. Det har känts lite krystat att definiera min högre makt och använda den. Samma sak med sjukdomsbegreppet, lika lite som jag vill personifiera en högre makt vill jag personifiera mitt destruktiva beteende och göra det till ett mystiskt väsen, vilket jag uppfattar att det lätt blir i tolvstegssammanhang.

Sedan finns det alternativ och komplementerande program. Med det senaste årets utveckling är man inte begränsad av vad det lokala utbudet är, man kan gå på möten dygnet runt på vilken kontinent som helst med zoom och liknande lösningar. Det finns även i sverige icke-teistiska program för tillfrisknande från alla slags beroenden.
Citera
2021-03-24, 12:13
Medlem
Toalettstolen som postat negativt om 12 stegsprogrammet har själv problem med sin egen skam inför kollegor = något som går att få hjälp med via just 12 stegsprogrammet.

Skammen kommer att käka upp dig en dag Tois och även fast du utrycker dig illa mot programmet, så kommer programmet alltid att stå där med öppna armar när du nått botten och inser att du behöver hjälp med din egen skam.

Att ha cancer och behöva behandla den livet ut är inte skambelagt att tala om för andra medmänniskor - men att vara beroendesjuk är och sjukdomen har sitt eget skydd genom skamskölden.

Väl mött,
OH
Citera
2021-03-24, 12:37
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtrogenHerre
Toalettstolen som postat negativt om 12 stegsprogrammet har själv problem med sin egen skam inför kollegor = något som går att få hjälp med via just 12 stegsprogrammet.

Skammen kommer att käka upp dig en dag Tois och även fast du utrycker dig illa mot programmet, så kommer programmet alltid att stå där med öppna armar när du nått botten och inser att du behöver hjälp med din egen skam.

Att ha cancer och behöva behandla den livet ut är inte skambelagt att tala om för andra medmänniskor - men att vara beroendesjuk är och sjukdomen har sitt eget skydd genom skamskölden.

Väl mött,
OH
Ahh, vad härligt det är när ödmjukheten bara flödar! Jag tror säkert att programmet skulle älska att se mig falla på knä inför det, men så roligt kommer det aldrig att få.
Citera
2021-03-24, 13:13
Medlem
Citat:
Ahh, vad härligt det är när ödmjukheten bara flödar! Jag tror säkert att programmet skulle älska att se mig falla på knä inför det, men så roligt kommer det aldrig att få.

Programmet skulle inte älska vare sig det andra eller det tredje du gör, programmet struntar i vilket - alla är välkomna, även de som inte ser på programmet på samma sätt som de själva gör.

Det går att plocka russinen ur kakan och faktiskt suga i sig den informationen som man tycker är nyttig och igenkännande. Det finns inga krav på att du måste göra stegarbeten. Kan bara referera till mig själv; Grovt beroende och tror inte det minsta på vare sig sekter eller gud - men jag TROR på programmet och den styrka det ger mig när det blåser lite hett om öronen.

"Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden"

Kram på dig,
OH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in