Citat:
Ursprungligen postat av
tzegerman
Känner att jag behöver uttrycka mig lite till....
Det är spännande att folk har så jävla mycket att tycka om de olika tolvstegs-programmen. Speciellt de som vill ge dem en sektstatus.
Och det finns miljontals bevis för att de olika programmen hjälper människor att bli och förbli nyktra. Så jag måste fråga er som påstår att det inte finns några belägg för att det funkar: Vad är ni rädda för? Känner ni er hotade i er stil som sköna pundare? Eller anfaller ni allt som riskerar att kasta ljus på vem ni egentligen är och hur ert beteende påverkar andra?
För er som är villiga att pröva något nytt, som vill ge er själva en ärlig chans till något bra:
Gå på ett möte och se ifall det passar er. I värsta fall har du slösat 1 timme på en ny upplevelse och har något sjukt kul att berätta om när du drar nästa holk/sil/lina etc med dina polare.
Till er vars sinne låst sig och som hatar programmet över allt annat:
Den dagen då du nått botten och inser att du fått slut på alternativ, så kommer jag eller någon annan själ vara redo med en kram och erbjuda dig en kopp kaffe/te innan mötet börjar.
PS. Om tre små bokstäver är allt som krävs för att du ska ge upp drogfriheten. Då var du nog inte särskilt intresserad till att börja med.
Jag känner att jag gärna vill kommentera här. Jag gillar tolvsteg, jag har och är sponsee och arbetar med stegen, det kan jag gärna etablera för att vara transparent. Med det sagt så tycker jag inte att det är konstigt att människor uppfattar sektliknande tendenser.
I vårt sekulära samhälle är det inte så många som slänger sig med ordet Gud och Högre makt. Det förekommer också i grupper att det finns en likriktning i åsikter och intolerans mot avvikande synpunkter. Detta är inte inneboende i programmet, utan snarare ett uttryck för de som har präglat de lokala grupperna. De som har lång tid kan utöva påverkan och det försiggår mycket som man som nykomling inte förstår och som man förväntas köpa "lyssna på de som har gått före"
För mig som inte har den kristna gudstron har jag känt att tolvsteg inte har varit en komplett lösning, jag har fått bortse från eller ha överseende med det som inte stämmer för mig. Det har känts lite krystat att definiera min högre makt och använda den. Samma sak med sjukdomsbegreppet, lika lite som jag vill personifiera en högre makt vill jag personifiera mitt destruktiva beteende och göra det till ett mystiskt väsen, vilket jag uppfattar att det lätt blir i tolvstegssammanhang.
Sedan finns det alternativ och komplementerande program. Med det senaste årets utveckling är man inte begränsad av vad det lokala utbudet är, man kan gå på möten dygnet runt på vilken kontinent som helst med zoom och liknande lösningar. Det finns även i sverige icke-teistiska program för tillfrisknande från alla slags beroenden.