Citat:
Ursprungligen postat av
Moparornocar
Gick på väldigt många möten framförallt de första 2 åren. Det hjälpte mig oerhört mycket att träffa andra som var som jag, var eller hade varit i samma situation och förstod vad jag gick igenom.
Hade det oerhört tungt med ångest och ständigt mörker de första åren och där hjälpte kontakten med andra mycket. Vet faktiskt inte om jag hade klarat det annars.
Märkte rätt fort vilka som hade samma inställning som jag till AA och naturligt blev det dom jag drogs till. Jag hade ju fortfarande en lika stor önskan att sluta dricka som alla andra.
AA var för mig till enorm hjälp i början men efter att tag behövde jag gå vidare ut i livet och fortsätta utvecklas i nykterheten. Har idag lite över 10 års nykterhet och har inte varit på något möte på ca 6 år kanske. Det känns helt ok... Vissa från den tiden har jag kontakt med någon gång per år eller mer via telefon och det är nyttigt att bli påmind om hur illa det var och hur bra livet faktiskt är idag.
Tack så mycket för ditt utförliga svar på min fråga. Jättesnällt!
Det verkar vara ett återkommande svar för er som deltagit i AA/NA att det är nyttigt i början av nykterheten.
För mig så har jag en ganska konstig situation däremot.. Eller jag vet inte hur jag ska tackla problemet helt enkelt då jag saknar verktyg.
Jag ändrade färdriktning i mitt liv sommaren 2019 efter ha haft 6 år med med blandmissbruk varav 3 var väldigt grova. Var verkligen på botten och livet rasade helt enkelt. Var främst beroende av alkohol och droger för den grova psykiska ohälsan jag hade och hade ingen bättre lösning när livet rasade. Sen bestämde jag mig för att det fick räcka och slutade med allt cold turkey.
Klippte med allt och alla och försvann under jorden länge. Städade upp livet och tillslut började jag äntligen må bra igen och började bli den jag var innan alla droger osv. Nu har jag haft en väldigt lång period av välmående rent psykiskt, men de senaste 3 månaderna har jag börjat få frekventa återfall. Jag fattar ingenting, det har verkligen kommit från blå himmel. Mår till och med BRA så jag vet fan inte vad som händer. Men varje helg nästan två månader nu har jag brukat en hel del amfetamin och det har börjat ställa till det för mig. En del alkohol har kommit med i bilden också och dessa två är totalt förödande för mig. Har tagit en del gånger på vardagar också. Allt i min ensamhet utan någon. Döljer det från alla.
Vänner och familj har börjat märka och blivit oroliga. Jag har inte fått ett sånt djupt återfall från gamla mönster men det är väldigt jobbigt efter ha varit nykter väldigt länge börja hålla på såhär. Det är som att jag är radiostyrd vissa dagar, det låter så jävla patetiskt och svagt, som världens sämsta ursäkt.. Kan ha bestämt mig dagen innan liksom ifall jag är ledig att jag ska åka och fixa amfetamin och alkohol. Sen spenderas den helgen så med lögner och att jag undviker alla så att de inte ska se. Ångrar mig varenda jävla söndag och mår piss, sen på onsdagen kommer suget igen. Ett rejält sug verkligen. Det är som att jag bara måste ha det, det har aldrig varit på det här sättet innan med dessa extremt starka sug.
Det är nästan som i välmåendet suget kommer, för jag brukar det inte för att jag mår dåligt psykiskt. Tvärtom har det varit väldigt bra länge nu. Men detta måste upphöra det kommer gå åt helvete jag känner det på mig. Börjat gå ut över jobb osv.
Vart vänder jag mig? Jag har läst om beroendesjukdomen nu och inser att jag har den väldigt starkt. Kan AA/NA ge mig verktyg för mina begär och handlingar?
Ursäkta långt meddelande men är väldigt orolig.
Mvh